Henrick De Collardt van Lijnden X Magdelena De Vignij

Alles wat met genealogie te maken heeft.
AFJ

Je zou voor de beleningen met

Bericht door AFJ » 22 feb 2013, 11:14

Je zou voor de beleningen met die tienden ook nog de
"Repertoria op de registers van de particuliere leenkamers in Overijssel, 1400 1809" kunnen raadplegen. Ik weet overigens niet zeker of de lenen onder Arendshorst erin staan.

Annelies Onijs Koetsier

Oef ik moet nog behoorlijk

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 22 feb 2013, 12:09

Oef ik moet nog behoorlijk bij lezen, fijn dat jullie zo enthousiast mee zoeken en helpen!

Wat betreft een vraag, hieruit heb ik de kinderen gehaald.
volgens ORA Zwollerkerspel
f68 - 12 okt 1649 - Richter "Substituijt" Jacob van Muijden.
Keurnoten Henrick van Braeckel en Engbert Willemsen Dijck.
In het Gericht zijn verschenen Jonker Henrick de Collaerdt en Jonker Wilhelm de Collaert van Linden, broers [gebroederen], verder Johan Bouwier van de Vrijhoff toe Mullen voor hem zelf en als man en momber van zijn WelEd. huisvrouw Joffer Maria Collaert, absent zijnde, voor wie hij de rato caveert, verder nog "dieselve" Jonker Johan Bowier als gevolmachtigde van de Jufferen Juliaen de Collaerdt en Elisabet d' Collaert, hun comparantens respectievelijke zusters, volgens procuratie voor Schepenen en Burgemeesters in het Scholtambt van het Land van Cuijck onder hun Schependoms zegel en "signatuijre" van de gesubstitueerde landschrijver Linnaert Ebben gepasseerd, die alhier mede in het Gericht vertoond en gelezen is, tesamen kindskinderen en erfgenamen van zaliger Jonker Wilhem van Broeckhuijsen ten Doorne en Joffer Maria van Vijterwijck [= Uijterwijck], in hun leven gewezen eheluiden.

Zij verklaarden in die kwaliteit voor hun en hun erfgenamen eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij verkopen, cederen en transporteren mitsdezen, voor een somma van penningen hun comparanten ten genoegen voldaan en betaald, aan Roeloff Arentsen, woonachtig te Haerst, zijn huisvrouw Aeltien Peters en hun erfgenamen een koeweide groot 2 morgen land, gelegen te Haerst in dit kerspel van Swolle, daar Jonker Mulert op ten Ordel ten oosten en de Hr. Drost van Lingen ten westen, "naest gelandet" en gelegen zijn. Zijnde vrij eigenlijk goed, en onbezwaard van alle uitgaande renten en thinsen, maar [doch] met een vierde part van de onraad van dijk(en) of anders tot hun goederen te Haerst behorende. Belovende "deselve" te wachten en waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
- Procurator Munts zal uit naam van de gezamenlijke comparanten mede zegelen en tekenen.

f69 - [Behorende bij de vorige akte:]
"Alsoo" Jonker Henrick de Collaert en Jonker Wilhelm de Collaert van Linden, broers, verder Jonker Bouwier van Vrijhoff toe Mullen voor hem zelf en als man en momber van zijn huisvrouw Joffer Maria de Collaert, voor wie hij de rato caveert, en nog Jonker Johan Bowier als gevolmachtigde van Joffer Juliaen de Collaert en Elisabet de Collaert, gezusters, volgens procuratie voor Schepenen te Vierlincxbeeck in "den Overampte" van het Land van Cuijck, onder hun Schependoms zegel en "signatuijre" van de gesubstitueerde landschrijver Linnaert Ebben gepasseerd, als erfgenamen en kindskinderen [= kleinkinderen] van zaliger Jonker Willem van Broeckhuijsen ten Doorne en Joffer Maria van Uijtterwijck, in hun leven gewezen eheluiden, op heden cessie en opdracht hebben gedaan aan Roeloff Arents te Haerst en diens huisvrouw van [een] zekere koeweide of 2 morgen land gelegen te Haerst, zonder dat de huisvrouw van Jonker Johan Bowier present is geweest of gerichtelijke volmacht van vertoond, en dat de Jufferen Juliaan en Elisabet d' Collaren in het passeren van die volmacht op Jonker Johan Bouwier met geen mombers gerichtelijk geassisteerd zijn geweest. Zo is het dat de voorschreven comparanten tesamen en elk apart beloofd en aangenomen hebben gerichtelijke akte van approbatie en genoegzame verwijzing en aggregatie van de voorschreven absente personen uit te brengen, teneinde [dat] de kopers onbezwaard mogen zijn, waarvoor zij tot onderpand stellen hun goederen en landerijen in dit kerspel van Swolle gelegen, die daarvoor zo lang geaffecteerd en verbonden zullen zijn en blijven voor alle evictie en opspraak tot de tijd van genoegzame "verseeckerheijt" als voorschreven door hun overgezonden en uitgebracht zal zijn.

[ 22. Februari 2013, 12:10: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]

Annelies Onijs Koetsier

Omdat jullie zo snel zijn,

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 22 feb 2013, 12:16

Omdat jullie zo snel zijn, komen mijn postings soms tussen inmiddels andere gespreken te staan.

Ik doelde op de huwelijks belofte die verbroken is.
Als Anna Pennis tegen Hendrik C.v.L. procedeert.
Als zij niet met elkaar gehuwd waren, wat doet die naam dan op dat bord?

Wat bedoelt André met De overledene in 1726 is trouwens in principe niet deze Hendrik C.v.L. maar een zoon?

Weer wat geleerd, een man heeft dus een schild, een vrouw een ovaal.

AFJ

Dit zijn dus kinderen van

Bericht door AFJ » 22 feb 2013, 12:16

Dit zijn dus kinderen van Diederik Collard en Ottonia van Broekhuijsen.

AFJ

Een wapenbord geeft slechts

Bericht door AFJ » 22 feb 2013, 12:18

Een wapenbord geeft slechts een biologische afstamming weer, het bewijst niets over de aard van de relaties tussen de moeder en de biologische vader...

(trouwens in aanvulling op wat ik eerder schreef, de manier waarop de kwartieren op dit bord verdeeld zijn, is een van de mogelijke manieren om ze te verdelen. Soms wijken de systemen voor vaders- en moederszijde zelfs af. Dat is hier echter m.i. niet het geval.)

[ 22. Februari 2013, 12:20: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

AFJ

Alles meewegend kom ik tot

Bericht door AFJ » 22 feb 2013, 12:26

Alles meewegend kom ik tot het volgende schema:

I. Arnold Collard

II. Diederik Collard x 1615 Ottonia van Broekhuijsen

III.a Hendrik x 1659 Johanna van Echten
III.b Willem
III.c Maria x Bouwier van Vrijhoff
III.d Juliana
III.e Elisabeth

IV. Hendrik (dp. 1644, verwekt bij Anna Pennis de Lagoor) x 1670 Magdalena de Vigny

V. Hendrik, overleden 1726

Of de wapenvoerder op het wapenbord is inderdaad IV. Hendrik geb. 1644 die bij gebrek aan voldoende eigen wapenkwartieren die van zijn vrouw óók opvoerde, wat eigenlijk niet hoort...

[ 22. Februari 2013, 12:35: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

Albert Aalderson

Andre inderdaad zijn dit dus

Bericht door Albert Aalderson » 22 feb 2013, 12:36

Andre inderdaad zijn dit dus kinderen van Diederik en Ottonia , klopt ook beter met de vernoemingen en geen kinderen van het echtpaar Hednrik Cvl. en Johanna van Echten.

Ik denk toch even anders voor wat betreft dit opzetje:

Hendrik III a. verwekt bij Anna Pennis Hendrik IV
en deze Hendrik IV huwt [heel jong] met Johanna van Echten

Albert Aalderson

Nog even een reactie omtrent

Bericht door Albert Aalderson » 22 feb 2013, 12:40

Nog even een reactie omtrent de kwartieren, deze krijg je bij een biologische en wettige afstamming van je ouders.

Ben je niet wettig en dus alleen biologisch een afstammeling dan ben je een bastaard en dus niet gerechtigd om deze wapens te gebruiken.

AFJ

Albert, je zult ongetwijfeld

Bericht door AFJ » 22 feb 2013, 12:49

Albert, je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar bij een niet-riddermatige familie vraag ik me af hoe streng daar naar gekeken werd...

Hendrik IV heeft dus volgens jou óf een broer Hendrik die met De Vigny trouwt óf hij trouwt zelf in 1670 met De Vigny, wat gezien het vermoedelijk overlijden van Johanna van Echten in de jaren 1660 niet onmogelijk is. Het j.m. bij zijn huwelijk is dan met een korreltje zout te nemen...

[ 22. Februari 2013, 12:52: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]

Annelies Onijs Koetsier

Dit is wat ik in IJsselmuiden

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 22 feb 2013, 13:11

Dit is wat ik in IJsselmuiden heb gevonden. Mijn mede zoeker schreef dat dit elkaar ook tegen spreekt met de aktes van Zwollerkerspel.

verder nog dat huwelijk van hendrik CvL x johanna van echten

getrouwd in 1659 toch?
openen testament in 1661 toch?
is 2 jaar toch?

Fol. 112/112v
Copia.[zwaar beschadigd stuk]
Johanna van Echten, geboren dochter van de....(met dr. Gooswijn Hogencamp als momber), maakt ter voorkoming van twist haar uiterste wil. Als zij komt te sterven zonder kinderen na te laten dan benoemt zij haar man Henrij de Collart van Lijnden tot universeel erfgenaam, voor allodiaal en leengoed, rentebrieven, hypotheken, obligaties en uitstaande gelden en de meubels en inboedel. Mocht hij na mijn kinderloos overlijden een tweede huwelijk aangaan, dan zal hij het vruchtgebruik genieten van de helft van de nalatenschap, etc.
Actum Zwolle 14 maart 1659.

Fol. 113 [Beschadigd]
Lucas Vriesen en Conradt Nijlant, schepenen van Zwolle, verklaren dat voor hen is verschenen vrouwe Joanna van Echten, vrouw van jonker Henrij de Collart van Lijnden, met de E. Gooswijn Hogenkamp I.U.Dr. als haar momber, en overhandigd hen haar besloten testament.
Actum 15 maart 1659. Getekend: Joannes Buis, secretaris.

Op de andere kant stond:
Jellis Nijlandt. der rechten doctor, ambtman van Colmschate en leenheer van het erf en goed Overheine en de katerstede Luttike Overheine en toebehoren, gelegen in het kerspel Heino, verklaart dat voor hem is verschenen de weledele vrouwe Joanna van Echten, tegenwoordig gehuwd met jonker Henrij de Collart van Lijnden (met haar momber Assuerus Strockel, secretaris van Deventer), welke haar voor schepen van Zwolle vertoonde besloten testament laat approberen.
Leenmannen waren Jan van der Beeck en Johannes Rouse, secr. van Deventer.
Actum 16 maart 1659. Get. Jellis Nilant, dr.

Fol. 113v
Op verzoek van jonker Henrij de Collart van Lijnden is overgeleverd aan dr. Jellis Nilant, ambtman van Colmschate en leenheer, het hiervoor genoemde testament. Het werd geopend en aan hem voorgelezen.
De roedendrager Wijcher Lucas had van de opening kennis gegeven aan jonker Evert van Echten en gevraagd of hij er bij wilde zijn. Dat wilde hij niet.
Actum in presentie van Assuerus Strockel en Joannes Rouse, secretaris en leenman.
Deventer 18 april 1661. Getekend door Ass. Strockel.

Plaats reactie