families Hagen in Vollenhove
- ria van bessen
Helen,
Helen,Claas J. Schuurman was nog getrouwd met Henrikien Wolters in 1661 volgens invnr. 2709 f542 dd 10-06-1661. Claes Peters Verver verkoopt zijn huis staande aan de Visscherstraat, o.w. Trientien Jans en z.w. Derck Arents naest gehuist en gehovet sijnde.Er woont een Claes Schuijrman aan de Vischmarkt in 1669 volgens invnr. 2710.Volgens deze akte verkopen Pieter Dirckx en Jantien Jans hun huis aan de Vischmarkt alwaar ten noorden Claes Schuijrman en ten oosten Hendrick Rijkelts Jonckman naest gehuijset is.Deze Hendrick Rijkelts Jonckman is de vader van Aaltjen Hendriks die met Arent Visscher alias Dokter huwde.Hij is je rechtstreekse voorvader.Huwelijk van Arent Simens s.v. Simon Dirks [VIsscher] en Aaltjen Hendriks d.v. Hendrik Rijkes beide van Vollenhove 9 mei 1675 trb 488 blz 53
Hier staat dat hij hertrouwde
Fout in de akte?? Hier staat dat hij hertrouwde als weduwnaar van Hendrikien Wolters 5-7-1657:http://www.geneaknowhow.net/vpnd/bronne ... 6-1659.pdf

- ria van bessen
Ja, dat weet ik niet of er
Ja, dat weet ik niet of er een fout is gemaakt, dat staat er. Je hebt de bron, dus je kunt controleren als je eens in het HCO bent.Maar als er verder geen 2e Claas Schuurman is, dan is de hertrouw in tegenstrijd met de akte of andersom.
Als er staat dat hij
Als er staat dat hij weduwnaar is en hij krijgt met zijn tweede vrouw kinderen vanaf 1658; hij hertrouwt later opnieuw als weduwnaar van zijn tweede vrouw en laat van derde vrouw kinderen dopen, dan is er voor mij geen twijfel mogelijk! Dus geen reden om te gaan kijken of (de transcriptie van) de akte juist is! De gegevens op mijn site zijn na te zien op vpnd! Ik schrijf echt niet zomaar iets.

- ria van bessen
Waarom reageer je altijd zo
Waarom reageer je altijd zo verontwaardigd? Ik beschuldig je toch nergens van, ik schreef alleen maar dat dát in de akte staat en dat het dus in tegenstrijd is met de huwelijksakte. Meer heb ik niet gezegd hoor.
Omdat ik de indruk heb dat je
Omdat ik de indruk heb dat je, wat ik kan bewijzen aan de hand van vpnd (nl. 3x huwelijk en 2x weduwnaar in het trouwboek!), slechter bewijs vindt dan wat de transcribent zegt van die ene akte. En omdat ik niet in staat ben om zomaar eventjes naar Zwolle te gaan. Ria schreef:Ik vind Schuurman ingewikkeld, zo zijn er in dezelfde periode 2 Claas Jans Schuurman, beide wonende in Vollenhove.Er zitten fouten in het doopboek van Vollenhove en er missen beslist een flink aantal dopen. Maar het is ook mogelijk dat deze Schuurman van elders komt. Als jij deze gegevens niet hebt gevonden, dan heb je m.i. niet goed genoeg gezocht naar ook jouw voorouders!Als ik het je op een presenteerblaadje aanreik, met bewijzen, dan lijk je me nog niet te geloven. Laat maar zitten dan, he?

- ria van bessen
Helen,
Helen,Wat moet ik eigenlijk laten zitten?Ik heb helemaal geen interesse in de zijtakken van de reeks Jongman. Ik vond het interessant om uit te zoeken welke Jongman bij welke Jongman paste, voornamelijk omdat er ook Jongmannen zijn die er niet bij horen die bij de reeks Jonkman horen. De reeks van Jonkman heb ik aan Guus Nijhuis gegeven. De oudere tijdsgegevens van Jongman heeft Roel Jongman uit Enschede zijn van mij, die hij trouwens via via zonder mijn toestemming heeft geplaatst en die nog gecontroleerd moesten worden.Ik heb je die akte gegeven omdat ik die toevallig had genoteerd én daar staat dus wat anders. De gegevens zijn dus tegenstrijdig. Niet meer en niet minder. Simpelweg een feit waar je niet om heen kunt. Als er dan middels huwelijken kan worden aangetoond dat in de akte een fout zit, dan is het toch rechtgezet?Het gaat om bewijzen, niet om wat ik er van vind.
Arent was een zoon uit het
Is Arent wel een rechtstreekse voorouder van jou en zo ja, weet je iets over voogdijstelling?Ingeschreven (dus later getrouwd) 9 mei 1675 alhier getroutArent Simens, soon van Simon Dirks en Aaltjen Hendriks, dogter van Hendrik Rykes, beide van Vollenhove Arent was een zoon uit het tweede van de vijf huwelijken van Symen Derks. Zijn moeder was Jantjen ArendtsWegens patroniem moeder; hiaat doopboek; het regelmatig voorkomen van overlijden vrouw in kraambed en zijn leeftijd bij huwelijk dan ongeveer gelijk aan die van zijn vrouw. Ouders gehuwd 6-2-1653, vader wed.nr. van 1e, Beerte Everts Derde huwelijk van vader als wednr. van 2e: 11-11-1654 met Geertjen Hendriks