Vraagtekens bij de Genealogie Bruintjes Vollenhoven/Genemuiden
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Hendrik en Jan Gerrits Slippe zijn de zonen van Gerrits Jans Slippe die een van de drie echtgenotes was van Geertien Hendricks Bruintjes was. Geertiens doop is niet te vinden maar het familieverband blijkt duidelijk uit verschillende akten. In de nog te herziene parenteel worden deze gepubliceerd.Het familieverband van Gerrit Jans Slippe met Jacob Slippe ligt voor de hand maar is nog niet bewezen. Eijmbert Jacobs Slippe uit Vollenhove had o.a. de zonen Jacob en Jan. Het Historisch Centrum van Genemuiden beschikt overigens over een gedetaillerde Genealogie Slippe. Hendrick Bruintjes had inderdaad kennelijk geen broers of zussen en ook geen kinderen uit zijn huwelijk met Willempje Kerkhof. Dat hij alleen zijn ooms Bruins en Smit laat erven en niet zijn tantes Geertien en Annigje is op zich niet vreemd. Ik stuur je na de herziening de link naar de parenteel op voor verder zeer welkom commentaar. Met vriendelijke groeten,Simon
- ria van bessen
Dan wacht ik daar wel op
Dan wacht ik daar wel op Simon. Ik kan nog wel een tip geven - Hendrik Jacobs Bruins heeft met Rixe een dochter Kunnigjen laten dopen. Die naam zag ik niet bij Rixe Eijmberts haar roots -Bij haar is haar moeder vernoemd, zijn vader is vernoemd, Wolter komt voor bij Rixe [kan een jong overleden broertje zijn] , Jan lijkt me idem dito en Eijmbert is vernoemd naar haar vader. Cunne / Kunne/ Cunnigien / Kunnegien etc is een naam waar je makkelijk op kunt zoeken. Niets gevonden in Vollenhove met als vader ene Jacob NN óf als gehuwd met een Jacob NN voor 1698. Misschien de doopboeken in de omgeving doornemen?
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Een goede tip. De vernoeming is inderdaad volgens het boekje en Cunnigien verdient meer aandacht dan ik tot nu toe heb gegeven. Ik struin momenteel - in het kader van Morre, van Camen, van Kampen, Kock etc. - de omgeving rond Genemuiden af en hoop op een bijvangst. Met vriendelijke groeten,Simon
- ria van bessen
Ik heb eens wat speurwerk
Ik heb eens wat speurwerk verricht op www en ontdekte dat de naam Bruintjes niet gebruikt wordt bij de erfuiting Hendrik Kerkhof dd 17-6-1726 waarin wordt vermeld dat hij gaat trouwen met Geertijn Henrix. Voogdijakte van haar bij hertrouw met Gerrit Slippe niet gevonden. Hertrouwt als Geertien Hendriks [zonder Bruintjes] met Wolter Dirks. En als Wolter Dirks hertr. dan wordt ook daar de naam Bruintjes niet gevonden. Dus waar is het bewijs dat zij een Bruintjes is?Er is wél een Geertjen Bruintjes vermeld in Zwartsluis als doopgetuige.
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Jouw eerder commentaar heeft ook mij aan het werk gezet. De bewijsvoering komt van de heer H.W. Hammer en is gebaseerd op het optreden van Wolter Hendriks Bruintjes als momber. Hij spreekt daarbij van "zeer waarschijnlijk ook een Bruintjes". Echt bewijs is er inderdaad niet en een vraagteken plaatsen in afwachting van meer duidelijk is het minste dat gedaan moet worden. Het waarom mijn "Bruintjes" neef in Genemuiden van een zeer oude "Bruintjes" tante vernam dat de Bruintjes echte Slippe's waren, blijft echter raadselachtig. Familiegeheugen of kwalificatie? Met vriendelijke groeten, Simon
- ria van bessen
Nou, misschien moet je die
Nou, misschien moet je die oudtante serieus nemen, en kom je nog voor verrassingen te staan. De 'oude' verhalen in mijn familie klopten wel of gedeeltelijk. In de VOT 1748 Genemuiden is geen Bruintjes te vinden, zelfs Hendrik [testament 1754] niet. Die kennelijk dus [toen] niet in Genemuiden woonde, hij werkte of woonde in ieder geval niet op het Veer van zijn vermeende ouders. In Zwartsluis is ene Geertjen Bruijnis doopgetuige bij Koert Bruijnis x Merregjen Kramers. Abusievelijk schreef ik Bruintjes, maar het dus Bruijnis.En een Jan Bruins x Jacobje Jans - ook de naam Kunnigjen gezien maar niet als d.v Jacob NN of gehuwd met een Jacob
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Nog even terug komend op het 'oude' verhaal. Het is mogelijk dat een zoon van een Slippe de naam Bruintjes heeft aangenomen of overgenomen van zijn moeder ? Mijn achternaam is op die manier ontstaan.Nazaat van Hendrik Herms Rademaker gaat zich Jan van Besten noemen [wat door verschrijving kort na 1811 van Bessen is geworden én gebleven] Een hele puzzel.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3bericht 3Ik weet niet of je deze al hebt, hij ontbreekt wel op je site.Mastebroek trb 819 blz 250 ondertrouw 27-6-1783 - Jan Slippe wedr van Aaltjen Jacobs wonende te Genemuiden met Gerrigje Willems Oostwold jd aan de zeedijk - met attest naar Genemuiden om te trouwen op 19 juli 1783
- simon blok
Beste Ria,
Beste Ria,Het tweede huwelijk van Jan Slippe had ik inderdaad al. Het familiegeheugen onderschat ik zeker niet. Mijn goede moeder beweerde altijd dat wij Zwitserse voorouders hadden en wij maar geduldig ja,ja, Ma zeggen. Een aantal jaren geleden bleek zij met een Zwitserse soldaat van het Regiment des Invalides in Woerden uit ca 1750 te spreken de waarheid gesproken te hebben. Een mondelinge overlevering van ca 250 jaar!Aan de oversteek tussen vaders en moeders naam heb ik wel gedacht en ook onder Bruinis een kandidaat gevonden. Hard maken is echter andere koek. Albert de Leeuw heeft het gezocht in Jacob Hendriks x Gerrichje uit de Volkstelling 1748. Mogelijk zijn dit de Jacob Hendriks x Gerrichje Jans die ik gevonden heb als pachters van het veer in Genemuiden. Verder heeft zijn (vermeende) zoon Hendrik en Arent Smit als ooms van moederszijde. Albert de Leeuw is hier niet op ingegaan. Het lijkt wat in de buurt te komen maar we zijn er nog niet. Het wordt dus verder spitten.Met vriendelijke groeten,Simon