Waar komt de naam "van der Bent" vandaan? 1757, Zwolle, Willem en Arent Asjes

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

En die andere Egbert, Egbert

Bericht door Janny Lalkens » 14 mei 2019, 20:27

En die andere Egbert, Egbert van Herfte, zat toch als kastelein op de Koele Lucht, in De Zande? Had ook met Thijs te maken.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 14 mei 2019, 21:35

bericht 2Eghbert van Bercum wonende in het Bouwhuis van den Ordel en deze zou dus de buurman zijn van Evert Jans van Peppelendam. - contentieuse zaken Zwollerkerspel f338 dd 24-4-1697  

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 14 mei 2019, 22:26

bericht 3Vermoedelijk is deze Egbert later getrouwd met de wed van Egbert Plechtink uit Spoolde? Als je in Spoolde woont, waar wordt je dan begraven in de Kruiskerk of op de grote Kerkhof?

Janny Lalkens

Zo uit mijn hoofd: die weduwe

Bericht door Janny Lalkens » 14 mei 2019, 22:44

Zo uit mijn hoofd: die weduwe heette Grietje? En zo is hij toen meen ik aan het Katerveer in de horeca beland. Spoolde zelf begroef ook nogal eens op de Heilig Kruis kerkhof/Binnengasthuis. De gegevens die we daarvan hebben starten redelijk laat.Iemand wees me er eens op dat het nogal een standenmaatschappij was op die kerkhoven. De mensen die de stad regeerden werden in de Michaëlkerk begraven, Middenstand in de Broerenkerk. Wat minder volk in of bij de Bethlehemkerk. En hoe later op de dag hoe hoger je in stand was. Half 11 voor de armere mensen en 's avonds was het helemaal duur. Ik weet niet of dit verhaal klopt. En ook werd soms de vrouw bij een andere kerkhof begraven dan jonge kinderen.

harro

Goedenavond. Ik ben nieuw op

Bericht door harro » 14 mei 2019, 22:56

Goedenavond. Ik ben nieuw op het Forum. Naam Harro (Herman Gerrit) van der Bend. Ik woon in Zoetermeer. Mijn grootouders, Herman van der Bend en Willemina Duerink trouwden in 1902 in Zwolle. Mijn ouders zijn beiden in Wijhe geboren.Midden jaren zeventig heeft mijn vader over de Van der Bend familie contact gehad met de heer Verstegen uit Almelo. Uit de briefwisselingen geef ik onderstaand wat citaten. Ik heb de gegevens niet gecontroleerd.Over de stamboom :"Asken (Asjes) Jansen geboren in Haarst. Asken is twee keer getrouwd geweest. Uit het tweede huwelijk met Aaltien Tönies werd geboren Asjes geboren 22-3-1625 te Haaarst. Asjes (naar zijn vader ook Asjen Willems genoemd) trouwde 5 keer. Uit het eerste huwlijk met Grietjen Gerrits is geboren Willem Asjes 28-12-1658 te Haarst. Hij trouwde op 11-5-1684 met Annetje Warners. Uit dit huwelijk Asjen Willems geboren 30-10-1687 te Haarst ..."Over de naam vond ik nog een hypothese: "Het woord bent houdt verband met het woord beemd, dat vlak, waterrijk land, in het bijzonder weiland betekent....De voorvoegsels "van der" schijnen in betekenis het zelfde te zijn als het achtervoegsel ink of inck" Ik ben enige tijd bezig de stamboom van de Van der Bend familie op te stellen. Ik heb bewondering voor het zoekwerk dat door deelnemers aan dit forum al is verricht. 

Janny Lalkens

Wat een mooi bericht! Ik heb

Bericht door Janny Lalkens » 14 mei 2019, 23:15

Wat een mooi bericht! Ik heb direct even gekeken naar de doopdatum van Asjes 22 maart 1625 en vond toen in het doopboek op blz. 210: Assien s: van Assien Jansen die moeder Anne Wilmes. Is dit kind dan ook mogelijk verder door het leven gegaan als Assien Assies?

Janny Lalkens

Leuk! Van Ommen en

Bericht door Janny Lalkens » 15 mei 2019, 09:18

Leuk! Van Ommen en Dedemsvaart weet ik dat daar de naam voorkomt, maar nu is het ook goed zichtbaar. Bedankt.

Daan

Zie ook hier diverse

Bericht door Daan » 15 mei 2019, 10:45

Zie ook hier diverse omschrijvingen. https://www.cbgfamilienamen.nl/nfb/deta ... r=eq&taal=

ria van bessen

Leuk, deze bijdragen van

Bericht door ria van bessen » 15 mei 2019, 11:51

Leuk, deze bijdragen van meelezers! Dank jullie wel.Helaas ...Assien Willems en Grietien Geertsen [zij is d.v. Gerrit Alberts te Haarst] hun gedoopte zoon Willem 28-12-1658 wordt niet meer genoemd in de voogdijakte opgemaakt dd 30-10-1661 als Assien de vader gaat hertrouwen. Er worden dan 4 kinderen genoemd; Henderick [22-8-1644 ouders wonen te Haarst], Albert [05-10-1647], en Jantien en Aeltien Assies. Assien huwt de 1e x als jongeman op 19-11-1643 met Grietien.Hij huwt 2e x met Hendrikje Werners jd te Berkum als wedr. te Spoolde [!] 17-11-1661 NG Zwolle. Uit dit huwelijk: Elisabeth, Willemijne, Gerretien, Jan, nog een Jan en Werner volgens de doopaktes. Volgens de voogdijakte leven nog in 1673 - Grietien [doop dus niet gevonden], Elisabeth, Willemtjen, Gerrichjen en Werner.Assien huwt 3e x met Geesjen Jansen en uit dat huwelijk nog een zoon Assien. Dit volgens de voogdijakte dd 15-11-1675 f433.Deze zoon huwt als Assien Asjes jm te Spoolde met Jannigje Klaas jd op Gelderkamp te Vorchten [Gelderland] - procl. 30 jan 1701   

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 15 mei 2019, 12:23

bericht 2De kinderen van onderstaande Assien Willems en zijn 1e vrouw [Grietien Geertssen Brants] worden genoemd in het stift Essen 1675 apr 6 [viii:147]. Dochter Jannechien Assiens is al overleden en heeft een kind waarvoor Henrick Assiens en Gerrit Hermsen als voogden mede caveren.Grietje Geertssen Brants is dus dezelfde als Grietje Gerrits d.v. Gerrits Albert te Haarst.  Zij wordt ook genoemd als Grietien Brants bij de doop van haar zoon Albert.Haar zus is Geertien Geertssen Brants die huwde met Assien Egbertssen - hij is de zoon van Egbert Assies en Tonissen Dries [hun huwelijk 18-10-1627 Zwolle]. Zijn vader Egbert Assies is weer de zoon van Wijmond Hendricks en Assien Hendriks. Wijchmond hertr. met Jan Hendriks op de Hogebeek en deze wonen in Wijhe en zijn verder heel goed te volgen. Albert Geertsen/Gerrits Brants huwde Arentjen Hendriks - zie stift Essen. Zij hertr Jan Lamberts  4-6-1673en wonen ook in Haarst en doet belijdenis als vrouw van Albert Gerrits te Zwolle in dec 1664. Uit het huwelijk met Albert; de kinderen Willem, Berentjen, Grietjen, Geertjen, Jannichjen en Gerrit volgens f29 dd 22-8-1673 ZwollerkerspelVan deze Assien Egberts vermoeden wij dat hij een dochter Egbertje heeft die als jd van Haarst huwt met Lambert Jans jm te Haarst. Maar haar doop is niet te vinden. Ook geen andere kinderen, ook geen Willem. 

Plaats reactie