Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2437
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door ria jongman » 15 nov 2023, 11:21

Ik denk het ook, mede omdat Peter zowel een Anna Maria als een Nicolaus laat dopen.
Plus de achternaam/familienaam

Je kan je wel afvragen waarom er niets vermeld wordt over de andere kinderen van Claes Willems.
Als hij tenminste in Zwolle is overleden
- is trouwens in Amsterdam naar Claes Willems gezocht?

Dat er niemand van deze familie doopgetuige is bij de kinderen van Peter, valt op.
Of andersom getuige.
RK waren daar behoorlijke fanatiek in en reisden rustig naar Gouda of Amsterdam om aanwezig te zijn bij de doop.

De 1e keer dat Peter vermeld wordt in het ORA is in deze akte

Transport f355 dd.18-01-1692
Verschenen Jan Tonnissen Berchhuis en zijn huisvrouw Trijntien Gerrits tutore marito, en bekenden aan hun dochter Maria Berchhuis getrouwd aan Peter van Wechele wegens moederlijk goed schuldig te zijn een somma van 350 car.gl. te verrenten tegen 5%, alsmede voor verstekte penningen 260 gl., waarvoor zij als onderpand stellen hun woonhuis staande aan de Groote Marckt uithangende de Roskam, het huis de Wanne toebehorende de wed. Brouwers ter ene en het huis de Druiff toebehorende Robert Potholt aan de andere zijde, en dan nog al haar meubelen niets uitgezonderd.
Actum coram Schepen Arnold van der Lawick.

Peter wordt ook hier genoemd.

f609 dd.06-09-1700
Erschenen Gerrijt Sonsbeek en deszelfs huisvrouw Machtelt Veltkamp tutore marito, en bekenden aan de Eerwaarde D. Mattheus Noppen Predikant alhier, en Juffrouw Geertruit Rouse, voor een somme van 900 car.gl. door ieder van die beiden daartoe de halfscheid ad 450 gl. verstrekt, te hebben gecedeerd en getransporteerd alzodanig restant ad 900 car.gl. als comparanten van de erfgenamen van Jurrien Havink en op de in de hypothecaire obligatie van den 27-10-1691 benoemde onderpanden, wegens een daarin benoemd kapitaal van 2000 car.gl. nog is competerende. Voorts mede gecompareerd Christina Havink wed. van Bernard Karstenaar, Jacob Worst en zijn huisvrouw Elsje Havink, beide voorn. vrouwspersonen geassisteerd Peter van Wegen als momber, en dan nog Peter van Wegen voorn. als opzicht hebbende op de goederen van het kind van wijlen de Lt. Schenk en deszelfs huisvrouw Henrica Havink, en bekenden de voors. 900 gl. alsnog schuldig te zijn, belovende dezelve (zoals in de voors. hypoth. obligatie beschreven) te verrenten tegen 5% ten profijte van voorn. Dom: Noppen en Juffr. Rouse.
Coram Schepen Assing.

Hier hoort bij
17-08-1658 Jurriaan Havink, Henrik Havingks N.S. bij de Steenpoort en Hermtjen Gerrits Gerrit Peters d. tegen over 't Weeshuis

Jorriaan
Heuvinck
1664-01-22
Tekst:
en zijn vrouw Hermtien Gerrits laten hun zoon Hendrick NG dopen


Jeroen Huivinck
1662-01-17
Tekst:
en zijn vrouw Harmtjen Gosens laten hun dochter Elsjen NG dopen

Harmtje is de dochter van Gerrit Peters de Pottebakker

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door karst1 » 15 nov 2023, 14:16

In Amsterdam geen info over Claes Willems van Wechel, behalve bij begr van Annechien Goris waar vermeld staat weduwe van Claes van Wegel.

Aanvulling. Ik zie nu dat bij huw van Jan van Wegel in 1696 genoteerd staat dat ouders zijn ovl

ria jongman
Berichten: 2437
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door ria jongman » 15 nov 2023, 14:58

De huwelijksinschrijving van Claes Willems en Anneke Gerrits jd van Swolle zit in Deventer - te vinden onder het Gericht
Op 18 juni 1653 met attest -bruid was niet aanwezig

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... nv2#inv3t2
scan 26

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door karst1 » 15 nov 2023, 15:34

Mooi gevonden Ria. Bruid niet aanwezig. Te laat zeker. Toen al problemen met het openbaar vervoer.
Hier de link het huw. Linker blz.
De familienaam naam zijn vader Willem lastig voor mij te lezen

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2037905

g.goorman
Berichten: 312
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door g.goorman » 15 nov 2023, 17:20

Als deze Claes Willems later de naam te Wechele voert, dan is hij heel waarschijnlijk afkomstig van de boerderij (Hof) te Wechele. Want: Tonnis WILLEMS, zonder herkomst naam, waarschijnlijk een broer, trouwt 11.10/4.11.1656 in Deventer met Truijcken Everts. Van hen heb ik 13 kinderen gevonden, gedoopt in Deventer en in de kerk van Diepenveen in het schoutambt Colmschate, met als herkomstnamen Hof te Wechele, .Groot Wechele, te Weechele, te Wegele, te Weegele, of alleen patroniem.
Bij de beide andere erven te Wechel (Midden en Oost W.) vind ik geen mogelijke kandidaten.
Vraagje: werd er bij Claes Willems attest op Olst verleend?

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door Janny Lalkens » 15 nov 2023, 17:21

Claes Willems, sone van Willem Berens in de Vleischhouwerstraat zo zou ik het lezen. Hoop dat dat dat klopt.

ria jongman
Berichten: 2437
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door ria jongman » 15 nov 2023, 19:09

Ik weet het ook niet. Kan ook een K zijn.
Ik heb inmiddels Peter gevraagd.

g.goorman
Berichten: 312
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door g.goorman » 15 nov 2023, 19:39

Reiers staat er volgens mij; 7 regels verder staan 2 R's: Raelte en Roeloffs

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door Janny Lalkens » 15 nov 2023, 20:14

Ik kies nu voor wat anders dan Berens. Ik denk nu dat het Peters is als patroniem. Daarna ben ik bewijs daarvoor gaan zoeken.

Ik heb een paar keer in dit handschrift een hoofdletter R gezien die weinig van onze geschreven R verschilt. Dus he tis denk ik geen hoofdletter R. Dezelfde naam die we proberen te herkennen staat op blz. 43, waar Janneke Hansen in ondertrouw gaat met Frans ........ Daar dus dezelfde naam. Schiet niet op.

Maar toen op blz. 37 gezien: Derk Hendriks met Peterken Peters. Het lijkt me dus een hoofdletter P te zijn en een erg kleine letter t. Samen Peters.

ria jongman
Berichten: 2437
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Claes Willems van Wechel x Annechien Goris ca 1670 Zwolle

Bericht door ria jongman » 15 nov 2023, 21:32

bericht nr zoveel

Anneke Goris haar zus is Hermtje Gerrits die met Jurrien Havink trouwde.

17-08-1658 Jurriaan Havink, Henrik Havingks N.S. bij de Steenpoort en Hermtjen Gerrits Gerrit Peters d. tegen over 't Weeshuis
uit dit huwelijk o.a een Elsje

Jeroen Huivinck [Havink]
1662-01-17
Tekst: en zijn vrouw Harmtjen Gosens laten hun dochter Elsjen dopen

Recognitien f367 dd.31-05-1697
Erschenen Jan Brouwer en deszelfs schoonzuster Christina Havinks huisvrouw van Borchardus Castener, en deze geassisteerd met gemelde Jan Brouwer als haar momber, en bekenden voor een somma van 250 car.gl. die hun neef N.N. van Wegelen zo tot reparatie van't huis de Pannebakkerije als tot betaling van rente aan de predikant Noppen aan hun heeft verstrekt, aan dezelven te hebben gecedeerd en getransporteerd, zulks doende mits dezen de huur van hun beide huizen, om bij gemelde van Wegelen, nadat de uitgaande rente eerst zullen wezen betaald, het overige alsdan zolang geprofiteerd en getrokken te zullen worden, totdat de voors. 250 gl. zullen worden gerestitueerd en voldaan.
Coram Schepen Mensink.

Zwolle erfuitingen f52-f53 dd.29-01-1700
Momberen over de kinderen van Jan Brouwer zall.: Borchardus Smits en Peter van Wechele.
Elzsien Havinks heeft erfuiting gedaan aan haar minderjarige kinderen Hermina, Joannes en Annechien van wijlen haar eheman Jan Brouwer nagehouden, en voor vaders goed bewezen ieder een pond groot of 6 car.gl. te vererven van het ene op het andere kind en uitgekeerd te worden als de kinderen meerderjarig zijn of getrouwd zijn. Belovende de kinderen te onderhouden in KKN en ook na vermogen lezen, schrijven en een goed handwerk te zullen laten leren.
Actum coram Schepen Roijer.

Plaats reactie