Marten Geerlichs Bakker en Egbertje Hendriks aan de Nieuwe Wetering in Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
helen

98129 Noording

Bericht door helen » 09 jun 2017, 14:33

98129 NoordingDatering: 1743-08-03Bron: OverigVoornaam: ZegerAchternaam: NoordingAangenomen: NeeDatum: 1743-08-03Tekst: wijlen; man van Geesje Backer, weduwnaar van Hendrica Croon, neef van Engbert van Dijck         98126 NoordingDatering: 1727-12-01Bron: RetroactaVoornaam: ZegerAchternaam: NoordingAangenomen: NeeDatum: 1727-12-01Tekst: en zijn vrouw Geesje Bakkers laten hun dochter Cathrina dopenToegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer: 704   98127 NoordingDatering: 1729-03-13Bron: RetroactaVoornaam: ZegerAchternaam: NoordingAangenomen: NeeDatum: 1729-03-13Tekst: en zijn vrouw Geesjen Bekkers laten hun zoon Petertjen dopenToegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer: 704
Afbeelding

Egbert_

Betreffende de voogden bij

Bericht door Egbert_ » 09 jun 2017, 14:40

Betreffende de voogden bij het overlijden van Marten en Geesje, Valentijn Wessels en Hendrik Twigt heb ik het volgende gevonden:
 Valentijn Wessels huwt in 1677 Grietien Jans van Tolhuijs. Ik heb twee kinderen gevonden: Annetje 1678 en Geesje 1680Hendrik Twigt huwt Maria Knoops in 1699. Kinderen: Hendrik en Tymen 1700, Lutgert 1701, Marrigje 1703 en 1706, Hendrik 1708 en Aagje 1710 en 1711Grietje Jans zal dan de zus zijn van Geerligh Jans, de vader van Marten Geerligs. Hun moeder zou Annetje of Geesje kunnen heten. Eveneens in 1677 is gehuwt: Geerligh Jansen backer j.m. int tolhuijs en Anna Jans j.d. in Mastebroeck. Juist die toevoeging Tolhuijs doet vermoeden dat Marten Geerligs geboren is uit een tweede huwelijk is van deze Geerligh Jans. Ene Geerlig Jansen woont volgens het vuurstedenregister van 1688 aan de Nieuwe Wetering, en is eigenaar. In 1723 woont hier Derk Geerligh, die hoofdgeld betaalt voor 4 personen. En in 1741 woont hij er 28 jaar (vanaf zijn huwelijk, of na het overlijden van zijn ouders?) en is eigenaar. Het lijkt er dus op dat Derk Geerligh een broer is van Marten Geerlichs, die in 1714 niet meer onmondig was, want niet genoemd bij de voogden. En waarschijnlijk vernoemd naar de vader van de laatste vrouw van Geerligh Jans.

Bij het huwelijk van Hendrik Twigt en Maria Knoops worden vier getuigen vermeld, twee bij elk. Één van zijn getuigen is Valentijn Wessels. De ander Jan Elgers, maar daar heb ik verder niets bij gevonden. Haar getuigen de vrouw van Harmen van der Scheer en de vrouw van Gijsbert Hendriks. Die laatste zou wel eens Dievertje Peters van Milligen kunnen zijn, die als weduwe in 1695 Gijsbert Hendriks huwde en daarvoor met Jan Hermens in 't Clooster en Gerrit Snel.

Één van de ouders van of Hendrik Twigt of Maria Knoops zou een volle broer of zus moeten zijn van Trijntje Derks. Maar wie, en wie zijn ze? Op basis van de namen van hun kinderen zou je denken dat de vader van Maria Tymen heet. In 1657 huwen Timen Timens Knoop j.g. buiten de Vispoorte, en Merrichjen Alberts j.d. op de Niestadt. Op grond van de patroniemen zullen geen van beide een broer of zus zijn van Trijntje Derks. En van Hendrik Twigt kan ik verder niets vinden. Behalve dan dat de vrouw van Hendrik Twigt getuige is voor Geesien Backers bij haar huwelijk met weduwnaar Zeger Noordink in 1726. In 1736 huwt ze als weduwe Jan Forbus van Deventer.

helen

Bericht door helen » 09 jun 2017, 14:58

178226 WesselsDatering: 1716-01-30Bron: RetroactaVoornaam: ValentijnAchternaam: WesselsAangenomen: NeeDatum: 1716-01-30Tekst: zijn weduwe Grietien Jansen is begraven in de BroerekerkToegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer: 739     laatste wijziging 19-08-2015,  1 gedigitaliseerd    0709.739 1713 Febr. 3 - 1724 Febr. 2  Ga naar de scans178225 WesselsDatering: 1715-03-29Bron: RetroactaVoornaam: ValentijnAchternaam: WesselsAangenomen: NeeDatum: 1715-03-29Tekst: is begraven in de BroerekerkToegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer: 739      
Afbeelding

helen

Omdat Geesje een dochter

Bericht door helen » 09 jun 2017, 15:15

Omdat Geesje een dochter Cathrina heeft (zie hieronder ergens), was de doopnaam van haar moeder waarschijnlijk Catharina. (Roepnaam Trijntje.) 76904 DerksDatering: 1714-12-29Bron: RetroactaVoornaam: CatrinaAchternaam: DerksAangenomen: NeeDatum: 1714-12-29Tekst: is van de armen begravenToegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer: 739
Afbeelding

helen

Volkstelling 1748 Nieuwe

Bericht door helen » 09 jun 2017, 16:38

Volkstelling 1748 Nieuwe Wetering5) Derk Geerligs; zijn vrouw Marrigjen Gerrits en hun kinderen 10+, Geerlig, Gerrit en Geertien.7) Egbertien Philips, wed. Marten Geerligs en haar kinderen 10+, Henrik, Geerlig, Claas, Jan en Marrigjen. Philips klopt duidelijk niet. Jan Lubbers en Geesje Berents staan er in 1748 niet bij als buren!
Afbeelding

helen

Het overlijden 29-12-1714

Bericht door helen » 09 jun 2017, 19:49

Het begraven 29-12-1714 (hier ergens onder) van Catharina klopt niet met wat Ria schreef:Beide ouders zijn overleden voor 1-4-1714 volgens f164 Zwollerkerspel. Dan moet er in dezelfde tijd nog een Catharina Derks geweest zijn. 
Afbeelding

helen

33126 Jansen

Bericht door helen » 09 jun 2017, 20:37

Geerlich heet niet Bakker, maar is van beroep bakker! (Staat ook met kleine b ingeschreven.) Een Geerlich Janssen woont in 1682 aan de Nieuwe Wetering, register vuurstedengeld, 1 vuurplaats.Een bakker had, dacht ik, altijd ook een oven. 33126 JansenDatering: 1677-03-18Bron: RetroactaVoornaam: GeerlighAchternaam: JansenAangenomen: NeeDatum: 1677-03-18Tekst: j.m., backer, trouwt te Zwolle met Anna Jansen op attestatie van MastebroekToegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer: 725
Afbeelding

Egbert_

@helen

Bericht door Egbert_ » 09 jun 2017, 21:02

@helen

Dat er nog een Catharina Derks is geweest lijkt me de meest aannemelijke verklaring. Bovendien woonden Geerligh Jans en Trijntje Derks op een plek die kerkelijk behoorde bij Mastenbroek en bestuurlijk bij Zwollerkerspel, Zwolle. Voor dopen, trouwen en begraven ging men vanaf de Nieuwe Wetering naar de kerk van Mastenbroek, voor juridische zaken, zoals een voogdij regeling moest men naar Zwolle. Voor zijn huwelijk woonde hij op een plek die kerkelijk onder Zwolle viel, al weet ik niet precies wat er met het tolhuis bedoeld wordt en waar dat was. Zijn zus bleef na haar huwelijk dichtbij of in Zwolle wonen, daarom is zij nog goed te traceren in de DTB boeken. Van Mastenbroek zijn oude boeken verloren gegaan, lidmaten en dopen is vanaf 1729 bewaard gebleven, trouwen vanaf 1739, begraven vanaf 1778, hoewel in het lidmaten boek ook regelmatig overlijdens- en begraafdata werden bijgehouden. Dat betekent dus dat er van Geerligh Jans geen doopgegevens gevonden zullen worden, en ook geen trouwgegevens als zijn tweede vrouw op dat moment ook in Mastenbroek woonde, kerkelijk gezien. De informatie omtrent zijn persoon moet dus vooral komen van juridische documenten, zoals voogdij regelingen en koop- en verkoop contracten. Zeker dat soort gegevens komen maar mondjesmaat beschikbaar op internet. En dan vooral in snippers van mensen die eigen onderzoek publiceren op internet. En van forumleden. Juist dat maakt een onderzoek als dit zo aantrekkelijk om op dit forum te plaatsen, vooral als je zelf niet de gelegenheid bent om naar het HCO te komen. En zoals je hieronder ziet, met twee voogdijregelingen worden er toch een stel meer familieleden bekend.

Wat betreft de naam Bakker, ik ben er bijna zeker van dat dat zijn achternaam is en niet zijn beroep. 150 jaar na z'n huwelijk nemen zijn nakomelingen de naam Bakker aan, terwijl ze overduidelijk zonder uitzondering veeboeren zijn. Ook zijn zus Geesje wordt regelmatig Backers genoemd. Maar die woonde in of bij Zwolle, en in grotere plaatsen werden vaker de achternamen opgeschreven dan in een kleine kerkelijke gemeente als Mastenbroek. Ook al werden ze niet altijd genoteerd in DTB-boeken, er was vroeger een sterke orale traditie, waarbij de familie geschiedenis van generatie tot generatie werd doorverteld. Dus met was zich bewust van bijnamen of achternamen, als men die had. Ook hier lijkt me dat het geval, zoon Jan heet bij zijn huwelijk in 1764 Jan Martens Bakker. En de hele familie laat zich met de achternaam Bakker registreren in 1811.

Egbert_

@ Ria

Bericht door Egbert_ » 09 jun 2017, 21:28

@ RiaWat ik vooral bedoelde is, dat vooral veel juridische documenten niet op internet staan. Terwijl dat juist wel de interessanste documenten zijn. Dat je vroeger in zo'n kast in het provinciaal archief naar microfiches zat te staren, was niet erg boeiend. Maar als je een oud document mocht inzien, dat je eerst moest opvragen en meestal in een onbewaakt moment voor je op een tafel werd klaar gelegd, en waarin je vervolgens voorzichtig mocht bladeren, was toch een ervaring die internet niet kan bieden. Die voogdij regelingen die je aanhaalt, bijvoorbeeld, zou ik toch graag zelf willen lezen. Hoewel een goede scan ook dichtbij komt.En andermans afstamming gaat hier voor jou niet helemaal op, want volgens mij gaat het hier om de familie van de schoondochter van één van je voorouders.

Als het klopt wat ik vermoed, dat Geerligh Jans tenminste twee keer gehuwd is geweest, is er mogelijk ook een voogdij regeling bij zijn tweede huwelijk. En daar hij een boerderij bezat aan de Nieuwe Wetering in Mastenbroek, heeft hij, of zijn erfgenamen, mogelijk ook grond gekocht of verkocht. Het zou mooi zijn als er nog wat boven water komt.

ria van bessen

Die tijd is helaas defenitief

Bericht door ria van bessen » 10 jun 2017, 11:30

Die tijd is helaas defenitief voorbij Egbert, ook de voogdijaktes krijg je niet meer origineel in handen wanneer ze op microfiches staan, wanneer je in het HCO bent. In de GI staat heel veel nog niet, zelfs huwelijken niet, die wel op VpNd te vinden zijn en wat men dus ook niet weet.Je kunt het niet vinden, dus is het er niet , is dan de conclusie. Maar het is wel, alleen je krijgt het niet te zien. De kaartenbak is toentertijd gescreend en ingelezen door een computer die van de slecht herkenbare letters vreemde tekens maakt waardoor je nog moeilijker de gegevens kunt vinden. Bovendien, en dat is misschien nog wel vervelender, zijn kaartjes aangemerkt met een gele stift en alleen op die aangemerkte naam kun je zoeken. Via vele omwegen en creatief denken kun je nog wel wat extra gegevens vinden, maar deze hele onderneming van HCO is een groot fiasco. De scans van de originele aktes zullen nog wel op zich laten wachten, want er geen geld. De DTB is nog niet volledig in de GI, laat staan de aktes. Jan Rientjes heeft toentertijd zijn transcribtie Zwollerkerspel aangeboden aan het HCO en men heeft die geweigerd.Ik vat even niet dat dit bij mijn reeks zou horen. Ik herken wel Dievertje van Millingen in de reeks Snel, maar die hoort niet bij mijn reeks.

Plaats reactie