noeder ""onecht"" kind te Zwolle
-
vantspijker
Ria, Jettie, Gerrit,
Ria, Jettie, Gerrit,
Hartelijk dank.
Het huwelijk van zoon Jacobus, een van mijn over-over-grootvaders, is mij bekend, en diens schoon (groot-)ouders ook.
Maar bij de moeder van Jacobus loopt het spoor dood. Ik heb in zowat alle internetbronnen gezocht. De familienaam van der Kolk komt in de doopboeken van Zwolle in die periode meerdere malen voor, maar nooit een Maria, helaas.
Frits.
Hartelijk dank.
Het huwelijk van zoon Jacobus, een van mijn over-over-grootvaders, is mij bekend, en diens schoon (groot-)ouders ook.
Maar bij de moeder van Jacobus loopt het spoor dood. Ik heb in zowat alle internetbronnen gezocht. De familienaam van der Kolk komt in de doopboeken van Zwolle in die periode meerdere malen voor, maar nooit een Maria, helaas.
Frits.
- ria van bessen
Frits,
Frits,
Maria hoeft niet gedoopt of geboren te zijn in Zwolle omdat ze haar kind in Zwolle laat dopen.
Wat dat betreft is er dus nog mogelijkheid.
Welke namen geeft Jacobus zijn kinderen? Dat kan een aanwijzing zijn naar de ouders van Maria?
Maria hoeft niet gedoopt of geboren te zijn in Zwolle omdat ze haar kind in Zwolle laat dopen.
Wat dat betreft is er dus nog mogelijkheid.
Welke namen geeft Jacobus zijn kinderen? Dat kan een aanwijzing zijn naar de ouders van Maria?
Gaat het om deze Jacobus,
Gaat het om deze Jacobus gezien de aktedatum, en is de vader een van der Kolk.
Geboorteakte Jacobus van der Kolk, 1816
Soort akte:
Geboorteakte
Aktedatum:
18-7-1816
Geboorteplaats:
Zwolle
Geboortedatum:
1816
Kind:
Jacobus van der Kolk
Vader:
van der Kolk
Toegangsnummer:
0123 Burgerlijke Stand in Overijssel
Inventarisnummer:
14426
Vindplaats:
Historisch Centrum Overijssel (HCO)
Geboorteakte Jacobus van der Kolk, 1816
Soort akte:
Geboorteakte
Aktedatum:
18-7-1816
Geboorteplaats:
Zwolle
Geboortedatum:
1816
Kind:
Jacobus van der Kolk
Vader:
van der Kolk
Toegangsnummer:
0123 Burgerlijke Stand in Overijssel
Inventarisnummer:
14426
Vindplaats:
Historisch Centrum Overijssel (HCO)
-
Gerrit Zielman
Het orgineel is duidelijk, er
Het orgineel is duidelijk, er is dus een fout gemaakt bij het inventariseren met de vermelding hierbij, Vader: van der Kolk.
-
Annelies Onijs Koetsier
Vaak werd een onecht kind
Vaak werd een onecht kind vernoemd naar de vader/verwekker.
Dus zijn vader kan heel goed een Jacobus zijn.
Dus zijn vader kan heel goed een Jacobus zijn.
Jacobus van der Kolk een
Jacobus van der Kolk een onecht kind van Maria van der Kolk, de vader een Jacobus van der Kolk, of misschien wel haar broer.......of oom of vader........ Het zou allemaal kunnen Annelies.
-
vantspijker
Daan, Annelies, Gerrit,
Daan, Annelies, Gerrit, Dank voor meedenken en suggesties.Ik ga ervan uit dat de geboorteakte van de Gemeente Zwolle correct is.Natuurlijk zijn er allerlei mogelijkheden maar ik ga er voorlopig maar van uit dat de verwekker van Jacobus ""van buiten ""kwam. Waarschijnlijk zullen we het nooit te weten komen.Wat me op dit moment meer interesseert is wie de moeder, Maria dus, was en waar zij vandaan kwam. Noch deze moeder, noch de vroedvrouw, konden in 1816 schrijven als ik het goed begrijp. Dat maakt de zoekgroep wel kleiner, maar het zoeken niet eenvoudiger.Ik blijf zoeken. Frits.
-
Gerrit Zielman
Frits,
Frits,Ria van Bessen vroeg het al eerder:"Welke namen geeft Jacobus zijn kinderen? Dat kan een aanwijzing zijn naar de ouders van Maria?""Heb je niet meer gegevens over haar zoon Jacobus? Ik neem toch aan dat hij een voorvader is.."Goede vragen. Dan kan er gerichter gezocht worden en gekeken, of bijvoorbeeld een onderstaande acte, een aanwijzing kan zijn voor die Maria van der Kolk, die u zoekt.https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeke ... id/4Gerrit