Han,
Dankzij jouw vraag waarom Berendina Veldjans overlijdt als Berendina Borkend, heb ik toch nog wat nieuwe dingen gevonden.
Want blijkbaar heeft het gezin Joan Berentsz Groot Koerkamp x Grietjen Tonnisz Elmerink enige tijd op Borkend (in Elsen/Markelo) gewoond. Daarom ben ik voor het eerste huwelijk van hun zoon Teunis (met ene Janna) ook in Rijssen gaan zoeken. Uit dat huwelijk had hij twee kinderen (een zoon en een dochter, volgens de voogdijakte uit 1762). Het overlijden van dochter Aaltjen in 1825 had ik al gevonden. En dit is waarschijnlijk haar doop:
Rijssen (RK) 26-11-1752 k: Aleijda Boorkent op de Borckel v: Antonius m: Joanna get: Elizabetha ten Nueselaar in Enter
Van hetzelfde echtpaar ook nog een zoon:
RK (Rijssen) 23-11-1753 k: Joannes Boorkent op de Borckel v: Antonius m: Joanna get: Hermina Boorkent et Joannes ten Noeslaer
Helaas start het RK trouwboek van Rijssen pas in 1761, maar in het NG trouwboek staat het huwelijk vermeld (NB de inwoners van Elsen vielen kerkelijk onder Rijssen)
Rijssen (NG): 14-08-1751 Theunis Borckendt x Janna ten Oesselaar; op de Borkelt onder Elsen, woonende in Rijssen
Jan op ‘t Frerikz/Vrerikshuis (Luttenberg)
-
-
Re: Jan op ‘t Frerikz/Vrerikshuis (Luttenberg)
Om ook nog even terug te komen op dit huwelijk dat Ria gevonden had:
Dalfsen: 11 september 1789 Jan Janssen j.m. en Willemina Janssen j.d. beide in Lenthe en Roomsch; 27 september 1789 getrouwd alhier
Dalfsen (RK): 1789-10-03 - conjuncti sunt Joannes Jansen van de Pagie uit Heten et Wilhelmina Jansen op de Hasselt. Testibus Henrici Asjes et Henrici Moleman - Lenthe
Ik vermoed dat dit Jan Pagie is die op 16-08-1759 in Raalte (RK) gedoopt werd, hoewel het natuurlijk altijd lastig is als er twee broers met dezelfde naam rondlopen. Een andere Jan Pagie trouwde immers in 1808 en hertrouwde als Hutteman in 1811.
Van Jan Jansen Pagie x Willemina Jansen heb ik twee kinderen gevonden (Dalfsen, RK):
3 december 1791 Joannis Jans en Mientje Jans opt Jan Harms Klein Hasselt in Lenthe get: Hermannus Jans, broer van de moeder k: Suantje
26 augustus 1796 Joannes Jans Pagi en Wilmina Jans opt Hasselt in Lenthe get: Mannes Mol, broer van de moeder k: Jan
Zwaantje uit 1791 is jong overleden (begraven Dalfsen): 1794-01-16 Zwaantje dv Jan Janssen en Willemina Janssen op 't Hasselt in Lenthe
Het echtpaar woonde op (Klein) Hasselt en in denk dat Willemina daar geboren is:
Dalfsen (RK) 22 november 1756 Jan Hermsen en Wilhmjen Jochems op de Hasselt in Lente get: Hendrikjen, grootmoeder k: Wilhelmina
Het overlijden van Willemina Jansen (Hasselt) heb ik niet kunnen vinden en ook zoon Jan (uit 1796) kan ik niet meer traceren.
Dalfsen: 11 september 1789 Jan Janssen j.m. en Willemina Janssen j.d. beide in Lenthe en Roomsch; 27 september 1789 getrouwd alhier
Dalfsen (RK): 1789-10-03 - conjuncti sunt Joannes Jansen van de Pagie uit Heten et Wilhelmina Jansen op de Hasselt. Testibus Henrici Asjes et Henrici Moleman - Lenthe
Ik vermoed dat dit Jan Pagie is die op 16-08-1759 in Raalte (RK) gedoopt werd, hoewel het natuurlijk altijd lastig is als er twee broers met dezelfde naam rondlopen. Een andere Jan Pagie trouwde immers in 1808 en hertrouwde als Hutteman in 1811.
Van Jan Jansen Pagie x Willemina Jansen heb ik twee kinderen gevonden (Dalfsen, RK):
3 december 1791 Joannis Jans en Mientje Jans opt Jan Harms Klein Hasselt in Lenthe get: Hermannus Jans, broer van de moeder k: Suantje
26 augustus 1796 Joannes Jans Pagi en Wilmina Jans opt Hasselt in Lenthe get: Mannes Mol, broer van de moeder k: Jan
Zwaantje uit 1791 is jong overleden (begraven Dalfsen): 1794-01-16 Zwaantje dv Jan Janssen en Willemina Janssen op 't Hasselt in Lenthe
Het echtpaar woonde op (Klein) Hasselt en in denk dat Willemina daar geboren is:
Dalfsen (RK) 22 november 1756 Jan Hermsen en Wilhmjen Jochems op de Hasselt in Lente get: Hendrikjen, grootmoeder k: Wilhelmina
Het overlijden van Willemina Jansen (Hasselt) heb ik niet kunnen vinden en ook zoon Jan (uit 1796) kan ik niet meer traceren.
-
Dalfsen RK
Die 25 Maji 1738 - conjunxi Jan Herms ex Wietem et Wilhmjen Jochems ex Welsum. Coram testibus Fennigjen Suithof et Rebecca Gerrits Mulder, etc.
Zwolle 3 mei 1738 ondertrouw Jan Harmens j.m. te Wijthem met Willempje Jochems j.d. te Welsum onder Dalfsen De proclamatien gaan mede te Dalfsen, alwaar zijn ingeschreven. Attest. na Dalfsen
Dalfsen RK
Die 13 Aprilis 1739 - baptizatus est Hermannus Jansen, cujus pater Jan Hermsen et mater Wilhmjen Jochems conjuges in Welsum. Matrina Swaene Jansen avia
etc..
Die 25 Maji 1738 - conjunxi Jan Herms ex Wietem et Wilhmjen Jochems ex Welsum. Coram testibus Fennigjen Suithof et Rebecca Gerrits Mulder, etc.
Zwolle 3 mei 1738 ondertrouw Jan Harmens j.m. te Wijthem met Willempje Jochems j.d. te Welsum onder Dalfsen De proclamatien gaan mede te Dalfsen, alwaar zijn ingeschreven. Attest. na Dalfsen
Dalfsen RK
Die 13 Aprilis 1739 - baptizatus est Hermannus Jansen, cujus pater Jan Hermsen et mater Wilhmjen Jochems conjuges in Welsum. Matrina Swaene Jansen avia
etc..
-
Contentieuse zaken achterin deel 9
1731-1737 - 1 deel. N.B. achter in inventarisnummer 9.
Gehouden door de verwalter-schout Henr. Cuper.
Het jaar 1733 ontbreekt.
van de overige jaren slechts één of slechts enkele aktes
IS genoteerd op
f185v 12 juni 1732 Jochem Geerts aangepand voor een boete vanwege het RK laten dopen van zijn kinderen
NG dpboek Dalfsen
NG Dalfsen
21-7-1709 Willemtien dochter Jochem Geerts Henrikien … Te Welsum
26-7-1711 Swaantien dochter Jochem Geerts Henrikien Willems Te Welsum
21-1-1714 Geertruijt dochter Jochem Geerts Henrikien Willems Te Welsum
21-6-1716 Willem zoon Jochem Geerts Henrik(ien) Willems Te Welsum
25-6-1719 Gerrijd zoon Jochem Geerts Henrikien … Te Welsum
25-10-1722 Henrik zoon Jochem Geerts Henrikien Willems Te Welsum
3-3-1726 Geertien dochter Jochem Geerts Henrickien Willems Te Welsum
5-12-1728 Aeltien dochter Jochem Geerts Hendrickien Willems Te Welsum
8 augustus 1742 Jan Hermsen en Wilhmjen Jochems in Dalfzen - getuige Henrickjen Wilhms - dopeling Susanna
1731-1737 - 1 deel. N.B. achter in inventarisnummer 9.
Gehouden door de verwalter-schout Henr. Cuper.
Het jaar 1733 ontbreekt.
van de overige jaren slechts één of slechts enkele aktes
IS genoteerd op
f185v 12 juni 1732 Jochem Geerts aangepand voor een boete vanwege het RK laten dopen van zijn kinderen
NG dpboek Dalfsen
NG Dalfsen
21-7-1709 Willemtien dochter Jochem Geerts Henrikien … Te Welsum
26-7-1711 Swaantien dochter Jochem Geerts Henrikien Willems Te Welsum
21-1-1714 Geertruijt dochter Jochem Geerts Henrikien Willems Te Welsum
21-6-1716 Willem zoon Jochem Geerts Henrik(ien) Willems Te Welsum
25-6-1719 Gerrijd zoon Jochem Geerts Henrikien … Te Welsum
25-10-1722 Henrik zoon Jochem Geerts Henrikien Willems Te Welsum
3-3-1726 Geertien dochter Jochem Geerts Henrickien Willems Te Welsum
5-12-1728 Aeltien dochter Jochem Geerts Hendrickien Willems Te Welsum
8 augustus 1742 Jan Hermsen en Wilhmjen Jochems in Dalfzen - getuige Henrickjen Wilhms - dopeling Susanna