snel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2024, 14:18

Dat is erg interessant. Berent Jansen Wint komt voor in mijn kwartierstaat. Maar die gegevens heb ik niet allemaal zelf gecontroleerd.

Ik heb genoteerd, dat de broer Berent Jansen Wint, Gerrit Jans getrouwd was met Hendrikjen Jans.
trb Zalk
  • 01-04-1678 Gerrit Jans s Heerenbroek Hendrikjen Jans Vecaten 673a-034
Maar als Jennegien Hendriks wed. van wijlen Garrit Jansen IJmeker is, dan hoort daar misschien toch de volgende trouwinschrijving bij:
trb Zalk
  • 09-04-1676 Gerrit Jans alhier Jennechijn Hendrix Dalfsen 673a-033
In de doopboeken Zalk wordt alleen de vader Gerrit Jans uit Vecaten vermeld. Dat laatste, uit Veecaten, staat niet vermeld bij de doop van Hendrik in 1695. Een zoon Berent van Gerrit Jans heb ik niet gevonden.

Onderstaande sites
https://www.genealogieonline.nl/genealo ... 102380.php
https://www.windgenealogie.org/jz/jz-0004.htm#BM177766
Beide lijken uit dezelfde bron te putten, of nemen elkaars gegevens over.
Zij koppelen een zoon Berent Gerrits die ongeveer 1710 geboren moet zijn.

Het lijkt erop dat er twee keer Gerrit Jansen is, en dat ze met elkaar verward zijn.
Dat Gerrit Jans x Jennechijn Hendrix weduwnaar is bij zijn trouwen, staat niet in de index trb Zalk, maar op de scan zie ik wel staan: Gerrit Jans w. alhier.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 05 apr 2024, 14:29

Het lijkt mij toe dat deze Berent Jansen Wind niet getrouwd was.

Zalk Dl 15 f163-f164 dd.08-06-1720
Scholtus B. Jacob Ter Welberg der Regten Doctor.
Keurnoten Hendrik Hendriksen en Berent Sambrink.
Erschenen is Berent Jansen Wind, zijnde zwak van lichaam doch zijn verstand volkomen machtig, en maakt zijn testament. Hij institueert tot zijn erfgenamen Gerrit Jansen IJmeker deszelfs broeder, Janna Jansen dochter van wijlen deszelfs broeder Jan Jansen IJmeker, alsmede de 3 kinderen Jannes Jansen, Jan Jansen en Femme Jansen van wijlen zijn broeder Jan Jansen Timmerman, te weten deze 3 laatsten in plaats van hu vader. Daarboven heeft testateur uit een bijzondere genegenheid aan Jan Garrits zoon van Garr: Jansen IJmeker, als tegenwoordig bij hem testateur wonende, uit deszelfs gereedste goederen eens een somma van 200 car.gl. en daarnaast de helft van de ijmen althans met Hend: Jansen Stoel in het gemeen, en daarboven nog de helft van een huisien in Westenholte genaamd de Kissel, zijnde gemeen met Garr: Jansen, en eindelijk aan gemelde Jan Garrits in het laatste jaar wegens loon 30 Rijder, hetwelk alle daarvoor gemelde erfgen. aan gezeide Jan Garrits uit de gereedste natelaten middelen zullen uitgekeerd worden. Voorts heeft testateur aan de armen van Zalck en Vecaten eens een pond groot ad 6 gl. en daarboven de halfscheid nog wegens restante kooppenn. ad 100 gl. van een hueren aan den Swartendijk door Jan Stevens aangekocht, alles ingevolg koopcedel daarvan zijnde.
Actum Vecaten.

De Kissel [ergens ander genoemd de Kiffe] in Westenholte, zegt me niks

f225-f226 dd.15-07-1724
Scholtus B. Jacob Ter Welberg der Regten Doctor.
Keurnoten Will: Hendriks en Gerr: Lamberts.
Erschenen is Berent Jansen Wind, ziek te bedde liggende, en maakt zijn testament. Hij maakt uit bijzondere consideratie deszelfs knecht en neve Jan Garrits alle deszelfs kleren met de zilveren knopen mede, alsmede het linnen en wullen tot deszelfs lijf behorende, verzoekende en stellende hierover tot executeurs en mombers van deze zijn begeerte Wijnand Eenschaten en Hend: Jansen Stuil, hetwelke geaccordeerd en geconfirmeerd wordt.


Gerrit J Ymeker heeft volgens het ORA 3 zonen, de Jan die hierboven genoemd wordt en ook is overleden voor 1731 en dan Hendrik die met MG Snel trouwde, ook overleden 1731 en zoon Berent .

Zoon Berent trouwde met Willemina Jansen Hengevelt uit Wijhe

Aktes Zalk zijn getranscribeerd door Peter Klunder

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 05 apr 2024, 14:49

BERICHT 2
Egbert_ schreef:
05 apr 2024, 14:18

trb Zalk
  • 09-04-1676 Gerrit Jans alhier Jennechijn Hendrix Dalfsen 673a-033
In de doopboeken Zalk wordt alleen de vader Gerrit Jans uit Vecaten vermeld. Dat laatste, uit Veecaten, staat niet vermeld bij de doop van Hendrik in 1695. Een zoon Berent van Gerrit Jans heb ik niet gevonden.

Dat Gerrit Jans x Jennechijn Hendrix weduwnaar is bij zijn trouwen, staat niet in de index trb Zalk, maar op de scan zie ik wel staan: Gerrit Jans w. alhier.
Het stel lijkt me jonger

Gerrit Iemeker een dochter Trijntje 3 sept 1694
Gerrit Jansen de Iemeker een soon Hendrik 17 juni 1697
Gerrit Jansen Iemeker een soon genaamt Hendrik 26 maart 1699
Gerrit Jansen Iemeker een soon Hendrik ?? sept 1700
Gerrit Jansen Iemeker een soon Hendrik en een dochter genaamt Trijntie 30 oct.1701
Gerrit Jansen Iemeker een soon Berend 11 jan 1705

Een kind van de wed. van Hendrik Gerrits Immeker genoemt Hendrikjen 21 jan. 1731

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2024, 15:02

Deze Berent Jansen Wind is dan niet dezelfde die in 1711 Hogebeen kocht?

Dan waren er dus 2x Berent Jansen Wind in dezelfde tijd?

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 05 apr 2024, 15:48

Hoge Been of oude Crone bedoel je?
Dat is 's Herenbroek.

In het testament van Berent J Wind wordt geen Crone of i.d genoemd.
Tekst testament heb ik geplaatst.
Dus?

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2024, 16:42

Die bedoelde ik. Die heb ik in mijn kwartierstaat. Als die geen nakomelingen zou hebben, heb ik een fout in mijn kwartierstaat. Dat wil ik toch wel graag duidelijk hebben.

Volgens (elders op) internet zou Berent Jansen Wind met Hoge Been of oude Crone een broer Gerrijt Jansen Wint (IJmker) hebben gehad. Maar die maken dus een fout.

Jammer dat er geen trouwinschrijving te vinden is van Hendrik Gerrits IJmker x Marrigien Gerrits Snel.

Dit zal ziijn overlijden zijn:
  • 20-09-1730 Hendrik Gerrits IJmker Veekaten aen de kinderpokjens
En nog een kind:
  • 15-10-1730 kind van Hendrik Gerrits IJmker aen de pokjens
En dit zullen zijn vader en broer zijn:
  • 30-10-1729 Gerrit IJmker
    19-12-1729 Jan Gerrits desselfs soon
En nog een broer, waarschijnlijk de voogd over de dochter van Marrigien Gerrits Snel:
  • 12-01-1747 Berent Gerrits IJmker
(allen begraven te Zalk)

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 05 apr 2024, 16:55

Bedankt voor je reactie Egbert.
En ook voor de foto, dat zag ik later pas.

Ik zou het echt niet weten.
Tenzij het deel Hogebeen of oude Crone verkocht is voor Berent zijn overlijden, want het is toch vreemd dat daarover bij deze Berent niets over te vinden is.

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2024, 18:06

Dat kaartje had ik geplaatst om aan te geven hoe dicht Yrst bij Zalk ligt. En hoe raar het is, dat de bewoners daar omheen naar Hattem moesten voor trouwen en dopen. Dopen zal dan waarschijnlijk ook wel eens in Zalk zijn geweest.

Bij Berent Jansen Wint uit mijn kwartierstaat heb ik dat hij op 13-10-1650 te Zalk is gedoopt. Mijn kwartierstaat gaat verder bij Hendrik Berents, gedoopt 14-06-1668 te Zalk. En vervolgens met Magteltjen Hendriks, geboren te Westenholte, gedoopt 28-02-1713 te Zwolle. x Rutgers Jans 24-07-1734 te Zwolle.

Maar als je alles met elkaar vergelijkt, lijk de Berent Jans Wint met broer Gerrit Jans Immeker toch een generatie jonger. En mogelijk niet eens verwant.

Altijd mooi als er aktes opduiken, die een beter zicht opleveren! Wegstrepen wat er niet bij hoort is ook een vorm van resultaat.

Over Gerrit Snel kan ik verder niets vinden. Hij kan evengoed als Hermtien Claessen van elders zijn.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: snel

Bericht door ria jongman » 05 apr 2024, 20:06

Het wrange is dat Jacob Lulofs van Santen ook met een Hermtien Clasen getrouwd is.

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: snel

Bericht door Egbert_ » 05 apr 2024, 21:56

Ook hier: Harmtken Claas vrouw van Jacob Lulofs is gedoopt op 08-04-1638 te Hattem. En dus een generatie eerder.

En nog een vergelijking:
  • 3 maart 1676
    Harmpje Clasen en haar man Jacob Lulofs verkrijgen toe stem-
    ming van een vestenis ten behoeve van Wynolt Eugeni van
    Eenschaten
    , kolonel en zijn vrouw Judith Cockman.
(uit: http://www.kamperalmanak.nl/downloads/a ... _lenen.pdf)

En nog deze vergelijking, de doop van Jacob Lulofs, 18-03-1635 te Hattem:
  • Luijloff Harms op 't Sand Een kind -/ Jacob
(https://www.geldersarchief.nl/component ... ew=viewer2)

De nakomelingen van Lulof zijn van Santen gaan heten. Bij de broers van Lulof heb ik geen familienaam of toenaam gevonden.

*

Gerrit Snel zou nog deze kunnen zijn: Gerrit Berents Snel uit Kampen

Plaats reactie