Genealogie Van Dam Zwollerkerspel
-
damvanmj
Janny, dank je.
Janny, dank je.Ik zal binnenkort zelf nog een keer op VPND kijken. En jij veel succes met die andere zeer moeilijke zoektochten.Groet, Martijn
- ria van bessen
Martijn, ik vind het leuk om
Martijn, ik vind het leuk om te doen, dus maak je geen zorgen, als ik er genoeg van krijg dan stop ik. Die grens kan ik wel vinden hoor. Met permissie ga ik nog even door.Ik heb niet de verwachting dat ik ooit de doop van Berend zal vinden, maar aan de andere kant wil ik toch proberen om zoveel mogelijk te vinden - uiteindelijk weten we alleen zeker dat Berend van de Rouwenkamp in Hessum komt, maar niet of hij er is geboren. Door onderlinge verbanden te leggen op grond van feiten kan er wel een spoor gevonden naar .. dus pluizen we uit, draad voor draad. De Kraijenschot is een gegoede familie, daar is best veel over te vinden. Zo vond ik ook dat Jannes Leeuwenberg pachter is op het erve 't Rode huis gelegen in Berkum en dat hij pachtschuld heeft; waarvoor Jannes Craijenschot en zijn vrouw Aleida Jansen borg staan. Datum 12 febr 1764 ORA Heino. Borg sta je voor familie, niet voor wildvreemden. Jannes Leeuwenberg is namelijk gehuwd met Maria Kraijenschot d.v. voornoemd echtpaar.Jannes Leeuwenberg wordt ook Jannes Vrolijken genoemd. Uitleg hierover kan, indien nodig.Ene Bernardus en Janna Leeuwenberg zijn getuige bij de hertrouw op 28-8-1741 [RK Pastoorskerk Kampen] van Albertus van Lente, de vader van Jannes Alberts van Lente die met Geertrui Berents Bouwhuis trouwt. En die voogd wordt in plaats van Gerrit van Dam, de oom.Berent Leeuwenberg en Janna Jans zijn beiden overleden voor 1 april 1752 en laten dan een onmondige dochter na Gesien genaamd. Dit stel heeft in ieder geval ook een volwassen zoon Jan, die voogd wordt over zijn zusje. Volgens f43 Ijsselmuiden dd 1-4-1752. Albert Jans van Lente is ook huwelijksgetuige wanneer Berent Leeuwenbergh en Joanna Jans trouwen RK Paterskerk op 13-2-1723 te Kampen.Dan nog dit ..Gerrit van Dam is begraven te Kampen op 2 april 1789. Zijn weduwe hertrouwt nog op 8 jan 1790 te Kampen en ze is begraven in 1811 als Maria de vrouw van Frans Cloris te voren gehuwd aan Gerrit Verdam. Beide namen worden hier dus gebruikt.Gerrit en Maria hebben een turfdragersplaats in Kampen in 1768. Die stellen ze als onderpand voor een lening van 400 gls tegen 4 % p.jr. Deze lening is afgelost, volgens de gegevens van Annick Alinck haar site.Als Gerrit met Maria trouwt is hij ruiter in de comp. van de Hr Majoor Onderwaeter en weten we dus niet zijn afkomst. Maria huwt als jd in de Nieuwstraat, dat klopt wel. Maar haar vader laat in Wijhe nog 2 kinderen RK dopen ]1721 en 1723] en verhuist dan naar Zwolle.Gerrit Craijenschot is genoteerd in de VOT 1748 onder de wijk Diezerstraat met een Maria onder de 10 jaar. Volgens het inwonersregister 1742 is hij geboren in Heino - woont er 16 jaar - heeft 4 kinderen - is Rooms en zijn beroep is timmerman.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2via de GIdd 21-9-1765
Maria Craejenschot en haar man Gerrit van Dam, ruiter onder 't regiment van de generaal majoor de
Famars te Campen, transporteren voor zich zelf en haar man als gevolmachtigde van Lam-
berta Kraeijschot te Amsterdam en van Jan Kraeijenschot te Wezel,hun portien in het
huis staande op de Nijstad van wijlen Gerrit Craejenschot en Janna van Besten, aan hun
zwager en schoonzuster Gerrit Engels en zijn vrouw Margaretha Craejenschot
Bron: Transportregister blz.445
Maria Craejenschot en haar man Gerrit van Dam, ruiter onder 't regiment van de generaal majoor de
Famars te Campen, transporteren voor zich zelf en haar man als gevolmachtigde van Lam-
berta Kraeijschot te Amsterdam en van Jan Kraeijenschot te Wezel,hun portien in het
huis staande op de Nijstad van wijlen Gerrit Craejenschot en Janna van Besten, aan hun
zwager en schoonzuster Gerrit Engels en zijn vrouw Margaretha Craejenschot
Bron: Transportregister blz.445
-
damvanmj
Ria, dank je. Ik blijf je met
Ria, dank je. Ik blijf je met zeer grote belangstelling volgen.Veel succes en hartelijke groet,Martijn
- ria van bessen
In Jutphaas trouw en
In Jutphaas trouw en doopboeken komt Terdam voor. En RK.Zo ook een Sophia Verdam dochter van Jan Eijmberts Verdam die ook wel van Dam wordt genoemd. Zij is geboren te Neerend en gedoopt te Jutphaas op 9 febr 1733. Zij heeft een broer Gerrit Verdam die gedoopt is 14 november 1726 te Jutphaas en daar ook geboren is. Van Gerrit zijn geen gegevens bekend. Sophia huwt Gerrit Gerardus van Gent 23-02-1762In Groningen was een Sophia Verdam vermeld bij Gerrit Verdam x Maria Kraijenschot. Misschien weet je dat nog?Eijmbert Verdam x met Cunera Jacobs heeft o.a. een zoon Hendrik geboren én gedoopt te Jutphaas op 21-6-1725.Op internet laten ze deze als Hendrik van Dam/m trouwen met Mijntje van Bollen en voor het gemak zetten ze ook maar de kinderen van een [of deze] Hendrik van Dam / Damm gehuwd met Altje Bolin als kinderen erbij. Geen huwelijken gevonden.Maar Hendrik heeft geen Eijmbert of Cunera, wel een Cornelis op 15-09-1760 [getuige Hermen van Dam] een Jacobus, Tijs, Catharina, Aaltje en Arie en al de kinderen worden geboren in Houten. Dopen is in Jutphaas. Ze zijn wel RK. Maar hier wordt geen Verdam gebruikt.Aangezien we niet meer weten dan dat de vader van Berent - een Hendrik is en Berent in Wijhe de toevoeging Tedam had, plaats ik deze gegevens toch hier. Ik heb geen bewijs op internet gevonden dat bovengenoemde Hendrik van Dam werkelijk de zoon is van een Terdam.Maar Sophia Verdam is een makkelijke naam om mee te zoeken als je niet weet waar je moet zoeken. Al zou er maar bewijs gevonden kunnen worden dat Gerrit en Sophia broer en zus zijn, en NIET bij Berent horen. Afstrepen is ook manier om duidelijkheid te krijgen.Reactie is niet nodig, neem het maar ter informatie. Tot later!