Hendrik Gerrits (Nijland??)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 21 apr 2024, 11:07

Wederom bedankt Ria, ik begrijp nu dat ik deze registratie niet kon vinden, de voornaam van de vader is hier Gerrit ,en dat klopt natuurlijk niet.
De voornaam van zijn vader is Jan.
Nu nog het huwelijk.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door ria jongman » 21 apr 2024, 12:05

De patroniem is wel Gerrit hoor.
Hij is onderstaande.

1781-11-04 - Gerrit Peters en zijn vrouw Willempjen Hendriks, wonende in Westenholte, laten hun zoon Hendrik Gerrit dopen, geboren 29 okt 1781.
[RBSO 707 - f534/535

Huwelijk is niet te vinden, zal vermoedelijk Zalk zijn waar zijn vrouw vandaan komt
1811 of 1810
Laatst gewijzigd door ria jongman op 21 apr 2024, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door ria jongman » 21 apr 2024, 12:13

bericht 2

00124-I-553a Rambonnet, Francois

2882 Hendrik Gerrits Nijland verklaart het vruchtgebruik van zijn nalatenschap toe te delen aan zijn vrouw Marrigje Wolbers van Zuthem, met wie hij in gemeenschap van goederen is getrouwd; dit vervalt als zij mocht hertrouwen. Zijn dochter Willempje zal haar legitieme portie ontvangen en bij vooroverlijden van zijn vrouw, is zij alleen erfgename.
Datum:
29-03-1837
Aktebenoemingen:
testament
Notaris:
Rambonnet, Francois
Akteplaats:
Kampen
Aktenummer:
2882
Testateur:

Hendrik Gerrits Nijland
Toegangsnummer:
00124 Notarieel Archief Kampen, 1811- 1915
Inventarisnummer:
I-553a

https://stadsarchiefkampen.nl/doorzoek- ... miview=ldt

ambruins
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door ambruins » 21 apr 2024, 14:58

Henk,

Kind Willempje Nijland Geboorteplaats Kampen
Geslacht Vrouw
Vader Hendrik Nijland
Beroep Tapper Leeftijd 30
Moeder Marigje Wolbers
Gebeurtenis Geboorte Datum 28-10-1811
Gebeurtenisplaats Kampen
Documenttype BS Geboorte
Erfgoedinstelling
Collectie Overijssel Plaats instelling Zwolle
Collectiegebied Overijssel Archief 0123 Registratienummer 7378
Aktenummer 70 Registratiedatum 29-10-1811
Akteplaats Kampen Collectie Burgerlijke Stand in Overijssel
Boek Registers van geboorten, Kampen

Doop 04-11-1781 Geboren 29-10-1781 Hendrik Gerrit - Vader Gerrit Petersen - Moeder Willempjen Hendriks in Westenholte (Zwolle index) Getuige Aaltjen Hendriks, litmaat, ook aldaar.

Overledene Hendrik Gerrit Nijland
Geboorteplaats Zwollerkerspel
Geslacht Man Leeftijd 77
Vader Gerrit Nijland - Moeder Willempje Hendriks
Partner Margje van Zuthem
Gebeurtenis Overlijden
Datum 11-04-1859 Gebeurtenisplaats Kampen
Assie.

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 22 apr 2024, 00:40

Ria wederom bedankt voor de link mbt de Vredesrechter in Kampen, eindelijk heb ik de voogdijstelling gevonden van Jan Nijland voor zijn huwelijk van met Petertje Zwakenberg.
De voogdijstelling staat op bladzijde 259 en 260 .
Het betreft een zeer uitgebreide voogdijstelling,alle familieleden worden genoemd.
Ik vermoed dat Egbert hier ook blij mee zal zijn.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 10:11

Geboorte van dochter Harmpje van Jan en Petertje nog in Zalk, 3-7-1812. Dan wat kinderen geboren in Wijhe en opeens Alida in Bloemendaal 12-4-1826 geboren.

Is er meer bekend, over dat verblijf in Bloemendaal?

Als dochter Roelofje in 1833 trouwt, zij is geboren in Wijhe, is haar vader tolgaarder. Dus niet zoals in Westenholte of misschien Zalk veerman.

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 22 apr 2024, 12:15

Dat is wel een verrassende ontdekking Janny, dit was mij volledig onbekend.
Mij is ook verder niets bekend over een verblijf in Bloemendaal.
Ik lees dat Jan Nijland in Bloemendaal bouwman is in 1826.

Overigens is een verhuizing naar Bloemendaal wel een enorme stap voor een Nijland,pas naar de tweede wereldoorlog zijn er familieleden verder dan 10/15 kilometer van Zwolle weggegaan.

In de voogdijstelling die ik gisteren gevonden van 1811 ,is hij al geen veerman meer, zijn beroep zou landman zijn.
Wat dat ook moge betekenen.
Het beroep van veerman was volgens mij verbonden aan zijn huwelijk met Maria Peters, zij was namelijk weduwe van de veerman in Zalk, Derk Meijerink.
Jan is nogal eens een aantal keren verhuisd, van Zalk naar Wijhe, van Wijhe naar Berkum van Berkum mogelijk Bloemendaal blijkt nu dus en daarnaar treffen we hebben weer aan in Berkum waar nog een dochter Maria werd geboren in 1833.
Hij overlijdt uiteindelijk in Schelle 1856,(vlakbij waar ik zelf woon) ;)
Overigens kan ik van Alida niet meer vinden op de site WieWasWie dan haar geboorte.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 13:15

Wat leuk, Henk, dat je in Schelle woont! Ik ben daar geboren. Op dat stuk grond, nu gras, rechts van de ingang naar Schellerberg, in de boerderij die daar stond. Niet Schelleroord, dat is zoals je weet aan de overkant in de bocht naar Oldeneel. De boerderij naast de ingang van Schellerberg is in de jaren 80 afgebroken. Ik heb er helaas maar anderhalf jaar gewoond. Tot de zomer van 1956. Ik was daar graag nog 20 jaar langer gebleven.

Van Maria Nijlant zag ik eergisteren dat ze 2-1-1833 te Berkum was geboren.

Eerste huwelijk van haar zus Harmpje met een Duitse timmerman, uit de streek Hannover.

Jan zijn moeder Wibbigje Hendriks hertrouwde in 1804 toen ze ongeveer 59 was en ze heeft als weduwe denk ik in 1804 schoon schip willen maken en is bij haar 2e man Albert Frederiks Heldoorn in Wilsum ingetrokken. Daarom de boerderij inWestenholte verkocht. Dat 2e huwelijk heeft niet lang geduurd door het overlijden daar van Wibbigje/Willempje Hendriks op 29-11-1812. Ze werd 67 jaar. Albert overleed 27-1-1817 toen hij 78 was.

Ik was in dit onderwerp erg blij dat Frederik Snel als huwelijksgetuige werd genoemd. Zal toch de zoon van Thijs Gerrits Snel zijn geweest, In 1726 geboren. Neef van de bruidegom.

Willemina Gerrits (x Dries Driessen Benning) huwelijksgetuige bij Janna Gerrits Snel ( X Peter Jans Bontemutse, vader van Hendrik, Peter, Jan en Janna Gerrits. Dan bedoel ik uiteraard de 4 Bontemutse kinderen. Want er is ook een Janna Gerrits Snel, hun moeder .)

En dan Thijs Gerrits Snel.'de veerman van het Katerveer die in Spoolde woonde met de weduwe van de vorige veerman. Jan Gerrits ( Bontemutse) herhaalde de geschiedenis van zijn oom door ook met een veermansweduwe te trouwen.

Wel een doop van Thijs en van Willemina te vinden, niet van Janna Gerrits, maar door die zoon van Thijs als huwelijksgetuige toch ook weer een sterke aanwijzing dat Janna Gerrits als zus wel bij Thijs Gerrits en bij Willemina Gerrits hoort, ondanks dat Janna Gerrits Snel haar doop nog niet is gevonden.

HenkNijland
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 feb 2013, 00:00

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door HenkNijland » 22 apr 2024, 14:06

Dat stuk land ken ik wel, ik wist niet dat daar een boerderij gestaan heeft.

Het is nog steeds prettig wonen in Schelle.

Jan Nijland is overleden op het adres Schelle nummer 1.
Heb jij enig idee waar dat geweest zou kunnen zijn in Schelle?

Volgens mij is Frederik Snel de jongste zoon van Thijs Snel en Aaltijn Vos
Immers Peter Jans de man van Janna Snel was op enig moment de momber over hun kinderen.

Hoe het nu precies zit met de ouders van Thijs en Janna Snel ,van welke Gerrit Snel zij de kinderen zijn is tot op heden nog steeds niet met zekerheid opgelost.Helaas.
P.s. Heb jij de voogdijstelling van Jan Nijland in 1811 al opgezocht?
Daaruit blijkt onder andere dat Hendrik Nijland de voogd was voor de kinderen van Jan en Maria.

Egbert_
Berichten: 4061
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hendrik Gerrits (Nijland??)

Bericht door Egbert_ » 22 apr 2024, 14:51

Janny Lalkens schreef:
22 apr 2024, 10:11
Geboorte van dochter Harmpje van Jan en Petertje nog in Zalk, 3-7-1812. Dan wat kinderen geboren in Wijhe en opeens Alida in Bloemendaal 12-4-1826 geboren.

Is er meer bekend, over dat verblijf in Bloemendaal?
Dat is ook een verrassing voor mij! Een stukje voorgeschiedenis in Noord-Holland.

Alida is slechts 9 maanden oud geworden, overleden te Haarlem, wonende en overleden in de Jansstraat, wijk 6, no. 260. (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/27884897)

Even verder gezocht in Haarlem:
In Haarlem binnengekomen op 12 mei 1826: Nieland / Jan
(rechterkolom: https://noord-hollandsarchief.nl/maisi_ ... ew=viewer2)

En een vermelding op 15 december 1826:
https://noord-hollandsarchief.nl/maisi_ ... ew=viewer2
Jan Niland, geboren te Westenholte, prov. Overijssel, 22 febr. 1779, komt van Bloemendaal, en daarvoor in de laatste vier jaar in Weije, prov. Overijssel. Is tapper van beroep, en gehuwd met Petertje Zwakenberg.
Dan volgen 6 kinderen. Bij zoon Derk staat de verkeerde geboortedatum: die van zijn overleden broertje Derk.

Dochter Harmpje is blijkbaar niet meegegaan naar Haarlem. Ze zal wel ergens dienstmeid zijn. Dat is ze tenminste bij haar trouwen in 1837.

Dit is wel een heel bijzonder stukje aanvulling op mijn voorgeschiedenis! Dat mijn betovergrootmoeder als jong meisje een tijdje in Haarlem heeft gewoond!

Plaats reactie