Kinderen Boddenhof/Buddenhof, Pleegst (Raalte)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ach, ik dacht laat ik het

Bericht door ria van bessen » 24 jun 2017, 12:58

Ach, ik dacht laat ik het eens anders doen, Bouwmeester klinkt toch ook goed?Nee, grapje ... ja natuurlijk , dit moet Willem Schuurman zijn [smiley]

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 24 jun 2017, 13:10

bericht 2Ik vroeg me af of Harmen Bloeme soms nog [verre] familie was, omdat hij beslist niet de buurman is. Hetzij van Jennigjen of van Gerrit.H. Bloeme[n] huwt nl. in 1757 als Hermen Hendriksen... én zou hij de broer kunnen zijn van Gerrit? 

Marc Alferink

Ik ben even in de Bloemerts

Bericht door Marc Alferink » 24 jun 2017, 15:08

Ik ben even in de Bloemerts uit Ramele gedoken. Het doopboek van Raalte vermeldt tussen 1742 en 1751 kinderen van Gerrit Hermsen en Hendrijna Hendriks aan Bloemen. Ik vermoed dat Hendrijna zelf ook geboren is op Bloemen en daar in 1717 geboren is (doop Raalte 31-9-1717), maar dit is een aanname.In 1758 en 1759 worden er kinderen gedoopt van Harmen en Hendrina Bloemen. Deze Hendrina is de weduwe van genoemde Gerrit Hermsen, zo blijkt uit een momberstelling van 17-5-1757. Hendrina is toen hertrouwd met Hermen Hendriksen.Het is zeer goed mogelijk dat Hermen Hendriksen (Bloemen) een broer is van Gerrit Boddenhof. Als Gerrit trouwt, wordt immers vermeld “Garrit Hendriks j.m. soon van Hendrik Harmsen aan Roetershuijs”. Deze Hendrik Harmsen heb ik echter niet kunnen traceren. In 1748 is er wel een Hendrik op Roebert (buurschap Rande, Colmschate) ingetrouwd, maar dat was een Hendrik Willems.Hermen Bloemen overlijdt in 1819 in Raalte, als weduwnaar van Hendrica Bloemen. Ouders worden niet genoemd. 

ria van bessen

In de naamlijst inwoners

Bericht door ria van bessen » 24 jun 2017, 20:10

In de naamlijst inwoners Raalte 1811 worden alleen de volwassen personen genoemd. Er is 1 geboortedatum van 1796,  de jaren daarna worden niet gevonden. Dat verklaart waarom er geen kinderen bij H Vleermuis zijn genoteerd. De anderen waren dus al ouder dan 16 jr of niet meer in leven. Ook niet alles klopt in dit register van Raalte met wat je vindt in aktes of doopboek.Harmen Bloemen is bijv ook niet te vinden in deze lijst. Dat is jammer want dan hadden we een kans op de namen van zijn ouders.Zijn dochter Gerrigje woont op Bloemen in Ramele - zij is gehuwd met G J Langkamp, zij heeft keurig opgegeven als ouders; H Bloemen en H; Bloemen, moeder overleden. Gerrigje wordt begraven in 1814 waarbij wordt gezegd dat de vader Jan Bloemen  nog leeft,  de man Gerrit Bloemen ook  én is ze 7 jaar jonger [terwijl ze 3 jaar ouder zou moeten zijn].   

Marc Alferink

Ria, ik was heel blij dat jij

Bericht door Marc Alferink » 25 jun 2017, 13:48

Ria, ik was heel blij dat jij op de proppen kwam met de begraafdatum van Gerrit Boddenhof omdat ik hem zelf niet had kunnen vinden. Maar... nu ik nogmaals aan het zoeken ben in het begraafboek van Raalte (op VPND en op de website van het HCO) kan ik hem nog steeds niet vinden. Kijk ik nou nog niet goed? Of is er misschien een ander begraafboek van Raalte dat niet online staat? Volgens mij is er helemaal niemand begraven op 12 augustus 1779.

ria van bessen

Volgens de transcriptie van

Bericht door ria van bessen » 25 jun 2017, 16:53

Volgens de transcriptie van Jan Rientjes [waarin hij geen pagina's vermeld]  heeft hij -  na pagina 142 volgens de foto's wat eindigt met het bedrag f 411 12 -- en waar op de volgende pagina's  de uitgaven etc. van de kerk staan ...  heeft hij daar staan in deze transciptie Arme dooden per gratis en dan volgt het jaar 1777 en begint op 22 nov. en eindigt op 6 aug. en dan volgt ook bij hem [zie pagina 149 die begint met 2 sept.]  vrouwe L Walrave wed Winkelaar etc.Ik zag ook bij controle op VpN dat  er ook namen van arme dooden staan op pag 221 [zie de foto's] terwijl die van het jaar 1782 zijn, dus ook op een andere plek dan je zou verwachten. Op pagina 154 staat nl het jaar 1784.Jan heeft ook de hele tijd een totaaltelling van de bedragen. Die mis ik op de latere foto's van VpNd. In het begin, dus 1756 kom ik die wel tegen.Ik vraag me inderdaad af of er nog een soortgelijk begraafboek is .. of dat ergens tussen al die foto's toch die jaren staan waarin de akte Gerrit Boddenhof staat.  Dat deel betreft toch zo'n stuk of 50 namen  ... dat verzin je niet.

Marc Alferink

Dan ga ik dat begraafboek

Bericht door Marc Alferink » 25 jun 2017, 19:45

Dan ga ik dat begraafboek eens een keer helemaal doornemen als ik er de tijd voor heb. Die “arme doden” uit 1782 (en later) was ik ook tegen gekomen, maar niet die van daarvoor. Ik geloof ook niet dat het verzonnen is, maar wil het wel graag verifiëren.Mogelijk is er via een omweg nog iets over Harmen Bloeme te achterhalen. In het ORA van Holten heb ik het volgende gevonden (8-7-1768): Teunis Steegeman en Hendrika Derksen maken hun testament. https://www.historischcentrumoverijssel ... 3t1Hieruit blijkt dat Hendrika Derksen testeert aan Geertjen en Henke (dat zouden dan verbasteringen moeten zijn van Gerritje en Hendrika), kinderen van haar halfbroer Harmen Bloeme. Er staat niet bij waar Harmen woont. Bovendien staat er vermeld dat Teunis een zoon is van Jenneken Schutte.Al deze gegevens combinerend, zou dit het huwelijk moeten zijn van Teunis en Hendrika:Holten, 1758 den 26 Novemb: Antoni Lúkas Zoon van Lúkas op Schútten in Oolde onder Laren Met Hendrike Derkz J:D: dogter van Wijlen Derk Haarman, aen Hendrick in de Stege in den Dikerhoek onder Holten. Alhier getroúwt.Helaas heb ik deze Derk Haarman nog niet kunnen achterhalen.

Marc Alferink

Gevonden! Het bewijs dat

Bericht door Marc Alferink » 25 jun 2017, 21:33

Gevonden! Het bewijs dat Harmen Bloeme een broer is van Gerrit Roebers/Boddenhof.In het ORA van Holten (28-11-1758), een acte van overdracht en alimentatie: Henrik in de Stege draagt zijn keuterplaatsje de Stege in de Dijkershoek over aan zijn stiefdochter Hermina Derks en haar man Teunis Lukas. Dit met toestemming van zijn kinderen Henrik op 't Tasschers onder Raalte, Gerrit op 't Roebers te Diepenveen mede voor zijn zuster Hendrine wed. Plasmans en Hermen op Bloume onder Raalte. Zij allen zijn hier aanwezig.  

ria van bessen

Volgens f16 dd 25-03-1776 is

Bericht door ria van bessen » 25 jun 2017, 21:41

Volgens f16 dd 25-03-1776 is Hermen Bloeme voogd over de kinderen van Gerrit Jansen op het Schutte wedr van Janna Gravelman samen met Asse Colewee. Misschien levert dat nog wat op aan familie. De vader van Hendrina - Hendrik Hendriks Bloeme had ook een zoon Hendrik die dan weer Hendrik Bloeme heet [1757].  Ik heb over hem verder niet veel gevonden.Hendrina had ook een zus genaamd Gerrijtje Bloeme die met Bastiaan Overweg is gehuwd.Ook de kinderen van Hendrina uit haar 1e huwelijk gaan zich Bloeme noemen.

ria van bessen

Oké, je hebt het ! Mooi !!

Bericht door ria van bessen » 25 jun 2017, 21:42

Oké, je hebt het ! Mooi !!

Plaats reactie