Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 02 mei 2024, 17:55

bericht 2

0700 Stadsbestuur Zwolle, archieven van de opeenvolgende stadsbesturen
9580 Wijk voor de Sassenpoort, 1811-1812.
NL-ZlHCO_0700_9580_0034.jpg https://col ... ew=viewer2

Wichem Gerrits nu Wichem Snelooper | daghuurder | 73 | Gehuwd | 1739, 25 Decem | Gerrit | Aaltjen | dood | Oosterwolde | daghuurder | 15 Gl

De ouders van Wichem Gerrits [Snelooper] waren Gerrit en Aaltjen, beide overleden in 1812. En Wichem is geboren in Oosterwolde, in 1739 volgens eigen opgave.

dpb Oosterwolde
1748, Maj
  • den 12 dito Wijchman zoon
    van Gerrit Wijchmansz
    En Aeltje Beerts
Het gebeurde vaker, dat personen van zichzelf niet eens wisten op welke dag, en welk jaar ze geboren waren.

De nakomelingen van deze Gerrit Wijchmansz en Aeltje Beerts gaan zich Sneeloper noemen

Dit echtpaar laat ook een dochter Nelle dopen
dpb Oosterwolde
1750, Maart
  • den 30 dito Paas Maandag
    is gedoopt Nelle dogter
    van Gerrit Wijchmoetsz
    en Aeltjen Beert Reijersdogter
Zij zal de doopgetuige zijn:
dpb Zwolle
  • 30-11-1785 27-11-1785 Aaltjen Wichem Gerrits Trientjen Klaasen voor de Sassenpoort, bij de Scheller Alee
    Nelligjen Gerrits
Dus een extra aanwijzing dat Gerrit Wijchmansz en Aeltje Beerts de ouders zijn van Wichem Gerrits [Snelooper].


Is er nog behoefte om dit verder uit te zoeken? Of zijn dit voldoende aanknopingspunten om zelf verder te zoeken?

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Janny Lalkens » 02 mei 2024, 18:45

Ik ben hier nog mee bezig, maar moet eerst een serie andere dingen afhandelen.

In een opsomming van huizen/eigenaren en bewoners in Spoolde 1860 komt de familie niet meer voor. In een aantekening 1812 heb ik ze wel staan wonend in Spoolde.

In notulen van een vergadering van het Marktebestuur van Spoolde punt 3 op blz. 254, d.d. 27-6-1846: Markenarchief Spoolde nr. 1261 vermoed ik.

het gezin van Wichem Kolthoorn heeft bericht gehad van het Marktebestuur dat het huis dat ze in Spoolde huren verkocht gaat worden, net als het huis dat de familie Hofman van de Markte Spoolde huurt.

Ik ben hier omheen nog aan het zoeken naar meer informatie, voor het geval die er zou kunnen zijn, maar moet daarvoor een vervelend handschrift lezen en veel bladzijdes.

In verwacht een aantekening in Bevolkingsregister 1840 - 1850 of 1850 - 1860 dat het gezin is vertrokken en als je geluk hebt staat erbij waar naartoe.

Ook verwacht ik een advertentie in de Zwolsche courant , juni 1846 of later, dat de beide huizen verkocht gaan worden. Dit had te maken met de wet dat de marken ontbonden/opgeheven moesten worden. Sommige marken waren tientallen jaren met de organisatie daarvan bezig. Het ging niet zo van harte. In de advertentie zal ook mogelijk staan welke landerijen worden geveild. Nog geen tijd voor delpher gehad.

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 03 mei 2024, 12:26

Mijn opmerking in mijn vorige post was bedoeld voor de vragensteller. Ik heb ongeveer twintig waarschijnlijke voorouders gevonden. Zal ik die hier weergeven, of wil de vragensteller zelf op zoek gaan?
Ik wacht dus nog even op antwoord van Marcel.

@Janny, mogelijk dat onderstaand helpt bij zoeken:
Aanvullende gegegevens:
  • 0801.4 Gemeente Zwollerkerspel, Burgerlijke stand en bevolkingsregister
    625 1839.
    Bestandnaam:
    NL-ZlHCO_0800_625_0022.jpg
huis 5 kadaster N 762 Kolthoorn Gerrit (bewoner + eigenaar)
(https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2)
.
  • 0801.4 Gemeente Zwollerkerspel, Burgerlijke stand en bevolkingsregister
    626 1852.
    Bestandnaam: NL-ZlHCO_0800_626_0060.jpg
huis 5 kadaster N 762 Kolthoorn Gerrit doorgestreept Wichem en Daniel Meulenbelt
(https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2)
.
En nog op internet gevonden:
De Beukenallee
[-]
Dat in die tijd nog niet alle grond in cultuur
gebracht was, maken we op uit het verzoek dat
buurman Gerrit Kolthoorn in 1839 aan het mar-
kebestuur deed. Hij vroeg een woning te mogen
bouwen en ‘enig land te ontginnen’.
Volgens kadaster 1832 was huis en erf N 391 van de Markte van Spoolde. Erf 381 was van Hendrik Hofman. Een groot gebied er om heen was in handen van de Markte van Spoolde.

Het erf van Gerrit Kolthoorn staat dus niet op de kaarten van kadaster 1832, maar wel op een kaart van 1850:
(zie: https://www.topotijdreis.nl/kaart/1850/ ... ,502276,11)
De weg heette toen nog niet Beukenalle, maar Spoolderberg.

Dat Gerrit Kolthoorn vermeld wordt als bewoner + eigenaar in 1852 is een beetje vreemd: hij was op 12 februari 1842 al overleden.
(Als ik het goed lees, in de inleiding , op de eerste foto, staat een huisje te Spoolde vermeld, kadastraal zijnde nog ongenummerd.)

Het zal dan zijn oudste zoon Wichem (geb 1818), die daarna als bewoner staat vermeld. Maar ook weer doorgestreept is. Daniël Meulenbelt is de volgende bewoner. Wie dan de eigenaar is, kan ik niet goed lezen: Willem Arends Visscher ??

Wichem woont er nog in 18602:
Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant : staats-, handels-, nieuws- en advertentieblad, 17-02-1860
ten huize van WICHEM KOLTHOORN, bij Spoolderberg
(bron: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0025, de link werkt niet helemaal goed, de advertentie staat in de kolom ernaast, iets naar boven)

Van Wichem Kolthoorn kan ik op wiewaswie niets anders vinden dat zijn geboorteakte.

Nog leuk om te vermelden:
Zijn broer Gerrit (1824-1883) trouwde in 1851 met Niesje Meijer, en ging in het Varkensgat te Holten wonen:
(bron: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 44&rowid=1)

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Janny Lalkens » 03 mei 2024, 13:04

Egbert, er is een contract opgemaakt op 25 sept. 1840 tussen het Markebestuur en Gerrit Kolthoorn, dat Gerrit wat woeste grond op of bij de Spoolderberg mag gaan gebruiken om er een huisje op te zetten. "Op het nog woest liggend stuk land den Spoolderberg " staat er letterlijk. Ook mag hij zoveel grond daar omheen gaan ontginnen als hij nodig heeft. Hij wordt landbouwer genoemd. De Marke zal aanwijzen waar hij dit mag doen. Na zijn overlijden kan het zijn dat de marke zal gebieden het huisje af te breken. Net als de voorwaarde voor de familie Hofman. Maar ik krijg de indruk dat die huisjes bij de ontbinding van de Marke rond 1846 en later er nog staan en door de marke als hun eigendom worden verkocht.
Ben er nog mee bezig.

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 03 mei 2024, 13:31

Bedankt voor de toelichting. Ik snap dat je er nog mee bezig bent, en de post was bedoeld als aanvulling, en om het zoeken makkelijker te maken. Niet om het onderzoek over te nemen. ;)

Hieronder nog een krantenbericht:
Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant, 24-07-1846
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0013
6º Het ERF met bij en omliggend BOUWGROND en achterliggende UITWEG, in gebruik bij W. Kolthoorn, S. N. No. 762, 763 en 764, groot 64 R.
Ik neem aan dat Wichem Kolthoorn het heeft gekocht.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 03 mei 2024, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Janny Lalkens » 03 mei 2024, 14:01

Bedankt voor die advertentie! Die wilde ik gaan zoeken, hoeft nu niet meer. Daar staat alles mooi in, wat de eigendommen allemaal zijn van de Marke van Spoolde. Er was enige discussie of de Welle ook te koop zou worden aangeboden, meen ik.
Ik was wel blij met die vorige berichten, Egbert, want in mijn onschuld wilde ik na dit weekend ( met daarin enkele verjaardagsvisites in en hopelijk achter ons huis) gaan kijken of toch die W. Kolthoorn nog de vader van Gerrit, dus die Wichem Sneeloper uit De Kolthoorn/Assendorp, kon zijn. Het leek me toe van niet, te ver in de tijd, maar door jouw gegevens weet ik nu zeker dat het Wichem Gerrits Kolthoorn jr. is, genoemd naar opa Wichem Sneeloper uit Assendorp. Het vult mekaar dus mooi aan, alles wat je schreef.

Waarschijnlijk gaan we er nooit achter komen, hoe het is afgelopen, maar toen ik ooit las dat de Marke die huisjes door Hofman en Kolthoorn laat neerzetten met de bepaling dat de bouwers op eigen kosten dat moeten bouwen en na hun dood goed moeten vinden dat ze worden afgebroken, wat hebben die huisjes opgeleverd in geld? Toen dacht ik al: mooie boel, zeg! Het zal toch niet zo zijn dat Wichem bijv. als hij het heeft gekocht, dat huisje duur heeft moeten kopen? Zijn vader heeft het zelf gebouwd en zelf het materiaal betaald! Wichem heeft hem daar mogelijk zelf mee geholpen. Er staat wel iets bij over de prijs van die huisjes moet nog bepaald worden, maar toch.

Verder vraag ik me af of Gerrit Kolthoorn toen hij in 1839/1840 aan het markebestuur aangaf een huisje op/aan de Spoolderberg te willen bouwen, al wel zelf in Spoolde woonde. Zou me niet verbazen als hij er al wel woonde en een extra huis voor zijn oudste zoon wilde bouwen. Misschien woonde de oude Wichem Gerrits Sneeloper met zoon Gerrit Wichems Kolthoorn al in Spoolde?

In of na dit weekend ga ik hiermee verder. Ik heb alles tot nu toe in dit onderwerp snel gelezen, misschien staat het antwoord op mijn laatste vraag al wel ergens hiervoor.

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 03 mei 2024, 14:49

Nog ter aanvulling: Wichem Sneeloper uit De Kolthoorn/Assendorp is op 17 dec 1825 al overleden, in een huis staande voor de Sassenpoort
https://preserve3.archieven.nl/proxy/fo ... t=20240313
Aangever is o.a. schoonzoon Rutger Visser (zie ook mijn post over de watersnoodramp van 1825)

Gerrit Kolthoorn woonde in 1830 al in Spoolde !
  • 0801.4 Gemeente Zwollerkerspel, Burgerlijke stand en bevolkingsregister
    581 1830.
    Bestandnaam: NL-ZlCO_0801.4_581_0057.jpg
En volgens dit register is zelfd de oudste zoon al in Spoolde geboren. Evenals het voorkind van Aaltje Teunis. Hij zal dan waarschijnlijk bij de weduwe ingetrokken zijn.
(scan: https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2)
Gerrit woont op nr. 19. Ernaast, op nr. 15 woont Lucas Hendrik Coenraad Nilant. Die woonde bij de Kortenberg. Mogelijk was Gerrit in 1830 pachter van een erf van Gerhard Anton Ramaer.

Veel plezier met de verjaardagsvisites! Die liggen vast, genealogie kan wachten.

Ik zou het leuk vinden als de vraagsteller reageerde, en aangeeft wat hij nog verder onderzocht wil hebben.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Janny Lalkens » 03 mei 2024, 16:46

Egbert, nu herinner ik me dat gegeven dat je het overlijden van Wichem uit Assendorp noemde. In dec. 1825 na redding van de watersnoodramp begin februari.

Van een mevrouw die 105 jaar oud werd, geboren in 1909, hoorde ik dat er na de ramp in het jaar erna veel mensen alsnog bezweken waren, aan moeraskoortsen. Als gevolge van die ramp.

MarcelO
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2024, 08:41

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door MarcelO » 04 mei 2024, 16:13

Fantastisch welke informatie jullie naar boven hebben kunnen halen, ik ben zelf nu een paar jaar bezig met onderzoek met name in Friesland en Drenthe en zo af en toe ook in Zwolle/Hattem eo. In het verleden heb ik een topic aangemaakt over Asje Lamberts jm v Berkum waar jullie me ook weer een stuk op weg hebben weten te helpen. Nogmaals dank voor alle inspanningen! Mijn vraag is ruimschoots beantwoord ,maar dat heb ik inmiddels wel geleerd elk antwoord brengt weer nieuwe vragen met zich mee!

@Egbert ik lees dat je nog meer informatie heb gevonden, mocht je me dit willen toezenden dan graag!

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 04 mei 2024, 16:27

Heb je al gezien, dat Asje Lamberts nog een keer voorkomt in je kwartierstaat? Klaas Asjes ged. 22 sep 1726 x (24 mei 1750) Janna Jans. Zij hertrouwde 23 sep 1772, en is getuige namens haar dochter Trijntje (ged 28 okt 1750, te Hattem)

trb Zwolle
21-10-1780
Wighem Gerrits, weduwnaar, tiggelaar, wonende buiten de Sassenpoort,
gaat in ondertrouw met
Trintje Claas, J.D, melkmeid, wonende te Schelle

Evert Buis wonende bij de Voortmeule, is getuige bij de ondertrouw van Wighem Gerrits
Jan Smit, zijn vrouw Janna Jans, wonende op IJselstein onder Hattem, is getuige bij de ondertrouw van Trintje Claas

@Marcel. Ik kan hier een beknopte kwartierstaat plaatsen, zodat anderen kunnen meedenken en aanvullen corrigeren.
Maar ook prima om gewoon gegevens per mail te versturen. Kan dat ook uitgebreider. Stuur maar een Privébericht (link rechtsboven de pagina, als je ingelogd bent), met je mail-adres waar ik de gegevens naar toe kan sturen.

Plaats reactie