genealogie Deventer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
janberveling
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2024, 15:21

genealogie Deventer

Bericht door janberveling » 16 apr 2024, 15:53

Mijn naam is Jan Berveling en al een poosje bezig met Genealogisch onderzoek, maar nu toch een beetje vast gelopen. Ik ben op zoek naar mijn voor- ouders die (zeer waarschijnlijk) uit Deventer dan wel omstreken komen. Mijn laatst bekende voorouders zijn Willem Bervelink (ca. 1726-1793) en zijn vrouw Trijntje Gorter (1725-1761). Zij zijn gehuwd en waren woonachtig in Weesp (ook mijn geboorteplaats) en op de huwelijksakte staat vermeld: " Willem Bervelink jongman van Deventer". Hij had ook een broer, Hendrik Bervelink en ook op zijn huwelijksakte in 1748 staat: "jongman van Deventer" echter bij beiden staan geen ouders vermeld. In de archieven van Deventer komt de naam Bervelink echter niet voor evenals in de dorpen eromheen niet. Ook doop- en kerkelijke archieven geven geen uitsluitsel. Zij hadden als geloof Nederduits Gereformeerd, maar ook in die archieven is niets terug te vinden.
Het geboortejaar van Willem is niet bekend en een schatting. Van Hendrik is bekend dat hij bij zijn huwelijk in 1749 29 jaar oud was en dus in 1719/1720 geboren moet zijn en is in 1781 overleden. Hendrik was gehuwd met Johanna Veltkamp (1727-1779) en geboren te Zutphen.
Komt dit bij mensen bekend voor of weten zij hier meer over dan hoor ik dat graag. Ikzelf woon in Maasbracht (Limburg) en kan niet zo makkelijk naar Deventer om zelf eens in het archief te kijken. Gaarne reactie. Mijn E-mailadres is: j.berveling5@chello.nl

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: genealogie Deventer

Bericht door ria jongman » 16 apr 2024, 17:08

Ik heb één notitie gevonden in mijn bestanden

Colmschate RK
02-12-1694 Jacob een soon van Bervelink med Aarne een dogter van de Woerte bijde tot Batthem Testes de Klumper en Hendrik soon van Lucas ter Voorde Ille prius Acath.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 17 apr 2024, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_
Berichten: 4047
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: genealogie Deventer

Bericht door Egbert_ » 16 apr 2024, 21:33

Op deze site zijn transcripties te vinden van Bathmen:

https://www.genealogiedomein.nl/digitaa ... beeldingen

Ik heb de indruk dat Bervelink ook voorkomt als Barveling/Barvelinck/Barvelink

Er schijnt een erf Barvelink te zijn in Bathmen. Maar de informatie is vooral van de 19e eeuw.
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... icode=4000

In de doopboeken (NG) van Bathmen komt de naam Barvelink voor, maar niet in de periode rond 1720.

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: genealogie Deventer

Bericht door karst1 » 16 apr 2024, 22:07

In Amsterdam ondertrouwt op 28 april 1785 Wouter Berveling met Annetje Moerman.
Wouter is dan 28 jr afkomstig uit Weesp. Hij wordt geass door zijn vader Willem Berveling woonachtig in Weesp.


https://archief.amsterdam/indexen/perso ... ter"%5D%7D

Vr groet Karst

g.goorman
Berichten: 309
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: genealogie Deventer

Bericht door g.goorman » 16 apr 2024, 23:06

iIn Bathmen is een gezin Wolter Gerrits en Willemke Gerrits, van wie u 5 kinderen kunt vinden, o.a. . een zoon Willem (dp. 18.1.1711) en Henrik (dp.2,6,1715). Dan is er nog een zoon Goossen (dp 2.9.1708) die in Deventer een gezin Barvelink stichtte. Deze Wolter Gerrits was ws timmerman bij het huis Dorth. De naam wordt in Bathmen eerder in de 17e eeuw ook als Berveling geschreven.
Ik moge er voorts op wijzen dat in Holland wel vaker Deventer als plaats van herkomst werd genoemd, wanneer een van de plaatsen in de omgeving werd bedoeld.
Laatst gewijzigd door g.goorman op 17 apr 2024, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Herman van der Bent
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: genealogie Deventer

Bericht door Herman van der Bent » 16 apr 2024, 23:11

In Deventer zitten rond die periode wel een Willem Barvelink en Goossen Barvelink.
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... b%3Frveli*

Die Willem Barvelink is terug te vinden in de vrijwillige zaken:
Deventer vrijwillige rechtspraak 1734-1744 folio 684 geeft 18 april 1739
Joh: Dapper, Hend: Gerh: Jordens Drm schepenen. Erschenen Jan Hessink en Aesina Janssen Ehlieden, marito tutore, en bekenden om een sekere som„ ma penningen, hun Comparanten ten genoegen voldaan en betaalt verkogt, gecedeert in getransporteert te hebben, sulks doende mits desen, aan Coenraad Rasink desselfs huisvrou: Maria Derks an der selver Erfgenamen de eene halfschend, en aan Willem Barvelink, desselfs huisvrouw Geertruid Derks en derselver Erfgenamen de andere halfscheid van een Erve en huis met desselfs regt en geregtigheid, onder en nieuwen toebehoor, staande en gelegen alhier in de Broederenstraat op het hoek van den Duivengang naast ’t huis van Hendrik Teunissen; daar van ten erffelijken profijte en behoeve van voors. koperen vertijende en afstand doen de, gelijk alhier regt en gewoonte is. J: A: L: Actum coram pots. DE. Siabinia den 18. April 1739

Deventer vrijwillige rechtspraak 1750-1757 folio 44 geet 24 juli 1751:
Erschenen Jan Coenraad Raasink Johanna Kist, Ehelieden, en Willem Barvelinken Geertruid Derks, Ehelieden Maritis Tutoaris, en bekenden voor eene met genoegen voldane en wel betaalde summa van penningen verkogt gecedeerd en overgedragen te hebben, sulx doende in en mitsdeser, aan Evert Holderman, sijne huisvrouw Aeltien Berents, en hunlieder Erfgenamen, een Erve ende huis, staande ende gelegen alhier in de Broederenstraat op het hoek van de duivengang; daar van ten erfelijken profijt en behoeve van Koperen voorset vertijende en de afstand doende, gelijk alhier regten gewoonde is. J. A L. en in kennisse der Waarheid Actum Coram
Udls Ed sabiris den 24. juli: 1751

Die Goossen Barvelink vond ik ook vrij snel in de volkstellng Deventer 1748 in de Smedestraat. Hij is smit en heeft 5 kinderen.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... SXS-8SXZ-9

Hij wordt ook genoemd in de Deventer vrijwillige zaken 1757-1766 op folio 749, hij is daar de buurman bij een verkoop in de Smedestraat.

Deventer vrijwillige zaken 1757-1766 op folio 1397 is een verkoopakte van 11-09-1775 echtelieden Arend Kuiper en Johanna Barvelink die een huis verkopen in de Smedestraat aan echtelieden Constant Reinders en Derkje Barvelink. Mogelijk kinderen van die Goossen Barvelink?

Die Willem Barvelink is vast ook wel terug te vinden in de volktelling 1748, even zoeken naar de Broederenstraat.

Herman van der Bent
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: genealogie Deventer

Bericht door Herman van der Bent » 16 apr 2024, 23:50

Die Willem Barvelink lijkt me deze. https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... I73236.php

Niet meteen een connectie met de Willem en Hendrik Bervelink uit Weesp.

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: genealogie Deventer

Bericht door karst1 » 17 apr 2024, 09:18

Ik ben toch nog even blijven zoeken in Asd na mijn vondst van Wouter Berveling . Ik zocht een combinatie richting Deventer ivm de mogelijke geb plaats in jouw onderzoek.
Op 14-2-1749 ondertrouw in Asd van Hendrik Berveling met Johanna Veltkamp.
Hendrik is 27 jr afkomstig uit Deventer, ouders ovl.

Vr groet Karst

ambruins
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:00

Re: genealogie Deventer

Bericht door ambruins » 17 apr 2024, 15:46

07.05.1702 WILLEM, soon van wijlen Willem .... [naam niet vermeld], soon van Barvelink
29.08.1706 GERRETIE, dogter van Jan Barvelink.
etc zo zijn er 16 Barvelinks in deze collectie te vinden.

https://www.genealogiedomein.nl/digitaa ... -1713/file
Assie.

janberveling
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2024, 15:21

Re: genealogie Deventer

Bericht door janberveling » 19 apr 2024, 13:52

Iedereen hartelijk dank voor de gestuurde info over de door mij gezocht Willem Bervelink. Het duurde even eer ik al die tips heb kunnen verwerken en na te trekken, maar heb daar helaas (nog) niet de juiste link kunnen vinden. Wel ben ik er nu van overtuigd dat ik het in Bathmen moet zoeken en dat ook de naam (waarschijnlijk) Barvelink moet zijn, dus met een a ipv een e. Maar ook een andere naam is mogelijk en kan hij afkomstig zijn van het ERF Barvelink. Ik blijf mijn zoektocht voortzetten en tips zijn altijd welkom. Overigens zijn alle Bervelingen uit Weesp en hun nazaten sinds Willem Bervelink en Trijntje Gorter bij mij bekend.
met vriendelijke groeten, Jan Berveling.

Plaats reactie