Berend Wolters Groothuis
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Wij zijn zo te merken gelijktijdig de DTB's van Zwolle aan het doorspitten. In het doopboek van 1637 - 1697 vond ik nog FS Scan #334 13/3/1655 "Berent" Wolter Berents en Roelofien Hendericks en FS Scan #336 19/4/1655 "Janneke" Wolter Jans en Janneke Berents. In scan #309 is sprake van Hendrikus Groothuis als vader. Dit ten bewijze dat de naam bestond in Zwolle.. Als bijvangst vond ik nog bij (onder)trouwen FS Scan #208 Helprich Jans jm Egbertssoon van 't Land van Vollenhove en Geertje Geerts Geert Dircksdochter wonend tot Holte. Je zult deze inschrijving wel kennen maar toch voor de zekerheid.Intussen spitten wij gestaag door.Mvg Simon Blok
- simon blok
beste Ria,
beste Ria,De aanhouder wint. De erfuitingen met de voogden, de dopen van de kinderen Berent en Janneke en de Hendrikus Groothuis bieden openingen om de familie op te bouwen. Ondank het hiaat ga ik het trouwboek nog eens na. Mvg Simon
- ria van bessen
Berent de zoon van Wolter
Berent de zoon van Wolter Jans en Roelofje is al jong overleden. De moeder hertr. en in de voogdijakte staat vermeld dat ze twee dochters heeft, een Hendrickien en een Aeltien. Deze familie kon ik redelijk volgen en niets wijst er op dat dit Groothuijs is.Henrick Groothuis de nagelaten zoon van Hermen Groothuijs bij de Roontoren 29-7-1627 Elsien Joriens, Jurgen Steenhouwers dochter. NG Zwolle. Maar deze is overleden voor 3-1-1630 want zijn weduwe hertrouwt.Er is een Benedictus Hermens Groothuijs/Grotenhuis x 19-7-1625 Wijchertijn Hermsen n.w van Tonijs Jansen aan de Geestbrugge. En een Benedicktus Groothuis die 4 dochters laat dopen van 1650 samen met Hendrickien Brants - als Groethuis, Groothuis en Grodthuis.Er is nog wel een Berent Wolters als z.v. Wolter Egberts volgens een testament van Diesemer Egberts Hopman. Broer Wolter is overleden voor 27-10-1654 en heeft dus nagelaten een Berent, een Egbert en een Arent. Maar hier wordt geen Grotenhuis gebruikt, dus die valt ook af.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Wolter Jansen afkomstig uit Grotenhuis verkrijgt het burgerrecht op 29 jan 1651.Dan is hij toch al 12 jaar daarvoor in Zwolle komen wonen.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3RectificatieBenedictus laat echter 3 dochters dopen en een zoon Jacob op 26-12-1651.Er is een Jacobus Groothuijs die met attestatie uit Leijden komt in 1672 en een Jacobus Groothuijs die dominee is en begraven is op 21-12-1713.De dochter van Benedictus - nl Geertrui [doop 3-5-1653] huwt met Jan Kuinder. Deze komt uit Genemuiden. Ze krijgen 2 dochters Zwana Geertruid en Hendrika Hillegonda. Jan Kuinder is hopman.Is er nog een Jan Hermens Grootenhuijs die te Kampen huwt [ondertrouw Zwolle] met Geertjen Roeberts 16-3-1667Is Benedictus Hermsen van Groothuis voogd over de 2 zonen Hermen en Claes van Willem Groothuis, dus dat lijkt toch wel familie.
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Alles overziende kan op basis van erfuitingen, het poorterschap, het komen van Grotenhuis, het voeren van de naam Groothuis, de doopinschrijving en het uitsluiten van de beperkte andere Berent - Wolter combinaties het echtpaar Wolter Jans en Janneke Berents als ouders van Berent Wolters Groothuis worden beschouwd. De andere haakjes naar Groothuis en ook naar Berents zijn de moeite waard. Het wordt dus weer zoeken in de DTB's.Met vriendelijke groeten,Simon Blok
- ria van bessen
De gegevens over de andere
De gegevens over de andere Groothuis/Grotenhuis heb ik hier geplaatst om duidelijkheid te krijgen over Wolter Jans, die niet onder de naam Groothuis laat dopen. Alleen in de erfuiting wordt hij Wolter Groothuis genoemd met zijn vrouw Janneken Berents. De voogd Derck Derx is vermoedelijk aangehuwde familie. In de erfuiting wordt Derk genoemd als buiten de Camperpoort.Dan zou hij deze moeten zijn.Zwolle NG 14 juni 1641 Derck Dercksen Derck Dercksen sone, buijten de camper- poorte, ende Lubbeken Jans Jan Woltersen dochter tot Veersen [Veesen ] bij OmmenEgbert Berens tot Ulsen zal dan gezien zijn patroniem voogd van Moederszijde zijn.Ik heb geen huwelijk kunnen vinden van Wolter. Wanneer hij burger wordt is het me ook niet duidelijk of hij het kleine of grote burgerschap heeft gekocht. In geval van het kleine zou hij 6 jaar eerder in Zwolle zijn komen wonen en geen 12 jr.Ik heb geen idee waar het plaatsje Groothuis zou moeten liggen.
Deze misschien?
Deze misschien?Volgens wiki: Grotenhuis was een havezate gelegen in de Twentse buurschap Hertme dat deel uitmaakte van het richterambt Borne, thans de gemeente Borne. De huisplaats lag even ten zuiden van het huidige dorp Hertme.In het kerspel Borne waren slechts twee havezaten, Weleveld en Grotenhuis. Wegens Grotenhuis werd sinds de zeventiende eeuw echter niemand meer verschreven in de Overijsselse Ridderschap, omdat de eigenaren rooms-katholiek waren.Grotenhuis wordt het eerst vermeld in 1437 wanneer Sweder van Averhagen de tienden over het erve Groethues in leen ontvangt van de heer van Almelo. De havezate bleef lange tijd in bezit van de familie Van Averhagen tot het overlijden van Chistoffel van Averhagen in of kort voor 1600. Dan wordt het gezamenlijk bezit van zijn dochters Lansberga en Anna en hun respectievelijke echtgenoten Johan Mulert tot Voorst en Herman van Twickelo tot Borgbeuningen. Na een langdurig proces over het bezit, werd Adriaan Averhagen van Twickelo eigenaar. Hij droeg het Grotenhuis in 1650 echter over aan zijn neef Johan Mulert tot Voorst en diens vrouw Aleid van Keppel.Na het overlijden van Mulert erfde zijn jongste zoon Geert Derk de havezate Grotenhuis, waar hij zelf ging wonen. Zijn zoon Johan Willem Mulert verkocht het in 1718 aan Anna Elisabeth Schele. Haar erfgenamen waren genoodzaakt de havezate, weinig meer dan een boerderij, te verkopen. De aankoper, de pachter Berend Groothuis, overleed in 1740, waarna in 1757 zijn nagelaten goederen gerechtelijk werden verkocht aan Hendrik Hulshof. Via zijn zoon Gerrit Hulshof kwam het in eigendom van zijn kleindochter Trijntje Hulshof en haar man Jan Anthonij ter Horst. Hun kleindochter Gerritdiena, getrouwd met Anthonij Warnaars, erfde de boerderij Grotenhuis, die zij in 1907 lieten veilen. Sinds dat jaar is het Grotenhuis in bezit van de familie Meijer.

- ria van bessen
Zou best kunnen, Helen. Er
Zou best kunnen, Helen. Er zijn ook RK Groothuis zo rond 1700 in Zwolle.Bedankt voor je bijdrage.*Simon,Derk Derksen overlijdt voor 1673. Zijn weduwe hertr. 15-7/28-8-1673 met Albert Jansen wedr. mede buiten de Camperpoort.Ze, Lubbechien Jans dus, heeft een zoon Jan Derks. Voogden worden Hendrick Derksen [= broer van Derk] en Hendrik Jansen. Als onderpand voor de erfuiting stelt ze haar huis gelegen buiten de Camperpoort aan de Hogestrate of Voorsterdijk gelegen. Volgens erfuiting Zwolle f561 dd 28-8-1673 RA 001 - 150Die laatste naam van de voogd is mooi, want over ene Hendrik Jans zijn kinderen is Berent Wolters Groothuis voogd. Nou zijn er vele Hendrik Jans en ik hou niet van aannames, dus ik heb verder gezocht. En ik vond in de Recognieten deze akte.f526 dd.22-10-1713Relateerde Gerrijt Beukeveld Roedendrager, dat hij heden uit naam van Lubbert Bos en Wolter Groothuis aan Jan Derks buiten Camperpoort de losse gedenuncieerd heeft van 450 gl. om tegen de naaste verschijndag met de interesse te worden gerestitueerd. Bron Recognitien RA001-010 1704-1718Het lijkt er al meer dus op dat het inderdaad klopt. Dat Berent de zoon is van Wolter Jans en dat Berent dus nog steeds zijn erfdeel moet hebben. Derk Derks de 1e man van Lubbechien was zijn voogd. Alleen heeft Berend nooit een cent ontvangen? En wordt nu Jan de zoon van Lubbechien aangepand voor uitbetaling van 450 gls.
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Mooi voorbeeld van verder graven door jou. Er is nu inderdaad zoveel ondersteunend bewijs dat er geen spelt meer lijkt tussen te krijgen. Berent Wolters zijn erfdeel duidt op het niet armlastig ouders. De maatschappelijke stap naar brouwer in Genemuiden blijft nog een punt van interesse vraag. Grotenhuis bij Borne had ik eerder gezien. Grotenhuis is echter ook in die tijd elders - bv Amsterdam en Leiden- ook een redelijk vaak voorkomende naam. Nu ben ik enige tijd reizende en kan dus niet direct responderen.Mvg Simon Blok