Kornelis Tijmens Apeldoorn X Geertruit Jans Nieuwenhuijzen
-
blauwe_parel
Lijsabeth Ribbekes de vrouw
Lijsabeth Ribbekes de vrouw van Hendrik Jans wordt op 22-12-1706 te Steenwijk overluid.De naam Nijenhuis enz. wordt hier niet genoemd.Maar wel in 1719 bij het begraven van Hendrik Nijenhuis.Dus nog steeds geen bewijs dat Lijsebet Ribbekes/Ribbeken de moeder is van Roelof Nijenhuis.Margaret
- ria van bessen
Heb je wel zoon Jan verder
Heb je wel zoon Jan verder kunnnen volgen?Gezien de naam van het oudste kind van Roelof - nl Jan, kan het ook zijn dat die broer al jong is overleden... want anders kan ik niet verklaren waarom hij een zoon Jan heeft.Of Roelof zijn vader is Jan Nieuwenhuis.
-
blauwe_parel
Welke Jan bedoel je Ria?
Welke Jan bedoel je Ria?De Jan van 1683 of de Jan van 1714 ?Ik ga er vanuit dat de Jan van 1683 te zoeken is als Jan Hendriks. Nu weet ik niets van hem. Ik weet ook niet of hij ooit getrouwd is. Er zijn diverse j.m. en wed. Jan Hendiks mannen te vinden In Steenwijk die trouwen. Maar wie zegt dat de beste man in Steenwijk trouwde. Van enkelen werd verwezen naar het dopen van kinderen, maar geen namen die passen.Een optie zou nog kunnen zijn dat Jan (1683) een (jonge) oom is van Roelof Nijenhuis. Misschien dat Nijenhuis is boerderijnaam is die alleen door Roelof en nazaten gedragen werd ????Margaret
-
blauwe_parel
Vond dit:
Vond dit:Burgerboek Steenwijk 1583-1851Tekst: 1746
8 Meert Hendrik Dorssen geboortig
van Dalfsen getrouwt aen een borger
dogter Aaltjen Nijenhuijs heeft het
kleine burgerregt gewonnen en daer
voor aen de stad betaelt seventien
guldens tien stuivers welke aen de Thesau-
rier sijn aengetelt om te verrekenen Ik dacht dat Hendrik Dorsten met Lysabet getrouwd was ?? Of is dit een ander?
8 Meert Hendrik Dorssen geboortig
van Dalfsen getrouwt aen een borger
dogter Aaltjen Nijenhuijs heeft het
kleine burgerregt gewonnen en daer
voor aen de stad betaelt seventien
guldens tien stuivers welke aen de Thesau-
rier sijn aengetelt om te verrekenen Ik dacht dat Hendrik Dorsten met Lysabet getrouwd was ?? Of is dit een ander?
-
blauwe_parel
Nog eentje
Nog eentjeBurgerboek Steenwijk 1583-1851Tekst: Den 17 Augusti 1714 heeft Roelof Hen-
driks Nijenhuis geboortig alhier voor hem
sijn vrouwe en kinderen het grote burger-
schap alhier gewonnen en daar voor betaalt
een summa van seventig Carolus gulden welke an
Borgemeester Fred. Ram als Thesaurier sijn angeteld
om ten profijte van dese stad te verrekenen
hebende deselve den borger eed in forma gepresteert Hier is duidelijk sprake van Roelof Hendriks Nijenhuis!Op 21-09-1714 werd zijn zoon Jan gedoopt te Steenwijk. Margaret
driks Nijenhuis geboortig alhier voor hem
sijn vrouwe en kinderen het grote burger-
schap alhier gewonnen en daar voor betaalt
een summa van seventig Carolus gulden welke an
Borgemeester Fred. Ram als Thesaurier sijn angeteld
om ten profijte van dese stad te verrekenen
hebende deselve den borger eed in forma gepresteert Hier is duidelijk sprake van Roelof Hendriks Nijenhuis!Op 21-09-1714 werd zijn zoon Jan gedoopt te Steenwijk. Margaret
- ria van bessen
Bedankt Margaret!
Bedankt Margaret!Het is nu in ieder geval zeker dat het patroniem Hendriks is.En ja, Hendrik van Dorsten was met Lijsbeth getrouwd, huwelijksakte + dopen gevonden van dit stel.Ik bedoelde dus Jan Hendriks, broer van Roelof Hendriks Nijenhuis.Dan zou ergens in deze omgeving een Jan Hendriks een dochter Geertrui kunnen laten dopen. Maar als er een begraafaantekening is van een Jan hendriks in Steenwijk, kan ik er ook rekening mee houden dat hij dus jong is overleden en daarom vernoemd is door Roelof Hendriks Nijenhuis. Hoe zou je anders die naam oudste zoon van Roelof kunnen verklaren?
-
blauwe_parel
Ik heb geen Jan Hendriks
Ik heb geen Jan Hendriks gezien met een dochter Geertrui, helaas.Eh...Ria, ligt het vast dat Roelof Hendriks Nijenhuis (man van Aaltje Geerts) een broer Jan had?Ik vermoed van wel hoor, maar dat moeten we toch nog bewijzen, of mis ik hier iets.Het zou dus kunnen zijn dat Roelof Hendriks Nijenhuis inderdaad een broer Jan heeft gehad die jong is gestorven en wellicht ongetrouwd en kinderloos bleef. Roelof zou misschien daarom zijn oudste kind Jan hebben genoemd naar zijn vermoedelijke broer Jan.....Roelof zijn vader nl. Hendrik Nijenhuis zou een Hendrik Jans Nijenhuis geweest kunnen zijn die vervolgens zijn zoon Jan heeft genoemd.Jan Roelefs Nieuwenhuis (ged.1714) ging in Gron. in OT op 14-11-1739 met Anna Meijers van Groningen.Zij lieten de volgende kinderen te Steenwijk dopen:1740 Roelof, 1741 Roelofjen, 1743 Catharina Engelina, 1746 Cornillia, 1748 Roelofje, 1749 Cornelia, 1752 Roelof, 1755 Roeliena, 1757 Peter en 1760 Hendrik.Maar ik ben even kwijt waar het in dit topic precies om gaat .....zoeken naar een Geertrij Nijenhuis en/of Elijsabeth Nijenhuis? En waarom?Margaret
- ria van bessen
Jij kwam hier mee, Margaret +
Jij kwam hier mee, Margaret + een link.Hendrik Jansz jm van Winterswijk OT 16-04-1682 en H 04-05-1682 te Steenwijk X Lysebet Ribbeles uit Diever.Kinderen van dit echtpaar1) Jan ged 17-01-1683 te Steenwijk2) Roelof ged. 03-april 1687 te Steenwijk.Ik zoek de ouders van Geertrui Jans Nieuwenhuis die een dochter Lijsbet laat dopen in Vollenhove. Lijsbet komt niet van haar mans kant, voor zover ik weet.
-
blauwe_parel
Het huwelijk van K.T
Het huwelijk van K.T.Apeldoorn & Geertruijt Jans(sen) is moeilijk te vinden.Ik heb gezocht in Vollenhove en Steenwijk en daar niet aangetroffen.Bij het nalopen van het dopen van hun kinderen viel op dat in slechts 1 x van de 8 dopen nl bij Janna in 1761 Geertruijt Janssen Nieuwenhuijzen genoemd wordt. Alle andere keren met alleen het patronym.Is er helemaal niet bekend waar beiden vandaan kwamen en wat Kornelis zijn beroep was?Ik heb ook nog gekeken bij soldaten genealogie 18e eeuw maar ook hen daar niet gevonden. Wel andere Nieuwenhuisen div. spellingen.http://soldaten.16mb.com/solgen.htmMargaret
- ria van bessen
Nee, er is geen huwelijk te
Nee, er is geen huwelijk te vinden, van Apeldoorn en Geertruij Jans, dus aannemelijk is dat ze in Vollenhove woonde, maar ze is er niet geboren anders was ze wel gevonden.Ondanks dat Helen ontdekte dat er een Jan Nijenhuijs uit Eibergen met att. naar Vollenhove kwam in 1717.Verder barst het van de Nieuwenhuis in allerlei schrijvarianten, dus doe maar geen moeite meer verder. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg .... tenzij je een Jan tegenkomt die een Geertruij laten dopen ... dan hoor ik weer graag van je.