Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
-
Janny Lalkens
Bericht 2.
Bericht 2.Onder Dieze zie ik niets waar ik iets mee kan.Wel een Hermen Hendriks, maar die woont daar dan al vanaf 1703 als zelfstandige.Lijkt me te vroeg voor dit onderzoek. En als Teunis Hendriks en Janna Jans beide in Dieze werken, weet je ook niet, of ze daar wel zijn geboren. Staan ze als nieuwe lidmaten genoteerd? Dat ze dus belijdenis deden in Zwolle?Heb je ook andere kinderen al gevonden van die Hermen Hendriks en Janna Gosens? Misschien kan ik die nakijken onder Haerst of toch onder Dieze. In feite zou Teunis dan toch Teunis Herms moeten heten? Ik weet dat het niet altijd 100 % zeker is, dat iemand naar zijn vaders voornaam werd genoemd, maar toch vaak wel.
-
Janny Lalkens
Bericht 3.
Bericht 3.Omdat ik verwacht had meer bronnen te hebben van Lidmaten Zwolle, vanaf 1780, wilde ik snel daar kijken, maar die heb ik niet, blijkt nu.Daarom op VPND nog eens gekeken: nu een ruime periode genomen, zeker gezien het vermoedelijke geboortejaar van Teunis Hendriks en Balts Stremmelaar, de huwelijksgetuige, nl. 1759:periode 1773-1779.1. Janna Jansen te Spoolde, doet belijdenis: 29-3-17742. Janna Jansen in de Bitterstraat idem 8-6-1776 Dit is zo'n veel voorkomende naam, dat je er maar weinig mee kunt. Janna kan eerst bij een ander hebben gewerkt voor ze naar Dieze ging. Maar was ze dan ouder dan Teunis Hendriks? Of deed ze heel jong belijdenis? Moeilijk te bewijzen dat ze 1 van deze 2 Janna Jansens was. Ik denk, dat ze na 1779 belijdenis zal hebben gedaan.3. Willempje Hendriks te Dieze: 29-3-1774 belijdenis. Eventuele zus van Teunis? Hendriks is ook een veel voorkomende naam!4. Gerridina Stremmelaar op de Nijstadt. Dit zou een zus van Balts kunnen zijn, omdat ik me meen te herinneren, dat hij daar ook woonde. Maar hij is niet de hoofdpersoon in dit onderwerp.Ik heb nu ook in de periode 1773-1779 de binnengekomen attestaties bekeken: niets! Hier toch maar gekeken, omdat personeel nog wel eens van elders kwam.Op dit moment zie ik geen oplossing voor de vraag, ook doordat de familie niet vermogend was. Ik ga nog wel zoeken naar een doop van Willempje Hendriks. Alleen vanmiddag niet meer.
-
JanWillemDol
Het verhaal van Janna Jans
Het verhaal van Janna Jans heb ik helder:Janna Jans (gedoopt 26 september 1765 in de Grote Kerk in Zwolle). Haar ouders zijn Hendrik Jans en Hendrikjen Klaasen, wonend in Spoolde ten zuiden van Zwolle. Huwelijk: 9-10-1763. Janna heeft zes broers en zussen: Jan (5-7-1764), Claasjen (11-7-1768), Hendrikjen (11-9-1768), Jan (13-5-1770), Klaas (6-10-1771) en Hendricus (23-1-1774). Sterfdatum Janna heb ik niet gevonden, maar moet na 1823 zijn, want dan is zij getuige bij huwelijk van haar zoon Hendrik Jan in 1823.Voor Teunis geldt dat hij dus ergens in 1758/1759 geboren is, maar waar? Als gezegd is de Teunis die geboren is op 20 juli 1758 precies de juiste leeftijd.En over Balts Stremmelaar gesproken: het blijkt dat nog geen week na het huwelijk van Balts op 13 maart 1780 ook ene Teunis Hendriks is getrouwd. Dit lijkt geen toeval te zijn....Teunis Hendriks, JM alhier, boerenknecht trouwt op 21 maart 1780 in Zwolle met Hermina/Harmina Everts Holmans, JD alhier, Boerenvrouw.Zij is geboren: Zwolle: 23-06-1755 Hermine – dochter van Evert Holleman en Gerridine van der GraafIngekomen bericht van Dominee Krull, predikant te Windesheim, zijn deze personen na vertoning van een geschrift van Staar (?) Weledelhoogachtbare de Magistraat der Stad Zwolle op 21 maart 1780 te Windesheim wettig getrouwd.Getuigen:Hendrik Gerrits, vader van de bruidegom te Harxen/Herften/Harsten/Horsten (niet goed leesbaar)Diene van der Graaf, vrouwe van Evert Holleman, moeder van de bruid op Spoolderberg.Zij krijgen twee kinderen:30-03-1780 27-03-1780 Janna – dochter van Teunis Hendriks + Hermina Holmans in Oldeniel16-04-1781 14-04-1781 Alberdiena – dochter van Teunis Hendriks + Hermina Everts [Holmans] in de boerschap Oldeniel onder 't schoutampt van ZwolleNatuurlijk dacht ik toen: bingo. Er is een eerste huwelijk geweest! Dan zou zijn vrouw gestorven moeten zijn. Echter: volgens de doopboeken is Hermina Holleman getuige bij een geboorte in 1810:22-07-1810 20-07-1810 Jannes - zoon van Hendrik Holleman Everdina Dekker te Spoolde. Getuige: Hermina Holleman .Als Hermina in 1810 nog leeft (en er ik heb geen 'andere' Hermina gevonden) dan kan Teunis Hendriks nooit een 2e huwelijk zijn aangegaan lijkt me (met Janna Jans in 1791). Er is ook geen overlijden van Hermina te vinden. Kortom: dit heb ik toen afgeschreven als optie. Maar misschien was dat te vroeg en is Hendrik Gerrits (de vader van de bruidegom Teunis Hendriks in 1780) wel de juiste vader van 'mijn' Teunis Hendriks. Zou wel kloppen qua vernoeming. Enfin: een heel verhaal. Hoor graag andere visies! Groet Jan Willem
- ria van bessen
Het spijt me, maar het
Het spijt me, maar het verhaal van Janna klopt niet.Ten 1e klopt het patroniem niet, Janna is de dochter van een Hendrik en zij zal als Janna Hendriks door het leven zijn gegaan.En dat is ook te bewijzen middels onderstaande akte.f207 - 2 jan 1807 - Richter L.H.C. Nilant. Keurnoten J. Middelwijk en Evert Jans. Verschenen zijn Hendrikje Klasen, weduwe van Hendrik Jans in Spoolde, met A. Voetelink als momber gesterkt, verder haar meerderjarige kinderen Klaas Hendriks, Albert Hendriks en Gerrit Derks, alsmede diens [deszelfs] huisvrouw Janna Hendriks, tutore marito. Zij verklaarden om een wel betaalde somma kooppenningen ad 140 gulden, op heden aan hun voldaan, te cederen en bij dezen in volledig eigendom te transporteren aan Lambertus Rietberg en diens ehevrouwe [niet genoemd] 1 1/2 morgen hooiland in Mastebroek in [het] Camperweteringslag gelegen, en zulks met zijn lusten en lasten, raad en onraad, zo van dijken, stegen, wegen, weteringen en andere hoegenaamd [-], hier toe .
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2De volledige akte luidt.Ng Zwolle11 mrt 1780 ondertrouwTeunis Hendriks, JM in Oldeniel, boerenknecht Hermina Holleman JD ook aldaar, boerenvrouw. Ingekomen bericht van Dominee Krull, predikant te Windesheim, zijn deze personen na vertoning van een geschrift van Heer Weledelhoogachtbare de Magistraat der Stad Zwolle op 21 maart 1780 te Windesheim wettig getrouwdGetuigen Hendrik Gerrits vader van de bruidegom te HarxenDiena van der Graaf vrou van Evert Holleman moeder van de bruid op Spoolderberg Ik zie hier trouwens verder geen aanknopingspunt.
-
JanWillemDol
Dank je Ria, overtuigend
Dank je Ria, overtuigend bewijs. Nu heb ik er weer wat vragen bij... Hoor graag of je nog nieuwe invalshoeken hebt.
Teunis zv Hendrik Hulsbergen
Teunis zv Hendrik Hulsbergen en Hendrika van Linde, gedoopt in 1759, kun je hoogstwaarschijnlijk wel uitsluiten. Hij is vermoedlijk overleden in Zwolle in 1833: [https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeke ... 888/oid/32].
- ria van bessen
Als Teunis overlijdt kun je
Als Teunis overlijdt kun je kijken of Janna Jans na die datum is hertrouwd.Als dat het geval is, dan kun je die erfuiting aanvragen bij het HCO. Je kunt dan achter de namen van de voogden komen en zodoende een link leggen naar familie.Maar hertrouwt ze niet dan blijft alleen de optie over, zoeken naar een doop van een Teunis met een vader Hendrik. En dan in Zwolle.In Zwollerkerspel wordt in het hoofdgeld van 1795 alleen Teunis Hendriks genoemd die de dochter van Evert Holleman trouwt, ze wonen naast elkaar in Spoolde. Maar die kun je dus uitsluiten.Wat dus duidelijk is, betreffende de woonplaats van 'jouw' Teunis.Dat is Zwolle.Je hebt wel alle huwelijkse bijlagen bekeken [als die er al zijn] van de kinderen van Teunis?
- ria van bessen
Ik denk dat Janna Jans deze
bericht 2Ik denk dat Janna Jans deze is ... moeder is dan getuige Zwolle NG08-05-1769 Jan Keijser j.m.Aaltje Egberts j.d.Sijn G Jannes van StegerenHG Jannegje Dirks uit dit huwelijk12-08-1770 Janna - Jan Keiser Aaltje Egberts Grote kerk
Van de huwelijkse bijlagen
Van de huwelijkse bijlagen van dochter Hendrika wordt men niets wijzer. Te arm om de kosten van de afschriften te betalen in elk geval, zowel bruidegom Hermannus Jans Mulder als bruid. Gezin vertrekt later naar Zwartsluis.