postmeestershuis

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 23 apr 2024, 11:52

Het lijkt me toe dat je bovenstaande niet los kunt zien van onderstaande?

Onlangs van Peter Klunder ontvangen

Zwolle 0700-2145 RA001-133 Geheime testamenten 1707-1715
f523 t/m f531
Copia.
Trijntjen Jansen weduwe van wijlen Jan Jacobs, geassisteerd met Bern. van Rijssen als haar momber, maakt haar besloten testament. Zij benoemd tot haar erfgenamen haar zalige zoons Derck van Gaesbergens 6 nagelaten kinderen, te weten Antonij, Steven, Aleijda, Jan, Derck en Anna Catharina van Gaesbergen om gezamenlijk te erven 1½ morgen land gelegen iint Nijelandt tussen de erfgenamen van Vrouw Roeks aan de ene en de erfgenamen van Thomas Sel ter andere zijde en nog een morgen hooiland van Benedictus Herdenbergh aangekocht gelegen mede int Nijeland naast de Drostinnen Hagenvoorts, in de halfscheid van linnen, wullen, zilver en goud, zullende van het ene op het andere kind erven en versterven. En dan nog stelt en nomineert zij tot haar erfgename haar dochter Aleijda van Santen huisvrouw van Fredrik Kock en bij voorafsterven derzelver kinderen alsdan in leven zijnde tot de volgende goederen: een kamp land groot 2 morgen genaamd de Bleijke gelegen aan Spoolderbergh tussen de weduwe van Doctor Lambert Greve en het Buiten Gasthuis zoals het van Eenschaten erfgenamen is aangekocht, mits dat tot haar last zal nemen een somma van 500 gulden in zodane obligatie als haar zoons weduwe tot haar last is hebbende; een huis en hof aan den Isseldijk naast het huis vant Veer zoals haar hetzelve is toekomende met zijn recht en gerechtigheid; voorts een obligatie van 150 gl. herkomende vant vergraven der landen en staande op de Provincie van Overijssel in dato 22-07-1702 en op naam van haar zoon Derck van Gaesbergen, en dan nog in de andere halfscheid van linnen, wullen, zilver en goud. Zullende dan nog de voors. erfgenamen uitkeren de volgende legaten: aan Aleijda van Gaesbergen een half dousijn van de beste servietten, aan Anna Catharina haar boek met zilveren beslag, aan Meghteltjen dochter van Fredrik Kock haar kleinste zilveren kroesjen. Nog legateert zij aan de huisarmen 50 car.gl. bij de kinderen van haar zoon Derck van Gaesbergen voor de helft en voor de andere helft bij haar dochter uit te keren.
Actum Zwolle dd.26-11-1705
------
Op de ene zijde van de francijnen couverte stond: Wij Herman Holt en Henrick Roijer Schepenen der stad Zwolle doen weten dat voor ons verschenen is Trijntjen Jacobs wed. van wijlen Jan Jacobs, enigszins ziekelijk doch bij goeden verstand, geassisteerd met Dr. Bernard van Rijssen als haar momber, en heeft ons haar testament laten sluiten om na haar dood geopend te worden. Zwolle 10-12-1705.
------
Op de andere zijde stond: 03-10-1714 is deze testamentaire dispositie geopend en gelezen in presentie van Frerik Kok, Steven en Jan van Gaasbergen, Pieter La Chapel getrouwd aan Aleida Gaasberg en van Adriaan Dwars als momber van de minderjarige kinderen van Derk van Gaasbergen.

Trijntje Jans trouwt 4x

1e huwelijk
Zwolle Tr. 07-11-1658
Tonis Dericx, Derick Tonis N.S. en
Trijntjen Jans, Jan Roelofs d. tot Spoelde
- uit dit huwelijk Derk Teunis [van Gaasbergen]

2e huwelijk
Zwolle Tr. 23-09-1660
Jan Roelofs jg op de Nieuwstadt, en
Trijntjen Jans, Teunis Dirks N.W. aan't Kater veer
Sij moet erfuitinge doen. Factum.
- uit dit huwelijk Clasien en Roelof

3e huwelijk
Zwolle O.Tr. 17-05-1673
Thomas van Santin j.m. in die Goltz-stege en
Trijntien Jans wed: in het Cater Veer
Bruid debet Erfuitinge
Heeft Pater van Someren gereclameert niet willende, dat een Papist met en gereformeerde niet sal mogen trouwen.
*uit dit huwelijk dochter Aleida

4e huweijk
Zwolle O.Tr. 15-11-1684
Jan Jacobsen Tiggeler j.m. over de IJssel, en
Trijne Jans weduwe van Thomas van Santen op t' kater veer
de proclamatien gaen mede te Hattum
Attestatie gegeven na Hattem den 30 Nov. 1684.
- uit dit huwelijk geen kinderen

Zwolle transport f97 dd.25-02-1718
Erschenen Anna Dwars weduwe Bennink, met haar zoon Steven van Gaasbergen als momber geassisteerd, voorts voor zover nodig gemelde Steven van Gaasbergen voor zichzelf, Jan van Gaasbergen en Pieter La Chapelle als in huwelijk hebbende Aleida van Gaasbergen en dan nog Jan Arentsz als momber van Anna Catharina van Gaasbergen, en hebben om een welbetaalde somme penningen aan de eerste comparante voldaan, aan Christoffer Hartman en zijn huisvrouw en erfgen. gecedeerd en getransporteerd, een hof gelegen buiten de Kamperpoort in de Bonkemate, Willem Schutte ter ene en Evert van Voorst ter andere zijde, met alles wat daarin en annex is, zoals bij Asje Derks meijerswijze gebruikt geweest, nemende en houdende koper tot zijn last een jaarlijkse uitgang van 2 gl. 6 st. 12 penn. ten profijte van de Geestelijkheid dezer stad, zich ieder inlatende en voor hun respectieve zoon en broeder of zwager Derk van Gaasbergen, absent zijnde, caverende.
Actum coram Schepen Molkenbour.

Zwolle transport f295-f296 dd.22-05-1719
Erschenen Steven van Gaasbergen en deszelfs huisvrouw Barta Hageswolt, Pieter La Chapelle en deszelfs huisvrouw Aleida van Gaasbergen, Aaltjen Jansz Vos wed: van wijlen Jan van Gaasbergen voor zichzelf en als wettige voogdesse over haar minderjarige kinderen bij voorn. haar eheman in echte verwekt, geassisteerd zijnde met Arent Rietbergh als momber, voorts Vrerik Kok als waarnemende het interesse van Derk van Gaasbergen en Jan Arentsz tot Schelle als momber over Anna Catharina van Gaasbergen, tezamen erfgenamen van hun respectieve moeder en grootmoeder wijlen Anna Dwars laatst weduwe van Bennink, en bekenden voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Willem Bouwhof en deszelfs huisvrouw en erfgenamen, 2 huizen staande in de Camperstraat tussen de Rentmr. van Voorst ter ene en de Lieutenant Smeeks ter andere zijde, zijnde hiervan de verkoping ten aanzien van Anna Catharina van Gaasbergen mitsgaders de minderjarige kinderen van wijlen Jan van Gaasbergen, bij resolutie van Schepenen en Raden van 28-04-1718 geapprobeerd, en voors. huizen bezwaard met 2 jaarlijkse uitgangen, de ene van f5-6- ten profijte van het Buiten Gasthuis en de andere van f1-1- ten profijte van de Geestelijkheid dezer stad, welke koper tot zijn last genomen heeft, en zulks ingevolg de koopcedule van 11-02-1719.
Actum coram Schepen Tobias.

En ook hierbij deze akte; volledige tekst

Zwolle erfuitingen
f182-f183-f184-f185 dd.13-03-1720
Momberen over de 3 kinderen van Jan van Gaasbergen: Steven van Gaasbergen en Frerik Vos.
Aaltje Vos wed: van Jan van Gaasbergen, met de Koster Ten Have geassisteerd, heeft aan de drie kinderen voor vaderlijk goed bewezen: ten eerste aan de drie kinderen tezamen een somma van 400 car.gl., verbindende daarvoor haar huis staande over de IJssel genaamd het Postmeesters huis; ten tweede zodanige aanpart als zij nog tegoed heeft wegens haar vaders goed, hetzij veel hetzij weinig, hetgeen de voogden zelf zullen moeten onderzoeken; ten derde haar vijfde part die zij nog tegoed heeft in de boedel van wijlen haar mans moeder, de wed: Benninks, zullende echter erfuiterse ook nog moeten betalen alles wat zij in die boedel schuldig is. Ten vierde zal het meisje boven deze uitzet hebben een goed bedde met 6 lakens, 2 dekens, 6 kussenslopen, een peuluwe en 4 hoofdkussens, te geven wanneer het de voogden belieft, waarvan de lakens en slopen bij de voogden reeds zijn ontvangen. Ten vijfde het zilver en goud tot vaders lijf behoord hebbende aan de beide zoons Jan en Derk, waartegen het meisje de gekruiste pennink zal hebben. Ten zesde aan het meisje een zilveren tas-beugel en een zilverwerk opzij, dat fatsoenlijk kan bestaan. Ten zevende zal het linnen en wullen reeds gedeeld zijnde onder de 3 kinderen tezamen weder zodanig gedeeld worden, dat een ieder bijna zijn part krijgt, doch het meisje het vrouwen goed nevens het tafelgoed en de zoons het linnen van de vader. Ten achtste neemt erfuiterse aan de kinderen te laten leren lezen, schrijven en rekenen en een goed ambacht en het meisje naaien en breiden en dezelve alle ordentlijk in kleren en kleding te onderhouden tot hun 24ste jaar op tot hun trouwen toe en dan aan dezelve een borger uitzet te geven. Het bewezene goed en geld zal van het ene op de andere kinderen vererven, doch zullen de voogden dan gehouden zijn de begrafenis van de verstorven kinderen te bekostigen, zonder iets daarvan aan de wed. in rekening te brengen.
Actum coram Schepen Hueten.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 23 apr 2024, 13:18

Heel mooie akte! Alles speelt zich duidelijk in Spoolde af.

Het verklaart denk ik de aanwezigheid in Hoofdgeld 1723 van Teunis Derks, die genoteerd staat tussen

Jan Albers, Reinier Lambers. Willem Jacobs en dan Teunis Derks en dan verder: Jacob Jans, Hermannes Jans, Albert Evers.

Mogelijk woonde Teunis Derks in 1723 in het huis dat Aleijda van Santen en haar man Frerik Kock erfden.

Als je vanaf Truygkens erve waar in 1723 Jan Albers woonde richting Katerveer loopt, kan het goed kloppen dat je bij bewoner Antony of Theunis Derks van Gaesbergen bij het Katerveer uitkomt.

Citaat, Ria schreef: Zwolle 0700-2145 RA001-133 Geheime testamenten 1707-1715 f523 t/m f531
Copia.
Trijntjen Jansen weduwe van wijlen Jan Jacobs, geassisteerd met Bern. van Rijssen als haar momber, maakt haar besloten testament. Zij benoemd tot haar erfgenamen haar zalige zoons Derck van Gaesbergens 6 nagelaten kinderen, te weten

Antonij, ( dat is Theunis Derks van Gaesbergen)

Steven, Aleijda, Jan, Derck en Anna Catharina van Gaesbergen " einde citaat.

17-03-1720 Thijs Gerritzen Snel j.m. in Dieze met
Aaltijn Vos wed. van Jan van Gaasbergen aan 't Koterveer
Sijn getuige Egbert van Herfte
Haar getuige d' Huisvrou van Jan van Zee
Erfuijtingh geschiet en hier getrouw


en hij wordt begraven als Matthijs Snel op 17 september 1733 om half 3 in de Kruiskerk f 2.16.-

Al jarenlang vraag ik me af waarom een belangrijk iemand als een veerman, die zelf de administratie doet en alles met de stad Zwolle financieel regelt, niet in Hoofdgeld 1723 van Spoolde staat. Waarom is hij geen hoofdbewoner? Woonde hij daar eigenlijk wel?


Dat ik hem in Hoofdgeld 1723 mis, is dat omdat hij op dat moment aan de Hattemerkant woonde?


Want als Thijs in 1720 trouwt, dan sla je zo'n belangrijke bewoner van Spoolde toch niet over als je huis aan huis de bevolking telt? En op de plek waar je verwacht dat hij in 1723 zal wonen wordt als bewoner genoteerd ene Teunis Derks. Dat was een erfgenaam van Trijntje Jans. Antonij Derks. Teunis staat daar met 3 personen genoteerd. Dat zou dan nog kunnen: bijv. Teunis als weduwnaar en hoofdbewoner met het echtpaar Thijs Snel en Aaltje Vos. Maar vaak was er ook wel een ( inwonende) veermansknecht en ik weet niet of Teunis weduwnaar was.

Gezien dat de inventaris van de boedel van Matthijs Gerrits Snel en Aaltje Vos in 1734 na het overlijden van Aaltje genoemd wordt in het gefotografeerde boekje en er een huis wordt verkocht in 1737, in bezit van Thijs en Aaltje, vraag ik me af: in welk huis stond die inventaris van 1734? Aan de kant van Hattem in De Wildeman of in Spoolde bij het Katerveer?

Van Hattem heb ik alleen een stuk doopboek. Graag zou ik willen weten of tussen 1720 en 1730/1731 daar op de hoek van de Weert Thijs Gerrits Snel met Aaltje Vos heeft gewoond. Wat voor gegevens zijn er in die periode? Van Dieze heb ik iets over koffie- en theegeld in 1728. Een belasting. Als er ergens koffie werd gedronken, zal het in het wachtlokaal bij een veerpont zijn geweest. Maar is er bijv. zoiets in Hattem in 1728 genoteerd? Of hoofdgeld uit de periode 1720-1733?

Mogelijk vertrokken Thijs en Aaltje rond 1731 naar de overkant om in Spoolde te gaan wonen. Want rond 1732 is er een huurder Derk Lubberts in het huis op de hoek van de Weerd en de erfgenamen van Thijs Snel betalen opeens voor Voorstraat nr. 482 waar ook 't Caterveer bij staat vuurstedengeld voor 3 schoorstenen. 1732 1733 en 1734. Aan Zwolle. Foto 5600. Is dat een huis aan het Katerveer in Spoolde, mogelijk dat huis waar Teunis Derks in had gewoond? Wanneer overleed die Teunis Derks? Of heeft het nog te maken met een huis in de stad Zwolle waar de weduwe Bennink in had gewoond?

ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 23 apr 2024, 14:49

Janny Lalkens schreef:
23 apr 2024, 13:18

Al jarenlang vraag ik me af waarom een belangrijk iemand als een veerman, die zelf de administratie doet en alles met de stad Zwolle financieel regelt, niet in Hoofdgeld 1723 van Spoolde staat. Waarom is hij geen hoofdbewoner? Woonde hij daar eigenlijk wel?

Dat ik hem in Hoofdgeld 1723 mis, is dat omdat hij op dat moment aan de Hattemerkant woonde?
Heb je het HFG wel gecontroleerd op internet?, de transcriptie mist nl 2 bladzijden van Spoolde 1723
nl blz. 400 en 401

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 23 apr 2024, 15:54

Ja, klopt. Maar ik werk met een kopie die ik ooit zelf heb gemaakt.
Op blz. 401 staan alleen maar inwoners van Voorst en Westenholte.

Op blz. 400 staan nog een paar hoofdbewoiners van Spoolde

van de andere sijde

Hendrik Hendriks 2

Hermen Egbers 2

Lulof Schrijver 4

Egbert Henriks 5

Gerrit Henriks 2

Meinert Jans 3

Derk Jans wedue 4 Samen in Spoolde 54 inwoners vanaf 17 jaar oud.

Dan nog aantekeningen dat er bij 3 hoofdbewoners nog een paar mensen onder de 17 jaar wonen en dat er wat zijn in Spoolde die zeggen niet te kunnen betalen, maar daar zit geen Teunis Derks of Thijs Gerrits bij. Het gaat dan bijv. om Lulof Schrijver, ene Lucas die daghuurder is enz.

In het Markenboek van Spoolde nr. 1261 noteerde Jan Aalberts wat iedereen moest onderhouden. Dus het onderhoud van de dijken. Vanwege het bezit van de Bleke geldt voor de weduwe F. Kock in 1743: 3 roe 1 voet en 5 duim. Daar is zij verantwoordelijk voor.

In het register eigenaars en huurders 1741 Spoolde:

Eigenaar Steven van Gaesbergen Huurder Delia Jans afkomstig van Zwolle woont er in 1741 2 jaar , met 3 kinderen en zij leeft van de inkomsten van haar broer. Het is nr. 18 Spoolde, blz. 210.

Later koopt L.H.C. Nilant het. Als het in bezit is bij Nilant:bewoners: een tijdje leeg gestaan, daarna Evert Bomhof, later

ALBERT VAN DER BENT ( Herman, die ken jij?) en daarna Gerrit Kolthoorn.


Dan een huis in eigendom bij De wedue Kocks nr. 17.

Nr. 17 blz. 109 Huurders Hendrik Jans en zijn vrouw Willempien Jans, geref. daghuurder, wonen er 8 jaar. [ Vanaf 1732 dus ongeveer. ] Ze komen uit Winsum Nilant koopt ook dit huis of huisje en dan woont Roelof Velthuis er nog even in en daarna wordt het afgebroken.

Omdat er alleen daghuurders in wonen lijkt het me niet het huis waarvan de inventaris werd opgemaakt in 1734 met meerdere keukens bijv.



Nr. 16 is Jan Albers en zijn vrouw Jannegien Derks. Dat is een boerderij. Truygkens erve. Nr. 19 wordt bewoond door daghuurders. Door Nilant later gekocht en afgebroken. In 1743 eigenaar Berent Hiebrink. [ Van die persoon heb ik verder nooit gehoord. ]

ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 23 apr 2024, 18:32

Zwollerkerspel 50e penning
F214 – Op 5 augustus 1747 maakt de weduwe van Steven van Gaasbergen bekent dat sijn in het laatst van juni jongsleden aan haar neef Jacob Pluim heeft verkogt haar huijs en schuire staande bij het Caterveer met en nevens de gront waarop dat huijs en schuire gebouwt is in Spoolde gelegen 450 gulden

Het Postmeestershuis is dus niet dit huis.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 23 apr 2024, 18:41

In Spoolde heb ik nooit iets gelezen over een Postmeestershuis. De enige postmeester die ik in Zwolle ken is de familie 't Hooft. Die woonden in Nieuwstad of in Dieze. Ik denk in of op de Nieuwstad met dan wat bezit in Dieze?

Zoekopdrachten postmeester en Hattem leverde iets op, maar dan lijkt het me om een huis in Hattem zelf te gaan? IN de Kruisstraat. Ik ben daar totaal nie tbekend. Iets nog met Steven Wolters als herkomst?

Citaat: " U bent hier: Home » Actueel » Nieuws » Over postiljons, briefgaarders, bodes en postdirecteuren
Over postiljons, briefgaarders, bodes en postdirecteuren
“Over postiljons, briefgaarders, bodes en postdirecteuren.

Een onderzoek naar de geschiedenis van het postvervoer in en (zeer ruim) om Hattem”. Dat is de titel van het themanummer van Heemkunde Hattem, dat is geschreven door wijlen de heer E. Agterhuis en is uitgegeven in september 1987.

Hattem en zijn internationale aansluitingen,

“De eerste internationale postroute, die ik tegen kwam, dateert van 18-08-1290. Een postverbinding vanuit Lübeck op Brugge in België.” Zo begint dit hoofdstuk. “De afstand Lübeck-Brugge retour werd in die periode afgelegd in 12 dagen. In diezelfde periode was er vanuit Lübeck ook een postverbinding via Hamburg, Lingen en Zwolle naar Amsterdam, een retourafstand van 8 dagen…”

De geschiedenis van het Hattemse postkantoor en telegraafdienst

De in de archieven beschreven postgeschiedenis van Hattem begint in het jaar 1523. Vanaf dit eerste bericht werd het hele postgebeuren door het stadsbestuur geregeld.

Over de periode na ca. 1700 is veel meer informatie.

Wat zal het in het begin van de 18e eeuw een bedrijvigheid zijn geweest in de Kruisstraat te Hattem. Elke zondag- en donderdagmorgen om 09.00 uur vertrok vanaf herberg “De Blaue Engel” de postwagen naar Amsterdam volgens onderstaande route: Vanaf de “Blaue Engel” aan de Kruisstraat naar herberg “De Zwijnenberg” op de hoek van Hilsdijk en Hessenweg. Over de oude Elburgerweg naar de herberg “Oranjeboom” te Wezep en vervolgens naar de “Eykelboom” te Oldebroek om dan verder te gaan naar Het Rooye Kruis te Doornspijk en zonder Elburg aan te doen werd de post voor Amsterdam hier op een postwagen naar Elburg geladen en vervolgens in een schip, via de Zuiderzee naar Amsterdam.

Het themanummer wordt afgesloten met een chronologisch overzicht van de PTT dienst te Hattem met als eerst postmeester in 1523 Jacob Hemsz tot en met de wijziging van de telefoonnummers voor Hattem en Wapenveld in 5 cijferige nummers.

Deze schitterende uitgave en daardoor ook een prachtig geschenk voor de komende feestdagen over de geschiedenis van de toenmalige PTT met als knooppunt Hattem is nog te koop voor € 7,50 per stuk ."

Einde citaat.

Ik weet niet hoe oud dit bericht is. Met andere woorden : of dat thema nummer nog te koop is. Met namen van postmeesters. Is iemand die dit leest lid van Heemkunde Hattem? Komt er eerste helft 17e eeuw een naam Steven Wolters als postmeester te Hattem voorbij bijvoorbeeld?


Die Jacob Pluim was toch ook een periode de veerman van het Katerveer?

ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 23 apr 2024, 19:05

Dit heb ik wel kunnen vinden

HATTEM ORA
22-04-1684
Eerste partij: Jacob Claes, Henrickien Henricks
Handeling: schuld
Andere partij: Dibbolth Feith, Henrick Feith
Betreft: een renthe van twaelff gulden thijn stuijvers jaerlijcks vrij gelt, sonder kortinghe van veertiende pennenck, en sulckes uijt sijne gerechtigheijt en eijgendom van vierdehalve mergen weijlandts, heenkomende van w: Henrick Gijsberts, liggende in dese drie parchelen, te weten anderhalve mergen in een camp van vier mergen gent. de Wende Ackers tussen den welgeb: Hr. van IJrst en Jacob op t' Tijchelwerck gelegen, item dardehalve mergen in vier mergen gnt. de Koeweijde, liggende tussen het Arme landt ter eenre en Derck Lubberts Postmr ter andere zijde, en twe mergens boulandt gnt. Thijs Spijck, aen den Weertwegh
Locatie: Scholtambt Hattem, Inv.6 Fol. 180


hier hoort bij

De Stad van Swolle is verschult aen
den Ontfanger Willem Meijlink wegens
verpondinge van 12 marge weerd, en
de plaets daer Derk Lubberts huijs op
staet geleegen in het Scholtampt van
Hattum ordin: 1700 een en dartig een
somma …………….. 50-10-0
edoem:1700 tweeendartigh…. 50-10-0
voor te laete betalinge ………. 2.10-5
……………………………….103-10-5
1734 den 18 juni is dit door
de weduwe van Thijs Snel
betaelt met 103.10.5
Willem Meijlink ontfanger

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: postmeestershuis

Bericht door Herman van der Bent » 23 apr 2024, 20:55

Janny Lalkens schreef:
23 apr 2024, 15:54
...
ALBERT VAN DER BENT ( Herman, die ken jij?) en daarna Gerrit Kolthoorn.
...
Thx voor het meedenken! Ik was me niet bewust dat hij daar in Spoolde zat, maar hij is bekend.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: postmeestershuis

Bericht door Janny Lalkens » 23 apr 2024, 21:02

Graag gedaan, Herman. Je had daar vlakbij een landhuis IJsselvliet van Nilant en ook nog in het midden van Spoolde de Hertsenberg. Kan hij daar ergens tuinman zijn geweest?

Dat laatste bericht van Ria staat ook in het "kasboek" van Thijs Gerrits Snel, volgens foto 5607. Een notitie hierover van 18 juni 1734 en 2 maanden later werd Aaltje Jansen Vos, weduwe Snel, al begraven in Zwolle. Op 27-8-1734.

Haar kinderen, die ze samen met Thijs Snel had, werden geboren tussen 1721 en 1726. Dus die kinderen waren vroeg wees. Nog een Anna Snels gezien, die vanuit Spoolde te Zwolle belijdenis deed op 12-6-1747. Lidmaten 3 /275. Is dat hun dochter Anna Aleida?

Op 30 september 1734 staat er op foto 5618 dat burgemeester Greve van Hattum aan de erfgenamen f 500,- leent voor betaling aan de Heeren te Zwolle voor achterstallige pacht. Dat zal voor het Katerveer zijn geweest, neem ik aan. Misschien toch ook nog een kleine verwijzing dat ze aan de Hattemer kant woonden, omdat die burgemeester hen geld leende. Maar het kan nog alle kanten op gaan. Dat huis wordt wel te Hattem verkocht, maar nog steeds wil ik graag een inschrijving in een belastingregister van Hattem, dat Thijs en Aaltje daar woonden, maar hoe kom ik aan zo'n bron?

Nog wel een transcriptie van een impostregister van Hattem gevonden.

Impost betaling 1660-1697 Blz. 40 3.2 Onder de Vrijheid, dus niet in de stad Hattem zelf:

Juffr. Ruijters
Steven Wolters ( De Wildeman? Of toch niet?)
Kapitein Greve (1687: majoor Greve)
Jan op Assenrae


In het kerspel
3.3 AEN DEN DIJCK
Eghbert Thijss
Arent (Henricks) Koninck, timmerman
Hattem - Impost 1660-1697 (2 delen) Pagina:

Wolter Stevens [Woonde die dan op de plek van de Wildeman? Aen de dijk?]



Vanaf 30 november 1735 wordt er soms f 21.10,- betaald door Assien voor een 1/2 jaar pacht voor het huis over de IJssel. Welke Assien? In 1737 werd het huis verkocht.

Het grondgebied van Hattem grensde aan Zalk, las ik vandaag. En dat Derck Lubberts postmeester was, is ook te lezen in een tekst van de archeolgische dienst Hattem, want ik ben nog gaan zoeken op Postmeestershuis en Kruisstraat in Hattem. Mogelijk woonde Derk Lubberts in de Kruisstraat en was dat het Postmeestershuis? En dan bezat hij een huis op de Weert? Er staat in 1734 als Aaltje Vos betaalt niet bij dat hij er dan ook zelf woont. Dat dacht ik eerst wel. En die grond in jouw bericht, Ria, die grenst aan grond van Postmeester Derk Lubberts en de grond die aan hem grenst heet de Koeweide? Dat was in 1684 en in 1642 koopt Derk Lubberts de postmeester al een huis in de Kruisstraat, zie laatste stukje van deze mail. Als je in 1642 een huis koopt, dan zul je ouder dan 20 jaar zijn. Dus is dan die Derk Lubberts met een huis op de Weert in 1734 nog wel dezelfde als die postmeester uit 1642? Het kan natuurlijk wel dat iemand al is overleden en dat hij nog als eigenaar wordt aangegeven.


Uit de Archeologische waarderingskaart van Hattem op www.Hattem.nl Prachtige tekst!

In en rond Hattem.

Blz. 38 114 – De Wildeman, historische bebouwing.
Waardering: 50%
Gelegen aan de zuidkant van het Katerveer staat de Wildeman, aangegeven op zowel de Hottingerkaart als de 1832 kaart. Tegenwoordig is dit gebouw niet meer terug te vinden. Gezien de naam is het mogelijk een herberg geweest, maar het kan ook verwijzen naar de familienaam Wildeman die in Hattem voorkomt.
Over de ouderdom en functie van dit gebouw is niets met zekerheid bekend. Gezien de locatie zal er een relatie bestaan tussen het Katerveer en dit huis. Archeologisch onderzoek kan mogelijk aantonen dat het huis een herberg is geweest.

Kruisstraat 16 blz. 111
Jan Syben heeft het perceel in bezit in 1556. Na hem woont hier Gese Jans en in 1593 Jan Rutgers. In 1621 is het perceel in bezit van de weduwe van Rutgers. Jan Peters Raemaecker heeft het in 1624 gekocht van de erfgenamen van Rutgers. In 1632 verkoopt Anne Jans het pand aan Jan Willem Schoenmaker. Tien jaar later in 1642 verkoopt deze het door aan Derk Lubberts. Lubberts was een postmeester. In 1665 verkoopt de postmeester het huis aan Goossen Peters Backer. In 1675 is deze overleden en koopt Adriaen Sloet het uit zijn boedel. Vervolgens komt het in bezit van Wolter Herman Sloet. Later is het van Gerrit van Rhaen. Ook Willemina Souman heeft het pand op een bepaald moment in eigendom. Zijn verkoopt het in 1745 aan Lucas Gerrit Kamphuis. Het gaat via zijn dochter Janna Kamphuis over op zijn schoonzoon Evert Slijkman die het in 1771 van hem koopt. In 1800 verkopen ze het huis aan Hendrik Top die hier in 1832 nog steeds woont.

ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: postmeestershuis

Bericht door ria jongman » 23 apr 2024, 22:02

In de gegevens van Aaltje en Jan van Gaasbergen is nergens de vermelding Wildeman te vinden, toch?

Het is wel apart dat het huis waar Aleida in woont ook Wildeman heet

Transport f194 dd.26-05-1721
Erschenen Peter La Chapel en deszelfs huisvrouw Aleida van Gaasbergen en bekenden aan Wilmina Floris weduwe Koks schuldig te zijn 600 car.gl. tegen 4% rente, stellende daarvoor tot onderpand hun huis de Wildeman staande buiten de Diezerpoort op de Voorstad, Derk Rademaker ter ene en de wed: Brinkhuis ter andere zijde.
Actum coram Schepen Kamr. Assing.
[kantlijn:]
1730 den 11 Decemb. erschenen de E. Willemina Floris wed. Koks en verklaarde van het kapitaal van 600 car.gl. met de rente door Simon Bruis en Steven van Gaasbergen als momberen over Antonij La Chapelle te zijn voldaan.
Actum coram Schepen van Laer.

Plaats reactie