Cent Andries van Onna

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Peter van der Woude

Albert,mij lijkt de naam van

Bericht door Peter van der Woude » 15 jun 2012, 22:22

Albert,

mij lijkt de naam van Andries Claes zijn vrouw Abeltjen te zijn, dus is Aaltje naar haar oma van vaders zijde vernoemd.

Helaas staan ze niet bij de lidmaten Giethoorn vermeld.

gr,

Peter

[ 16. Juni 2012, 23:13: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]

Albert Aalderson

Dag Peter,Het blijft een

Bericht door Albert Aalderson » 18 jun 2012, 09:59

Dag Peter,

Het blijft een gepuzzel met de naam van de vrouw van Andries Claes.
Vernoemingen kunnen handig zijn bij genealogisch onderzoek maar het is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen dat elk ouderpaar zich ook daaraan houdt. Neem bijvoorbeeld vader Andries Claes die zijn oudste zoon Cent en zijn 2e zoon Hendrick [gedoopt 23-5-1747 Giethoorn] noemt. Wanneer je dan naar het patroniem Claes en Berends [vader en moeder] kijkt dan zou je toch andere namen verwachten.
Misschien hebben andere belangen een mogelijke rol gespeeld om deze eerste 2 kinderen zo te noemen.
Ik heb trouwens geen andere kinderen van dit echtpaar kunnen ontdekken.
Peter bedankt voor het meedenken,
vriendelijke groet,
Albert Aalderson

Peter van der Woude

Quote:Oorspronkelijk gepost

Bericht door Peter van der Woude » 19 jun 2012, 19:36

Quote:Oorspronkelijk gepost door Albert Aalderson:
Dag Peter,

Het blijft een gepuzzel met de naam van de vrouw van Andries Claes.

vriendelijke groet,
Albert Aalderson Vind het wel meevallen, over Abe..tjen twijfel ik absoluut niet. de "l" en "t" zijn gewoon niet leesbaar.
ik zou met die letters geen andere naam dan Abeltjen weten.
Je zou zeggen dat gezien er geld in de familie zat dat er in het ora van Steenwijk wel iets van ze te vinden moet zijn.
gr.

Peter

Albert Aalderson

Dag Peter,Bedankt voor je

Bericht door Albert Aalderson » 20 jun 2012, 09:01

Dag Peter,

Bedankt voor je reactie.
Na de zomer ga ik mij storten op de secundaire bronnen in het HCO.

Hierbij nog even een correctie voor mijn bericht van 18 juni, de doopdatum van zoon Hendrick moet natuurlijk zijn 23 mei 1647.

Groet,
Albert Aalderson

jiplenstra

Beste Albert

Bericht door jiplenstra » 09 jun 2017, 20:51

Beste AlbertIk ben benieuwd hoe deze discussie is afgelopen. Ik kon namelijk nu tamelijk eenvoudig de doop van Cent Andries vinden: 7-12-1645 als kind van Andries Claes (VPND). In ben dus benieuwd of je inmiddels de lijn van Cent Andries naar Vincent van Doerne hebt kunnen invullen. Ik ben op zoek naar de ouders van Sent Meijnes uit Nijeholtwolde. Ik vemoed dat hij een zoon is van Meijne Alberts en Annigjen Cents, de dochter van Cent Andries.GroetJip Lenstra

blauwe_parel

Ook ik ben nog steeds

Bericht door blauwe_parel » 17 jun 2017, 21:06

Ook ik ben nog steeds geinteresseerd in dit onderwerp en ben benieuwd naar een vervolg.Ik betwijfel of Cent Andriesz en zijn vader Andries Claesz nakomelingen zijn van Vincent van Doerne.Cent Andriesz had een broer Hendrick gedoopt te Giethoorn 23-05-1647 (niet 1747).Ik vond in Steenwijk de volgende personen:- Cent Koops van Doorne X Berentje Fortuijn, beiden van Steenwijk, OT/H 3-3-/8-4-1672 te Steenwijk- Wobbetje Cents van Doorne X Frerik Willems Braamer OT/H 10-08/22-6-1662 te Steenwijk- Jannis van Doorne X NN. Jannis overleed 23-01-1707 en werd 27-01-1707 te Steenwijk begraven. Zijn NN vrouw overleed 11-10-1694 en werd 18-10-1694 te Steenwijk begraven. Een NN kind van hen overleed 14-06-1690 en werd 17-06-1690 te Steenwijk begraven.- Jacob/Japik Cents (van Doorne) X Klaasjes Oojers beiden van Steenwijk, OT/H 18-1/1-2-1685 te Steenwijk.Jacob overleed 05-08-1707 en Klaasjes overleed 03-07-1704 en werd begraven 08-07-1704 in de kerk (Steenwijk ?)Hun kinderen gedoopt te Steenwijk: Roelofje 1686, Anni... 1689, Cent 1692, Willem 1697, NN 1702.Ik weet niet of deze mensen verwant zijn aan elkaar.De ouders van Sent Meijnes uit Nijeholtwolde heb ik tot nu toe niet gevonden.Is er iemand die inmiddels meer weet over dit onderwerp?Margaret

jiplenstra

Beste Margaret

Bericht door jiplenstra » 18 jun 2017, 14:07

Beste MargaretDank voor je info. Voor wat betreft de ouders van Sent Meines: Ik had een huwelijk gevonden in Steenwijk: Meijne Alberts x Annigjen Cents, 18-05-1704. Meijne Alberts komt uit Noordwolde. De namen sluiten perfect aan op de namen van de kinderen van Sent Meines uit Nijeholtwolde. Maar in Nijeholtwolde bestond ook een Meine Andries die met Femmigjen Lucas de ouders zouden kunnen zijn. Femmigjen trouwt namelijk na de dood van Meine Andries met Jan Heines. En die wordt in de Quotisatie van 1749 direct na Sent Meines genoemd en zijn dus wellicht buren. Het blijft tot nu toe helaas allemaal giswerk.Jip

blauwe_parel

Met wie was jouw Cent Meines

Bericht door blauwe_parel » 18 jun 2017, 20:30

Met wie was jouw Cent Meines getrouwd en wie waren zijn kinderen? En weet je nog meer over hem?Meyne Anders uit Nijeholtwolde trouwt 26-12-1718 te Wolvega met Femmegje Lucas ook uit Nijeholtwolde. Een Femmigjen Lucas trouwt met Jan Heinen uit Oldeholtwolde op 10-05-1744 te Wolvega. Zij woont in Nijeholtwolde.Zijn er kinderen dat je weet uit deze huwelijken?Margaret

jiplenstra

De kinderen waren Wybe,

Bericht door jiplenstra » 18 jun 2017, 22:04

De kinderen waren Wybe, renske, Meine en Albert. Zijn vrouw is Alegonda (Aaltje) Wybes. Huwelijk in 1750.Op deze locatie vind je een uitgebreid artikel over Sent Meines en zijn vrouw en nakomelingenhttps://1drv.ms/f/s!Ap6BF28_GgR9kkF5xzRMTFO1BAgfNa het schrijven van dit verhaal ben ik meer en meer overtuigd geraakt dat het Meine Alberts uit Noordwolde moet zijn ipv Meine Anders. Dit omdat de naam Sent zo extreem weinig voorkomt in Weststellingwerf. Voor 1750 eigenlijk helemaal niet.GroetJip

blauwe_parel

Ja, die Meine en Albert doen

Bericht door blauwe_parel » 19 jun 2017, 00:12

Ja, die Meine en Albert doen vermoeden dat Sent inderdaad een zoon is van Meijne Alberts.Maar nu nog het bewijs vinden.Heb jij ook een huwelijk gevonden van Meijne Alberts X Annigjen Cents? OT in Steenwijk 18-05-1704, maar zij zijn daar niet getrouwd. In Noordwolde heb ik het niet gevonden. Ik heb ook geen kinderen van hen gevonden. Waar zijn zij gebleven?Albert gaf aan (10-06-2012) dat de schoondochter van Cent Andriesz & Greetje Daniels, nl. Geertje Philips, een nakomeling is van Vincent van Doerne. Geertje Philips is de schoonzus van Annigje Cents.Margaret

Plaats reactie