Geertruyt Bloemerts
-
blauwe_parel
Dag Helen,
Dag Helen,Tot nu toe zie ik nog niet echt een connectie tussen de Hasseltse tak Bloemart-Heuten met de dt Anna Geertruijt enhet echtpaar Mattheus Moris & Geertruda/Geertruyt Bloemers.Jij wel?Margaret
Hallo Eppe en Margaret,
Hallo Eppe en Margaret,Dank voor jullie bijdragen.Ben momenteel een beetje ziek, maar ga proberen dit op een rijtje te zetten.Helen

Wat ik hier in de gauwigheid uitgevist heb, is:Dat vader Hendrick Bloemert inderdaad een zoon is van Harmen Bloemert (staat bij diverse dopen) en dus zoon van Annechien Jans/ juffr. Anna Jansen (de grootmoeder van Anna Geertruyt, Hendrick, Daniel en Jan). ORA Lochem, 1e bericht. En dat met name Daniel interessant is, omdat hij in Rijssen gaat wonen, of las ik dat verkeerd?Dit las ik niet goed, denk ik. Hij trouwde in Hasselt en liet er minimaal 1 kind dopen. Broer Jan bleef in Hasselt, trouwde 1685 Groningen met J(oh)anna Sluiters. (Zij kwam van Groningen.) Doop zoon Hendrick Herms 1688 Hasselt. Ik krijg de indruk, maar die kan onjuist zijn, dat Anna Geertruyt als ongetrouwde vrouw niet kon/wilde blijven wonen bij stiefvader Westenberg (die in 1682 hertrouwde) en dat zij daarom mogelijk bij een van haar broers verbleef.Jan en Daniel waren nog niet getrouwd toen hun moeder overleed. Hendrick was toen wel getrouwd. Broer Hendrick trouwde inderdaad met Catharina van Dijk in 1676.1e dochter van Geertruyt en Mattheus Mores werd Catharina genoemd.

Rudolph van Balsbeecq,
Rudolph van Balsbeecq, burgemeetser van Hasselt, wordt genoemd als momboir van de onm. kinderen van zal. Henric Bloemert bij Elsabe Heute, 1680.
Anna Geertruyt was ongeveer
Anna Geertruyt was ongeveer 18 jaar toen zij wees werd in 1681. Nog niet volwassen dus.Had zij voogden? Mogelijk was haar broer Hendrick er een. Hij was ongeveer tien jaar ouder dan zij en trad in 1682 namens haar op.

-
blauwe_parel
Ik denk dat je het goed ziet:
Ik denk dat je het goed ziet:Harmen Bloemert & Anna Jansen zijn de ouders vanHenrick Hermsz Bloemert X Elsabe HeutenHenrick & Elsabe waren de ouders van te Hasselt NH gedoopte kinderen:1) Hendrick 11-09-1653 X Catharina van Dijck, hij was stadhouder en koopman te Groningen2) Berent Arent 09-01-1656 (trouwde ??) Overleden voor de erfenis verdeeld werd ??3) Daniel 14-02-1658 X Sara Moock in 16884) Joannis/Jan 08-12-1661 X Johanna Sluiters in 16855) Anna Geertruijt 11-11-1663 (getrouwd ??)------------------------------------------Mattheus Mores (zoon van Casparus Mores) X Geertruda Bloemert huw 00-12-1691 te BeulakeGeertruda heeft o.a. in Rijssen en Vollenhove gewoond.Gedoopte kinderen van Mattheus & Geertruda:1) Mattheus 16912) Catarina 16933) Catarijna 16944) Judith 16975) Machteld 16986) Casparis 17007) Jannetje 17028) Jacoba 1707Margaret
Jammer dat je geen bronnen
Trouwboek Lochem:26.01.1673 Johannes Westenbergh, der rechten advocaet ende landtschriver des scholtampts Lochem en Elisabeth Heuten, weduw. van wijlen Henrick Bloemert, in sijn leven burgermeister ende majoor der stadt Hasselt. Anna Geertruyt was toen 9 jaar oud. (Broer Hendrick nog te jong om haar voogd te zijn.) Jammer dat je geen bron geeft Eppe:Rudolph van Balsbeecq, burgemeetser van Hasselt, wordt genoemd als momboir van de onm. kinderen van zal. Henric Bloemert bij Elsabe Heute, 1680.Waar ging dit over? De naam van Balsbeecq vind ik niet terug. Kan het Rudolf van Kalsbeeck zijn?Van Kalsbeeck liet in 1686 een kind dopen te Hasselt, met 3 getuigen: predikant in 's Gravenhage, burgemeester van Campen en een juffr. Braem (de eerste twee, in elk geval, fam. leden van zijn vrouw).Ik zie hier overigens geen fam. relatie met Bloemert/Heuten Er was ene Johan Bloemert, die in 1688 in Groningen een huwelijkscontract sloot met Gesina Thoma.(Hij is iemand anders dan Jan uit Hasselt, deze liet namelijk in 1692 daar nog een kind dopen)Johan Bloemert liet wel 4x achterelkaar een Rudolf dopen! Kind 2 t/m 5.

Nav het bericht van Eppe:
Nav het bericht van Eppe:Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar Anna Geertruida Bloemers was getrouwd met een Van Coevorden. dit blijkt uit:Herman Ridderinkhof de jonge contra Anna Geertruyd Bloemert wed. van Coevorden, over een obligatie, 1728. Processtukken Stadgericht Hasselt 413.In Amsterdam komt bij 2 dopen de volgende personen als getuigen voor:Hendrik van Coevorden en Anna Geertruid Blommers:kind:, Hendrikdoopdatum:06-02-1711kerk:Nieuwezijds Kapelgodsdienst:Hervormdvader:Prins, Cornelismoeder:Prot, Margrietjegetuige:[van] Coeverden, Hendrikgetuige:Blommers, Anna Geertruijbronverwijzing:DTB 69, p.132(folio 66v), nr.8 kind:, Anna Hendrikkadoopdatum:14-01-1714kerk:Amstelkerkgodsdienst:Hervormdvader:Prins, Cornelismoeder:Prot, Margrethagetuige:[van] Coevoerde, Hendrickgetuige:Blommers, Anna Geertruijdbronverwijzing:DTB 122, p.425(folio 213), nr.3Lijkt dus wel een echtpaar, nu nog het huwelijk vinden.
-
blauwe_parel
Helen,
Helen,In het Kerkelijk register te Lochem zie ik vermeld staan:Henrick Bloemert 26-01-1673 (zal verwijzen naar het huw. van zijn wed.) en dochterAnna Geertruijt Bloemerts 25-12-1680 (momberstelling ?)https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... 06Margaret
Dat Balsbeeck zal inderdaad
Dat Balsbeeck zal inderdaad Kalsbeeck moeten zijn, excuses. e.e.a. kwam uit processtukken Stadgericht Steenwijk 187, 5 oktober 1680. Over een verdeling binnen de familie Bloemert, maar geen nieuwe namen. Alhoewel, wel een Hendrik Bloemert, stadhouder van Doesburg, genoemd. Is dus ook familie.Mede gezien gegevens Carolina e.d. zijn het m.i. 2 verschillende personen; Anna Geertruid en Geertruid Bloemert(s). De laatste heeft 5 dochters, maar geen Elsebe (zegt niet alles, weet ik).