Claas Jansen Cloosterman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 07 sep 2021, 15:04

Marrigien Homburg is de dochter van Marrigien Derks x Jan Homburg.
Marrigien Derks is weer de halfzus van Evert Jans Hoonhorst

Zwolle transport f5 dd.15-05-1717
Erschenen Evert Hoonhorst en deszelfs huisvrouw Jannigjen Notebooms, zijnde voor de halfscheid en nog een vierde part in de overige halfscheid eigenaars van het nabenoemde huis, voorts Hendrik Tegelaer en Claas Moleman als momberen over het onmondige kind van Jan Homburgh, mitsgaders Jannigjen Derksz wed. van Jan Claassen en Derkjen Derks, beide in dezen geassisteerd zijnde met voorn. Claas Moleman als momber, en ieder van hen voor een vierde part van de voors. tweede halfscheid eigenaars, en bekenden voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Gerrit Gerritsz Ten Broekhuis een huis en hof staande en gelegen buiten de Camperpoort in de Musschen Hagen tussen de vrouw wed: Crul ter ene en de Juffr.en Ten Velde ter andere zijde.
Actum coram Schepen van Rijssen.
[onderschrift:]
1717 den 17 Meij is voorn. transport ten aanzien van het minderjarige kind van Jan Homburgh door Schepenen en Raaden geapprobeert.

Zwolle testament f406-f407 dd.18-02-1719
Erschenen Derkje Derks bejaarde dochter, zijnde gezond en geassisteerd met de Secr. Isel als haar momber, en over haar natelaten goederen disponerende, zo institueert zij tot haar enige en universele erfgenamen het kind van wijlen haar zuster Marrechien Derks in huwelijk verwekt bij Jan Homburg met namen Marrechien Homburg, voorts haar zuster Jennechien Derks wed. van Jan Claas en dan nog haar broeder Evert Hoonhorst, of bij voorafsterven derzelver kinderen, om haar nalatenschap in drie gelijke delen te genieten. Verder wil ze dat als het dochtertje van wijlen haar zuster Gerrijtje [=?? Marrigien RVB] Derks, genaamd Marrechien Homburg, in haar minderjarigheid ongetrouwd mocht komen te overlijden dat haar erfportie zal versterven op haar zuster Jennechien Derks en haar broeder Evert Hoonhorst, of bij voorafsterven op derzelver kinderen. Verder heeft testatrice tot momberen en administrateurs van hetgeen Marrechien Homburg uit haar nalatenschap zal erven genomineerd Henrik Tegelaer en Klaas Meuleman. Aan de armen legateert zij 10 car.gl.
Actum coram Schepenen Cam. Louwerman en Tobias.

Of Jan Roelof v.d. Berg dezelfde is als Jan Molenaar? Ik zal kijken of ik daar iets over kan vinden.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 07 sep 2021, 15:09

Jan Roelof van den Berg trouwde 3 keer
  • 08-05-1724 Jan Roelof van den Berg met
    Albertjen Berentz
    S.G. de broeder Lucas Hendrikz
    H.G. Huijsvrouw van Hermen Fokking
    Consent van de moeder moet inkomen. Is ingekomen.
  • Den 30. April 1729. (otr)
    16-05-1729 Jan Roelof van den Berg wed: op de Nieuwstadt met
    Marrigje Homburgs j.d. in de Dieserstraat
    S.G. Jan van Linde
    H.G. de vrouw van Evert Hohenhorst
    d'erffuitinge is geschiet en getoont.
    Hendrik Tegelaar als mede voogt van de Bruid heeft geconsenteert.
  • 30-04-1736 Jan van den Berg op de Niestad wed: met
    Grietien van Haarst wed. in de Niustraat
    S:G: Berent Sangelos?
    HG de vrou van Jan Hendriks
Hij wordt in de doopboeken steevast Jan Roelof(s) van den Berg genoemd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 07 sep 2021, 15:52

Inmiddels ook gevonden.
En inderdaad; het blijft Jan [Roelof[s] - soms alleen Jan en soms alleen Roelof - maar wel van der /den] Berg

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 07 sep 2021, 16:57

In de GI is een Jan Claassen Habers molenaar, man van Grietjen Hermsz, wonende in de Hooghstraat, zoon van Jutjen Hendriksz. (1730-09-20 Bron: Overig)

Hij zal de koper zijn. Maar wel vreemd dat Marrigien Homburg geen medeverkoper is.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 08 sep 2021, 09:05

Waarschijnlijk hoor de volgende trouwinschrijving bij de ouders van Claas Jansen Cloosterman:
  • Zwolle, Den 3. Meert. 1683 (otr)
    Jan Claesen j.m. te Mastebroeck en
    Jannegien Derx j.d. van Lenthe
    Proclamatien gaen mede in Mastebroeck
    Attest na Mastebroek den 22 Mart. 1683
De moeder van Jannigje Derks zou in juni 1695 van Dalfsen naar Zwolle komen: Marrigjie Everts komt met haar man Jan Roelofs met attestatie uit Dalfsen (GI, lidmatenboek Zwolle)

In Dalfsen woonden ze op de Hoonhorst, en dat is Lenthe.

Jan Claasen kwam uit Mastebroek. En daar zijn ze waarschijnlijk ook gaan wonen, want ik kan de doopinschrijvingen van de kinderen niet vinden in Zwolle.

Volgens zoutgeld 1694 zijn er drie Jan Clasen in Mastebroek rond 1694.
Van Jan Clasen en in ’t Vossyn aan de Nieuwe Weteringe is bekend wie hij is, en dat hij niet Jan Claasen Clooster(man) is.
Blijven over Jan Clasen aan de Hasselaar Dijk en Jan Clasen aan de Oude Weteringe

Als ik dat met vuursteden 1682 vergelijk, neig ik ernaar, dat Jan Clasen aan de Oude Weteringe de Kloosterman is.
In 1682 gebruikt ene Jan Clasen aan de Oude Wetering een erf, dat in eigendom is van de stad Campen. Het is altijd onzeker of je verschillende tellingen aan elkaar kunt koppelen. Maar als de volgorde van telling hetzelfde is voor vuursteden 1682 en zoutgeld 1694 krijg je dit:
  • vuursteden 1682 => zoutgeld 1694
    Wolter Willems => Wolter Willems
    Willem Lubbers => Berent Derx
    Jan Klaessen => Jan Clasen
    Peter Jansen => Jan Nijs
- Willem Lubbers en Peter Jansen woonden volgens vuursteden 1682 op een erf dat ze zelf in eigendom haddden.
- De weduwe van Wolter Willems zou Claas Jans Cloosterman trouwen
- Volgens stift Essen (2.612) trouwde Aeltien Jacobsen eerst met Derck Janssen (Bos) († <16 apr 1681), daarna (<16 apr 1681), met Willem Lubbertssen en daarna (<20 mei 1684) met Berent Dercksen. Bij het leengoed hoorde ook een erf (mitsgaders daerop staende huys).
- Jan Nijs kwam uit Nieuwleusen. Wie zijn vrouw was, is mijn onbekend. Dus is mij ook onbekend of Peter Jansen zijn schoonvader was.

Op de plek van Jan Clasen aan de Hasselaar woonde in 1682 waarschijnlijk Derk Pelle (x Annechien Cornelis), op een erf dat zijn eigendom was. Dichtbij de havezate Wolfshagen.

Mogelijk is er meer te vinden in de RA Zwollerkerspel. Hetzij bevestiging dat één van beide Jan Clasen Clooster(man) is, hetzij bevestiging dat geen van beide Jan Clasen Clooster(man) is.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 08 sep 2021, 14:18

In Zwollerkerspel kan ik niets vinden of ik zoek niet goed.

In Zwolle dit nog wel gevonden
erfuitingen f33 dd.17-10-1715
Hebben Klaas Meuleman en Hendrik Tegeler, bij resolutie van heden tot momberen gesteld over Marrechien Hombergs, als tot de scheiding over de nalatenschap van Albertje Janz word gerequireerd en vervolgens om hetgeen de pupil daaruit zal toevallen te administreren, de momberschap aangenomen en beloofd der pupillen beste te zullen doen.
Actum coram Schepen Kamr. Assing.

Wie Albertje Jans is ? Even geen idee.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 08 sep 2021, 15:17

bericht 2

• Zwolle de weduwe van Jan Klooster 1715-10-06 begraven

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 08 sep 2021, 15:57

ria van bessen schreef:
08 sep 2021, 15:17
• Zwolle de weduwe van Jan Klooster 1715-10-06 begraven
Zwolle testamenten f177-f178-f179 dd.06-10-1715
Erschenen Aaltjen Evertsz wed: van wijlen Gerrit Egbertsz Jonker, ziek te bed liggende en geassisteerd met de Secr. G: Wicherlink als momber, en willende over haar natelaten goederen disponeren, zo heeft zij geïnstitueerd tot haar enige en universele erfgenamen Evert Hoonhorst en deszelfs halve zusters Derkjen Derksz en Jannigjen Derksz resp. zoon en dochters van testatrices zuster wijlen Marrigjen Evertsz, [-]
Ik heb bij diezelfde datum alleen het testament kunnen vinden in de GI, niet haar begraven.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 08 sep 2021, 16:06

ria van bessen schreef:
08 sep 2021, 14:18
Wie Albertje Jans is ? Even geen idee.
Ik ook niet.
Lastige is dat er in de dtb pas wat te vinden is als Marrechien op 16-05-1729 trouwt.
Dus bv. ook niet of de vader weduwnaar was, mogelijk een voorkind Albertje had.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 08 sep 2021, 21:36

Die begraafdatum klopt inderdaad niet. Goed gezien.
Ik heb het begraafboek Zwolle er nog op nagekeken en er is ook niets te vinden.
Ze is wel overleden voor maart 1724 gezien het latere testament van haar zus.

Zegt het erve het Snijders je iets? Gelegen op de OW.

Plaats reactie