Boerderijen Dieze
-
Re: Boerderijen Dieze
Er is nog een probleem?
inwonersregister 1742
Diese buiten de Diezerpoort
zie
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
links
folio 581
eigenaar Jacobus van Dijck
bewoner Hendrik Sluijter en vrouw – Ommen – 8 jr – 2 k. koemelker – G?
zie rechts
eigenaars én bewoners Albert Hooft én de wed. Jacob Crisjaan – van hier – 6 k – koemelker – L
Maar Albert Hooft is in de andere wijk genoteerd
- - Albert Hooft
op foto 24 – wijk buiten de Diezerpoort 1742 – eigenaar en bewoner – postmeester – 2 jr gewoond – later zijn weduwe
In de VOT 1748 Wijk Dieserstraat - Buiten de Dieserpoort
- 780 a - Albert Hooft
- b - Maria Isbrands
- c - Hans Hendrik
- d - Ijsbrand, Gerrit, Jacob
- e - 1 knegt, 2 meijden
- f -
Transport f348 dd.18-11-1754
transport aan Helmich Jans en zijn vrouw hun huis en hof gelegen op den Bothof buiten de Dieserpoort, Egbert Derx ter ene en Albert Hoofd ter andere zijde, hun aangeërfd van wijlen Willem van Arrien en door gemelde Helmich Jansen bewoond geweest, alles conform de koopconditiën daarvan opgericht bij publieke veiling.
Actum coram Schepen Meuwsen.
Helmig Jannes Klumpers j.m. alhier en Elizabeth Hendriks j.d. van Hellendoorn de proclamatien gaan mede tot Hellendoorn, alwaar ingeschreven sijn. 1750 den 29 Sept. att. afgegeven om tot Hellendoorn te trouwen.
inwonersregister 1742
Diese buiten de Diezerpoort
zie
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
links
folio 581
eigenaar Jacobus van Dijck
bewoner Hendrik Sluijter en vrouw – Ommen – 8 jr – 2 k. koemelker – G?
zie rechts
eigenaars én bewoners Albert Hooft én de wed. Jacob Crisjaan – van hier – 6 k – koemelker – L
Maar Albert Hooft is in de andere wijk genoteerd
- - Albert Hooft
op foto 24 – wijk buiten de Diezerpoort 1742 – eigenaar en bewoner – postmeester – 2 jr gewoond – later zijn weduwe
In de VOT 1748 Wijk Dieserstraat - Buiten de Dieserpoort
- 780 a - Albert Hooft
- b - Maria Isbrands
- c - Hans Hendrik
- d - Ijsbrand, Gerrit, Jacob
- e - 1 knegt, 2 meijden
- f -
Transport f348 dd.18-11-1754
transport aan Helmich Jans en zijn vrouw hun huis en hof gelegen op den Bothof buiten de Dieserpoort, Egbert Derx ter ene en Albert Hoofd ter andere zijde, hun aangeërfd van wijlen Willem van Arrien en door gemelde Helmich Jansen bewoond geweest, alles conform de koopconditiën daarvan opgericht bij publieke veiling.
Helmig Jannes Klumpers j.m. alhier en Elizabeth Hendriks j.d. van Hellendoorn de proclamatien gaan mede tot Hellendoorn, alwaar ingeschreven sijn. 1750 den 29 Sept. att. afgegeven om tot Hellendoorn te trouwen.
-
bericht 2
Daar hoort nog bij
f180 dd.08-06-1736
Erschenen Albert Hooft en bekende wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan Wessel Haakman een somma van 1000 car.gl. tegen 3% rente, stellende daarvoor tot onderpand de halfscheid van 2 morgen weideland in Diese aan de Slotsteeg gelegen, daarvan de wederhelft Egbert Beumer ter Vollenhove is toebehorende, voorts de halfscheid van een huis, hof en weide in Diese gelegen, daarvan de andere halfscheid den gebruiker Jacob Christiaans is toebehorende.
Actum coram Schepen Kamnr. van Rijssen.
[kantlijn:]
1745 d.16 October. Erschenen Wessel Haakman en bekende van het binnenstaande kapitaal en rente door de rentgever voldaan te wezen.
Actum coram Schepen Kamr. Vriesen.
Albert Hoofd was kennelijk de schoonzoon van de wed. Jacob Christiaan die naast H Sluiter wordt vermeld.
Daar hoort nog bij
f180 dd.08-06-1736
Erschenen Albert Hooft en bekende wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan Wessel Haakman een somma van 1000 car.gl. tegen 3% rente, stellende daarvoor tot onderpand de halfscheid van 2 morgen weideland in Diese aan de Slotsteeg gelegen, daarvan de wederhelft Egbert Beumer ter Vollenhove is toebehorende, voorts de halfscheid van een huis, hof en weide in Diese gelegen, daarvan de andere halfscheid den gebruiker Jacob Christiaans is toebehorende.
Actum coram Schepen Kamnr. van Rijssen.
[kantlijn:]
1745 d.16 October. Erschenen Wessel Haakman en bekende van het binnenstaande kapitaal en rente door de rentgever voldaan te wezen.
Actum coram Schepen Kamr. Vriesen.
Albert Hoofd was kennelijk de schoonzoon van de wed. Jacob Christiaan die naast H Sluiter wordt vermeld.
-
bericht 3
en deze is ook niet terug te vinden in de VOT 1748
foto 9/nr 269 /folio 583
eigenaar Jacob Jacobs
bewoner Wed. Albert Jansen – Nileusen 17 jr 8 k. – koemelker
174 aug eronder geschreven
Is vermeld in deze wijk 2 foto's na Hendrik Sluiter
Is dit soms het 2e huis van Jan Alberts -
f361 dd.02-03-1747
Erschenen Jacob Jans, Wibbegjen Claessen weduwe van Albert Jans, en Berend Jans en zijn vrouw Elisabeth Hendriks, tezamen kinderen en erfgenamen van wijlen Jan Alberts, en bekenden om een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Lucas Reinders en zijn vrouw Janna Jans, een huis en hof vooraan in Diese, thans in gebruik bij Berend Jans, Egbert Derks ter ene en Jan Coeleman ter andere zijde, zijnde bezwaard met 3 uitgangen, als 2 ten profijte van de Geestelijkheid dezer stad (ene van f1-13-3 jaarlijks op Petri en de andere van f1-13-4 jaarlijks op Martini) en de derde ten profijte van de wed. Vermeer ad f2-16- jaarlijks op Pasen, en wel ten aanzien van de tweede comparante achtervolgens consent en autorisatie van Schepenen en Raden ten opzichte van hun minderjarige kinderen van 09-01-1747.
Actum coram Schepen Berg.
en deze is ook niet terug te vinden in de VOT 1748
foto 9/nr 269 /folio 583
eigenaar Jacob Jacobs
bewoner Wed. Albert Jansen – Nileusen 17 jr 8 k. – koemelker
174 aug eronder geschreven
Is vermeld in deze wijk 2 foto's na Hendrik Sluiter
Is dit soms het 2e huis van Jan Alberts -
f361 dd.02-03-1747
Erschenen Jacob Jans, Wibbegjen Claessen weduwe van Albert Jans, en Berend Jans en zijn vrouw Elisabeth Hendriks, tezamen kinderen en erfgenamen van wijlen Jan Alberts, en bekenden om een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Lucas Reinders en zijn vrouw Janna Jans, een huis en hof vooraan in Diese, thans in gebruik bij Berend Jans, Egbert Derks ter ene en Jan Coeleman ter andere zijde, zijnde bezwaard met 3 uitgangen, als 2 ten profijte van de Geestelijkheid dezer stad (ene van f1-13-3 jaarlijks op Petri en de andere van f1-13-4 jaarlijks op Martini) en de derde ten profijte van de wed. Vermeer ad f2-16- jaarlijks op Pasen, en wel ten aanzien van de tweede comparante achtervolgens consent en autorisatie van Schepenen en Raden ten opzichte van hun minderjarige kinderen van 09-01-1747.
Actum coram Schepen Berg.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 29 nov 2023, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bericht 4
Janny, je schreef dit eerder.
Hendrik Jansen moet in 1763 4,5 stuiver betalen, het tarief voor keuters/daghuurders. Hele boeren betalen 18 stuivers en halve boeren 9 stuivers.
Wat is hiervan de bron?
Misschien kun je ook nazien wie er voor en na Hendrik Sluiter wordt aangegeven?
Janny, je schreef dit eerder.
Hendrik Jansen moet in 1763 4,5 stuiver betalen, het tarief voor keuters/daghuurders. Hele boeren betalen 18 stuivers en halve boeren 9 stuivers.
Wat is hiervan de bron?
Misschien kun je ook nazien wie er voor en na Hendrik Sluiter wordt aangegeven?
-
door Janny Lalkens » 25 Nov 2023 18:54
Uit het boek Vergeten levens nog was info over de Sluiters in Dieze.
De schrijver geeft aan dat de Sluyters 250 jaar lang een boerderij in Dieze hadden. Tot 1931, toen stierf zijn opa, de laatste boer uit de familie.
De eerste uit de familie (die summier wordt beschreven) : Jan Sluiter ( overleden 1811) zijn vader Hendrik Jansen en Jan zijn moeder Maria Berens Zij trouwden 23-11-1733.
Deze gegevens komen dus uit dat boek. Dat van die 4,5 stuiver staat op blz. 104. Verder staat daar dat 20 % van de boeren in Dieze hele boeren waren ( in totaal 9 stuks) en 17 % halve boer, 8 stuks en 63 % keuter en daghuurder, 29 stuks en Hendrik Jansen (Sluiter) was er daar eentje van.
De bron die Jan van de Wetering hiervoor aangeeft: GAZ Oud Zwolle inv. nr. 4501 Register van Hele en Halve boeren en Ceuters of dagloners van de Hasselterdijk, Dieze en de buurtschappen van het Schoutambt 1763. [ Oude nummering dus.]
Deze bron heb ik niet. Van de periode na Vuursteden 1751 tot de VOT 1795 heb ik wat betreft lijsten van bewoners voor belastingen alleen van Jan een paar foto's van Hoofdgeld Dieze. Dat komt ook, omdat Dieze onder Zwolle valt. Van Zwollerkerspel heb ik wél meer uit dat tijdvak.
Ik heb inmiddels alle multomappen met informatie over Dieze om me heen verzameld. Heb nog geen tijd gehad alles door te lezen. Het zijn vooral handgeschreven aantekeningen, ik heb vrijwel niets digitaal. Misschien staat er wat betreft de periode 1750 tot 1800 nog iets van belang in die aantekeningen. Van de eerste helft 18e eeuw heb ik de meeste dingen in die mappen staan. Na 1800 vond ik het toendertijd minder interessant. Dus daar heb ik vermoedelijk vrijwel niets van. Ik heb wel GI kaartjes van Dieze gekopieerd. In het Gemeentearchief, een lade op naam Dieze uit die grote grijze kasten.
Uit het boek Vergeten levens nog was info over de Sluiters in Dieze.
De schrijver geeft aan dat de Sluyters 250 jaar lang een boerderij in Dieze hadden. Tot 1931, toen stierf zijn opa, de laatste boer uit de familie.
De eerste uit de familie (die summier wordt beschreven) : Jan Sluiter ( overleden 1811) zijn vader Hendrik Jansen en Jan zijn moeder Maria Berens Zij trouwden 23-11-1733.
Deze gegevens komen dus uit dat boek. Dat van die 4,5 stuiver staat op blz. 104. Verder staat daar dat 20 % van de boeren in Dieze hele boeren waren ( in totaal 9 stuks) en 17 % halve boer, 8 stuks en 63 % keuter en daghuurder, 29 stuks en Hendrik Jansen (Sluiter) was er daar eentje van.
De bron die Jan van de Wetering hiervoor aangeeft: GAZ Oud Zwolle inv. nr. 4501 Register van Hele en Halve boeren en Ceuters of dagloners van de Hasselterdijk, Dieze en de buurtschappen van het Schoutambt 1763. [ Oude nummering dus.]
Deze bron heb ik niet. Van de periode na Vuursteden 1751 tot de VOT 1795 heb ik wat betreft lijsten van bewoners voor belastingen alleen van Jan een paar foto's van Hoofdgeld Dieze. Dat komt ook, omdat Dieze onder Zwolle valt. Van Zwollerkerspel heb ik wél meer uit dat tijdvak.
Ik heb inmiddels alle multomappen met informatie over Dieze om me heen verzameld. Heb nog geen tijd gehad alles door te lezen. Het zijn vooral handgeschreven aantekeningen, ik heb vrijwel niets digitaal. Misschien staat er wat betreft de periode 1750 tot 1800 nog iets van belang in die aantekeningen. Van de eerste helft 18e eeuw heb ik de meeste dingen in die mappen staan. Na 1800 vond ik het toendertijd minder interessant. Dus daar heb ik vermoedelijk vrijwel niets van. Ik heb wel GI kaartjes van Dieze gekopieerd. In het Gemeentearchief, een lade op naam Dieze uit die grote grijze kasten.
Albert Hooft is waarschijnlijk deze:
- Albert Hooft wedenaar op de Nijstadt met
Anna Maria IJssebrant j.d. Rooms op de Nijstadt
Sijn getuige Remmelt van Ittersum
H:G: De vrouw van Derck Wangerpoel
[zij] den Eed gedaan
1737. Den 3 Maart att. bekomen om tot Windsheim te trouwen
- Zwolle, Den 17 Febr. 1714
Albert Hooft j.m. en
Elisabeth IJbinks wed. van Gijsbert Ton [= Touw]
Getuijgen sijn swager en de huijsvrou van Herm van Hattemt voor de bruijt
att. gegeven na Winsem te trouwen den 20 Maert 1714
Windesheim
11-03-1714 Albert Hooft j.m. en
Elisabeth IJbricks wed.
op attestatie van Zwol
- 17-01-1736: Albert Hooft zijn vrouw Elizabeth IJbinks is begraven in de Michaelikerk aan de noordzijde
- ca. 1743: Albert Hooft, postmeester, man van Maria Isebrants
- 23-03-1755: Albert Hooft, postmeester, is begraven in de Broerenkerk
-
Albert Hooft is de postmeester. Zo heb ik het al vaak gelezen.
-
Dit lijkt deze bron te zijn: 0700 Stadsbestuur Zwolle, archieven van de opeenvolgende stadsbesturen:Janny Lalkens schreef: ↑29 nov 2023, 20:08door Janny Lalkens » 25 Nov 2023 18:54
...
...
4172 Stukken betreffende de kwalificatie van de personen (bezitters van havezaten en buitenplaatsen en 'hele en halve' boeren) die dienen bij te dragen in het klapwakersgeld, 1763
https://proxy.archieven.nl/20/1C2923D22 ... 4BB80DF598
Een scanverzoek is ingediend, dus binnenkort digitaal te bekijken.
Egbert Derx is deze:ria jongman schreef: ↑29 nov 2023, 17:50Transport f348 dd.18-11-1754
Volkstelling 1748, op den Bothoff
nr. 979: Egbert Derks, Fennegien Derks, Derk (boven 10), Gerrit, Jan, Willem (beneden 10), 1 meid
Daar hoort nog bij:
- 07-03-1757 Janna Egbert Derks Fennigjen Derks
- 04-08-1781 (otr)
Jan Hendrik Sluiter, weduwnaar van Marregjen Jans, koemelker, gereformeerd, gaat in ondertrouw met Janna Egberts van Assen, J.D.,gereformeerd,wonende op den Bothof
-
Jan Hendriks zijn vader Hendrik Sluiter werd 18 januari 1770 begraven, woonde toen op de Bothof.
Jan Hendriks zijn broer Albert kocht in 1790 een hof met 2 huisjes op de Bothof en in 1794 verhuisden ze naar de Duistere Steeg,
Hendrik Hoofd staat in de VOT 1795 als postmeester. Voor zover ik weet volgde hij zijn vader op.
Herman, bedankt voor het aanvragen van de scans! Ik hoop dat men daar als 3 groepen door elkaar zal staan volgens looprichting, dus niet als groepen volgens de categorie hele boer, halve boer of keuter/dagloner.
Jan Hendriks zijn broer Albert kocht in 1790 een hof met 2 huisjes op de Bothof en in 1794 verhuisden ze naar de Duistere Steeg,
Hendrik Hoofd staat in de VOT 1795 als postmeester. Voor zover ik weet volgde hij zijn vader op.
Herman, bedankt voor het aanvragen van de scans! Ik hoop dat men daar als 3 groepen door elkaar zal staan volgens looprichting, dus niet als groepen volgens de categorie hele boer, halve boer of keuter/dagloner.