Klaas Roelofs Windel/Winder/Winden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
ria jongman
BerichtenCOLON 2964
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Klaas Roelofs Windel/Winder/Winden

Bericht door ria jongman » 29 Okt 2024, 13:34

Evert Hoonhorst geeft bij de 50e penningen voor hemzelf en de overige erfgenamen aan.
Aaltje legateert later wel Marrigjen Homburg met 150 gls. Maar Gerregien is ook een nicht met een kind, net als Jannigjen Derks dat is. De laatste haar kinderen worden wel genoemd als erfgenaam en Marregien niet.
En dat is vreemd.
Aaltje laat geen kinderen na, haar bezittingen vallen toe aan haar familie, broers/zussen/neven/nichten etc.
En aangezien Gerregien is overleden zou Marrechien Homburg automatisch haar erfgenaam zijn - zelfs zonder testament.
En dat zie ik hier niet.

Egbert_
BerichtenCOLON 4353
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Bericht door Egbert_ » 29 Okt 2024, 13:59

Ik begrijp het probleem. Maar de aangifte van Evert Hoonhorst is in overeenstemming met het testament, en de gewijzigde versie, van Aaltje Everts.

En zoals je schrijft: zonder testament zou Marrechien Homburg automatisch erfgenaam zijn.

Maar er is wel een testament. En Marrechien Homburg wordt daarin vermeld (1715):
- aan Marrigjen Homburgh dochter van Jan Homburg 100 car.gl.
En in 1729 krijgt ze er nog wat bij:
- Marrechien Homburg, boven de 100 gl. nog 50 car.gl.
Marrechien Homburg is dus wel erfgenaam, maar niet mede-erfgenaam van de molen.

Maar begrijp ik je nu goed: de gangbare regels voor vererving en wie erfgenamen zijn gaan boven een testament?
En dat het testament dus niet rechtsgeldig is?

ria jongman
BerichtenCOLON 2964

Bericht door ria jongman » 29 Okt 2024, 14:22

Het is wel zo dat kinderen altijd recht hebben op de legitieme portie in de erfenis van hun ouders, ook al hebben die hen uitgesloten.
Of dat zo ook bij oudtantes zonder kinderen maar met een testament zo werkt ?
Het blijft bij mij vreemd overkomen zeker omdat Derkje Derks ook een testament heeft en daarin wordt Marrichien Derks als moeder van M. Homburg genoemd en wordt dezelfde Marrichien Homburg even later als kind van Gerrechien nog exra bedeeld. Ik heb het testament gecontroleerd en er staat echt zuster Marrichien
*Plus het feit dat Gerrechien niet te traceren is middels een huwelijk of geboorte van een dochter
*Ik geen verkoop van het huis van Jan Homburg kan vinden.
*Geen gegevens over 2 geldleningen die Roelof Roelofs Wijndel en vrouw hebben verstrekt aan Derk Gerrits

Zonet het overlijden van Berent Jans gecontroleerd-

Berent Jansen
1715-06-02
Tekst: is overleden

is deze
RK Hoornsteeg
Jansen Berent 1715 Juni 2 Adolescens

Deze Berent is dus niet de man van Albertje
Laatst gewijzigd door 1 op ria jongman, in totaal 31 keer gewijzigd.

Egbert_
BerichtenCOLON 4353

Bericht door Egbert_ » 29 Okt 2024, 14:52

ria jongman schreefCOLON
29 Okt 2024, 14:22
Of dat zo ook bij oudtantes zonder kinderen maar met een testament zo werkt ?
Waarschijnlijk werkte dat anders. Mogelijk verviel de erfenis in eerste plaats (of enkel, of vooral) aan de meest nabije verwanten, in dit geval de (nog levende) neven en nichten.

Mogelijk dat dat de reden was om het testament aan te passen in 1724, zodat na het overlijden van Jannigjen Derksz haar aandeel niet zou vervallen aan de andere drie geïnstitueerde erfgenamen. Maar aan de kinderen van Jannigjen Derksz.

Vreemd blijft dat wel dat ze die uitzondering niet maakt in 1715 voor overleden nicht Geertien Derks. Maar dat ze enkel wat extra's aan Marrigjen Homburgh dochter van Jan Homburg toebedeeld, even als enkele andere achternichten, die sieraden erven.

Geen bewijs, maar het is wel aannemelijk dat Marrigjen Homburgh bij de nakomelingen van Marrigjen Everts hoort.

Egbert_
BerichtenCOLON 4353

Bericht door Egbert_ » 29 Okt 2024, 15:59

bericht 2
Janny Lalkens schreefCOLON
29 Okt 2024, 01:25
Is die Derck Hendricks die getrouwd was met Judith Rutgers dezelfde als Derck van Brevoort?
Gezocht in vst 1751, omdat daar ook de eigenaar van 1682 vermeld wordt.
Onder andere gevonden:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... KR-T?i=251
  • Vuursteden 1751, Voorstraat, Buiten de Camperpoort
    399 Hend: Lubbers Mulder
    nu kinderen van Berend Overbeek
Daar hoort bij:
    • Zwolle
      10-10-1682 Hendrick Lubberts Brijnck j.m. van Une en
      Aeltien Evert j.d. tot Lente
    • Dalfsen den 3 Sept. 1682- Hendrick Lubbertzen Brinck j.m. van Zwolle, En Aeltijn Everts j.d. uijt de Honorst te Lenthe.
      Attestatie gegeven den 18 sept. op Zwolle.
N.B. nr. 400 is ook eigendom van Hend: Lubbers Mulder, in 1751 is eigenaar Antonij la Fleur. Hij trouwde Hendrina, dochter van Evert van Rijssen. Blijkbaar is het eigendom van Hend: Lubbers Mulder na zijn overlijden (<1698) verdeeld.

Buiten de Kamperpoort kan ik geen weduwe Jan Hallegraaf vinden. Wel in de Luttekestraat, nr 89
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... KT-Y?i=219
Eveneens in de Luttekestraat op nr. 94: Derk van Brevoort.

In zoutgelt 1694 zijn De wed. van Jannes Hallegraef en Derck van Breevoort te vinden onder In Voorstrate

(N.B. Buiten de Camperpoort begint bij nr. 342)

Bij nr. 422 begint in de Baan.
Op nr. 422, Joost Hallegraaff

Kan in de Baan hetzelfde zijn als Musschenhage?

Albert op den Enck heb ik niet kunnen vinden.
Wel deze:
  • 26-10-1680 Albert Jacobs j.m. en
    Geertje Gerrits j.d. beide buijten de Camperpoort
Die laten in 1681 een zoon Jannes dopen.

Maar geen Albert op den Enck of Albert Jacobs in de eigenaren vst 1682 gevonden.
Wel in zoutgeld 1694 (Register van de huysen buyten de Camperpoort bij Vrankhuys beginnende ): Albert Jacob, daghuerder en Albert Jacobs Cnoopemaker resp vier en twee plaatsen voor Hend. Egbers.
(Waarbij ik dan aanneem dat dit Hendrik Engberts man van Gerrechien Dercks is)

ria jongman
BerichtenCOLON 2964

Bericht door ria jongman » 29 Okt 2024, 20:44

verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op ria jongman, in totaal 30 keer gewijzigd.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2696
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 29 Okt 2024, 22:15

De Musschenhage is wat anders dan de 2e bane of zoiets.

1703 Vuursteden Zwolle Buiten de Camperpoort

Inde eerste Bane ande linker sijde huis nr. 22 t/m 36

ande regter zijde vande bane

37. Jonker Kockman
Hallegraaf met een huijs
38. Jan Dumpel de oude
39. Hopman Fabius
40. Warnar Ter Stege
41. Borgermeester Keijser
42. Weduwe Hogelants
43. Weduwe Middewinters
44. Apoteker Vermeer
45. Daniël Baarselman

Twede bane
46. Albertus Brouwers kinderen
47. Doctor Calenkamp
48. de weduwe Queise
49. Arendt van Loo
50. Hermen van Campen
51. de Heer van Twee Nijenhuijsen
52. Lambert Brinckhuijs
53. Capiteijn Lesscher
54. Doctor Calenkamp
55. De Heer van Regteren
56. Derck van Brevoort
57. Doctor Lucas Nilant

Tusschen de bane en de Meule
58. Joost de wever op de voorstadt
59. De wed. Tijdemas
60. Ja Hendricks
Overde weg nade Meule
61. De wed. Queise een grote vlachte hoven
Agter de Capelle [ die in dec. van dat jaar 1703 door storm instortte]
62. Casper Borgers
Ande oversijde van de Weg naa het Swartewater
63. Jan Grevinck schoolmeester
64. Borgermeester Nilants wed.
inde Musschenhagche
65. Juffrouwen Ter Velde enz.
76. Hendrick Tegeler
77. Gerrit Baver
78. Egbert Holterman enz. dan
82. Sara Bolten accolade om nr. 82 en nr. 83
83. Derck Meuleman achter de accolade staat: ande Hoogstraat
Timmerwerf
84. Hendrick Floris
85. Borgermeester Keppelfox
Sagemole
86. Lubbert Tobias

En dat gaat dan nog een tijdje door tot en met huis nr. 111. Dus 111 huizen voor de Camperpoort.

Als ik kijk in deze lijst en ook als ik kijk in lijsten van de 1000e penning/zoutgeld 1694 en 1701 vind ik het moeilijk om aansluiting op de mensen in die lijsten te vinden in combinatie met de inhoud van transportaktes. Huis A met buren B en C , maar waar is die eigenaar van huis A met zijn naam in die lijsten? Of de namen van beide buren B en C? Bij dit hier boven, vuurstedengeld, gaat het denk ik om de eigenaars van de woningen en bij de lijsten van zoutgeld/1000e penning gaat het denk ik om de namen van de bewoners van die woningen. Maar ook dan mis ik meestal de aansluitingen. In ieder geval bij dit onderwerp dat we nu doen.

ria jongman
BerichtenCOLON 2964

Bericht door ria jongman » 30 Okt 2024, 18:56

JAN HOMBURG

GEEN HUWELIJK EN GEEN DOOP GEVONDEN

Transport f588 dd.05-12-1707
Erschenen Jan Homburg voor zichzelf en mede uit naam van deszelfs huisvrouw Geertien Derks volgens autorisatie van Schepenen en Raden van heden, uit oorzake dat dezelve in haar zinnen wat zoude wezen geraakt en niet in staat is om zelf te kunnen compareren, en bekende wegens geleverde hout materialen tot wederopbouw van zijn verbrande huis aan de Hoogstraat gebruikt, per resto nog schuldig te wezen aan de provisoor Hermannus Rijnvisch een somme van 105 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor zijn huis en hof aan de Hoogstraat naast Jan Derks aan de ene en de ledige plaats van de wed: Hallegraafs aan de andere zijde.
Actum coram Schepen Assing.

Transport f590 dd.07-12-1707
Erschenen Jan Homburg voor zichzelf en mede uit naam van deszelfs huisvrouw Geertien Derks volgens authorisatie van Schepenen en Raden van heden, uit oorzake dat dezelve in haar zinnen wat zoude wezen geraakt en niet in staat is om zelf te kunnen compareren, en bekende wegens geleverde materialen van steen, pannen en kalk. tot wederopbouw van zijn verbrande huis aan de Hoogstraat gebruikt, schuldig te wezen aan de Heer Bmr. Albert Greven een somme van 115 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor zijn huis en hof aan de Hoogstraat naast Jan Derks aan de ene en de ledige plaats van de wed: Hallegraafs aan de andere zijde.
Actum coram Schepen Assing.

f158 dd.19-12-1709
Erschenen Lemina van Croesbeek weduwe van wijlen Pr. Bernard van Duiren, geassisteerd met Pr. Wijbr: Fabius als momber en bekende volgens resolutie van Schepenen en Raden van den 18 dezer, voor een welbetaalde somme van penn. te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Rutger Bierman een derde part van een huis en hof buiten de Camperpoort bij de tweede baan zo voor dezen Jan Homborgh heeft toebehoord, met belofte van het gecedeerde te zullen wachten en waren.
Actum coram Schepen Tobias.

f455 dd.10-09-1712
Erschenen Jan Derksz wonende buiten de Kamperpoort, zo voor zichzelf en als wettige voogd van zijn kinderen bij Heiltje Jansz in echte verwekt, en bekende wegens een somme van 400 car.gl., voor enige jaren bij zijn moeder en hemzelf opgenomen, volgens vorige obligatie, die hierbij wordt teniet gedaan, aan Lubbert Bosch en Wolter Groothuis respectieve schoonzoon en zoon van wijlen Berent Groothuis, tot wiens profijt de voorgemelde obligatie was gepasseerd, schuldig te zijn een gelijke somme van 400 car.gl. met 50 gl. rente, belovende de voors. 400 gl. te verrenten met 4%, stellende voor dit alles tot onderpand zijn huis en hof, buiten de Kamperpoort aan de Hoogstraat, Peter Fraay oostwaarts en de wed. van Alb. Jacobs westwaarts.
Actum coram Schepen Meuwsen.

Transport f270 dd.29-01-1711
Erschenen Rutger Bierman en deszelfs huisvrouw Fennegien Haakman tutore marito, en bekenden om een welbetaalde somme penningen aan Pieter Siewersen Fraaij te hebben gecedeerd en getransporteerd een huis en hof staande en gelegen buiten de Kamperpoort aan de Hoogstraat, voormaals toebehoord hebbende Jan Homburg, zijnde het 2de huis van de tweede baane, de ledige huisplaats van de wed. Hallegraaf ter ene en Jan Alberts wed: ter andere zijde, houdende koper tot zijn last een jaarl. uitgang van 4 gl. 7 st.
Actum coram Schepen Keiser

HIER HOORT BIJ
f227 dd.03-12-1718
Erschenen Pieter Siewertsz Fraaij en deszelfs huisvrouw Claasjen Hendriksz en bekenden wegens verstrekte penningen schuldig te zijn aan comparanten respectieve vader en schoonvader Siewert Cornelisz Fraaij een somma van 1000 car.gl. tegen 4% rente, stellende daarvoor tot onderpand hun huis staande alhier buiten de Camperpoort aan de Hooghstraat bij de tweede baane tussen Gerrit Rijnvisch ter ene en een ledige huisplaats ter andere zijde.
Actum coram Schepen van Laer.
[kantlijn:]
1726 den 30 Meert. Erschenen Siewert Cornelisz Fraaij en zijn huisvrouw Wijntje Cok en verklaarden door Pieter Siewertsz Fraaij, hun resp. zoon en schoonzoon, van het kapitaal van 1000 car.gl. met de rente voldaan te zijn.
Coram Schepen van der Merwede.

f430]
Hoogstr.

[E:] Henrik Albers zijnde een kaamer met een mars
[H:]

[E:] Gerrit Henriks wonende in de Hoeve karspel Dalfsen
[H:] Albert Reinders daghuirder
[E:] voors.
[H:] Gerrit Assies koemelker

[E:] De wed. van Albert [Jacobs] Wolfs knopemakerse
[H:]

[E:] Jan Derks daghuirder [x Heiltjen Jans]
[H:] De wed: van Henrik Simons, spinner

[E:] Peter Simons Fraeij=

Jan Homberg
1712-02-18
Tekst: zijn vrouw Geertien Derks is begraven in de Kruiskerk

Dat was het betreft Jan Homburg
Wel in Amsterdam een Jan Homburg overleden 1720

Zwolle erfuitingen f33 dd.17-10-1715
Hebben Klaas Meuleman en Hendrik Tegeler, bij resolutie van heden tot momberen gesteld over Marrechien Hombergs, als tot de scheiding over de nalatenschap van Albertje Janz word gerequireerd en vervolgens om hetgeen de pupil daaruit zal toevallen te administreren, de momberschap aangenomen en beloofd der pupillen beste te zullen doen.
Actum coram Schepen Kamr. Assing.

dochter Marrigjen
• Den 30. April 1729. (otr)
16-05-1729 Jan Roelof van den Berg wed: op de Nieuwstadt met
Marrigje Homburgs j.d. in de Dieserstraat
S.G. Jan van Linde
H.G. de vrouw van Evert Hogenhorst
d'erffuitinge is geschiet en getoont.
Hendrik Tegelaar als mede voogt van de Bruid heeft geconsenteert.

ria jongman
BerichtenCOLON 2964

Bericht door ria jongman » 01 Nov 2024, 17:55

Janny Lalkens schreefCOLON
29 Okt 2024, 22:15

Als ik kijk in deze lijst en ook als ik kijk in lijsten van de 1000e penning/zoutgeld 1694 en 1701 vind ik het moeilijk om aansluiting op de mensen in die lijsten te vinden in combinatie met de inhoud van transportaktes. Huis A met buren B en C , maar waar is die eigenaar van huis A met zijn naam in die lijsten? Of de namen van beide buren B en C? Bij dit hier boven, vuurstedengeld, gaat het denk ik om de eigenaars van de woningen en bij de lijsten van zoutgeld/1000e penning gaat het denk ik om de namen van de bewoners van die woningen. Maar ook dan mis ik meestal de aansluitingen. In ieder geval bij dit onderwerp dat we nu doen.
In VST 1682 staan wel de huurder vermeld.
Vreemd dat dat hier niet het geval is.

Maar de naam Jan Hoonhorst zou toch in 1703 vermeld moeten zijn? En die zie ik er niet bij staan

Zwolle 14-09-1703: Jan Hoonhorst, zijn vrouw is begraven in de Kruiskerk
Zwolle 08-09-1705: Jan Hoonhorst is begraven in de Kruiskerk

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2696
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 02 Nov 2024, 00:23

Soms zie ik in transportaktes namen van eigenaars en/of hun buren die ook in Zoutgeld 1694 staan. Hoewel Zoutgeld 1694 zelf geen namen van straten voor de Camperpoort noemt, is er op die manier via de verkoopakten soms te achterhalen wie er bijv. in de Hoogstraat woonde. Als Lubbert Derks zijn huis uit de Hoogstraat verkoopt en als hij en zijn buren dan in Zoutgeld 1694 netjes alle 3 staan. Dit weekend ga ik verder puzzelen.

Mijn doel is nog niet eens om de personen uit dit onderwerp goed te kunnen plaatsen, want dat is tot nu toe moeilijk, Als het zou lukken is het natuurlijk wel welkom. Maar om achter de namen van wie in Zoutgeld 1694 genoemd worden eens een straat te kunnen plaatsen zou ik ook al de moeite waard vinden. Ook omdat ik wel plezier in deze puzzel heb.

BUTTON_POST_REPLY