Naar aanleiding van ons genealogisch onderzoek met betrekking tot de naam Ruzius/Rusius en Hendrix heb ik de volgende vragen::
In het jaar 1667 (Accesserunt in Festo Michaelis) 20 Leentgert Hendrix, huisvrouw van Daniel Rusius, ruijter onder de compagnie van de Ritmeister Clooster, met attestatie van Hasselt (Bron: Oldenzaal, ref. vrouwelijke lidmaten 1641-1684, pag. 10), wie heeft meer gegevens van de genoemde namen, voor 1667. Het laatst bekende feit is dat ze 1701 haar huis heeft verkocht in Gildehaus (Bad Bentheim), ze was toen weduwe.
Zijn er ook gegevens met betrekking tot Duitsland in het archief van Zwolle?
Verkoopakten van woningen zijn die terug te vinden in de rechterlijke archieven?
Wie o wie kan mij verder helpen, alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groet
Gea Jurjens-Ruzius
Rusius gegevens gevraagd
-
ria jongman
Re: Rusius gegevens gevraagd
Ik heb geen antwoord op je vraag betr Hasselt
In de GI van Zwolle zat wel het volgende
Misschien kun je er wat mee
Rusche Daniel 1607-01 Retroacta
Ruschen Daniel 1618-02 Retroacta
1607-01
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Daniel
Achternaam:
Rusche
Aangenomen:
Nee
Datum:
1607-01
Tekst:
afkomstig uit het landt te Pomeren, soldaat onder de capitein Tenge-nagel, gaat in ondertrouw met Elsken Mattis (getrouwd op 01-02-1607)
1618-02
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Daniel
Achternaam:
Ruschen
Aangenomen:
Nee
Datum:
1618-02
Tekst:
zijn weduwe Elsken Mathijss, wonende in de Lutkestrate, gaat in on- dertrouw met Hendrick Woldenbrouck (getrouwd op 28-07-1618)
In de GI van Zwolle zat wel het volgende
Misschien kun je er wat mee
Rusche Daniel 1607-01 Retroacta
Ruschen Daniel 1618-02 Retroacta
1607-01
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Daniel
Achternaam:
Rusche
Aangenomen:
Nee
Datum:
1607-01
Tekst:
afkomstig uit het landt te Pomeren, soldaat onder de capitein Tenge-nagel, gaat in ondertrouw met Elsken Mattis (getrouwd op 01-02-1607)
1618-02
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Daniel
Achternaam:
Ruschen
Aangenomen:
Nee
Datum:
1618-02
Tekst:
zijn weduwe Elsken Mathijss, wonende in de Lutkestrate, gaat in on- dertrouw met Hendrick Woldenbrouck (getrouwd op 28-07-1618)
-
ria jongman
bericht 2
en deze
Mogelijk is zij de gezochte - en vanuit Zwolle weer naar Hasselt ?
1666-04
Bron:
Lidmatenboek
Voornaam:
Leentjen
Achternaam:
Hendricx
Aangenomen:
Nee
Datum:
1666-04
Tekst:
komt met attestatie uit Deventer
Hasselt belijden en huwelijken beginnen te laat en bij de dopen heb ik haar niet gevonden
en deze
Mogelijk is zij de gezochte - en vanuit Zwolle weer naar Hasselt ?
1666-04
Bron:
Lidmatenboek
Voornaam:
Leentjen
Achternaam:
Hendricx
Aangenomen:
Nee
Datum:
1666-04
Tekst:
komt met attestatie uit Deventer
Hasselt belijden en huwelijken beginnen te laat en bij de dopen heb ik haar niet gevonden
Johannes Rusius (Veldhuizen 1591 - Ruinen 1655), predikant te Ruinen, kwam ook uit Bentheim. Van hem vond ik dit:
stamde uit een adellijk Franse familie, die verdacht werd van calvinisme in de 16e eeuw en vluchtte naar Bentheim. Van Johannes zijn meerdere zonen bekend, maar geen Daniel. Misschien is Daniel een neef?
stamde uit een adellijk Franse familie, die verdacht werd van calvinisme in de 16e eeuw en vluchtte naar Bentheim. Van Johannes zijn meerdere zonen bekend, maar geen Daniel. Misschien is Daniel een neef?