Hendrik Gerrits (Nijland??)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 17 apr 2024, 21:47

Wie weet meer over Hendrik Gerrits (Nijland)?
Hij is de zoon van Gerrit Peters en Wibbichien Hendriks geboren in 1781.
Het laatste wat ik van Hendrik Gerrits heb gevonden is dat hij genoemd wordt in een testament van 1802.
Verder heb ik niet iets over deze Hendrik kunnen vinden.Mogelijk heeft hij een andere achternaam aangenomen in 1811.Maar deze heb ik dan tot nu toe niet kunnen vinden.

ambruins
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door ambruins » 18 apr 2024, 15:47

Henk, https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/21359633 overige data bevat kinderen doop/huwelijk.
Bruidegom Jan Nijland
Beroep veerman
Geboortedatum 22-02-1778
Geboorteplaats Westenholte (Zwoller-Karspel)
Bruid Petertje Zwakenberg
Geboortedatum 06-05-1791
Geboorteplaats -
Vader van de bruidegom Gerrit Peters
Moeder van de bruidegom Wibbigje Hendriks
Vader van de bruid Gerrit Leferts Zwakenberg
Moeder van de bruid Hermpje Engberts van Ittersum
Gebeurtenis Huwelijk
Datum 05-09-1811
Gebeurtenisplaats Zwollerkerspel
Documenttype BS Huwelijk
Erfgoedinstelling Collectie Overijssel
Plaats instelling Zwolle
Collectiegebied Overijssel
Archief 0123
Registratienummer 15409
Aktenummer 17
Akteplaats Zwollerkerspel
Collectie
Burgerlijke Stand in Overijssel
Registratiedatum 05-09-1811
Boek Registers van huwelijken en echtscheidingen, Zwollerkerspel
Opmerking weduwnaar van Maria Peters; moeder bruidegom ook Willempje Hendriks
Assie.

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 18 apr 2024, 18:50

Bedankt voor je reactie.
Allen deze Jan Gerrits Nijland is de oudere broer van Hendrik Gerrits van deze Jan heb ik al wel veel informatie ,maar van Hendrik ontbreekt vanaf 1802 wat mij betreft elk spoor.
Ook van de oudste broer Peter is al wel veel bekend.

Ik ben dus op zoek naar Hendrik Gerrits geboren in 1781.

Groet Henk

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door ria jongman » 19 apr 2024, 10:19

In het Register Civique 1811 Zwolle en omgeving zit alleen een Hendrik Nijland geboren in 1781 die de zoon is van ene Lambert, volgens WWW.
De gezochte Hendrik lijkt dan overleden te zijn voor 1811?
Heb je het begraafboek Zalk gecontroleerd?

Egbert_
Berichten: 4048
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Egbert_ » 19 apr 2024, 12:00

De moeder Wibbigje Hendriks, is in 1804 hetrouwd met Albert Fredriks [Heldoorn], pachter van Spijker Harstenhorst, gemeente Wilsum.

Daar is ze ook overleden 29 nov 1812, als Wibbigje Nieland. (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18527630)

Mogelijk is Hendrik Gerrit meeverhuisd naar Wilsum? Maar daar heb ik niets over kunnen vinden.

Ik ben wel nieuwsgierig naar dat testament van 1812. Staat daar nog iets meldenswaardigs in, zoals woonplaats of evt. partner?

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 19 apr 2024, 22:51

Helaas tot nu toe geen registratie van het overlijden van Hendrik Gerrits kunnen vinden.
Zelf vermoed ik wat Ria ook al aangeeft dat hij voor 1811 is overleden.

Wat betreft de vraag van Egbert mbt tot het testament in 1811 ,ik zou willen dat ik dat had gevonden.
Tot nu toe niets gevonden in Zwolle, Zwollerkerspel, Zalk en Kampen.
Hetzelfde geldt voor de erfuiting/voogdijstelling van Jan Gerrits Nijland in 1811.
Tot op heden niets gevonden, als deze er als is dan zal deze mogelijk in Kampen en of Zwolle te vinden moeten zijn in de uitspraken door de Vredesrechter gedaan tussen juni 1811 en 5 september 1811(datum van het huwelijk van Jan Gerrits met Petertje Zwakenberg. Ik ben hier op dit moment volop in aan het zoeken maar nog zonder resultaat.
Wat ik wel heb gevonden ,Egbert ,is het testament van Dirk Mijrink ( de eerste echtgenoot van Maria Peters)van 4 juli 1898.
Als jij hier belangstelling voor hebt dan verneem ik dat graag.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door ria jongman » 20 apr 2024, 13:09

Ik denk dat er verwarring is betreffende de datum
In het eerste bericht is sprake van een testament van 1802.

en dat is deze akte

rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00634:
f275 - 16 aug 1802 - Verw. Sch. C.J. Zebinden.
Keurnoten E. van Santen en A. Schutte.
Verschenen is Webbegjen Hendriks, weduwe van wijlen Gerrit Peters, geassisteerd met A. Voetelink als momber, staande en gaande en bij blijkend goed verstand. Zij maakt een testament.
De testatrice nomineert en institueert tot haar enigste en universele erfgenaam in al haar met de dood na te laten goederen haar zoon Peter Gerrits.
Zij stelt haar overige drie kinderen, met name Jan, Hendrik en Janna Gerrits alleen tot erfgenamen in de legitieme portie hun na striksten rechte competerende en verder niet.
- In kennis der waarheid etc.
- Z.W. Hartman heeft mede getekend.
[Kantlijn hierbij op f275:] 3 feb 1804 - Verw. Sch. C.J. Zebinden.
Keurnoten Egb. Olofs en Z.W. Hartman.
Verschenen is Webbigjen Hendriks, weduwe van wijlen Gerr. Peters, verklarende deze nevenstaande testamentaire dispositie te annuleren en te vernietigen. Zij wil en begeert, dat deze zal worden aangemerkt als niet gepasseerd te zijn.
- In fidem C.J. Zebinden, Verw. Sch.

Dan is er nog een akte van 1804, waarin Hendrik Gerrits wordt genoemd
Geen vrouw vermeld bij hem.

rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00636:
f71 - Eodem anno, die [3 nov 1804], judice et assesoribus iisdem.
Verschenen zijn Albert Freriks en Willempje Hendriks, ehelieden, Peter Gerrits en Dina Olofs, en Jan Gerrits en Maria Peters, Claas Gerrits en Janna Gerrits, ehelieden, maritis tutoribus, en verder Hendrik Gerrits. Zij verklaarden om een wel betaalde somma van penningen te cederen en bij dezen in volledig eigendom te transporteren aan Albert van Dam een erve en goed gelegen in Westenholte, bestaande uit een huis, hof, boomgaard, ongeveer één morgen bouwland, 1 1/2 morgen groenland, een koeweide aan de Spoolder Dijk en de gerechtigheid op de Westenholter Meente, twee stukjes groenland het Laage Kaarland genaamd, twee stukjes de Snesse Morgen genaamd, zes akkers bouwland de Stellen Akkers, twee stukken groenland de Stikweerd, één morgen groenland de Proobstdije liggende in twee stukken, nog een akker op de Stellen Akker, en een akker in de Conijnebelten, zoals deze op 13 maart 1804 bij publieke veiling verkocht is [doorgestreept is: zijn].

Hendrik is niet begraven in Zalk. Heb ik gecontroleerd, wel 2 x een Willem Nijland

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 20 apr 2024, 14:56

Klopt Ria, de akte van 1804 is de laatste bekende vermelding van Hendrik Gerrits, hij zal dus ergens tussen 1804 en 1811 zijn overleden is mijn vermoeden.
Wat betreft de akte van 1804 is nog wel vermeldenswaardig en bijzonder om te vermelden m.b.t.het overlijden van Gerrit Peters op 2-01-1802.Hij is volgens mij begraven op het kerkhof van het Buitengasthuis, waar hij is begraven van de armen .Terwijl zijn weduwe Wibbigien Hendriks dus in 1804 ,hun huis en land verkoopt voor minstens 3000,-gulden aan Albert van Dam.Mogelijk was er een tijdelijke gebrek aan geld, maar arm waren ze dus zeker niet.

Janny Lalkens
Berichten: 2587
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Janny Lalkens » 20 apr 2024, 15:50

" rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00634:
f275 - 16 aug 1802 - Verw. Sch. C.J. Zebinden.
Keurnoten E. van Santen en A. Schutte.
Verschenen is Webbegjen Hendriks, weduwe van wijlen Gerrit Peters .... enz. " einde citaat.

Ik zie die Gerrit Peters, die van de armen begraven is, in het Begraafboek Heilig Kruis/Buitengasthuis staan als

2 Janwarij 1801, dus niet 1802, Gerrijt Peters van Vrankhuis, van den Armen.

In januari 1802 zie ik geen Gerrit Peters.

Als een behoorlijke boerderij in Westenholte in 1804 verkocht kan worden door weduwe Wibbigje Hendriks en haar kinderen, is het dan mogelijk dat haar man Gerrit Peters later dan januari 1801 is overleden? Dat ze later weduwe is geworden en uit nood vrij snel hertrouwd is, vanwege ook dat er een soort "bedrijfsleider"nodig zou zijn op die boerderij? De Gerrit Peters , begraven jan. 1801 woonde in Frankhuis. Nu ligt Frankhuis wel dicht bij Westenholte, maar gaat het in januari 1801 om de echtgenoot van Wibbigje/Willempje Hendriks?

In de periode 1804 tot 21 augustus 1811 zie ik geen aantekening van het begraven van Hendrik Gerrits in het begraafboek Buitengasthuis.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door ria jongman » 20 apr 2024, 16:19

Die Gerrit Peters wordt met andere toenamen begiftigd, maar van 't Frankhuis ?

1765 [den] 5 januarij - Gerrit Peters Berkweg J.M. en Willempje Hendriks J.D. beide in Westenholte.
Zijn alhier getrouwt den 27 jann. 1765.
S.G. Fredrik Snel, H.G. de bruids moeder.
[Nederd. Geref. (onder)trouw Zwolle, RBSO 733 - f63].

rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00629:
f55 - 4 jan 1782 - Richter E. Scriverius.
Keurnoten Jan Rensman en Pieter Foudrinier.
Verschenen is Hendrik Visser, weduwnaar van Zwaentjen Derks uit Westenholte. Hij heeft over zijn drie minderjarige kinderen (Berendina, Jan en Derkjen Visser), bij zijn voorschreven vrouw in echte verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Hendrik Derks, oom van moeders zijde, en Gerrit Peters Bontemutse, "nabuer".

en dan als arm begraven? Vreemd.

Hier is de link naar het Vredegericht van Zwolle
In deel 6 zit een index

VREDEGERECHT ZWOLLE
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

Plaats reactie