Hallo medevorsers,
Na 50 jaar speuren vond ik dan eindelijk de ouders van oudovergrootmoeder Engelina Euverinck (Overing) , die in de Steenstraat in Zwolle woonde rond 1740.
Zij huwde op 20 augustus 1747 met Jacob Henrich uit Frankfort aan de Main. Deze Jacob krijgt als achternaam Hendriks. Hij noemt zich echter ook Franke.
Engelina Euverinck blijkt afkomstig uit Hengelo, alwaar ze op 25 december 1722 wordt gedoopt. Dochter van Gerrit Jansen Oeverinck en Eva Albertsen Ten Segger. Deze huwen in Hengelo op 13 mei 1714. Gerrit Jansen Averinck is afkomstig uit Deldeneresch en als ouders vond ik een Jan Averinck en Geertjen Ten Tije. Geertjen is afkomstig van de Noortmeulen (Noordmolen) in Deldeneresch.
Op oude stafkaarten , vond ik de hoeves , Ten Tije, Averinck en ik vond de Noordmolen. Vader Ten Tije was waarschijnlijk molenaar aldaar.
Al lezende in de geschiedenis van dat gebied kom ik tot de conclusie , dat deze families veel met Huis Twickel te maken hebben gehad.
Wellicht, dat er iets over hen in het archief van huis Twickel te vinden is. Tenminste 1 Averink , was kamerdienaar. Willem Vervloet een andere naam in mijn kwartierstaat, was daar ook rond 1812 kamerdienaar. (Later stalmeester in Den Haag).
Kortom mijn groot enthousiasme voor de geschiedenis van dit deel van Twenthe en deze parenteel in mijn kwartierstaat is gewekt. Iedereen , die aanvullingen of interesse heeft in deze geschiedenis van harte welkom.
Ik heb echter wel een concrete vraag. Waar ligt (lag) Deldeneresch nu precies? Op sommige kaarten zie ik het ten zuiden van Delden liggen, op andere ten oosten...en wat is nu de goede oorspronkelijke naam van de naam Averinck, Overing, Euverinck?
Groet,
Raymond
Deldeneresch
Re: Deldeneresch
Ik wandel regelmatig over landgoed Twickel en heb altijd begrepen dat de Deldeneresch bestond/bestaat uit Twickel zelf en het gebied ten westen van Twickel en Delden.
Zie ook de historische kaart van Ambt Delden van 1868:
https://www.atlas1868.nl/ov/delden.html
Maar voor meer informatie over de Deldeneresch en de officiele benaming van Averink verwijs ik door naar ‘Vereniging Heemkunde Ambt en Stad Delden’.
Zij kunnen u vast verder helpen.
https://www.heemkundedelden.nl
Zie ook de historische kaart van Ambt Delden van 1868:
https://www.atlas1868.nl/ov/delden.html
Maar voor meer informatie over de Deldeneresch en de officiele benaming van Averink verwijs ik door naar ‘Vereniging Heemkunde Ambt en Stad Delden’.
Zij kunnen u vast verder helpen.
https://www.heemkundedelden.nl
Hallo Raymond, waarom is jouw Gerrit volgens jou geen zoon van Jan Gerritsen/Averink en Trijne van het Kate?
En welk bewijs heb je dat hij van Deldeneresch kwam? Dat staat niet in de ondertrouw.
De buurschap Deldeneresch ligt rondom het historische gerechtsgebied (wigbold) van de stad Delden, behalve aan de zuidoostzijde waar Delden aan Oele grensde. (In het oosten grensde Delden ook nog voor een heel klein deel aan Woolde). Vrijwel alle middeleeuwse erven op de Deldeneresch lagen op en aan de es zelf, behalve Mollink, Averink, Tanneman en Nijland - al is die laatste waarschijnlijk een stuk jonger dan de rest.
Groet, André
En welk bewijs heb je dat hij van Deldeneresch kwam? Dat staat niet in de ondertrouw.
De buurschap Deldeneresch ligt rondom het historische gerechtsgebied (wigbold) van de stad Delden, behalve aan de zuidoostzijde waar Delden aan Oele grensde. (In het oosten grensde Delden ook nog voor een heel klein deel aan Woolde). Vrijwel alle middeleeuwse erven op de Deldeneresch lagen op en aan de es zelf, behalve Mollink, Averink, Tanneman en Nijland - al is die laatste waarschijnlijk een stuk jonger dan de rest.
Groet, André
-
- BerichtenCOLON 3042
- GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30
Zwolle
0741-313 IA025-313 Stadsarmenkamer Register van Bedeelden 1713-1775
Folio 439
Jacob Franke en Engele Overinks.
Opgekomen den 19 Febr. 1756, voor 't winter 6 st.
Oud 55 & 35 jaar, geboren te Frankfort en Hengele, verdient een daalder met kouseweven, kinders 3 oud 7, 5 en 2 jaar.
Gebleken zijnde dat deze gedurende zijn ziekte uit de busse van de koussewevers kwam te genieten wekelijks 2 gl., zo is dezelve weder van de cedul gerojeerd, en heeft dit niet meer als eenmaal getrokken
Jacob Hendriks.
Oud 68 jaren, geboren Frankfort a Main, verdient niets, verwoont 7 st. 's weeks, kinderen 4: een dochter van 18 verdient 18 st. werkhuis, dochter van 12 verdient 4 st. breiden, een zoon van 8 jaar verdient 6 st. werkhuis, een dochter van 6 jaren.
Opgekomen 11 Novbr. 1768 en zal 's weeks trekken 18 st.
1771 den 9 Julij is bovenstaande Jacob Hendriks overleden.
0741-313 IA025-313 Stadsarmenkamer Register van Bedeelden 1713-1775
Folio 439
Jacob Franke en Engele Overinks.
Opgekomen den 19 Febr. 1756, voor 't winter 6 st.
Oud 55 & 35 jaar, geboren te Frankfort en Hengele, verdient een daalder met kouseweven, kinders 3 oud 7, 5 en 2 jaar.
Gebleken zijnde dat deze gedurende zijn ziekte uit de busse van de koussewevers kwam te genieten wekelijks 2 gl., zo is dezelve weder van de cedul gerojeerd, en heeft dit niet meer als eenmaal getrokken
Jacob Hendriks.
Oud 68 jaren, geboren Frankfort a Main, verdient niets, verwoont 7 st. 's weeks, kinderen 4: een dochter van 18 verdient 18 st. werkhuis, dochter van 12 verdient 4 st. breiden, een zoon van 8 jaar verdient 6 st. werkhuis, een dochter van 6 jaren.
Opgekomen 11 Novbr. 1768 en zal 's weeks trekken 18 st.
1771 den 9 Julij is bovenstaande Jacob Hendriks overleden.
Hallo Andre,
Gerrit Jan Oeverinck wonende in het Onland , Deldeneresch en gedoopt op 9 augustus 1686 als zoon van Jan en Geertje Ten Tije .
Ik vond het huwelijk van vader Jan met Geertje op 19 april 1684 in Delden.
Daarmee dacht ik de voorouders van Engelina gedoopt te Hengelo op 25 december 1722 bewezen te hebben. In dit geval zou ik dus alle bijlagen , die ik heb verzameld als attachment kunnen sturen.
Overigens hou ik me altijd aanbevolen voor aanvullingen of verbeteringen. Het door u genoemde huwelijk met Trijntje van het Kate is mij niet bekend. Heeft u daar meer gegevens over?
Verder dank ik Carolina en Ria voor hun interessante antwoorden!
Groeten van Raymond
Gerrit Jan Oeverinck wonende in het Onland , Deldeneresch en gedoopt op 9 augustus 1686 als zoon van Jan en Geertje Ten Tije .
Ik vond het huwelijk van vader Jan met Geertje op 19 april 1684 in Delden.
Daarmee dacht ik de voorouders van Engelina gedoopt te Hengelo op 25 december 1722 bewezen te hebben. In dit geval zou ik dus alle bijlagen , die ik heb verzameld als attachment kunnen sturen.
Overigens hou ik me altijd aanbevolen voor aanvullingen of verbeteringen. Het door u genoemde huwelijk met Trijntje van het Kate is mij niet bekend. Heeft u daar meer gegevens over?
Verder dank ik Carolina en Ria voor hun interessante antwoorden!
Groeten van Raymond
Hallo Raymond,
Het Onland lag niet in Deldeneresch, maar in Woolde.
Heb je de lidmatenboeken van Delden en Hengelo voor je onderzoek gebruikt?
Vrij belangrijk lijkt mij de inschrijving te Hengelo op Sint-Michiel 1686:
"1686
Op Michaëlis sijn met attestatie tot onse gemeente gekomen
Joan Overingh en Trijntien Jansen sijn huijsvrouw, wonende in Woolde. Van Endscheijde." (https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... iview=inv2, scan 9)
(erachter staat een kruis waarvan ik de betekenis niet zeker weet, maar dat waarschijnlijk aangeeft dat de personen niet in het dorp Hengelo zelf woonden; in het doopboeken lijken kruisen eenzelfde betekenis te hebben.)
In 1696 wordt te Hengelo Joan gedoopt, zoon van Joan Overinck en Trijntien. Dit is de meest logische kandidaat voor de Joan Overinck j.m. van het Onland die in 1716 lidmaat wordt (idem, scan 38). Dan is het toch vrij aannemelijk dat de Gerrit Jansen Overinck j.m. op het Onland die in 1713 belijdenis doet (idem, scan 34) , een broer van Joan zal zijn?
Zo volledig zijn de doopboeken van Hengelo nou ook weer niet; tenminste de doop van Eefse/Eva ten Segger valt ook niet terug te vinden.
Waarschijnlijk komt de vader Jan Overink ook voor als Joan Gerritsen. Van een ouderechtpaar Jan Gerritsen en Trijntje wonende op het Kate worden in Hengelo nog een Maritien in 1689 en een Fenneken in 1692 gedoopt.
Ik moet terugkomen van mijn aanname dat de moeder als achternaam Van het Kate had; in de doopboeken is dit een aanduiding van de woonplaats, c.q. buurschap, gehucht of boerderij; de achternaam van de moeder wordt vrijwel nooit.
Groet, André
Het Onland lag niet in Deldeneresch, maar in Woolde.
Heb je de lidmatenboeken van Delden en Hengelo voor je onderzoek gebruikt?
Vrij belangrijk lijkt mij de inschrijving te Hengelo op Sint-Michiel 1686:
"1686
Op Michaëlis sijn met attestatie tot onse gemeente gekomen
Joan Overingh en Trijntien Jansen sijn huijsvrouw, wonende in Woolde. Van Endscheijde." (https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... iview=inv2, scan 9)
(erachter staat een kruis waarvan ik de betekenis niet zeker weet, maar dat waarschijnlijk aangeeft dat de personen niet in het dorp Hengelo zelf woonden; in het doopboeken lijken kruisen eenzelfde betekenis te hebben.)
In 1696 wordt te Hengelo Joan gedoopt, zoon van Joan Overinck en Trijntien. Dit is de meest logische kandidaat voor de Joan Overinck j.m. van het Onland die in 1716 lidmaat wordt (idem, scan 38). Dan is het toch vrij aannemelijk dat de Gerrit Jansen Overinck j.m. op het Onland die in 1713 belijdenis doet (idem, scan 34) , een broer van Joan zal zijn?
Zo volledig zijn de doopboeken van Hengelo nou ook weer niet; tenminste de doop van Eefse/Eva ten Segger valt ook niet terug te vinden.
Waarschijnlijk komt de vader Jan Overink ook voor als Joan Gerritsen. Van een ouderechtpaar Jan Gerritsen en Trijntje wonende op het Kate worden in Hengelo nog een Maritien in 1689 en een Fenneken in 1692 gedoopt.
Ik moet terugkomen van mijn aanname dat de moeder als achternaam Van het Kate had; in de doopboeken is dit een aanduiding van de woonplaats, c.q. buurschap, gehucht of boerderij; de achternaam van de moeder wordt vrijwel nooit.
Groet, André
Dag Andre,
Veel dank voor je informatie! Ik kende deze bronnen nog niet.
Inderdaad, dit ligt veel meer voor de hand. Nu kijken of ik iets meer kan vinden over het paar Joan Overing en Trijntje..
Hoe het ook zei , weer genoeg stof om verder te speuren! Als ik wat nieuws vind zal ik het hier posten.
Groeten,
Raymond
Veel dank voor je informatie! Ik kende deze bronnen nog niet.
Inderdaad, dit ligt veel meer voor de hand. Nu kijken of ik iets meer kan vinden over het paar Joan Overing en Trijntje..
Hoe het ook zei , weer genoeg stof om verder te speuren! Als ik wat nieuws vind zal ik het hier posten.
Groeten,
Raymond
Laatst gewijzigd door 1 op Raymond, in totaal 10 keer gewijzigd.
Dag Andre,
Een kleine aanvulling; 18 april / 23 mei 1686 trouwen in Delden , Jan Averink uit Oele en Trijntje Woestinck uit Woolde.
Wat denk jij?
Groet,
Raymond
Een kleine aanvulling; 18 april / 23 mei 1686 trouwen in Delden , Jan Averink uit Oele en Trijntje Woestinck uit Woolde.
Wat denk jij?
Groet,
Raymond
Hallo Raymond, dat vind ik geen rare gedachte.
In Oele woonde inderdaad een Geert Averink. Zijn dochter Aaltje werd in 1647 gedoopt en trouwde in 1676 met Berend Snuverink uit Boekelo onder Enschede.
Op Geert slaat waarschijnlijk een hertrouwen in 1679 met Trijntje Egberts van het Wissink uit Usselo onder Enschede. Geert werd lidmaat van Delden in 1679, maar dit zou ook op een zoon van hem kunnen slaan.
Groet, André
In Oele woonde inderdaad een Geert Averink. Zijn dochter Aaltje werd in 1647 gedoopt en trouwde in 1676 met Berend Snuverink uit Boekelo onder Enschede.
Op Geert slaat waarschijnlijk een hertrouwen in 1679 met Trijntje Egberts van het Wissink uit Usselo onder Enschede. Geert werd lidmaat van Delden in 1679, maar dit zou ook op een zoon van hem kunnen slaan.
Groet, André