geboorteplaats Mijnke Moses Simons
Het lijkt erop dat Moses
Het lijkt erop dat Moses Simons de Groot hertrouwd was met Ester Salomons Mulder. Zij is overleden in Steenwijk op 27-06-1850 als weduwe van Moses de Groot. Zij zou omstreeks 1770 in Amsterdam geboren zijn.https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 29028301In Amsterdam kan ik haar doop niet vinden. Ook hun huwelijk kan ik nog niet vinden. Dat zou meer informatie op kunnen leveren over Moses. Mvg,Carolina
-
blauwe_parel
Zie ook:
Zie ook:http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivas ... ip1=esther Achternaam: SalomonsRegistratieplaats: SteenwijkDatum: 1840Registratiedatum: 1840Rol: GeregistreerdeVoornaam: EstherGeboorteplaats: AmsterdamLeeftijd: 68Type register: BevolkingsregisterGemeente: SteenwijkRegister: 1840 N-ZPagina: 61Toegangsnummer: 1 Bevolkingsadministratie Steenwijk 1826-1939Inventarisnummer: 4Plaats: SteenwijkVindplaats: Gemeente Steenwijkerland Margaret
-
blauwe_parel
En nog een keer:
En nog een keer:http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivas ... esterDatum: 1830Registratiedatum: 1830Registratieplaats: SteenwijkRol: GeregistreerdeAchternaam: SalomonVoornaam: EsterGeboorteplaats: AmsterdamLeeftijd: 59Type register: BevolkingsregisterGemeente: SteenwijkRegister: 1830Pagina: 230Toegangsnummer: 1 Bevolkingsadministratie Steenwijk 1826-1939Inventarisnummer: 2Plaats: SteenwijkVindplaats: Gemeente Steenwijkerland Margaret
-
blauwe_parel
Het lijkt er op dat het
Het lijkt er op dat het (voorlopig) niet te vinden is he!Maar ik zou nog graag willen weten of Mijnke getrouwd was.Ook of er nog meer kinderen uit het huwelijk Moses & Lena geboren zijn want als genoemde Lena sterft laat ze 3 kinderen achter.Verder zijn Moses en Lena (Mosis) beiden misschien eerder gehuwd geweest?? Want als ze rond 1773 met elkaar trouwden waren ze niet zo piep jong meer.Verder vond ik in Zwartsluis een besnijdenis van Izaak zoon van Mozes op 12-05-1780 maar komend uit Zutphen.Ook een O.T. te Amsterdam van ene Moses Joseph Simons & Soetje Simons Frankfort op 02-08-1776. Ze zullen het wel niet zijn maar verschillende namen worden wel eens tegelijkertijd gebruikt: een Joodse naam en een burgelijke naam.Verder lees ik in 'Misjpoge' dat in die tijd de vrouwen de achternaam van hun man aannamen.Vr. gr. Margaret
-
reserchio
Margaret, zo ver, dank voor
Margaret, zo ver, dank voor je zoektocht. Van Mijnke heb ik geen huwelijk kunnen vinden. Ik denk dat zij ongehuwd is gebleven (?). Het gezin bestond inderdaad uit drie kinderen. Oudste is Mijnke, geb. 1774/1775, waar? In 1779 wordt zoon Izaak Moses geboren te Zuidveen (toen gem. Steenwijkerwold). In 1783 Simon Moses te Steenwijk. In beide huwelijkse bijlages staat dat geboortedatum niet werd bijgehouden). Die rekensom dat hun moeder laat nog kinderen krijgt heb ik ook gemaakt. Bij de eerste was zij ca. 38, en bij het derde kind ca. 46 jaar.... Als dit onmogelijk lijkt zullen ze mogelijk eerder gehuwd zijn geweest. Je vond Esther Salomons geb. Amsterdam ca. 1771. De drie kinderen zullen niet van haar zijn. Mijnke wordt vier jaar later geboren!Het gebruik van meerdere namen is mij bekend maar in officiele documenten worden in de regel vaste namen gebruikt. Aan de andere kant, men was er niet strikt in. Opvallend is de naam Mijnke. Die komt daarna niet meer in de familie voor. (Joodse generaties). Komt waarschijnlijk van Willemijn of Wilhelmina. Mijnke is meer een koosnaampje denk ik. Uit welke streek komt "Mijnke" eigenlijk? Misschien is dit te herleiden naar haar geboorteplaats. Het Meertens instituut zegt dat het geen Friesche naam is.Het gebruik van achternamen maakt het zoeken soms wat lastiger. Zo vond ik in diverse documenten voor Lena o.a. : Lena Simens, Lena Jacobs, Lena Mosis.In welke registers kan men in de tweede helft 18e eeuw verplaatsingen van personen vinden van de ene plaats naar de andere? Zou er iets te vinden zijn in notariele- of rechterlijke aktes en zijn die goed leesbaar?We zoeken verder.m.vr.gr.Reserchio
Minke is volgens mij wel een
Minke is volgens mij wel een Friese naam. De i werd vaker als ij geschreven: Simon/Sijmon enz.Ik heb wel eens Friese vrouwen ontmoet die zo heetten.

-
blauwe_parel
Volgens het Prisma
Volgens het Prisma voornamenboekje is Mynke een Friese jongens voornaam, komt van Meine.Varianten zijn Myn (m), Mynje (v), Mynk (m), Mynne (m), en Myntsje (v) alle Fries van Meine.Ook Mijna, Mijne, Mijntje, Mijnie, Mijnke, Mijnsje, en Mijntje allen uit het Fries en vrouwelijk komend van Meine.Ook Minke (v/m) komt uit het Fries, Minkje uit het Gronings beiden van Meine.http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklar ... ine----Ene Sijmon de Groot trouwt 19-04-1820 te Zwartsluis met Belia Aronius uit Zwartsluis. Hij is 36 jaar, koopman en geboren te Steenwijk, vader is Mozes de Groot, ook koopman, moeder Lena Jacobs.Zij krijgen in ieder geval de dochters Leentje geboren ca 1822 te Steenwijkewold en Hendrika geboren ca 1824 te Steenwijk.Maar dit alles weet je vast al.--------Nog even over Lena.Lena kan zich na haar huwelijk met Moses Simons Lena Simens zijn gaan noemen en/of Lena Mosis en voor haar huwelijk Lena Jacobs?Ze wordt ook wel Leentje genoemd.------Tot nu toe zijn de huwelijken van Moses Simons (de Groot) niet te vinden en ook de geboorte van Mijnke niet, en daar gaat het je om.-------Heb je hier al gevraagd:http://www.nljewgen.org/forum/ Margaret
- ria van bessen
In Kampen wordt in het
In Kampen wordt in het Register Civique 1811 een Isac de Groot, wever van wol, geboren 23 feb.1771 genoemden in Steenwijk dusMoses Simon de Groot, koopman... geboren mei1745dan nogSalomon Isaac de Groot koopman...1788 woont in VollenhoveSimon Moses de Groot koopman 10 aug.1783 woont in SteenwijkIjzaks Mozes de Groot koopman 20 apr.1779 ook in Steenwijk wonende Misschien kun je hier nog iets mee?
Of het wat is , geen idee,
Of het wat is , geen idee, trouwen Den Haag 1732:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 45801Simon Moses Levi te Amsterdam x Ester Simon Abrahams alhierdit is de inschrijving onder ''alle gezindten'', bij de kerk waartoe ze behoorden mogelijk meer informatie?Jettie
-
reserchio
Dag Jettie,
Dag Jettie,Omdat ik vermoed dat Moses Sijmons gehuwd is ca. 1774 heb ik de rest van de vermelde inschrijvingen ook bekeken. Zijn voornaam begint echt met Moses. Heb trouwens altijd gedacht dat er geen vermeldingen van joodse mensen in deze kerkregisters "alle gezindten" te vinden waren. Dus wel. Bestaan er meer van dergelijk naslagwerken (online?). Het moet toch ergens vermeld staan...!vr. groet,Reserchio