Christoffel Oldenhof

Alles wat met genealogie te maken heeft.
helen

Ik heb alleen maar uitgelegd

Bericht door helen » 08 okt 2013, 14:25

Ik heb alleen maar uitgelegd waarom ik denk dat Lummigjen geen stukje is dat in mijn puzzel thuis hoort.
Dat schuif ik dus aan de kant.

[ 08. Oktober 2013, 21:09: Bericht gewijzigd door: helen ]
Afbeelding

helen

Nog een vraag die bij mij

Bericht door helen » 12 okt 2013, 17:45

Nog een vraag die bij mij opkomt:

Stoffers Stoffers verhuisde ca. juli 1748 naar Vollenhove (gegevens hr. Rientjes).
In december 1750 werd een kind van hem begraven.
(Dit zal een voldragen kind geweest zijn, want vroeggeboortes werden volgens mij niet begraven.)

Dan is hij dus ongeveer anderhalf jaar na aankomst in Vollenhove getrouwd.

Wat ik me nu afvraag, hebben hij en Dirkje elkaar al eerder leren kennen?

Anderhalf jaar verkering hebben lijkt mij, in die tijd, erg kort.
Afbeelding

AFJ

Wie weet was het een moetje.

Bericht door AFJ » 12 okt 2013, 18:23

Wie weet was het een moetje. Ze woonden waarschijnlijk onder één dak, toch?

helen

Uiteraard is alles mogelijk,

Bericht door helen » 13 okt 2013, 01:04

Uiteraard is alles mogelijk, maar de regels waren streng in die tijd.
De meid sliep vermoedelijk op zolder en de knecht in de schuur.

Ben over het algemeen minder zogenaamde zevenmaands kindjes tegengekomen dan ik had gedacht.

[ 13. Oktober 2013, 01:20: Bericht gewijzigd door: helen ]
Afbeelding

helen

Op 30-1-1746 trouwt in

Bericht door helen » 13 okt 2013, 17:51

Op 30-1-1746 trouwt in Wanneperveen
Jan Alberts, weduwnaar van Annigjen Jans Lock

(1e huwelijk 15 dec. 1743 Jan Alberts Gele j.m. en Annichjen Jans Lok j.d., beide van Wanneperveen.)

Mogelijk was deze Annigjen Jans een zus van Dirkje en het overlijden was mogelijk de reden waarom Dirkje haar dochter Annigjen Jans noemde.

N.B.
Deze Annichjen Jans Lok is niet de dochter van Jan Stoffels Lok.
Die trouwde namelijk in 1759!

Hoera! Eindelijk een fragmentje dat lijkt te passen.

[ 13. Oktober 2013, 21:23: Bericht gewijzigd door: helen ]
Afbeelding

helen

En nog een snippertje..

Bericht door helen » 31 okt 2013, 15:09

En nog een snippertje...

Getuige Wanneperveen 16-8-1744
Annigjen Jans Lok

bij de doop van een kind van haar mans broer

[ 31. Oktober 2013, 20:13: Bericht gewijzigd door: helen ]
Afbeelding

Daan

f308v ? 14 sep 1764 ? Joan

Bericht door Daan » 07 jul 2014, 09:22

Aaltijn Hendriks WESTERKAMP (van de Juttenkamp), begraven op 11?06?1766 te Wijhe? invnr. 12 f29 ? 11 sep 1729 ? Johan Hermen van Hemert toe den Kritenberg, Richter tot Wijhe.Keurnoten Teunis op den Wesenberg en Gerrit Hendricks.Maria Jansen, echtgenote van Derck op de Westercamp, geassisteerd door Jacob Gerrits op de Hoeve, maakt een testament. Zij vermaakt aan haar zoon Jannes Hendricks 500 Caroli gulden, aan haar dochter Aeltjen Hendricks, echtgenote van Jan Jansen Juttencamp, ook 500 Caroli gulden, en aan haar [stief]zoon Hendrick Derks Westerkamp al haar overige goederen.Wijhe deel 12 f150 ? 7 feb 1733 ? Richter Johan Hermen van Hemert.Keurnoten Pouwel Witholt de oude en Aalbert Bijsterbosch.Verschenen is Aaltjen Hendriks, weduwe van Jan Jansen op den Juttencamp. Tot mombers over haar onmondige kinderen (Jan, Janna, Maria en HendrinaJansen) worden benoemd Evert op den Santcamp en Hendrik op denWestercamp. De moeder bewijst voor hun vaders goed aan de zoon 100Caroli gulden en aan de dochters 75 Caroli gulden, en ieder een bed mettoebehoren (het geld uit te keren aan hen bij hun 16de jaar of dit dante verrenten met 3 procent). Zij zal haar kinderen onderhouden en latenleren lezen en schrijven, de dochters ook het linnen naaien. Bij ziektemogen de keren bij de moeder inkeren. Voor het bewezene stelt de moederals onderpand de door haar bewoonde katerstede de Juttencamp, gelegenin Tongeren onder Wijhe. f308 ? 1 sep 1764 ? Verw. Scholtus Bannier.Keurnoten Ass. Bannier en Hendrik Alberts.Gecompareerd zijn Jan op Harmgarrits Camp [Harm Garrits Camp], cum Harselenbarg met zijn vrouw Hendrina [geen achternaam vermeld] marito tutore, Harmen Agterhuis weduwnaar van Maria Jans, Janna Jans weduwe van Asjen op de Klippe, geassisteerd met Hermen Agterhuis als haar momber. Zij verklaren dat hun moeder Aaltjen Hendrix op den Juttenkamp, aan hun voldaan heeft hun vaderlijke goed, zoals aan ieder in het bijzonder bewezen is bij maagscheiding en erfuiting van 7 februari 1733. Zij quiteren hiervoor hun moeder f308v ? 14 sep 1764 ? Joan Bannier JUDr, Scholtus van Heino en Verw.Scholtus van Wijhe. Keurnoten Assuerus Bannier en Derk Hammink.Gecompareerd is Aeltjen Hendrix, vrouw van B. op Juttencamp, geassisteerd door de Heer Gerhard Bannier als haar momber. Zij cedeert en draagt over al haar gerede en ongerede goederen, niets uitgezonderd (behalve haar lijfdracht), ook haar zilver en goud, aan haar zoon Jan Engtberts. Dit mits hij de comparante haar leven lang zal onderhouden, en gestorven zijnde ordentlijk laat begraven. Verder moet hij aan ieder van de voorkinderen van de comparante, uitkeren 80 Caroli gulden, zijnde aan Jan op Harm Garrits Camp, Janna op de Klippe, *Hendrina aan den Horsselenborg [Horselenberg] en aan haar dochter Maria haar kinderen, getrouwd geweest aan 't Agterhuis; bij eerder overlijden van haar voornoemde kinderen, worden dit hun wettige descendenten.Gehuwd (1) ca.1723 te Wijhe met Jan Jansen HORSSELENBERG (op de Juttenkamp) invnr. 28 f48v ? Actum op den Juttenkamp onder Wijhe, 7 mei 1806 ? Rein TerpstraJUDr, Scholtus van Wijhe.Keurnoten Hendrik van Zanten en Hendrik Agterhuis.Verschenen zijn Jan Engberts en zijn vrouw Maria Jans, wonende op den Juttenkamp, marito tutore. Zij verklaren wegens tevoren reeds opgenomen gelden, waarvan de obligatie in het ongerede is geraakt, schuldig te zijn aan Engbert Harms Horselenberg, aan wie deze pretensie bij afgoeding uit de ouderlijke boedel ten deel is gevallen, 400 Caroli gulden. De rente is 3 procent en de eerste verschijndag 1 mei 1807. De aflossing kan van de zijde van de renteheffers niet eerder dan tegen 1 mei 1812 verlangd worden, waarbij de opzegging van beide zijden 1/4 jaar voor de verschijndag gedaan moet worden. Onderpand is hun eigendommelijk plaatsje den Juttenkamp, met de daaronder behorende landerijen, gelegen in de buurtschap Tongeren, zo als thans door de comparanten zelf wordt bewoond.(Naast de Scholtus tekent en zegelt de eerste comparant, dit voor hem zelf en voor zijn vrouw de tweede comparante, die niet kan schrijven en geen afzonderlijk zegel gebruikt).

helen

Een derde Gerrit Willems

Bericht door helen » 07 jul 2014, 17:43

Een derde Gerrit Willems gevonden:

Wijhe, 7-11-1730 huwelijk

Gerrit, van Tongeren j.m., zoon van Willem Gerrits op Tongeren
en Derrekyn Goossens, van Goossen Roelofs op Wengelo, beide onder Wijhe

-----------------------------------

Bij deze, die we al hadden:

Wijhe, huwelijk 28-1-1730
Gerrit Willems, z.v. Willem Goossens op den Oldenhof en Maria Jacobs d.v. Jac. Roelofs Knape, beide in Tongeren onder Wijhe, alhier getrout

Wijhe, huwelijk 18-9-1735
Gerrit Willems van den Oldenhoff j.m. zoon van wijlen ...(onleesbaar)Oldenhoff in Herxen en Maria Jansen j.d. van wijlen Jannes Flier(?)onder Vorchten

[ 19. September 2013, 20:06: Bericht gewijzigd door: helen ]
Afbeelding

ria van bessen

Willem Goossens was getrouwd

Bericht door ria van bessen » 08 jul 2014, 11:42

Willem Goossens was getrouwd met Willemtjen GERRITS -Willem Goossens woonde op de Oldenhof in Tongeren en hij hertr. met Jude, die weer hertrouwd met Jan Jansen, die zich ook weer Oldenhof gaat noemen.uit zijn 1e huwelijk met Willemtjen Gerritseen dochter Jennegjen en een zoon Gerrit - deze zoon wordt ook wel Knape genoemd naar de caterstede waar hij later op woont, maar zijn nageslacht noemt zich Oldenhofen een zoon Goossen - nageslacht ook Oldenhof uit het 2e huwelijk met Judikien / Jude nog een zoon Willem, die zich ook Oldenhof gaat noemen.Er zijn geen bewijzen gevonden [tot nu toe] dat Willem of zijn 1e vrouw verwant zijn aan Gerrit Jacobs Oldenhof.Hij kan net zo goed de nieuwe pachter zijn, zeg maar.  De enige overeenkomst is dan Tongeren en de naam Oldenhof.Maar of Willem Goossens of zijn 1e vrouw verwant zijn aan Gerrit Jacobs Oldenhof is dus niet te bewijzen

ria van bessen

Er zijn geen huwelijken in

Bericht door ria van bessen » 08 jul 2014, 22:06

Er zijn geen huwelijken in Wijhe van die tijd bewaard gebleven.Het huwelijk kan natuurlijk ergens anders zijn gesloten, misschien ?Uit het Ora van Wijhe blijkt dat zijn vrouw zo heet.Ze kopen in 1716 het caterplaatsje de Papenkamp gelegen in Tongeren.In die akte heet hij Willem Goosens Oldenhof. 

Plaats reactie