Geertman int Klooster

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 18 sep 2023, 22:37

Inderdaad is het vreemd. Ik lees het zo wel.
Misschien de foto controleren?

ZWK deel 606 f91 - 30 jan 1641 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Derck Roeloffs, luitenant, en Roeloff Dercksen.
- Mombers over de kinderen van zaliger Berent Janssen [zijn] drie kinderen: Arent Geertssen en Engbert Janssen.
In het Gericht is verschenen Aeltien Jansen, weduwe van zaliger Berent Janssen te Haerst, geassisteerd met Albert Roeloffs als haar momber. Zij heeft voor en ten overstaan van Arent Geertsen en Engbert Janssen, als door haar genomineerde en gerichtelijk gestelde mombers, ook zijnde respectievelijk "bestevaeder" en oom over haar drie nog onmondige kinderen, met name(n) Jan Berentssen, Fenneken Berents en Gerrit Berentssen, bij haar voorschreven zaliger eheman Berent Janssen geprocreerd, aan deze drie kinderen erfuiting gedaan, en voor hun zaliger vaders goed bewezen [aan] elk kind de somma van 300 goudguldens, de gulden tot 28 stuivers, en de dochter Fenneken bovendien nog een bed met [-] toebehoren en een kist. Welke 900 goudguldens door de comparante tot haar keuze [keur] aan haar voorschreven drie kinderen of aan de mombers over [de] zes eerstkomende jaren uitgekeerd, of dan ten behoeve van deze kinderen tegen 3 1/2 procent [vierdehalve gelijcke goltgl. vant' hondert int jaer] verrent zullen worden, gedurende zo lang totdat de kinderen komen te huwelijken, zodat het eerste jaar interest daarvan eerst zal komen te verschijnen op St. Petri ad Cathedram 1648, en zo verder alle jaren alle jaren tot aan de aflossing. Mede is bepaald [is bevoorwaert] en door de comparante met de mombers geaccordeerd, dat als [daer] één of twee van de voorschreven kinderen zonder wettelijke levende geboorte na te laten mocht komen te overlijden, dat deze zullen [ver]sterven en erven voor de helft op de moeder en voor de helft op de langstlevende van deze kinderen. En heeft de moeder verder beloofd haar voorschreven drie kinderen in kost, kleding en alle lijfsnooddruft "naer haer gelegentheijt" te zullen onderhouden tot aan hun mondige jaren. En heeft zij comparante verklaard, daarmee haar voorschreven drie kinderen [een] goede en oprechte erfuiting te hebben gedaan. En hebben de voorschreven mombers deze momberschap aangenomen en beloofd der kinderen beste in alles te zullen doen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.
- Juramentum per tutores remissum.

09-02-1641 Albert Rolefs Rolef Arentsen sone wonende voor den Oordeel, ende Aeltijn Jans Berent Jansen N.W. wonende tot Haers

Egbert_
Berichten: 4066
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 18 sep 2023, 23:18

0197.1 Ambtman van het Stift Essen:
  • 2.517. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum
    Uutt hett erve Naminck .... naderhand hieruit afgespleten nr. 520
    (vi:48)
    Berent Janssen na opdracht door burgemeester Rottger van Haersolte en Derrick van Dongen
    Datering: 1628 mrt 25
  • 2.520. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum
    Afgespleten van nr. 517
    (vii:51) Albert Roeloffssen als hulder van zijn vrouw Aeltien Janssen, na de dood van haar eerste man Berent Janssen
    Datering: 1647 feb 25
Blijkbaar woonden ze in Haarst, maar hadden ook bezittingen in Berkum.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 19 sep 2023, 00:05

Van Ria:
f253 - 1 nov 1617 - Coram Richter Adriaen van Gellre.
Keurnoten Wichman Wijnter en Arent Arentsen.
Compareerden Gerrijt Heijnck vanwege zijn broer Jan Dercxsen, voor wie hij de rato caveert, en Cornelis Janssen vanwege zijn huisvrouw [niet genoemd], [en] Derck Evertsen vanwege zijn huisvrouw [niet genoemd], als erfgenamen van zaliger Alijt then Sande, hun moeder. Zij verklaarden tesamen en apart voor hun en hun erfgenamen ten enenmale voldaan en betaald te zijn van then Sande de somma van 200 goudguldens en 7 stuivers....... enz.

M.b.t. Alijt then Sande:
kan zij te maken hebben met een doopinschrijving op 14 juli 1583 te Zwolle van Cornelijss, zoon van Cornelis Cornelissen en Alijdt ( helaas geen achternaam of patroniem]. Getuigen: Johan Droegscher die Junge, Jacob van Santen en Alijdt Arndt glasemakers huijsvrouwe.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 19 sep 2023, 09:38

Bericht 2.

Van Alijdt then Sande weet ik nog steeds verder niets. Doopgetuige in de doop die mijn vorige stukje, Jacob van Santen, zou familie van haar kunnen zijn, hoeft niet. Jacob was zilversmid (Jean Streng Stemme in staat blz. 485) en magistraat vanaf 1596. De andere getuige was de vrouw van een glasemaker. Wij zouden nu zeggen: het gaat hier om middenstanders uit Zwolle. Waarschijnlijk niet om mensen die te maken hebben met de bewoners van Zwartewatersklooster.

Gerrit Heijnk en zijn broer Jan Dercksen zijn erfgenamen van hun moeder Alijdt then Sande in 1617. Nog een gedoopte Johan Dercksen gezien: Derk Jansen laat te Zwolle op 20-1-1585 Johan dopen. Geen naam van de moeder erbij geschreven. De getuigen zouden inwoners van de stad Zwolle kunnen zijn: Arndt Jansen, Lambert van Oldenzeel en Henrick van Wije. Er zat een Arndt Jansen in de meente rond die tijd, maar of dat deze is weet ik niet.

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 19 sep 2023, 10:31

Wat de ten Sande betreft, ik heb geen idee.

Egbert, deze had ik nog toegezegd.

Zwolle 01-02-1635 Evert Jansen Jan Berents s. tot Haerst en Cornelissijn Everts [=GEERTS /GERRITS] Evert Jansen n.w. tot Langenholte

ZWK deel 605 f267 - 2 juli 1637 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Derck Roeloffz, luitenant, en Egbert Willemsen.
Daar Henrick Hermensen en Arent Jansen, als mombers van zaliger Evert Jansen [zijn] nagelaten kind, genoemd Jan Evertsen, geprocreerd bij Cornelissien Gerrits "deser werelt" zijn overleden, "soo" zijn over dit kind in plaats van de voorschreven overledene tot mombers door het Gericht gesteld Sijse Henricxen te Haerst en Gerrit Jansen te Berckmen, wonende. Die aangenomen deze momberschap hebben aangenomen en door [bij] handtasting beloofd "het kints beste getrouwelijck waer te nemen, en alles te doen, dat goede momboiren schuldich sijn te doene".

Ten voorschreven dage zijn door het Gericht tot mombers gesteld over zaliger Evert Jansen(s) en Cornelissien Gerrits [hun] nagelaten kind, genoemd Evert Evertss, Sijse Henricx en Berent Jansen, beiden wonende te Haerst, als ooms [oomen] van dit kind. Die deze momberschap hebben aangenomen en door [bij] handtasting beloofd "deses kints beste getrouwelijck waer te nemen, en alles te doen, dat goede momberen schuldich sijn te doene".
En daar [alsoo] beide voorschreven twee kinderen van voorschreven Cornelissien Gerrits, het ene bij haar eerste, en het andere bij haar tweede man, beide geheten Evert Jansen, geprocreerd (en tesamen tot Langenholte gewoond hebben en overleden zijn) nog zeer klein en onmondig zijn, en dat de mombers oordelen dat het voor de kinderen het beste is, dat al de mobilia [meubilen], goederen en beesten [bestialen] openbaar [opentl.] worden verkocht, en tot het meeste profijt van de kinderen "aengelecht". Zo is deze verkoping na voorgaande kerkensprake door het gericht geaccordeerd, en de voorschreven mombers daartoe geauthoriseerd.

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Geertman int Klooster

Bericht door HermandO3M » 19 sep 2023, 11:59

HermandO3M schreef:
17 sep 2023, 12:14
Met dank aan dit forum ben ik erachter gekomen dat Jan Derks en Aaltien Jans voorouders in de Fortuin-tak zijn. Ik wist niet dat toen zij in 1642 trouwden Jan weduwnaar was. Met wie was hij eerder getrouwd? In 1658 trouwde hij nog met Geertien Martens.
Begrijp ik het verder goed dat Derck Jansen misschien de vader van Jan is en Jenniken Egberts zijn moeder? En Johan Dercksen uit Harst (Haerst?) zijn opa? Is er nog meer informatie?
Ik wil graag terugkomen op mijn eerdere vragen aan dit forum. De reden dat ik enkele weken geleden vanuit Hasselt een fietstocht richting Zwolle maakte en bij toeval voor de eerste keer bij het Haersterveer uitkwam. Wat zou het bijzonder zijn als één van mijn voorouders hier ruim vier eeuwen geleden veerman is geweest. Is er meer duidelijkheid/waarschijnlijkheid/zekerheid te geven op de volgende vragen?:
• Met wie was Jan Derks eerder getrouwd, voordat hij met Aaltien Jans en later met Geertien Martens trouwde?
• Was Derck Jansen misschien de vader van Jan is en Jenniken Egberts zijn moeder?
• En Johan Dercksen uit Harst (Haerst?) zijn opa?
• En was Johan inderdaad veerman?
Bijlagen
Haersterveer-2.jpg
Haersterveer-2.jpg (109.64 KiB) 172 keer bekeken
Haersterveer.jpg
Haersterveer.jpg (173.61 KiB) 172 keer bekeken

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 19 sep 2023, 13:07

Uit een ander onderwerp:

Re: bericht voor odette
Post by Janny Lalkens » 05 Jan 2020 16:43

Hermen Herms, j.m. van DALFSEN wonend te Haerst X Zwolle 25-9-1638 Hendrikje Alberts, gedoopt 6-11-1621 Haar 2e man wordt na aug. 1657 veerman te Haerst, hij heet Egbert Jansen , komt uit Genne.

Uit Hendrikje haar 1e huwelijk: zoon Hermen Herms, gedoopt 24-1-1649, veerman te Haerst, daarna wonend in Berkum en vader van Jannigje Herms."

Hendrikje Alberts kan dochter zijn van veerman Albert Werners. Hij was in Haerst rond 1644 veerman. Wie daarvoor de veerman was, weet ik niet.


20-09-1601 Jan Berentsen, Berent Lambertsen s. tot Haerst wonende met Willem van
Broeckhuijsen op den Doren,
Janneken Jans, Jan Dercksen d. tot Haerst, op't Veer [ Jan Derksen zou een voorganger van Albert Werners kunnen zijn.]

Ik zoek op Jan Dercksen en Derck Jansen. Er zijn er veel van. Volgende week heb ik meer tijd.

In onderwerpen op dit Forum die aangevraagd zijn door Hermen van der Bent gaat het ok wel eens over de veerman van Haerst, in latere tijd bijvoorbeeld.

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 19 sep 2023, 13:33

HermandO3M schreef:
19 sep 2023, 11:59
Ik wil graag terugkomen op mijn eerdere vragen aan dit forum. De reden dat ik enkele weken geleden vanuit Hasselt een fietstocht richting Zwolle maakte en bij toeval voor de eerste keer bij het Haersterveer uitkwam. Wat zou het bijzonder zijn als één van mijn voorouders hier ruim vier eeuwen geleden veerman is geweest. Is er meer duidelijkheid/waarschijnlijkheid/zekerheid te geven op de volgende vragen?:
• Met wie was Jan Derks eerder getrouwd, voordat hij met Aaltien Jans en later met Geertien Martens trouwde?
• Was Derck Jansen misschien de vader van Jan is en Jenniken Egberts zijn moeder?
• En Johan Dercksen uit Harst (Haerst?) zijn opa?
• En was Johan inderdaad veerman?


Dat zijn juist ook de vragen waar het in dit topic omdraait.
Een zoektocht naar bewijzen, omdat het alleen nog vermoedens zijn.

ria jongman
Berichten: 2418
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 19 sep 2023, 17:03

Janny Lalkens schreef:
19 sep 2023, 13:07

Hendrikje Alberts kan dochter zijn van veerman Albert Werners. Hij was in Haerst rond 1644 veerman. Wie daarvoor de veerman was, weet ik niet.
Ik heb geen bewijs kunnen vinden dat Albert veerman was.

Hij huwt 2 x te Zwolle

Mei/ 09-06-1617 Albert Warnersen, sa. Warner Albertsen n.s. tot Haerst, ende Geertien Gerits, Gerit Geritsen d. tot Genne

Albert Wernersen wedr wonende te Haerst ondertrouw maart 1637/huwelijk 23-04-1637 met Aeltien Goosens weduwe van Jan Jansen te Haerst

ZWK f240 - 27 mei 1643 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Albert Werners en Albert Gerritssen.

Aeltien is mogelijk deze.
25-06-1609 Johan Jansen Johan Jansens s. tot Berckman dienstknecht van Gerriet Engbers tot Spoelde ende Aeltien Gosens Gosen Hendricks up Staphorst d. dienstmaget van Berent Alfers tot Spoelde

Verder niets gevonden
- niet in het ORA en niet via de GI

Zwolle 25-09-1638 Hermen Hermensen J.G. tot Dalfsen, ende Henrijckin Alberts Albert Wernersen docht: beijde tot Haerst

Hendrikje Alberts, gedoopt 6-11-1621 = [op 19-09-2023 nog steeds niet te vinden via de GI]

02-08-1657 Egbert Jansen j.g. te Genne, en Hendrikjen Alberts, Harmen Harmens N.W. te Haerst sij moet erf doen. erfuit is gedaen en getrout

NB 2 jaar later!
ZWK f67 - 1 okt 1659 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Rodolff Crans.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over het onmondige kind van zaliger Hermen Hermsen te Haerst, bij Henrickien Alberts in echte geprocreerd, Egbert Hermsen, oom van het kind van vaders zijde, en Henrick Gerrijtsen, oud-oom [olt oom] van de moeders zijde. Die de momberschap hebben aangenomen en beloofd "des kindes beste en voordel in alles te soecken ende waer te nemen als goede ende getrouwe momberen toestaet ende behoren te doen".
Waarna Henrickien Alberts, weduwe van zaliger Hermen Hermsen voorschreven aan haar kind Hermen Hermsen voorschreven aan haar kind Hermen Hermsen ten overstaan van diens mombers voornoemd erfuiting heeft gedaan, en voor zijn zaliger vaders goed bewezen een somma van 200 Caroli gulden tot 20 stuivers het stuk en een "pinck beest" of 6 daalders in de plaats, alsmede de kleren van de zaliger vader. Alles te ontrichten of te verrenten tegen 4 procent, wanneer deze 15 jaren oud geworden zal zijn. Zij belooft het voorschreven kind ondertussen en zo lang in kost en kleren te onderhouden en te verplegen na staatsgelegenheid, en [deze] schrijven en lezen te laten leren. Waarmee zij erfuiterse verklaart haar voorschreven kind een oprechte en sincere erfuiting en bewijs te hebben gedaan, en [zij] verbindt voor dit alles haar persoon en goederen. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum.

Hermen Hermsen Datum: 1649-01-24
Tekst: en zijn vrouw Henderickien Alberts laten hun zoon Hermen dopen - NB Geen vermelding veerman op de scan

en wie is wie?

Zwolle trb 5-04-1669 Harmen Harmsen j.g. en Annichjen Peters j.d. beide te Haarst
Zwolle trb 22-08-1673 Herman Hermans, j.m. ende Wichertien Jansen, j.d. beijde te Haarst

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 19 sep 2023, 17:23

B. van Dooren noemt Albert Warners in zijn artikel "Zwemmen of verzuipen op zoek naar de Veerman van Haerst { Gens Nostra 60(2005)}" op blz. 711 de hopman off veerman van Haerst. Dat is rond 1644. Erfgenamen van Willem Cannegieter hebben een conflict met de pachtheer Johan cannegieter. Albert is pachter. In 1642 Albert N.N. genoemd.

Bronnen: Contentieuze rechtspraak:
Zwolle RA 001 -00669 blz. 517 en 538

671 blz. 234 ( hier: de hopman of veerman. Albert Werners werd ook wel hopman genoemd ) en in

boek 673 op blz. 349.

In zijn boek Arnichem buitenplaats aan de Vecht van Jan ten Hove neemt hij die gegevens over. Blz. 47 en verder.

Plaats reactie