Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Herman van der Bent

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Herman van der Bent » 15 nov 2025, 15:58

Egbert_ schreef:
24 okt 2021, 20:27
ria jongman schreef:
24 okt 2021, 19:05
1728-05-06 Zwartsluis Doop Annegjen DV Henrik Berkum Stijntjen Willems, get Aaltjen Egberts

Geen Anna Catharina toch?
Mee eens. Hoewel het niet de eerste keer zou zijn dat een dochter bij de doop één naam kreeg, en later twee voornamen blijkt te hebben.

Mij is ook niet duidelijk waar het bewijs is, dat Anna Catharina bij Henrik Berkum Stijntjen Willems. Of het moet komen van de trouwinschrijving te Zwolle:
  • 1771 Den 23 Maart
    Jan Harms Platen j.m. geboren en wonende aan de Zwarte Sluis en
    Anna Catharina van Berkem j.d. geboren aan de Nieuwe Sluis laast gewoont
    hebbende te Zwolle
    De Gebooden gaan mede aan de Zwarte Sluis zijnde daar den 14 deser
    ingeschreven.
    Den 7 April 1771 Att: verleent om daar te mogen trouwen.
Ook bij de trouwinschrijving Zwartsluis staat dat ze geboortig is van de Nieuwesluis en wonende te Zwolle.

Volgens het doopboek van Zwartsluis was er maar één van Berkum in Zwartsluis tussen 1700 en 1800. En dat was Henrik van Berkum met Stijntjen Willems, en die woonden aan de Nieuwe Sluis.
Aanvullend bewijs gevonden dat Anna Catharina van Berkum die in 1771 met Jan Platen trouwt toch zeer waarschijnlijk de dochter is van Hendrik van Berkum geboren 1728. In Zwolle is in 1774 deze akte te vinden:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... g=nl&i=222
Bij resumtie gedelibereert sijnde op de req=te van Jan Plaaten pose et nome ux : Anna van Barkum woonagtig aan de swartesluijs om redenen ten req=te breeder geallequeert versoekende , dat Haar WelEd: Hoog Achtb aan hem, in saaken T : eene Hendrik Geerligs wonende aan het haarstervheer, gratieuselijk een advocaat procureur gerigtsjura en al wat verder tot het voeren van een proceduure aan het Schoutengerigte alhier nodig is pro deo gelieven te verleenen, op het rapport van de Heeren Presidenten goedgevonden ’ t versoek ten reg=te gedaan te wijsen van de hand, en word de Heer Scholtus van Zwolle gerequireerd voors: saake te examineeren en deselve na bevindinge de plano afte doen.
In 1737 wordt oa Assijn Willems aangesteld als voogd over Annegien van Berkum, maar die overlijdt een maand later in mei 1737.
Hoogschoutambt Hasselt. Hasselterkerspel invnr 3130 - Hasselt, 25 April 1737.
Trijntien Willems, weduwe van Hendrik van Berkum, gaat hertrouwen met Gerrit Peters, en over haar twee onmundige kinderen, met namen Hendrikje en Annegien van Berkum, worden tot voogden aangesteld Assijn Willems en Berent Meijer. Ieder kind ontvangt een gouden ring, etc.
Hendrik Geerligs is 23-06-1754 getrouwt met een dochter (Annigje Asjes) van deze Assijn Willems, en zal om één of andere reden er mee te maken hebben.

Mogelijk weet iemand meer over de rechtzaak in 1774 tussen Anna van Berkum en Hendrik Geerligs? Daar is vast in Zwolle meer over te vinden, maar dat is mij vooralsnog niet gelukt. Mogelijk heeft het iets te maken met de voogdij van 1737? En mogelijk weet iemand of en waar de aktes van Hasselterkerspel online te vinden zijn? Ik ben wel benieuws of er na 1737 een andere voogd wordt benoemd.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 15 nov 2025, 16:15

0037.1 Hoogschoutambt Hasselt ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

https://collectieoverijssel.nl/collecti ... 7.1#inv3t1

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 16 nov 2025, 09:26

Egbert, bedankt.

Ik was zelf aan het zoeken op familysearch naar deze boeken, maar daar kan ik ze niet vinden. Ik zoek ze daar met een speciale reden. Zoals jullie vast al weten ben ik wel fan van het doorzoeken van oude bronnen met AI. De computer vertaalt dan automatisch oud geschreven tekst. Dat kon eerder al met Transkribus, maar familysearch heeft nu ook een heleboel genealogische bronnen doorzoekbaar gemaakt. Mogelijk dat niet iedereen op het forum dit weet. Bij deze de tip hoe je daarin kan zoeken:

Na het gratis inloggen op familysearch, ga onder "Zoeken" naar "volledige tekst". Daar kun je zoekwoorden invullen en heel veel oude boeken, vooral rechterlijke archieven automatisch doorzoeken . Dit zoeken werkt net als de Generale Index, je moet een beetje handig worden met het gebuik van "?" (vervangt één letter), "*", (vervangt een tekenreeks), "+" (zet dit voor elk apart woord dat je zoekt) en de "" (tussen aanhalingstekens zoekt precies die tekenreeks). Houd bij het zoeken in gedachten dat tekst op de foto's automatisch is vertaald en dat dat ongeveer voor 90% tot 95% goed gaat. Je moet dus soms best ruim zoeken om een voorouder te kunnen vinden. Bedenk ook dat hoe ouder de tekst, hoe minder goed de automatische vertaling is.

Wat bij het zoeken een handige toevoeging kan zijn is het afbakenen op regio. Dat kan op twee manieren. De eerste is door in het zoekveld bij "plaats" een stad in te vullen. Dan wordt er bij het zoeken in de tekst ook naar die stadsnaam gezocht, en dat gaat best vaak goed als die stadsnaam bijvoorbeeld in de titel van de bron staat. Maar dat werkt niet perfect. Een tweede manier is door het zoekveld "plaats" leeg te laten, en na het zoeken filters toe te passen naar regio (in het linker menu). Dat werkt vaak beter, want dan wordt er afgebakend op de plaats van de archiefhouder, en dan hoeft de stadsnaam niet perse zelf in de tekst voor te komen.

Ik heb de afgelopen tijd op deze manier al weer een tijd zitten zoeken naar mijn voorouder "van der Bent" zoektocht, en onder andere zo bovenstaande vermelding uit 1774 gevonden. Wat een nadeel van het zoeken via familysearch is dat je wel aardig goed individuele aktes kunt vinden, maar dat het lastig is om de structuur van de bronnen te zien. Met andere woorden, je kunt wel een mooie akte vinden, maar met die informatie verder zoeken in specifieke andere bronnen is dan wel weer lastig.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Specifiek voor Ria: Derk Dorgelo (zoeken met varianten en ?**"") levert best wel wat mooie resultaten op. Dorgelo is een vrij unieke naam. Leuk om eens te proberen (al vond ik zelf nog niks wat behulpzaam is in je zoektocht).

Plaats reactie