postmeestershuis

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 22 apr 2024, 19:21

In de erfuitingen van Zwolle f182-f183-f184-f185 - dd.13-03-1720
stelt Aaltje Vos de wed van Jan van Gaasbergen o.a. haar huis staande over de IJssel genaamd het Postmeestershuis als onderpand.

Aaltje Vos was pachter van het Caterveer, wat eigendom was van Zwolle.

Extract
uit het Boek der Recognitien der Stad Zwolle
1719 den 16 jan. erschenen Aaltjen Arents wed. [Jan] Vos, sijnde geassisteert met haar zoon Vrerik Vos, als momber en heeft onder renuntiatie van het Vellejaanse Raadsbesluijt van d’ uitwerking van dien, alvorens wel onderregt sijnde, sig benevens haar zoon Vrerik Vos, ten dien einde mede gecompareert sijnde, ter profijte van de Stad tot Borge geconstitueerd voor haar respec: dogter en suster Aaltje Vos aan wien door Schepenen en Raden voor de tijd van ses jaren weder is verpagt het Caterveer des jaars voor agt hondert [car] gls

Wat kan ik verstaan onder dat huis - staande over de IJssel - is dat Hattem of Zalk?

Weet iemand meer?

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 20:08

Ik heb dat huis altijd als een huis aan de overkant van de IJssel gezien, vanuit Spoolde gezien.
Dus richting Hattem, omdat ze ook de pacht aan Zwolle moesten betalen. Dan denk ik dat je als Aaltje zijnde met de rug naar Zwolle staat en dan is aan de overkant "aan de overkant van de IJssel,"

Egbert_
Berichten: 4054
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: postmeestershuis

Bericht door Egbert_ » 22 apr 2024, 20:19

Misschien is het het huis dat op de kaart De Wildeman heet ?
.
Katerveer.jpg
Katerveer.jpg (158.51 KiB) 249 keer bekeken
(detail Hottingerkaart 1787)

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 20:23

Uit het boekje van Thijs Gerrits Snel, foto 5687

17-4-1728 betaalt Matthijs Snel aan secretaris G. Wicherlink ( van Zwolle) 50 carolus guldens voor de 10 jaren van 1716 t/m 1725. Grondgeld van de huisplaats op de hoek van de weerdt over de IJssel. Aan de heeren Kamenaars.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 21:42

Jarenlang betaalt de veerman van het Katerveer de verponding voor de Weert over de IJssel aan Hattem, ongeveer 50 gulden per jaar en dat wordt dan gekort op de jaarpacht die de veerman ( of veervrouw, als ze op dat moment weduwe is) moet betalen aan de Heeren Cameraers te Zwolle. Als Aaltje Vos weduwe is van haar 1e man staan op 16-1-1719 haar moeder Aaltje Arents en haar broer Vrerik Vos borg als ze weer voor 6 jaar het veer van Koten/Katen pacht.

Uiteindelijk wordt door de voogden van de wezen van ThijsGerrits Snel en Aaltje Vos, waaronder voogd Peter Jans, verkocht:

onder andere te HATTEM verkocht: het huis over Veer, voor f 725,- Aan Jacob Meilink.
Op 9-12- 1737 is deze verkoop ingeschreven, foto 5620.

Ene Willem Meilink wordt wel eens genoemd als ontvanger te Hattem van de verponding voor de Weerd. Die wordt een keer omschreven als: 12 mergen land op de Weerd en de plaats daer Derk Lubberts huijs op staet, gelegen in het Scholtambt van Hattem.

Tegen betaling van 6 gulden per jaar vaart Matthijs Snel jaarlijks de Haaver van de Weert over naar Zwolle. Zal haver zijn die als opbrengst voor Zwolle is.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 22 apr 2024, 22:14

Ik heb getranscribeerd

Het huijs aan ’t Cater Veer verkogt aan
Jacob Meijlink tot Hattum
den 9 decemb. 1737 daar voor
ontfangen …………………………… f 725.-.-

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 22 apr 2024, 22:43

Ja, dat klopt, zo had ik het ook gelezen. maar het Katerveer heeft ook die zelfde naam aan de Hattemerkant. Dus er kan aan beide kanten van het Katerveer een huis staan.

Dat huis dat aan Jacob Meilink werd verkocht , werd te Hattem ( tot Hattem) verkocht en niet tot/te Zwolle.

Ik heb het toen we hier in 2007 en later ook al mee bezig waren steeds jammer gevonden dat ik in Gelderland niet even in een archief hierover meer kon gaan uitzoeken. In Arnhem of in het streekarchief bij Hattem in de buurt.

Hoe ging het verder met die Jacob Meilink en zijn bezit: een huis aan het Katerveer? Ging hij er zelf in wonen? Verhuurde hij het? Aan wie? Heeft hij het later weer doorverkocht?

Wat gebeurde er met die huurder Derk Lubberts? Komt die voor in belastingregisters , bijv. in vuursteden van Hattem of in een volkstelling van Hattem en omstreken? Als die beide mannen met hun namen gevonden zouden worden in combinatie met dat huis in de Weert ben ik benieuwd of dat dan gegevens te Hattem zullen zijn. Want ik heb die namen tot nu toe niet in Zwollerkerspel ontdekt.

Als er in andere bronnen wordt geschreven over bijvoorbeeld een persoon die afkomstig is van over de IJssel, dan kan het IJrst of Zalk zijn, maar hier in dit geval wordt het vaak gecombineerd met Hattem. En Matthijs Snel moest ook voor de stad Zwolle de haver steeds overvaren,komend uit de Weerd. Dat gegeven dan samen met de omschrijving dat er een huis op de weerd staat met huurder Derk Lubberts, dus er stond een huis op die weerd en dat huis werd te Hattem verkocht, dan zit ik niet in eerste instantie aan Zalk te denken. Want Zalk had toch een eigen oud rechterlijk archief? Dan had daarin de verkoop van dit huis toch moeten staan?

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 22 apr 2024, 23:33

Wat mij interesseert is meer de vraag, als je een huis bezit aan de kant van Hattem, wanneer is dat dan gekocht.
Was dat huis soms het huis van de weduwe Bennink?

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 23 apr 2024, 00:13

De weduwe Bennink haar 1e man was Steven Wolters uit HATTEM.

Daarna werd ze ergens weduwe te Hattem genoemd? Dat moet ik gaan zoeken, of dat zo is. Bij hertrouwen met Derk Theunis van Gaesbergen zo genoemd?

Voor meelezers:

Anna Derks Dwars X 1. Steven Wolters uit Hattem
XX 2. Derk Theunis van Gaesbergen
XXX 3. Gerrit Bennink overleden 1708, veerman te Langenholte. Kinderloos.


Vandaar dat Anna Dwars weduwe Bennink was op het laatst.

Zij was de schoonmoeder van Aaltje Jansen Vos, want het eerste huwelijk van Aaltje Vos was met Jan Derks van Gaesbergen, zoon van Anna Dwars en van Derk Theunis van Gaesbergen. Jan van Gaesbergen werd 20-12-1718 begraven.

2e huwelijk van Aaltje Vos was met Thijs/Matthijs Gerrits Snel, die in 1733 overleed. Aaltje werd zelf op 27-8-1734 begraven en jongste zoon Frederik Snel geboren 1726 was toen ongeveer 8 jaar. Misschien is hij opgegroeid bij voogd/oom Peter Jans Bontemutse, die met Janna Gerrits was getrouwd, zus van Thijs. Mogelijk Frederik daarom huwelijksgetuige bij huwelijk van een zoon van Peter Jans, die een neef was van Frederik? Vanwege mogelijk samen opgegroeid? Frederik al jong wees.

Heel goed mogelijk dat dat huis op de hoek van de waard buiten Hattem in het bezit kwam via Anna Dwars die meen ik in Hattem of buiten Hattem woonde met haar eerste man Steven Wolters.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 23 apr 2024, 00:29

Bericht 2.

De moeder van Aaltje Jansen Vos heette Aaltje Arents. Samen met de man van Willemina Gerrits, Thijs zijn vermoedelijke zus, erfde ze van Gerrit Bennink die zelf kinderloos was. Die man van Willemina was Dries Driessen Bennink, halfbroer van Gerrit.

Ik weet niet waaruit die erfenis van gerrit Bennink bestond. Maar het was dan niet alleen dat er bezit via Anna Dwars en bijv. via Steven Wolters kon komen, kon ook nog van Gerrit Bennink zijn geweest, hoewel Steven Wolters meer logisch is vanwege herkomst uit Hattem. En misschien gewoon van de Dwars kant. Die waren toch ook rijk? De Benninks lieten die boerderij in Herfte toch vererven?

Aanvulling: ondertrouw 1-4-1682 Getrouwd 23-04-1682 Derck Teunis van Gaesbergh j.m. op het Caterveijr ende
Anna Dercks weduwe van Steven Wolters tot Hattum
De proclamatien gaen mede tot Hattum

Plaats reactie