Jacob Klaassen "van der Maaten"

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Deze horen hier ook nog bij:

Bericht door Egbert_ » 13 okt 2018, 21:46

Deze horen hier ook nog bij (denk ik):17-10-1613 Henderick Dircksen sa. Dirck Cornelissens n.s. in Mastenbroeck en
Angnes Dop dienstmaecht van de Luijtenant Antoni van Haersolte tot Hasselt01-05-1620 Claes Lubbertsen wonende op die Hasselerdijck tegen die Vechte, end
Lisabeth Dercks, sa: Derck Cornelijs n.dochter wonende in Mastebroeck op die NijeweteringVader Derck Cornelis zal voor 1620 overleden zijn. Derck Cornelis woonde blijkbaar aan de Vechte, mogelijk Riesebos of Kiek in de Vecht.Verder vind ik het opvallend dat de eerste en tweede vrouw van Claes Andries beide het patroniem Dercks hadden. Vanuit Aaltje gezien, was de eerste vrouw van Claes Andries haar oudtante.Door dat tweede huwelijk wordt Claes Andries twee keer erfgenaam van zijn overleden vrouw?

ria van bessen

In de kerkrekeningen van

Bericht door ria van bessen » 13 okt 2018, 22:03

In de kerkrekeningen van IJsselmuiden nr 3913 jan 1680van Wijger Gerritsen ontfangen als een gave van Jacob in de Maete op sijn sterfbedde; 25 0= 25 gls 

ria van bessen

Dat weet ik niet. Wel van

Bericht door ria van bessen » 13 okt 2018, 22:20

Bericht 2 - AANGEPASTDat weet ik niet. Wel van Gerrigje dat is duidelijk.Aaltje dus wel overleden is voor 13 juni 1663,  en dat haar broers en zussen het deel wat toebedeeld was aan voornoemde Aaltje volgens de erfdeling op  20 aug 1653 aan hen is toegevallen. Zeker is dat Claes Andries voor 6 juni 1668 is overleden. Maar als er onenigheid is geweest tussen de erfgenamen van Gerrigjen Derks dan kan die datum wel de datum betreffen na de schikking of uitspraak. 

Egbert_

Geertien Hessels hert.

Bericht door Egbert_ » 14 okt 2018, 00:06

Geertien Hessels hert. Lubbert Arents : 21-04-1637 Lubbert Arentsen Arent Lubbers s. en Geertien Hessels Jacob Dericksen n.w. wonende bij Kijck in de VechteZijn dit de ouders van Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht (x Hilligien Claessen) ??

ria van bessen

Lubbert Arent huwt als jm in

Bericht door ria van bessen » 14 okt 2018, 13:56

Lubbert Arent huwt als jm in 1637, maar moet wel erfuiting doen in 1662, maar die erfuiting zit vermoedelijk in Genemuiden of misschien Hasselt, in ieder geval niet in Zwolle of Zwollerkerspel. Lubbert hertr.  op 02-02-1662 met Aaltjen Herms en deze huwt dus Rijkelt Klasen [Douwe]; dit stel kwam al eerder hier ter sprake. Uit het huwelijk met Aaltje zijn nog 3 kinderen onmondig bij de hertrouw met Rijkelt. Geen Jan Lubberts als voogd genoemd.Maar het is ook mogelijk ? dat Jan Lubberts en [Willem zijn broer] de 2 onmondige kinderen NN van Lubbert Lubberts Mastenbroek zijn, waarover als voogden zijn gesteld Jacob Thijmensen [x Lijsbet Claessen] en Lubbert Gerbertsen kerkmeester [Kamperveen] volgens Zwollerkerspel f339 dd 1-2-1654 

Egbert_

Als ik het zo lees, is er

Bericht door Egbert_ » 14 okt 2018, 15:51

Als ik het zo lees, is er geen bewijs dat Lubbert Arentsen x Geertien Hessels dezelfde is als Lubbert Arents wed x Aeltjen Hermens. Of mis ik iets?

ria van bessen

Nee er is [nog] geen bewijs.

Bericht door ria van bessen » 14 okt 2018, 16:23

Nee er is [nog] geen bewijs. Maar het kan wel. Er zijn kinderen uit dat huwelijk, want er is een voogdijakte. En wat tijd betreft kan het ook heel goed.

Egbert_

Lubbert Arents wed en Aeltjen

Bericht door Egbert_ » 14 okt 2018, 17:18

Lubbert Arents wed en Aeltjen Hermens j.d. beide aen den Hasseldijck. De Hasselerdijk kan geen Hasselt zijn, maar wel Hasselter Kerspel. Zijn dat verschillende verschillende archieven?Verder maak je me nieuwsgierig naar de voogden (van vaderskant) als Aeltjen Hermens in 1662 hertrouwt.

ria van bessen

In het dpb van Hasselt zitten

Bericht door ria van bessen » 14 okt 2018, 18:30

In het dpb van Hasselt zitten wel de dopen van Lubbert en Aeltjen, maar die van Lubbert met NN of met Geertien Hessels niet. Tenminste ik kan ze niet vinden.Bij die dopen met Aeltjen staat wel - aan de vecht / aan de dijk - er zijn 5 dopen; Geertje, Aagte, Grietje, Arend en Annegje.Als Aaltjen hertr. [als wed Lubbert Arents] met Rickelt Klaesen jm dan wonen beide aan de Hasseler dijck. Zwolle 5-9-1674 - Voogden worden Albert Jansen op de N.W. aangehuwde oom van vaderszijde en Henrik Herms aan de Hasseler dijk oom van moederszijde. De kinderen krijgen tesamen 550 gls, een bed etc. Ze heeft dan 3 kinderen Geertijn, Aegt en Arent Lubberts.Geertje huwt Harmen Benniers, Aagte huwt Evert Willems [Huisman] wedr. Helena Meijers en hertr na Aagte met Jannigjen Hendriks Bijvank, Arend huwt Merregien Peters [zij hertr 14-3-1709 Engbert Berents beijde wonende aan de Kijck in de Vechte]Arend laat 3 kinderen na - Aegte, Petertien en Lubbert - voogden worden Harmen Beniers aangehuwd oom van vaderszijde en Jochem Claesen aangehuwde oom van moederszijde.Harmen Benniers en Geertien Lubbers wonen op de N.W. in het Vossien.Hasselt heeft een eigen Oud Rechterlijk Archief, zowel stad als schoutambt. En aangezien de Hasseler dijk deels onder Mastenbroek en deels onder Hasselt hoorde, moet ook hier de zoektocht verder reiken dan het schoutambt Zwolle.

ria van bessen

Dat klopt niet? Zo staat het

Bericht door ria van bessen » 14 okt 2018, 21:50

Dat klopt niet? Zo staat het in het Oud Rechterlijk Archief[-] Onderpand hun huis op de N.W Mastenbroek genaamd het Vossien en nog 2 morgen land gelegen in Lammechies slag volgens f14 dd 26-4-1700En volgens f179 dd 8-7-1702 - Harmen Beniers en Geertien Lubbers tutore marito eheluiden woonachtig op de Nieuwe Weteringe in het Vossien. Ze hebben dat gekocht van Jan Klasen en ze verkopen op 27 sep 1704 het Vossien aan Lubbert Egberts X Trientien Jans, uitgezonder het 'zijdelkamertien' daaraan wat Jan Claesen is toebehorende.En onder Mastenbroek valt toch echt wel een gedeelte van de Hasseler dijk - kijk maar naar de diverse tellingen o.a. VST 1683 - ik tel daar 13 erven.  In het HFG 1723 wonen daar 39 personen boven de 17 jr.En een deel Hasseler dijk valt onder Hasselt volgens VOT 1748 - waar ik 33 nrs tel.

Plaats reactie