Wie is de juiste Albert Gerrits (Doevelaar)
-
ria jongman
- BerichtenCOLON 3851
- GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30
Re: Wie is de juiste Albert Gerrits (Doevelaar)
bericht 2
Dit hoort nog bij Hermpje Alberts
inwonersregister 1742
wijkboek buiten de Sassenpoort
nr. 103 folio 762
eigenaar voorschr:
bewoner – Hend. Jans wedue – van hier – 5 kinderen – leeft van ’t huis en hof – G
bewoner – wed. Westervelt – van hier – 1 kind – arbeider – G
uit nr 10 Jan Willems – alhier – rademakersknegt – G
Dit hoort nog bij Hermpje Alberts
inwonersregister 1742
wijkboek buiten de Sassenpoort
nr. 103 folio 762
eigenaar voorschr:
bewoner – Hend. Jans wedue – van hier – 5 kinderen – leeft van ’t huis en hof – G
bewoner – wed. Westervelt – van hier – 1 kind – arbeider – G
uit nr 10 Jan Willems – alhier – rademakersknegt – G
- wim meijberg
- BerichtenCOLON 294
- GeregistreerdCOLON 25 Feb 2003, 00:00
02-06-1735 Suzanna - Hendrik Jansen en Hermtien AlbersDit is het gezin van Hermpje Alberts
Mogelijk ben ik er één vergeten - het zijn veel kinderen
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 241
- GeregistreerdCOLON 26 Jan 2026, 18:51
VPND Dalfsen Lidmaten NG 1679-1717 Lenthe
1/5
Evert Geertsen. op den Duijvelaer, kerckm:
vrouw: Janneghijn Luchijs
2/5
Dirck Jansen J.M. op de Duijvelaer Ao 83
A.o 1717 den 14 Feb. attest na Swol verleent
3/5
Nogh sijn deese naavolgende aangenoomen en door D A. Molkenbour, welckers naamen op een ingespelt brieffie gestaan hebben.
Den 20 Maart 1687
Geessien Geertsen J.D. ( van den Duijvelaar
Geertien Geertsen J.D. (van den Duijvelaar
Aangenoomen leedematen van den voorschreven bourschap door den dienst van D. Brouwer
4/5
A.o 1690
Hendrik Egberts J.M. bij de Kerkm op den Duvelaar wonende.
Den 26 Sept. Des vrijdaags voor Michaeli 1690
A.o 1691
Den 10 April Gerrijtie Everts J.D. dogt. van de Kerkmr op de Duijvelaar
VPND Dalfsen Lidmaten 1695-1717 Lenthe
1/5
1696
Gerrijd Derks met De Kerkmr. op den Duijvelaar
Den 20 Dec. Soude voor Kerstijd
VPND Dalfsen Lidmaten NG 1718-1730 Lenthe : -
1/5
Evert Geertsen. op den Duijvelaer, kerckm:
vrouw: Janneghijn Luchijs
2/5
Dirck Jansen J.M. op de Duijvelaer Ao 83
A.o 1717 den 14 Feb. attest na Swol verleent
3/5
Nogh sijn deese naavolgende aangenoomen en door D A. Molkenbour, welckers naamen op een ingespelt brieffie gestaan hebben.
Den 20 Maart 1687
Geessien Geertsen J.D. ( van den Duijvelaar
Geertien Geertsen J.D. (van den Duijvelaar
Aangenoomen leedematen van den voorschreven bourschap door den dienst van D. Brouwer
4/5
A.o 1690
Hendrik Egberts J.M. bij de Kerkm op den Duvelaar wonende.
Den 26 Sept. Des vrijdaags voor Michaeli 1690
A.o 1691
Den 10 April Gerrijtie Everts J.D. dogt. van de Kerkmr op de Duijvelaar
VPND Dalfsen Lidmaten 1695-1717 Lenthe
1/5
1696
Gerrijd Derks met De Kerkmr. op den Duijvelaar
Den 20 Dec. Soude voor Kerstijd
VPND Dalfsen Lidmaten NG 1718-1730 Lenthe : -
-
ria jongman
- BerichtenCOLON 3851
Ik zie niets over een mogelijke broer Albert van Evert Geersen op de Doevelaar.
Evert had alleen een zus.
Sowieso zijn er teveel 'losse' figuren op de Doevelaar waar ik niets mee kan.
Evert had alleen een zus.
Sowieso zijn er teveel 'losse' figuren op de Doevelaar waar ik niets mee kan.
-
Janny Lalkens
- BerichtenCOLON 2829
- GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00
De beide broers Doevelaar die ik vroeger in Dedemsvaart/gemeente Avereest kende, zijn regelrecht terug te herleiden naar hun voouders op 't Kleine Doeveler in Lenthe. Stamvader Teunis Wilms Doevelaar wordt RK te Dalfsen gedoopt op 14-1-1753. Hij is een zoon van Wilhm Hendriks en van Teune Hendriks. Zij wordt ook een keer Teune Arents genoemd. Woonden op het Kleine Doeveler nogal eens katholieken? Van dit echtpaar zelf zag ik RK geen doop in Dalfsen. Er worden afstammelingen Doevelaar van hen in Lenthe op het Doeveler geboren. Ook een Albert, zonder nageslacht en partner overleden toen hij 80 was. Vermoedelijk als Adelbertus RK gedoopt in 1749. Later kom ik geboortes Doevelaar enz. tegen in Avereest/Dedemsvaart. In de Dalfser RK doop- en trouwboeken staan meer bewoners die op het Doeveler of op Nijensteen worden geboren. Volgens dhr. Eijken heette Doeveler later ook Nijenstten/Nieuwensteen. Of het dan samen 3 boerderijen waren? Vlak bij elkaar? Of twee?
Verponding en Contributie Dalfsen 1715 op VPND geeft bewoners weer van grooten Douveler en Kleijnen Douveler en van Nijensteen. Het grappige: voor het Kleine Douveler wordt meer betaald dan voor het grote.
Duivelaar/Doevelaar: het Sallandse woord voor duif is doeve.
Hendrik Jans is een heel veel voorkomende naam. Dat is bij ons allen bekend. Ik heb nog steeds grote twijfels of de gezochte Albert Gerrits met het Duivelaar in Lenthe is te verbinden. Maar de trouwgetuige in 1721 bij het huwelijk van Jan Alberts die later vermoord wordt, heet Hendrik Jansen. In 1715 wordt als bewoner op het grote Douveler genoemd ene Hendrik Jansen. Jan Alberts wordt volgens Ben Kam een keertje Jan Alberts van den Doevelaar genoemd. Ben Kam noemt dat Jan 8 jaar militair was. Maar kan Jan Alberts voordat hij mandenmaker in Assendorp werd, in dienst bij Willem Franke, als knecht gewerkt hebben op de grote Douveler? Het zou niet de eertse keer keer zijn dat een werkgever huwelijksgetuige was. Ik acht deze kans heel klein, maar noem het toch. Want hoe komt die Jan Alberts aan de naam Van den Doevelaar? In het artikel van Ben Kam staat dat Jan Alberts direct na ontslag uit militaire dienst bij Willem Franke ging werken.
Verponding en Contributie Dalfsen 1715 op VPND geeft bewoners weer van grooten Douveler en Kleijnen Douveler en van Nijensteen. Het grappige: voor het Kleine Douveler wordt meer betaald dan voor het grote.
Duivelaar/Doevelaar: het Sallandse woord voor duif is doeve.
Hendrik Jans is een heel veel voorkomende naam. Dat is bij ons allen bekend. Ik heb nog steeds grote twijfels of de gezochte Albert Gerrits met het Duivelaar in Lenthe is te verbinden. Maar de trouwgetuige in 1721 bij het huwelijk van Jan Alberts die later vermoord wordt, heet Hendrik Jansen. In 1715 wordt als bewoner op het grote Douveler genoemd ene Hendrik Jansen. Jan Alberts wordt volgens Ben Kam een keertje Jan Alberts van den Doevelaar genoemd. Ben Kam noemt dat Jan 8 jaar militair was. Maar kan Jan Alberts voordat hij mandenmaker in Assendorp werd, in dienst bij Willem Franke, als knecht gewerkt hebben op de grote Douveler? Het zou niet de eertse keer keer zijn dat een werkgever huwelijksgetuige was. Ik acht deze kans heel klein, maar noem het toch. Want hoe komt die Jan Alberts aan de naam Van den Doevelaar? In het artikel van Ben Kam staat dat Jan Alberts direct na ontslag uit militaire dienst bij Willem Franke ging werken.
-
ria jongman
- BerichtenCOLON 3851
Die RK bewoners Doevelaar zijn bekend, zowel op de grote als de kleine wonende volgens de doopboeken.
Maar niets rond die tijd die nodig is.
Albert Gerrits moet zeker geboren zijn rond 1668 - zou 20 jr zijn bij trouwen 1e vrouw
Die Albert lijkt me wel de vader van Jan Alberts alias Jan van Doevelaar
De getuigen bij zijn huwelijk klopt met de gegevens die Michiel aanleverde, maar ik denk dat een hard bewijs moeilijk te vinden is.
AANVULLING
In 1715 verponding is huurder Hend.r Bergman eigenaar is Nauta en dat klopt met het testament van zijn weduwe waarin hun zoon Jannes dit erf krijgt.
ZWK f110 Actum Zwol, 9 dec 1750 - [testament].
Zwana Geertruid Kuinder, weduwe van wij¬len Jannes Nauta, geassis¬teerd met Dr. Hermen Hubert als haar momber, maakt een testament op de manier als volgt.
Zij casseert en doet te niet haar vorige makingen en uiterste wil¬len, in het bijzonder die zij op 4 november 1750 voor het Scholten¬gericht van Zwolle heeft opgericht, niet willende dat aan deze eni¬ge kracht of ef¬fect gegeven wordt.
"Ende aangesien ik wel wete, dat de aegaliteit de band der liefde is onder de gesamentlijke kinderen, so hebbe ik goedgevonden, om die te conserveren, en zo vele mogelijk alle twist en onenigheid tusschen mijne kinderen te praecideren, bij mij selven een schif¬tinge en scheidinge te maken over mijne, en wijlen mijnes ehemans nog gemeinen onverdeilden boedel, sulks doende bij dezen en wel in dier voegen."
- Haar zoon Jan Nauta zal krijgen [hebben] het gehele erve den Doe¬ve-laar met zijn onderhorigheden, en mede nog drie morgen land in Meulenbroek,
Maar niets rond die tijd die nodig is.
Albert Gerrits moet zeker geboren zijn rond 1668 - zou 20 jr zijn bij trouwen 1e vrouw
Die Albert lijkt me wel de vader van Jan Alberts alias Jan van Doevelaar
De getuigen bij zijn huwelijk klopt met de gegevens die Michiel aanleverde, maar ik denk dat een hard bewijs moeilijk te vinden is.
AANVULLING
In 1715 verponding is huurder Hend.r Bergman eigenaar is Nauta en dat klopt met het testament van zijn weduwe waarin hun zoon Jannes dit erf krijgt.
ZWK f110 Actum Zwol, 9 dec 1750 - [testament].
Zwana Geertruid Kuinder, weduwe van wij¬len Jannes Nauta, geassis¬teerd met Dr. Hermen Hubert als haar momber, maakt een testament op de manier als volgt.
Zij casseert en doet te niet haar vorige makingen en uiterste wil¬len, in het bijzonder die zij op 4 november 1750 voor het Scholten¬gericht van Zwolle heeft opgericht, niet willende dat aan deze eni¬ge kracht of ef¬fect gegeven wordt.
"Ende aangesien ik wel wete, dat de aegaliteit de band der liefde is onder de gesamentlijke kinderen, so hebbe ik goedgevonden, om die te conserveren, en zo vele mogelijk alle twist en onenigheid tusschen mijne kinderen te praecideren, bij mij selven een schif¬tinge en scheidinge te maken over mijne, en wijlen mijnes ehemans nog gemeinen onverdeilden boedel, sulks doende bij dezen en wel in dier voegen."
- Haar zoon Jan Nauta zal krijgen [hebben] het gehele erve den Doe¬ve-laar met zijn onderhorigheden, en mede nog drie morgen land in Meulenbroek,
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 241
De vermoedelijke broer van Jan Alberts, Gerrit Alberts, wordt bij zijn huwelijk in Steenwijk in 1719 ook Doevelaar genoemd. Zou de oorsprong van die naam niet een generatie eerder liggen, dus bij het gezin van Albert Gerrits?
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 241
Misschien moeten een directe connectie met Doevelaar loslaten, maar concentreren op Albert Gerrits. Hij woonde in Assendorp, misschien was hij herkomstig van Zwolle. Het zoeken is dan naar een Albert zoon van een Gerrit en NN, geboren in de jaren vijftig of zestig van de 17e eeuw. De volgende kandidaat verschijnt dan ten tonele: Gerrit Willems, buiten de Sassenpoort wonende (Assendorp was voor de Sassenpoort gelegen) met een zoon Albert gedoopt NG Zwolle 1660. Het zwakke punt is misschien dat Albert Gerrits geen kind Dirk(je) vernoemt.
Toegang 0709 Invnr 723 Scan 145 Blad 283
Aprilis 1646
Gerryt Willemsen Willem Berentsen N.S. tot Oldeniel ende
Anneken Dirks Dierck Craeijen dochter tot Hasselt 1 2 3
[in margine] den 9. Majus 1646
Toegang 0709 Invnr 723 Scan 58 Blad 110
Januarius 1641
Remmelt Willems Willem Berentsen sone tot Oldenniel, ende Geesijn Geerlijcks Geerlijck Assens dochter buyten de Sassenpoorte
[in margine] den 17 Februarius 1641
NG gemeente Zwolle Lidmatenboek
Remmelt Willemsen, zijn vrouw Geesien Geerlichs doet belijdenis, december 1646
Toegang 0709 Invnr 698 Scan 199 Blad 396
1646 September
Willemtien d. van Gerrit Willemsen de moeder Anneken
Toegang 0700 Invnr 698 Scan 227 Blad 452
1647 December
19
Hendrick So v Gerret Willemsen ende Annichijen Dercksen
Toegang 0709 Invnr 724 Scan 23 Blad 40
1657
Gerrit Wilmss wed.er buiten de Sassenpoorte ende
Derckjen Alberts j.d. mede buiten de Sassenpoorte
[in margine] wed.r heeft erf gedaen sub M.S. Holt
getrout den eersten febru: 1657
Toegang 0700 invnr 3888 “Der weesen boeck”| Scan 207 Blad 433
Momberen over Gerryt Willems buiten Sassenpoorten kindt ) Remmelt Willemsen voerman, Hans Steyger
Opten 16 January Anno 1657 compareerden Gerryt Willemsen ende heeft sijn naergeholden kindt met namen Lijsbett Gerryts geprocreert bij sijn sal.e huisvrouwe Anna Dercks in presentie der momberen voors erffuitinge gedaen ende t’selve kindt voor sijn moeders goet beweesen vijftich daelders ad 30 stu t’stuck ende de klederen van linnen ende wullen ten lijve van dat kindes moeder gehoord hebende, alsmede een bedde, Ende heeft belooft hett voors kint in kost ende kleren ende voorts alle lijvet nootdruft te verplegen…sonder argelist schepen Roebert van der Beeck.
Lidmatenboek NG gemeente Zwolle
Gerrit Willems, wonende buiten de Sassenpoort, zijn vrouw Derkjen Alberts doet belijdenis, april 1658
Toegang 0709 Invnr 699 Scan 129 Blad 252
1658
den 17 Januarij
Marichjen d. van Gerrit Willemss ende Derickjen Alberts
Toegang 0709 invnr 700 Scan 5 Blad 3
1660
Albert S. van Gerrit Willemss ende Derickjen
Toegang 0709 Invnr 700 Scan 37 Blad 67
1662
den 12 Jan:
Anna d. van Gerrit Willemsen ende Derckjen Alerss
Toegang 0709 Invnr 700 Scan 57 Blad 107
1663
Den 9 Octobris
Willem S. van Gerrit Willems en Derickjen Alberts
Op Geneanet (Odette Franssen) vond ik deze personen ook vermeld: https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... 8&p=gerrit
Ik had Derickjen Alberts gekoppeld aan een huwelijk met Berent Gerritss (zie hieronder), maar dit blijkt niet juist. Geneanet vermeldt de volgende opstelling:
April 8, 1667 :
Erfuiting (with Gerrit Willems) - Zwolle
Momberen over Gerrit Willems Vhoerman buiten S.poorte [=Sassenpoort] nagelaten kinderen: Berent Berents en Hermen Claasse tot Westenholte.
Derckjen Alberts wed: wijlen Gerrit Willems, heeft aan haar drie kinderen Marriken, Albert en Willem, ieder bewezen 10 kgl. bij de mondige jaren, belovende dezelve ondertussen te onderhouden en lezen en schrijven te laten leren, bewijzende ook aan haar mans voorkind Lisebet 10 kgl.
Schepen Joan Crull.
Sources: Zwolle 0700-3889 Erfuitingen 1659-1675 f260 Transcriptie Peter Klunder. Met dank aan Peter Klunder
April 9, 1667 :
Marriage (with Jan Lamberts) - Zwolle
Jan Lamberts j.man van Vollenhove, Dirckien Aelberts weduwe buijten de Sassenpoorte, procl: gan te Vollenhove. bruijt moet erfuijt: doen. Vertoont att en erfuijttinge en getrout
Sources: Met dank aan Peter Klunder
De onderstaande gegevens moeten dus vervallen, met de opmerking dat het toeval mij weer verbaast: twee Derickjen Alberts, allebei weduwe, allebei wonende buiten de Sassenpoort, die beiden in 1667 NG Zwolle trouwen. Het zal toch niet dezelfde persoon zijn...??
Toegang 0709 Invnr 724 Scan 147 Blad 289
1667
den 23 Novemb.
Berent Gerritss I:M: te Ommen ende
Derickjen Alberts wed. buijten de Sassenpoort
[in margine] procl gaan te Ommen
Getrout na vertoonde attest van Ommen den 22 10bris 1667
Toegang 0709 Invnr 700 Scan 130 Blad 250
1668
Den 30 August.
Gerrit S. van Berent Geritse en Derkjen Alberts
Toegang 0708 Invnr 700 Scan 166 Blad 332
1670
25 september
Catharina d. van Berent Gerrits En Derckjen Alberts
Geneanet vermeldt ook nog gegevens over de ouders en broers en zussen van Gerrit Willems.
Gerrit stamt uit het tweede huwelijk (1611) van zijn vader Willem Berentsen, de moeder komt uit Dalfsen:
December 1, 1611 :
Marriage (with Marregien Hendricksen) - Zwolle
Willem Beerents wonen tot Oldeneel en Marritgen Hendricks wonen tot Emmen in Dalfser Carspel
Sources: https://vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwoll ... 3-1616.pdf
Toegang 0709 Invnr 723 Scan 145 Blad 283
Aprilis 1646
Gerryt Willemsen Willem Berentsen N.S. tot Oldeniel ende
Anneken Dirks Dierck Craeijen dochter tot Hasselt 1 2 3
[in margine] den 9. Majus 1646
Toegang 0709 Invnr 723 Scan 58 Blad 110
Januarius 1641
Remmelt Willems Willem Berentsen sone tot Oldenniel, ende Geesijn Geerlijcks Geerlijck Assens dochter buyten de Sassenpoorte
[in margine] den 17 Februarius 1641
NG gemeente Zwolle Lidmatenboek
Remmelt Willemsen, zijn vrouw Geesien Geerlichs doet belijdenis, december 1646
Toegang 0709 Invnr 698 Scan 199 Blad 396
1646 September
Willemtien d. van Gerrit Willemsen de moeder Anneken
Toegang 0700 Invnr 698 Scan 227 Blad 452
1647 December
19
Hendrick So v Gerret Willemsen ende Annichijen Dercksen
Toegang 0709 Invnr 724 Scan 23 Blad 40
1657
Gerrit Wilmss wed.er buiten de Sassenpoorte ende
Derckjen Alberts j.d. mede buiten de Sassenpoorte
[in margine] wed.r heeft erf gedaen sub M.S. Holt
getrout den eersten febru: 1657
Toegang 0700 invnr 3888 “Der weesen boeck”| Scan 207 Blad 433
Momberen over Gerryt Willems buiten Sassenpoorten kindt ) Remmelt Willemsen voerman, Hans Steyger
Opten 16 January Anno 1657 compareerden Gerryt Willemsen ende heeft sijn naergeholden kindt met namen Lijsbett Gerryts geprocreert bij sijn sal.e huisvrouwe Anna Dercks in presentie der momberen voors erffuitinge gedaen ende t’selve kindt voor sijn moeders goet beweesen vijftich daelders ad 30 stu t’stuck ende de klederen van linnen ende wullen ten lijve van dat kindes moeder gehoord hebende, alsmede een bedde, Ende heeft belooft hett voors kint in kost ende kleren ende voorts alle lijvet nootdruft te verplegen…sonder argelist schepen Roebert van der Beeck.
Lidmatenboek NG gemeente Zwolle
Gerrit Willems, wonende buiten de Sassenpoort, zijn vrouw Derkjen Alberts doet belijdenis, april 1658
Toegang 0709 Invnr 699 Scan 129 Blad 252
1658
den 17 Januarij
Marichjen d. van Gerrit Willemss ende Derickjen Alberts
Toegang 0709 invnr 700 Scan 5 Blad 3
1660
Albert S. van Gerrit Willemss ende Derickjen
Toegang 0709 Invnr 700 Scan 37 Blad 67
1662
den 12 Jan:
Anna d. van Gerrit Willemsen ende Derckjen Alerss
Toegang 0709 Invnr 700 Scan 57 Blad 107
1663
Den 9 Octobris
Willem S. van Gerrit Willems en Derickjen Alberts
Op Geneanet (Odette Franssen) vond ik deze personen ook vermeld: https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... 8&p=gerrit
Ik had Derickjen Alberts gekoppeld aan een huwelijk met Berent Gerritss (zie hieronder), maar dit blijkt niet juist. Geneanet vermeldt de volgende opstelling:
April 8, 1667 :
Erfuiting (with Gerrit Willems) - Zwolle
Momberen over Gerrit Willems Vhoerman buiten S.poorte [=Sassenpoort] nagelaten kinderen: Berent Berents en Hermen Claasse tot Westenholte.
Derckjen Alberts wed: wijlen Gerrit Willems, heeft aan haar drie kinderen Marriken, Albert en Willem, ieder bewezen 10 kgl. bij de mondige jaren, belovende dezelve ondertussen te onderhouden en lezen en schrijven te laten leren, bewijzende ook aan haar mans voorkind Lisebet 10 kgl.
Schepen Joan Crull.
Sources: Zwolle 0700-3889 Erfuitingen 1659-1675 f260 Transcriptie Peter Klunder. Met dank aan Peter Klunder
April 9, 1667 :
Marriage (with Jan Lamberts) - Zwolle
Jan Lamberts j.man van Vollenhove, Dirckien Aelberts weduwe buijten de Sassenpoorte, procl: gan te Vollenhove. bruijt moet erfuijt: doen. Vertoont att en erfuijttinge en getrout
Sources: Met dank aan Peter Klunder
De onderstaande gegevens moeten dus vervallen, met de opmerking dat het toeval mij weer verbaast: twee Derickjen Alberts, allebei weduwe, allebei wonende buiten de Sassenpoort, die beiden in 1667 NG Zwolle trouwen. Het zal toch niet dezelfde persoon zijn...??
Toegang 0709 Invnr 724 Scan 147 Blad 289
1667
den 23 Novemb.
Berent Gerritss I:M: te Ommen ende
Derickjen Alberts wed. buijten de Sassenpoort
[in margine] procl gaan te Ommen
Getrout na vertoonde attest van Ommen den 22 10bris 1667
Toegang 0709 Invnr 700 Scan 130 Blad 250
1668
Den 30 August.
Gerrit S. van Berent Geritse en Derkjen Alberts
Toegang 0708 Invnr 700 Scan 166 Blad 332
1670
25 september
Catharina d. van Berent Gerrits En Derckjen Alberts
Geneanet vermeldt ook nog gegevens over de ouders en broers en zussen van Gerrit Willems.
Gerrit stamt uit het tweede huwelijk (1611) van zijn vader Willem Berentsen, de moeder komt uit Dalfsen:
December 1, 1611 :
Marriage (with Marregien Hendricksen) - Zwolle
Willem Beerents wonen tot Oldeneel en Marritgen Hendricks wonen tot Emmen in Dalfser Carspel
Sources: https://vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwoll ... 3-1616.pdf
-
ria jongman
- BerichtenCOLON 3851
De naam Doevelaar hoort bij Gerrit Alberts. In die tijd koos je geen achternaam maar had je een achternaam.
Zijn vader is dan een Albert Doevelaar. Patroniem onbekend.
Doevelaar kan een erf zijn maar ook land.
Duveler als schrijfwijze komt ook voor.
Dus om dan lukraak te zoeken naar ... gaat mij te ver.
Zijn vader is dan een Albert Doevelaar. Patroniem onbekend.
Doevelaar kan een erf zijn maar ook land.
Duveler als schrijfwijze komt ook voor.
Dus om dan lukraak te zoeken naar ... gaat mij te ver.
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 241
Patroniem onbekend ben ik niet mee eens. Uit het verhaal van Jan Alberts Doevelaar in Assendorp en de schoonzus - in combinatie met een Gerrit Alberts Doevelaar in Steenwijk- kunnen wel met een zekere mate van waarschijnlijkheid vaststellen dat de vader ene Albert Gerrits was. Ik heb nog geen schriftelijke bron gezien waarin deze met de achternaam Doevelaar voorkomt.