Geertman int Klooster

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4061
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 15 sep 2023, 21:57

Over Geert van Gelder is mij heel weinig bekend.
In het doopboek Hasselt vind ik vijf doopinschrijvingen. Eerst met moeder Geesje Jans, daarna drie keer met moeder Jenneke Egberts.

Bij de doop van 1614 zijn Juffer ten Oever en Swaentien Jans getuigen.

Waarschijnlijk hoort de familie ten Oever niet bij de pachters in Zwartewatersklooster.

Derk Jansen, die de weduwe Jenniken Egberts trouwde, was pachter van het erf bij de Kloosterziel. En dus buurman van Claes Egberts (op de Muiserije).
Voor Derk Jansen was Jan Derks de borg. Dat zal dan niet zijn vader zijn, want in de trouwinschrijving staat dat hij een zoon is van Johan Dercksen s.
Dat zal betekenen dat zijn vader in 1604 al overleden is.

Voorlopig zie ik dus Jenniken Egberts, de getuige bij de doop van Trientien in 1617, als meest aannemelijk de vrouw van Derk Janssen.

Egbert_
Berichten: 4061
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 15 sep 2023, 22:05

bericht 2
ria jongman schreef:
15 sep 2023, 17:57
WE zijn op zoek..
Zoals Janny al opmerkte, heb ik met Alle Elbers een artikel geschreven voor Hasselt Historiael. Wij doen momenteel onderzoek naar de bewonersgeschiedenis van de boeren van het Zwartewatersklooster ten tijde van het stift Zwartewater.

De onderzoeksvraag komt voort uit de Stichting Erfgoed Zwartewatersklooster. (https://veldschuur.net/zwartewatersklooster)
Die probeert de geschiedenis van het Zwartewatersklooster in beeld te krijgen.

Voor mijzelf is het aantrekkelijk om hierin deel te nemen, omdat er meerdere voorouders van mij in het Zwartewatersklooster geleefd hebben. En ook omdat ik het leuk vind om een steentje bij te dragen aan het project.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 16 sep 2023, 11:43

Leuk !
Bedankt voor de toelichting en veel succes.

*
de opmerking dat de vader van Derk Jansen al overleden is in 1604, dat is niet correct.
De s. staat na de naam en niet ervoor
Ook volgens de GI leeft de vader nog


Derck
Achternaam:
Jansen
Aangenomen:
Nee
Datum:
1604-11
Tekst:
zoon van Johan Dercksen, wonende te Harst, gaat in ondertrouw met Jenniken Egberts (getrouwd op 02-12-1604)

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Geertman int Klooster

Bericht door HermandO3M » 17 sep 2023, 11:46

ria jongman schreef:
16 sep 2023, 11:43
Leuk !
Bedankt voor de toelichting en veel succes.

*
de opmerking dat de vader van Derk Jansen al overleden is in 1604, dat is niet correct.
De s. staat na de naam en niet ervoor
Ook volgens de GI leeft de vader nog


Derck
Achternaam:
Jansen
Aangenomen:
Nee
Datum:
1604-11
Tekst:
zoon van Johan Dercksen, wonende te Harst, gaat in ondertrouw met Jenniken Egberts (getrouwd op 02-12-1604)
'De s. staat na de naam en niet ervoor'. Wat betekent dit?

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Geertman int Klooster

Bericht door HermandO3M » 17 sep 2023, 12:14

Met dank aan dit forum ben ik erachter gekomen dat Jan Derks en Aaltien Jans voorouders in de Fortuin-tak zijn. Ik wist niet dat toen zij in 1642 trouwden Jan weduwnaar was. Met wie was hij eerder getrouwd? In 1658 trouwde hij nog met Geertien Martens.
Begrijp ik het verder goed dat Derck Jansen misschien de vader van Jan is en Jenniken Egberts zijn moeder? En Johan Dercksen uit Harst (Haerst?) zijn opa? Is er nog meer informatie?

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 17 sep 2023, 14:55

Als er zou staan Derck Jansen, s. van Johan Derksen s. te Haerst trouwt, dan lees ik dat als: Derk Jansen, zoon/soon van wijlen Johan Derksen trouwt. Eerste s. = soon van en 2e s. = saliger/zaliger.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 17 sep 2023, 15:06

Bericht 2.

20-09-1601 Jan Berentsen, Berent Lambertsen s. tot Haerst wonende met Willem van
Broeckhuijsen op den Doren,
Janneken Jans, Jan Dercksen d. tot Haerst, op't Veer

en reeds bekend:

02-12-1604 Derck Jansen Johan Dercksen s. woenende tot Harst ende
Jenniken Egberts s. Johan Michelsen n.w. woenende ter Velde

[Zijn Janneken en Derck broer en zus? Was hun vader de veerman van Haerst? Of woonde ze als dienstmeisje bij het gezin van de veerman? Is er van Janneke en haar man verder nog iets bekend? Momberstelling waarbij Derck opduikt of zoiets? In beide gevallen staat de s. bij de bruidegom hier achter de namen van de vaders, maar omdat steeds in die tijd wordt aangegeven, vooral bij een eerste huwelijk, waar iemand de zoon of dochter van is, kies ik hier voor s. = soon van. Niet voor: saliger. Bij hertrouwen wordt in deze tijd doorgaans de naam van de eerste echtgenote/echtgenoot genoemd. En dan vervalt de naam van de vader. J.L.]

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 17 sep 2023, 15:35

Bericht 3.


Trouwen te Zwolle : 29-11-1612 Wolter Jacobsen van Genemuijden dienstknecht van Joncker Uterwijck tot Haerst en Lummichien Koeps dienstmaecht van Jan Dircksen tot Haerst

Trouwen te Zwolle : 17-05-1612 Gerrit Jansen sa. Jan Geritsens s. ende Maria Jans Jan Hendricks d. beide dienen. bij Jan Dercksij tot Haerst


Trouwen te Zwolle: 06-10-1633 Jan Dericksen Derick op de Wetteringe soone tot Haerst en
Machtelt Henricksen wonende met h. Drost van Sallant

[Dit zal een andere generatie zijn, wel een Jan Dercksen, maar denk ik een 1e huwelijk. J.L. ]

Egbert_
Berichten: 4061
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 17 sep 2023, 16:05

Dit is de scan van de trouwinschrijving:
NL-ZlHCO_0709_721_0066.jpg
NL-ZlHCO_0709_721_0066.jpg (23.96 KiB) 127 keer bekeken
bron: https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
De transcriptie van Peter Klunder lijkt me wel te kloppen: Johan Dercksen s. woenende tot Harst

Waarom de GI er van maakt: zoon van Johan Dercksen, wonende te Harst, is mij niet duidelijk. Maar ik zie wel vaker dat er een interpretatie wordt gegeven in de GI, niet altijd een letterlijke vertaling. Dus mogelijk had de auteur van de GI meer informatie, dat de vader Johan Dercksen nog leefde ??

Egbert_
Berichten: 4061
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 17 sep 2023, 16:21

Janny Lalkens schreef:
17 sep 2023, 15:06
20-09-1601 Jan Berentsen, Berent Lambertsen s. tot Haerst wonende met Willem van
Broeckhuijsen op den Doren,
Janneken Jans, Jan Dercksen d. tot Haerst, op't Veer
[-]
[Zijn Janneken en Derck broer en zus? Was hun vader de veerman van Haerst? Of woonde ze als dienstmeisje bij het gezin van de veerman? Is er van Janneke en haar man verder nog iets bekend? Momberstelling waarbij Derck opduikt of zoiets? In beide gevallen staat de s. bij de bruidegom hier achter de namen van de vaders, maar omdat steeds in die tijd wordt aangegeven, vooral bij een eerste huwelijk, waar iemand de zoon of dochter van is, kies ik hier voor s. = soon van. Niet voor: saliger. Bij hertrouwen wordt in deze tijd doorgaans de naam van de eerste echtgenote/echtgenoot genoemd. En dan vervalt de naam van de vader. J.L.]
Je maakt me wel nieuwsgierig. Jan Berentsen x Janneken Jans komen voor in mijn kwartierstaat. Maar de link met Derck Jansen x Jenniken Egberts had ik nog niet gelegd.

Is er iemand bekend met de artikelen Uitdagingen rond Zwolle. De kwartieren van Janna Jan en Zwemmen of verzuipen, de veerman van Haerst

Plaats reactie