postmeestershuis

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 23 apr 2024, 23:33

Klopt helemaal, tot nu toe nergens de koppeling met De Wildeman gezien, maar herbergen veranderden ook wel van naam. Of misschien had dat huis de Wildeman eerst geen naam, wat me wel raar lijkt voor een herberg. Of er stond eerst een soort herberg en die werd vervangen door De Wildeman. In Spoolde heb je ook Romen en later Nij Romen. Mooie plek voor een herberg, de plek van De Wildeman daar vlak bij dat veer bij Hattem, als je moet wachten op de volgende overtocht. Als je zo die inventaris uit 1734 leest is het de inventaris van een herberg, met wijn enz. Veel serviesgoed in die inventaris. Volgens mij teveel om geen herberg te zijn.

In Hattem zag ik ook mensen met Wildeman als naam. En bijzonder dat Aleida van Gaesbergen rond 1721 ook in een huis met die naam woonde, hoewel de Hottinger kaart met die naam daar bij Hattem uit 1781 is.


Ik weet dus nog steeds niet zeker of Thijs en Aaltje IN Hattem woonden, bijv. in het postmeestershuis in de Kruisstraat (??) of vlak bij het veer aan de Hattemer kant en dat dat huis dan van de postmeester was geweest? Of woonden ze toch in Spoolde? Voor geen enkele van die 3 mogelijkheden heb ik hard bewijs, alleen maar wat aanwijzingen. Zoals het ontbreken van Thijs zijn naam in Hoofdgeld 1723 in Spoolde. En verkoop van het huis te Hattem, niet in Zwolle en geld van de burgemeester van Hattem geleend in 1734.

Inmiddels heb ik Teunis Derks niet bewezen een Van Gaesbergen kunnen maken en ook niet echt kunnen plaatsen bij het Katerveer. Wel een paar huizen er vanaf. Tenminste, als hij op de Meeuwesbelt zat. Hij staat met 3 personen boven de 17 jaar in Hoofdgeld 1723 en hij trouwde met Hendrikje Jacobs in 1718. Zij leefde begin jaren 40 van 1700 nog, dus hij was in 1723 geen weduwnaar die met Thijs en Aaltje inwonend op 3 volwassenen uitkwam. Ze woonden in 1723 dus niet met Teunis Derks in 1 huis, familie of niet, Gaesbergen of niet.


HENDRIKJE JACOBS met als 3e man Teunis Derks.

Zij doet belijdenis te Zwolle op 19-9-1707 volgens Lidmaten 2/224

Het eerste huwelijk van Hendrikje Jacobs was met Jan Hermsen

f339 - 29 mei 1716 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Wolbert Meijer en Jannes van der Scheer.
In het Gericht is verschenen Hendrikjen Jacobs, weduwe van Jan Herms, met Johannes Perriaan als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Hermannus, Jacob, Claes en Geesjen Jans), bij wijlen haar genoemde eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Jan Werners en Teunis Jans, "nagebuiren" [= buren]. Deze zijn daarop persoonlijk in het Gericht verschenen en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.
Daarna heeft zij comparante tot de erfuiting tredende ter presentie van de genoemde mombers aan haar vier voornoemde kinderen voor het vaders goed tesamen bewezen een somma van 160 Caroli gulden of aan ieder hoofd voor hoofd 40 Caroli gulden. In cas van overlijden van één of meer van deze kinderen zullen deze bewezen penningen tussen de moeder en de overgeblevene(n) hoofd voor hoofd worden gedeeld. En behalve het voorschrevene zullen de drie genoemde haar zonen nog genieten hun overleden vaders kleren en linnen, en daartegen de dochter "erlangen" een bed met zijn toebehoren volgens staatsgelegenheid. Het een en ander zal aan de kinderen worden uitgereikt als zij 20 jaren oud zullen zijn. Tenslotte belooft zij comparante haar kinderen tot die tijd van 20 jaren in kost en kleren te zullen onderhouden, en lezen en schrijven te laten leren na behoren. Zij verklaart hiermee een oprechte en "sincere" erfuiting aan haar genoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor zijn verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jusjurandum per tutores remissum est.

f341 - 29 mei 1716 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Jan Werners en Teunis Jansen.
Verschenen is Lucas Jansen, bruidegom van Hendrikjen Jacobs, weduwe van Jan Herms. Hij heeft met solemnelen [= plechtige] ede verklaard, dat hij wel van de Roomsche Religie is, maar dat echter, in het geval er bij zijn genoemde aanstaande huisvrouw kind of kinderen mochten worden geprocreerd, deze in de Gereformeerde Religie zullen "optrekken". Zonder argelist.


Den 29 Maij [moet waarschijnlijk 30-05-1716 zijn]
16-06-1716 Lukas Jansz Roos [Roos is doorgestreept] j.m. uit de Twente woonende te Spoolde, en
Hendrikje Jakobs, w.v. van Jan Harms ook te Spoolde
Getuig: zijn broeder, en de huisvr. van Jakob Jansz
de bruidt heeft erfuiting gedaen en die is getoont.
bruidegom hadt als Roomsgezindt consent van der Hr. Scholt Vriese


02-11-1718 Teunis Derks j.m. en [Is hij nu wel of niet Gaesbergen?]
Hendrikje Jacobs, wed: van Lukas Jansen, beide in Spoolde
Z.Get: Lulof Schrijver
H.Get: huisvrouw van Hermannus Jansen

In 1741 woont Hendrikja Jacobs, weduwe van haar 3e man Teunis Derks, in nr. 12 te Spoolde.
Het is een boerderij. Ze gaat later inwonen bij zoon Jacob Jans (X Elsje Jans) , die daghuurder is. Later woont Berend Aalbers als boer daar op de boerderij waar Hendrikje woonde. Hij huurt van Greven. Het zou Meeuwesbelt kunnen zijn, ook wel heel dicht bij het Katerveer, maar niet echt aan het Katerveer.

In het markenboek van Spoolde nr. 1261 in de jaren dat Thijs Gerrits Snel met Aaltje Vos getrouwd was niets gevonden over dit echtpaar. Periode van 1720 tot 1733.

In het boek van rekeningen/kasboek van de Marke Spoolde ben ik van 1720 tot 1727 hun namen ook niet tegen gekomen. Na 1727 nog niet gekeken.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 24 apr 2024, 12:12

De kinderen van Derk van Gaasbergen gaan altijd door het leven met die achternaam - soms zonder toevoeging van - soms als van Gaasberg.
Ik heb geen enkele aanwijzing gevonden dat die Teunis bij de Gaasbergen hoort.

Catrina woont in Spoolde maar wordt genoteerd in Zwolle

Zwolle
Jacob Pluim gewezen veerman in het Coterveer begraven Kruiskerk 16-11-1747 [741/417]

Zwolle VOT 1748
Wijk Voorstraat - Voor de Camperpoort
177 a -
b - Wede. Jac. Pluim [Catrina van Gaasbergen]
c - Aaltjen
d - Jan, Elisabet, Johannes
e - 2 knegten, 2 meiden
f - Gerrit ten Cate, gaseert Ruiter

Zwolle
30-11-1750 Derck de Leeuw w.m. aan Spoolderberg, Catrina van Gaasberg wed. Jacob Pluim in Spoolde S:G: Jan Honorst H:G: d' wed: van Dalfsen Erffuitting vertonen. Is gebleken.

en

VST Zwolle
1682
An ’t Caterveer
no. 482 de Stad – huurder Toonsen van Santen – 3 vst

Zwolle
Inwonersregister 1712-1714
Van de Camperpoort
[f44]
[E:] wed: Bennink an't Veer
[H:] Henr. Werf

[E:] voors.
[H:] Lamb. van Borne

**Derk van Gaasbergen wonende in de Kamperstraat doet belijdenis
Nhlidm. 2 blz 27-12-1685

Zwolle Transport f295-f296 dd.22-05-1719
Erschenen Steven van Gaasbergen en deszelfs huisvrouw Barta Hageswolt, Pieter La Chapelle en deszelfs huisvrouw Aleida van Gaasbergen, Aaltjen Jansz Vos wed: van wijlen Jan van Gaasbergen voor zichzelf en als wettige voogdesse over haar minderjarige kinderen bij voorn. haar eheman in echte verwekt, geassisteerd zijnde met Arent Rietbergh als momber, voorts Vrerik Kok als waarnemende het interesse van Derk van Gaasbergen en Jan Arentsz tot Schelle als momber over Anna Catharina van Gaasbergen, tezamen erfgenamen van hu respectieve moeder en grootmoeder wijlen Anna Dwars laatst weduwe van [NN] Bennink, en bekenden voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Willem Bouwhof en deszelfs huisvrouw en erfgenamen, 2 huizen staande in de Camperstraat tussen de Rentmr. van Voorst ter ene en de Lieutenant Smeeks ter andere zijde, zijnde hiervan de verkoping ten aanzien van Anna Catharina van Gaasbergen mitsgaders de minderjarige kinderen van wijlen Jan van Gaasbergen, bij resolutie van Schepenen en Raden van 28-04-1718 geapprobeerd, en voors. huizen bezwaard met 2 jaarlijkse uitgangen, de ene van f5-6- ten profijte van het Buiten Gasthuis en de andere van f1-1- ten profijte van de Geestelijkheid dezer stad, welke koper tot zijn last genomen heeft, en zulks ingevolg de koopcedule van 11-02-1719.
Actum coram Schepen Tobias.


Kennelijk zal Thijs genoteerd zijn in HFG 1723 onder Zwolle.
Die gegevens heb ik niet

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 24 apr 2024, 21:51

f15 ‑ Actum Zwolle, 6 mrt 1749 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Karel Jukema en Laurens Westerhof.
In het Gericht zijn verschenen Philip Kok en zijn vrouw Wibbigjen Hoon­horst, Thomas Kok, Henrik Kok en zijn vrouw Henrica van der Horst, en Roelof Kok en zijn vrouw Derkjen Venebrugge, marito tuto­ribus. Zij ver­klaarden om een welvoldane somma van penningen te heb­ben gecedeerd en getranspor­teerd, zulks doende bij dezen, aan Catharina van Gaesbergen, weduwe Pluims, hun huis en hof aan 't Veehuis in dit kerspel van Zwolle [in de] boerschap Spoolde gele­gen, alles met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, van­ouds daartoe behoren­de. Zij com­paran­ten beloven het voor­schreve­ne ten allen tijden te wach­ten en te waren voor alle evictie of op­spraak als volgens het recht. Zon­der arge­list.
- Dr. H.G. Vriesen zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten voor de­zen tekenen en zegelen.


Gezien deze akte kan het zijn dat Catharina tijdens de volkstelling 1748 daadwerkelijk op dat moment in Zwolle woonde, maar in 1750 in Spoolde woont, omdat ze in 1749 van de kinderen van Frederik Kok hun huis aan het Katerveer had gekocht .

Ik ben nu net begonnen met zoeken en wel eerst met het zoeken naar de erfuiting voor de kinderen van Catharina als ze gaat hertrouwen, met Derk de Leeuw, in 1750. Rond de trouwdatum zie ik die erfuiting niet, moet denk ik in Zwolle worden gezocht, omdat ze daar toen denk ik echt wel woonde. Ik ben aan het zoeken in ORA Zwk. vanaf begraafdatum van Jacob Pluim, maar vermoed toch dat de erfuiting in Zwolle zit. Die gegevens van erfuiting Zwolle heb ik niet. En omdat ze mogelijk in 1748 al een erfuiting heeft laten opstellen zou die in Zwolle kunnen zitten omdat ze mogelijk pas na de aankoop van het huis bij het veer in Spoolde is gaan wonen. En in 1748 nog in Zwolle woont, vermoedelijk.
Gezien dat er vaak in deze familie bezit was, denk ik niet dat Catharina heeft gewacht tot haar hertrouwen, 3 jaar na de dood van haar 1e man, met het opstellen van de erfuiting. Daarom kan de erfuiting al wel begin 1748 geregeld zijn.

Met haar man Jacob Pluim , de veerman, kan ze in Spoolde hebben gewoond, daarna, bijv. als weduwe naar Zwolle? En weer terug naar Spoolde?

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 24 apr 2024, 22:04

Bericht 2.

Dat stuk land "De Bleke" wordt eigendom van Philip Kok. Hij koopt het van zijn 3 broers.

f16 - 6 mrt 1749 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Karel Jukema en Laurens Westerhof.
In het Gericht zijn verschenen Tomas Kok, Henrik Kok en zijn vrouw Henri­ca van der Horst, en Roelof Kok met zijn vrouw Derkjen Vene­brugge, mari­tis tutoribus. Zij verklaarden om een welvoldane somma van penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd, zulks doende bij dezen, aan hun broer Philip Kok en diens huisvrouw [niet ge­noemd] en hun erfgenamen hun portie in een stukje weideland 1 1/2 morgen groot de Bleke genaamd, 't Buiten Gasthuis ter ener zijde en Dr. van Sonsbeek ter anderer zijde, in dit kerspel van Swolle [in de[ boerschap Spoolde gelegen, alles met het recht en de gerechtig­heid, raad en onraad, vanouds daartoe behoren­de.
- Dr. A.G. Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten voor dezen tekenen en zegelen.

f17 ‑ 6 mrt 1749 - Richter Tomas van Muijden.
Judicis assessoribus iisdem.
In het Gericht zijn verschenen de roedendrager Philip Kok en zijn huis­vrouw Wibbigjen Hoonhorst, marito tutore. Zij verklaarden we­gens ver­strekte en door hun ten genoegen ontvangen penningen schul­dig te zijn aan Juffr. Bartha Helena Holts een kapitale somma van 1000 Caroli gulden ad 20 stuiver het stuk. De rente is jaarlijks 3 1/2 procent. Zij stellen hiervoor boven een generaal verband van hun personen en goederen speci­aal tot onderpand hun kamp land bij de Spoolderberg, op heden door hun uit hun ouderlijke boedel aange­kocht, het Buitengasthuis ter ener zijde en Dr. van Sonsbeek ter anderer zijde, van ouds genaamd de Blegke [de Bleke], onder dit kerspel van Swolle gelegen. Zonder argelist.
- Dr. A.G. Vriesen, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten voor dezen tekenen en zegelen.
[Geen aflossing vermeld].

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 24 apr 2024, 22:15

Ik heb het plan om morgen naar het archief in Epe te gaan.
Om de akte op te sporen van het huis, waarvan ik denk dat dat het Postmeestershuis is, dat door Jacobus Meilink wordt gekocht.
Ik heb ongeveer de datum, dus hoop ik dat de ligging wel wordt geschreven, want anders kom ik er niet achter, vermoed ik.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 24 apr 2024, 22:36

Dat is een heel goed plan!

Het kan ook nog een huis IN Hattem zijn? Bijvoorbeeld in de Kruisstraat? Nummer 16?

Onderstaand nummer van Heemkunde is denk ik daar ook wel in Epe in te zien:

" Een onderzoek naar de geschiedenis van het postvervoer in en (zeer ruim) om Hattem”. Dat is de titel van het themanummer van Heemkunde Hattem, dat is geschreven door wijlen de heer E. Agterhuis en is uitgegeven in september 1987."

Het kan ook nog zijn dat Aaltje Vos en Thijs Gerrits dat Postmeestershuis altijd hebben verhuurd. Ook in de periode 1720 tot 1735 of tot de verkoop in 1737. In dat gefotografeerde kasboek staat vanaf 3 nov. 1735 een paar keer dat Assien als huurder ruim 20 gld. per half jaar betaald. Dat hij dat doet staat er 4 x of zo.
En dan woonden mogelijk ondertussen Thijs Gerrits en Aaltje Vos aan de Zwolse kant van het veer, in Spoolde? Want ze trouwden, doopten en werden begraven in Zwolle. Niet in Hattem... En dat pas vanaf 1735 die inkomsten van de huur werden vermeld in dat kasboekje kan zijn omdat Thijs het gewoon bij leven in de huishoudpot stopte en dat de voogden na het overlijden van Thijs en Aaltje verplicht waren alle inkomsten en uitgaven te noteren. Ik ben benieuwd of je als huurder van het Postmeestershuis nog een Assien in registers zult tegen komen. VOT, Vuursteden, Hoofdgeld, kan niet schelen wat, als hij er maar in staat.

Goede onderzoeksdag gewenst! ( Het wordt nooit meer zoals vroeger in het HCO .) Succes!

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 25 apr 2024, 16:42

Het plan was goed, en het was ook leuk om weer eens een origineel boek in handen te hebben, maar helaas, er was geen akte over de aankoop te vinden rond die tijd.

Ik heb de vraag aan Ans Meijlink gesteld, naar ik meen heeft ze veel gegevens over de Meijlinks. Misschien levert dat wat op.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 25 apr 2024, 16:56

Wat jammer!

In het Markenboek van Spoolde zie ik tot zover ik heb gelezen ook niets over Thijs Gerrits .

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 25 apr 2024, 21:18

Toch de Spoolderweerd ondanks die misleidende woorden "Over de IJssel" ?


https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 02&rowid=7

Op het kaartje dat hiernaar verwijst staat als datum van de verschijning van de krant 2 januari 1830. Dat moet 1 januari 1830 zijn.


Op blz. 2 van de Overijsselsche Courant van 1 januari 1830 staat een advertentie. Wie wil 12 bunder van de weerd kopen die van ouds

"de weerd over den IJssel"

heet en die " over het Katerveer" ligt. Volgens die advertentie.

Twee jaar daarvoor staat in die zelfde krant van 23 mei 1828 een advertentie: wie wil inschrijven voor de pacht van De Welle aan de Spoolderweerd? 27-5 1828 wordt bekend gemaakt wie die kans krijgt. De Welle is eigendom van de stad Zwolle en van de Markten van Spoolde en van Assendorp.

Dit zou betekenen dat alles zich toch aan de Zwolse kant afspeelt? Tenminste, het wonen van Thijs Gerrits zelf? Wat is dan toch steeds de betekenis van dat woordje "over". Dat betekende voor vroegere tijden toch: "tegenover" of " aan de overkant van...?"

Op de hoek van deze Spoolderweerd zou dan een huis staan, wat met de postmeester te maken heeft? Gehuurd rond 1735 door ene Assien voor ongeveer 40 gulden per jaar. Of moeten we dat huis het Postmeestershuis loskoppelen van deze Spoolderweerd en dat huis plaatsen in of buiten Hattem? Nog een overblijfsel uit het eerste huwelijk van mevr. Bennink, met Steven Wolters te Hattem.

In ORA ZWK van het jaar 1737 geen transportakte gezien van een huis naar ene Jacob Meilink.

Ondanks dat Zwolle en Zwollerkerspel wat door elkaar lopen in deze zaak heb ik nog niet bekeken of er in 1737 in ORA ZWOLLE een verkoopakte van het Postmeestershuis naar Jacob Meilink staat.

Janny Lalkens
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 25 apr 2024, 21:48

Bericht 2.

Foto 5620 Bovenaan staat Tot Hattum Verkogt en van Jacob Meilink staat Jacob Meilink tot Hattum

Kan zo'n verkoop dan te Zwolle beschreven worden?

Plaats reactie