Informatie over Albert Jacobs Jonkman (Jongman)
Re: Informatie over Albert Jacobs Jonkman (Jongman)
Goedemorgen,
goede vraag, kan dat zo niet vinden. wel heb ik dit:
RA Ambt Wanneperveen, op 23 nov. 1762 laat Arrien Peters, wed. van Jentjen Jans (Boxen), mombers aanstellen over zijn twee onmondige kinderen Jan Arriens en Annigjen Arriens. Dat worden Jacob Peters Backer en Jan Jurriens, de eerste een volle oom van vaders zijde en de laatste een volle neef van moeders zijde.
Uit de erfuiting blijkt dat Arrien ook nog meerderjarige kinderen uit het huwelijk met Jentjen jans Boxen heeft, te weten Jacob Arriens, Aagjen Derks, de wed. van zijn zoon Pieter Arriens, die nu is gehuwd met Stoffel Jans Lok, Kees Arriens en Hans Roelof Klaver, die is getrouwd met Lijsebeth Arriens.
en de naam Peereboom vind ik hier (niet zelf gevonden)
https://www.genealogieonline.nl/anceste ... ab-details
goede vraag, kan dat zo niet vinden. wel heb ik dit:
RA Ambt Wanneperveen, op 23 nov. 1762 laat Arrien Peters, wed. van Jentjen Jans (Boxen), mombers aanstellen over zijn twee onmondige kinderen Jan Arriens en Annigjen Arriens. Dat worden Jacob Peters Backer en Jan Jurriens, de eerste een volle oom van vaders zijde en de laatste een volle neef van moeders zijde.
Uit de erfuiting blijkt dat Arrien ook nog meerderjarige kinderen uit het huwelijk met Jentjen jans Boxen heeft, te weten Jacob Arriens, Aagjen Derks, de wed. van zijn zoon Pieter Arriens, die nu is gehuwd met Stoffel Jans Lok, Kees Arriens en Hans Roelof Klaver, die is getrouwd met Lijsebeth Arriens.
en de naam Peereboom vind ik hier (niet zelf gevonden)
https://www.genealogieonline.nl/anceste ... ab-details
-
Ik ben het aan het controleren.
Tot nu toe geen vermelding Peereboom gevonden voor 1812
Ik kan onderstaand huwelijk niet vinden in Wanneperveen, gekeken bij de foto's en de index
volgens de site
Gezin van Jan Arriens Peereboom
Hij is getrouwd met Arentjen Jan Koops Rengenier.
Zij zijn getrouwd op 1 november 1767 te Wanneperveen, 7946, Netherlands, hij was toen 26 jaar oud.
Jan zou gedoopt zijn in Zwartsluis - dat lijkt te kloppen
01-01-1741 Jan ZV Arien Peters Jantjen Jans Hilligje;Geers (HCO 580-2 bz 055
doopgetuige Hilligje Geerts ? nog niet gevonden
Tot nu toe geen vermelding Peereboom gevonden voor 1812
Ik kan onderstaand huwelijk niet vinden in Wanneperveen, gekeken bij de foto's en de index
volgens de site
Gezin van Jan Arriens Peereboom
Hij is getrouwd met Arentjen Jan Koops Rengenier.
Zij zijn getrouwd op 1 november 1767 te Wanneperveen, 7946, Netherlands, hij was toen 26 jaar oud.
Jan zou gedoopt zijn in Zwartsluis - dat lijkt te kloppen
01-01-1741 Jan ZV Arien Peters Jantjen Jans Hilligje;Geers (HCO 580-2 bz 055
doopgetuige Hilligje Geerts ? nog niet gevonden
-
bericht 2
huwelijk gevonden
Jan Ariens Jongman van de Zandbelt thans woonagtig te Oldehaske ingeschreven 8 oct getrouwd 1 november met Arentjen Jans Jonge dogter mede van de Zandbelt
[1767 = dit met potlood bijgeschreven rechtsbovenaan zie Blz39 trouwboek Wanneperveen]
linkerpagina is 1768
huwelijk gevonden
Jan Ariens Jongman van de Zandbelt thans woonagtig te Oldehaske ingeschreven 8 oct getrouwd 1 november met Arentjen Jans Jonge dogter mede van de Zandbelt
[1767 = dit met potlood bijgeschreven rechtsbovenaan zie Blz39 trouwboek Wanneperveen]
linkerpagina is 1768
-
bericht 3
Tot nu toe, is het allemaal in orde.
Buiten die aantekening in de index dan.
Maar dan dit
Bij Jacob Arriens Pereboom - als je de link van de site aanklikt- is alleen vermeld de doop 13 jan 1737 te Zwartsluis van deze Jacob - doop die ik trouwens niet kan vinden in de index
Kennelijk is er voor gekozen om Jacob zijn geslacht niet op te nemen in deze reeks ?
Tot nu toe, is het allemaal in orde.
Buiten die aantekening in de index dan.
Maar dan dit
Bij Jacob Arriens Pereboom - als je de link van de site aanklikt- is alleen vermeld de doop 13 jan 1737 te Zwartsluis van deze Jacob - doop die ik trouwens niet kan vinden in de index
Kennelijk is er voor gekozen om Jacob zijn geslacht niet op te nemen in deze reeks ?
Goedemorgen, Ik vermoed dat die doopgetuige Hilligje Geerts de volgende persoon is:
Jantje Jans (Boxen), de moeder, heeft een broer Jurrian Jans (Boxen). Hij is getrouwd met Hilligje Wichers, dv Wicher Geerts (de Goede). Wellicht heet ze ook Hilligje Geerts? Dan was ze tante van de gedoopte Jan in 1741.
Ik had de doop van Jacob niet gevonden, had aangenomen op basis van de volgorde van het noemen in die akte uit het RA, dat hij van ong. 1733 was. Maar 1737 zou kunnen
Jantje Jans (Boxen), de moeder, heeft een broer Jurrian Jans (Boxen). Hij is getrouwd met Hilligje Wichers, dv Wicher Geerts (de Goede). Wellicht heet ze ook Hilligje Geerts? Dan was ze tante van de gedoopte Jan in 1741.
Ik had de doop van Jacob niet gevonden, had aangenomen op basis van de volgorde van het noemen in die akte uit het RA, dat hij van ong. 1733 was. Maar 1737 zou kunnen
Jacob Arriens is 15-01-1736 gedoopt in Zwartsluis. Getuige Margje Peters, zus van Arrien Peters
-
Bedankt!
Volgens de index is de doop op 13 jan 1736, moet dus 15 jan zijn?
Blijft dan gissen naar de reden waarom bij Jacob verder niets is ingevuld op deze site.
Jacob Ariens j.m. van de Zandbelt en Geesjen Bartelts j.d. van de schutsloot - getr. 26-12-1758
Jacob Arrijs wedr. van Geesjen Bartelts met Trijntjen Alberts j.d. beide van de Zandbelt - getr. 07-12-1760
Trijntje Alberts is een dochter van Albert Luiten x Annigje Arends (Wolf).
9-03-1763;Jacob Ariens echtelieden belijdenis Trijntjen Alberts HCO 515a bz 454
Dpb Beulake
Albert , gedoopt 04-02-1770 , zoon van Jacob Arjens en Trientje Alberts van de Zandbelt, getuige Annechien Arents[Wolfs?]
Jacob en Trientjen laten in Wanneperveen nog de volgende kinderen dopen:
Dpb WANNEPERVEEN
• 31-01-1762 Arrien getuige: Elisabeth Arriens =zus van Jacob
• 04-12-1763 Annegjen getuige: Grietjen Alberts
• 13-10-1765 Jantjen getuige: Elisabeth Arrijs = zus van Jacob
• 21-07-1768 Grietjen getuige: Jantjen Alberts
• 08-03-1772 Peter getuige: Annigjen Arriens= zus van Jacob
• 02-11-1774 Margjen getuige: Roelofjen Alberts
• 14-02-1779 Luite getuige: Lummegjen Alberts
1]ZOON
20-11-1789/06-12-1789 Arrien Jacobs Jonkman met Neeltjen Nettens de Jonge jd beide Van de Zandbeld HCO 515 bz 071
2] DOCHTER
Trb Wanneperveen ondertrouw 16 Jan 1801
Jan Arents van Dijk zv Arent Jans van Dijk en Jantje Jans jm en Marrigje Jacobs jd van Jacob Arries en Trijntje Alberts beide geboren te Wanneperveen HCO 516 blz 042
Annegien Jacobs
Jantjen Jacobs
Grietjen Jacobs
Peter Jacobs
Luite Jacobs
Volgens de index is de doop op 13 jan 1736, moet dus 15 jan zijn?
Blijft dan gissen naar de reden waarom bij Jacob verder niets is ingevuld op deze site.
Jacob Ariens j.m. van de Zandbelt en Geesjen Bartelts j.d. van de schutsloot - getr. 26-12-1758
Jacob Arrijs wedr. van Geesjen Bartelts met Trijntjen Alberts j.d. beide van de Zandbelt - getr. 07-12-1760
Trijntje Alberts is een dochter van Albert Luiten x Annigje Arends (Wolf).
9-03-1763;Jacob Ariens echtelieden belijdenis Trijntjen Alberts HCO 515a bz 454
Dpb Beulake
Albert , gedoopt 04-02-1770 , zoon van Jacob Arjens en Trientje Alberts van de Zandbelt, getuige Annechien Arents[Wolfs?]
Jacob en Trientjen laten in Wanneperveen nog de volgende kinderen dopen:
Dpb WANNEPERVEEN
• 31-01-1762 Arrien getuige: Elisabeth Arriens =zus van Jacob
• 04-12-1763 Annegjen getuige: Grietjen Alberts
• 13-10-1765 Jantjen getuige: Elisabeth Arrijs = zus van Jacob
• 21-07-1768 Grietjen getuige: Jantjen Alberts
• 08-03-1772 Peter getuige: Annigjen Arriens= zus van Jacob
• 02-11-1774 Margjen getuige: Roelofjen Alberts
• 14-02-1779 Luite getuige: Lummegjen Alberts
1]ZOON
20-11-1789/06-12-1789 Arrien Jacobs Jonkman met Neeltjen Nettens de Jonge jd beide Van de Zandbeld HCO 515 bz 071
2] DOCHTER
Trb Wanneperveen ondertrouw 16 Jan 1801
Jan Arents van Dijk zv Arent Jans van Dijk en Jantje Jans jm en Marrigje Jacobs jd van Jacob Arries en Trijntje Alberts beide geboren te Wanneperveen HCO 516 blz 042
Annegien Jacobs
Jantjen Jacobs
Grietjen Jacobs
Peter Jacobs
Luite Jacobs
Laatst gewijzigd door ria jongman op 20 apr 2025, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wil ik graag op inhaken.ria jongman schreef: ↑13 apr 2025, 11:38Trijntje Alberts is een dochter van Albert Luiten x Annigje Arends (Wolf).
Vader Albert Luiten staat op de site van Guus:
https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... e/I766.php
Hij wordt daar de zoon van Luijtien Alberts en Trijntje Jans genoemd. Maar dat klopt niet.
Luijtien Alberts wordt vemeld met vier kinderen
https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... /I9079.php
Die vier kinderen komen ook voor in een testament met een andere vader.
Zoon Hendrik Luiten x
(bron: 0080 Schoutambt Wanneperveen, Dinxterveen en ZwartsluisLuite Hendriks, weduwenaar van Trijntjen
Alberts , wel enigsints zwak na den licha
men, dog sijns verstand en memorie ten
volle machtig, dewelke overdagt hebbende
de brosheid des menseliken levens, de
sekehied des doods, en d'onsekere tijd en
ure van dien ende .. ....
dese wereld willende scheiden sonder
alvoren van sijne tijdeliken goederen te
hebben gedissoneert verklaarde des sijne
laatste willen en te testamentaire despositie
te zijn;
Dat hij in de bloote legitieme portie
institueerden de vijf kinderen van sijn
overleeden soon Hendrik Luiten, bij sijn
wijlen huisvrouw Grietjen Ariens in
echte verwekt, met namen Trijntje
Hendriks, Luite Hendriks, Beertje Hendriks
Teunegjen Hendriks en Jantjen Hen
driks, en dan nog de twee kinderen
van sijne Testators oveerleden Dochter Jant
jen Luiten, met namen Wicher Geerts
en Luite Geerts, bij Geert Wichers de Goede
in echte geprocreerd, ofte die geene van
deselven, welke sijn sterfdag sullen beleeven
omme de voorsch legtitieme portie, soo
als die .... na regte competeerd
en verder niet, vrij en onverkort
te protiteren ende genieten Ende
Ende dat hij vervolgens in alle sijne overige
na te laten ... doode t'
gereede en ongereede goederen, Actien en
Crediten, niets uitgesonderd, bij dese
tot sijne enigen en universele erfgena
schap nomineerde ... ende insti
tueerde sijn vier kinderen, met
namen Albert Luiten, Annigjen
Luiten, getrouwd aan Jan Stoffels Lok,
Peter Luiten en Jan Luiten, en bij
vooroverlijden van deselve, of eenige
van die, kind of kinderen nalatende
dat kind, of die kinderen in d' overlee
dene ouders plaatsen, om sijne overige
geheele nalatenschap in egale portien
te ... ende ... ...
lik te besitten na welgevallen
51 1756 feb 3-1759 okt 29 folio 222.
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
Ik ben niet zo goed in transcriberen, maar het moet duidelijk zijn om wie het hier gaat.
overleden zoon Hendrik Luiten x Grietjen Ariens is deze:
https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... /I5547.php
Namen van zijn kinderen komen overeen, behalve dat Teunegjen niet op de site vermeld wordt. En Femmigje, en Arrien niet in het testament vermeld worden.
Luite Hendriks x Trijntje Alberts staan wel correct genoteerd op:
https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I38740.php
Het gezin van Hendrik Luiten x Grietjen Arries staat ook op die site:
https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I25680.php
Ouders zijn hier Luite Hendriks en Hendrikjen Roelofs.
Hieruit concludeer ik dat Luite Hendriks twee keer getrouwd was, eerst met Hendrikjen Roelofs en daarna met Trijntje Alberts.
Misschien een beetje off-topic, maar het lijkt me wel een aanvulling voor de site van Guus. (En voor de site van woitech)
Mijn belangstelling hiervoor komt voort, omdat Jan Luiten x Oegjen Thijs voorouders van mij zijn. En dus Luite Hendriks x Trijntje Alberts ook
@Guus, op de site staat bij Oegjen Thijs de achternaam de Goede. Maar de achternaam de Goede kom ik tegen bij haar schoonzus Aaltjen Geerts, waar ze twee keer doopgetuige is. Weliswaar worden de kinderen van haar broer Gerrit ook de Goede genoemd. Maar bij Oegje komt ik die achternaam niet tegen. Sowieso weet ik niet of achternamen wel familienamen waren. De kinderen van Oegje gaan later Slagter of van de Beld heten.
bericht 2
dopeling:
https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I718.php
doopgetuige:
https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I6360.php
Hilligjen Geerts, vrouw van Kier Alberts Kappe en dochter van Geert Kiers. Dat laatste volgens:
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... eerts&oc=2
Maar hier staat ook, dat ze begraven is op 12 april 1736. Dan kan ze niet de doopgetuige zijn in 1741.
Op sluzigers staat een ander Hilligjen Geerts als doopgetuige vermeld.eppe schreef: ↑13 apr 2025, 07:11Goedemorgen, Ik vermoed dat die doopgetuige Hilligje Geerts de volgende persoon is:
dopeling:
https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I718.php
doopgetuige:
https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I6360.php
Hilligjen Geerts, vrouw van Kier Alberts Kappe en dochter van Geert Kiers. Dat laatste volgens:
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... eerts&oc=2
Maar hier staat ook, dat ze begraven is op 12 april 1736. Dan kan ze niet de doopgetuige zijn in 1741.
Er klopt misschien toch iets niet Egbert,
Er zijn immers meerdere Luitien Hendriks en Hendrik Luitens weet ik uit de rechterlijke archieven;
je zegt dat in die ene link wel goede informatie staat, waarin staat dat Luite Hendriks in 1687 geboren moet zijn. maar dat kan niet als hij 2 x getrouwd is. dan moet hij van ong. 1660 zijn toch? Tenminste als hij eerst met Hendrik Roelofs is getrouwd geweest en daarna met Trijntje Alberts..
Er zijn immers meerdere Luitien Hendriks en Hendrik Luitens weet ik uit de rechterlijke archieven;
je zegt dat in die ene link wel goede informatie staat, waarin staat dat Luite Hendriks in 1687 geboren moet zijn. maar dat kan niet als hij 2 x getrouwd is. dan moet hij van ong. 1660 zijn toch? Tenminste als hij eerst met Hendrik Roelofs is getrouwd geweest en daarna met Trijntje Alberts..