Oosprong achternaam Maaskamp
-
Re: Oosprong achternaam Maaskamp
Bedankt voor jullie reactie, Eppe en Egbert.
De vraag blijft natuurlijk of Geert of Gerrit Jan Telvoren wel bij deze lijn hoort - en waarom is hij hier voogd?
Zo is het ook intrigerend dat Hadewich een nicht is van Hendrikien Alfers.
Als zij een dochter is van Jan Gerrits van Ommen en om die reden verwant is, waarom haar mogelijke broer Alfert zich dan van Ommen noemt.
Van Evert Maaskamp weet ik nu dat hij een huis heeft gekocht van Engbert Struive[r] - dit huis stond in de kerkstraat ten oosten van het huis van Jan Kiers van Blanken volgens F262/263 dd 10 juni 1684
- de aankoopakte zelf [nog] niet gevonden.
VST 1682
op scan 1962 Evert Maaskamp 1 vs en 1 oven
Maar er waren 2 huizen volgens de erfuiting
Eéntje mandelig met ene Hessel en de andere bewoond door Hendrik Backer in 1696
In één van deze huizen woont later de zoon Jan volgens internet
Ik ben dus benieuwd of ik het andere huis kan vinden, waar het staat én of het een lijntje naar Hadewich geeft
De vraag blijft natuurlijk of Geert of Gerrit Jan Telvoren wel bij deze lijn hoort - en waarom is hij hier voogd?
Zo is het ook intrigerend dat Hadewich een nicht is van Hendrikien Alfers.
Als zij een dochter is van Jan Gerrits van Ommen en om die reden verwant is, waarom haar mogelijke broer Alfert zich dan van Ommen noemt.
Van Evert Maaskamp weet ik nu dat hij een huis heeft gekocht van Engbert Struive[r] - dit huis stond in de kerkstraat ten oosten van het huis van Jan Kiers van Blanken volgens F262/263 dd 10 juni 1684
- de aankoopakte zelf [nog] niet gevonden.
VST 1682
op scan 1962 Evert Maaskamp 1 vs en 1 oven
Maar er waren 2 huizen volgens de erfuiting
Eéntje mandelig met ene Hessel en de andere bewoond door Hendrik Backer in 1696
In één van deze huizen woont later de zoon Jan volgens internet
Ik ben dus benieuwd of ik het andere huis kan vinden, waar het staat én of het een lijntje naar Hadewich geeft
Dat huis mandelig met Hessel, kan dat een reden zijn geweest waarom Hessel geen voogd is geworden over de kinderen van Hadewich. Vanwege conflict van belangen. Zijn eigendom was mandelig met dat van de erfgenamen van Hadewich. Dan zou hij als voogd beslissingen over dit eigendom van de nagelaten kinderen moeten nemen, die rechtstreeks zijn eigen belangen zouden raken.
In het zoutgeld van 1694 geen andere Hessel, dan Hessel Alberts.
In het zoutgeld van 1694 geen andere Hessel, dan Hessel Alberts.
-
Dat ben ik met je eens, vanwege belangenverstrengeling zou hij niet in aanmerking komen.
Maar zijn zonen worden niet genoemd als erfgenaam door Hendrikien Alferts, dus hoe zie je dan de verstrengeling?
1]Hessel Alberts koopt een huis;
Stad Vollenhove invnr 2709 f 640 dd 17-05-1665
Lijsbeth Bartels wed. van Dirck Gerrits, Remmelt Dircks en Hendrickien Dircks, de laatste geassisteerd met Otto ter Meer tesamen en in’t bisonder cavarerende voor haar zoons en dochters en de andere comparanten broeder en zuster. Betreft verkoop huis in de Bisschopstraat aan Hessel Alberts en Grietjen Jans
2]Hessel Alberts verkoopt een huis;
invnr 2709 IMAGE 57 folio 110 28 MEI 1674
Hessel Albers en Marrichien Seijnen met consent van de mombers Jacob Vos en Gerrijt Albers over zijn onmondige kinderen verkopen een huis gelegen in de Bisschopstrate aan Cornelissien Gerrijts wed van Engbert Arents Braaf
Hij koopt kennelijk later nog een ander huis gelegen in de Bisschopsstraat [nog niet gevonden]
Stad Vollenhove invnr 2711 f 394 dd 27-07-1721
Rixe Jans eerst weduwe van Adam Henricks neffens haar tegenwoordige eheman Egbert Jans alsmede Wouter van Laanhoff en Willem Werff als mombers over het kind van Fennegien Hellincks en Albert [Hessels] Telvoren genaamd Roelof gelijk ook Grietien Jochems Visscher weduwe van wijlen Jan Hessels als wettige voogdesse voor haar dochter Annegien Jans Voerman als eerst genoemde voor de halfscheid en de 2 laatst genoemde pupillen ieder voor een vierde part als eigenaren van nabenoemde huis, [Grietien Jochems voornoemd is geassisteerd met Claas ter Meer], en verkopen aan Adolf Haakman en vrouw dit huis in de Bisschopstraat laatst gebruikt door Peter Willems en bewoond zijnde geweest. Zij hebben dit huis ge-erfd van Hessel Alberts.
Maar zijn zonen worden niet genoemd als erfgenaam door Hendrikien Alferts, dus hoe zie je dan de verstrengeling?
1]Hessel Alberts koopt een huis;
Stad Vollenhove invnr 2709 f 640 dd 17-05-1665
Lijsbeth Bartels wed. van Dirck Gerrits, Remmelt Dircks en Hendrickien Dircks, de laatste geassisteerd met Otto ter Meer tesamen en in’t bisonder cavarerende voor haar zoons en dochters en de andere comparanten broeder en zuster. Betreft verkoop huis in de Bisschopstraat aan Hessel Alberts en Grietjen Jans
2]Hessel Alberts verkoopt een huis;
invnr 2709 IMAGE 57 folio 110 28 MEI 1674
Hessel Albers en Marrichien Seijnen met consent van de mombers Jacob Vos en Gerrijt Albers over zijn onmondige kinderen verkopen een huis gelegen in de Bisschopstrate aan Cornelissien Gerrijts wed van Engbert Arents Braaf
Hij koopt kennelijk later nog een ander huis gelegen in de Bisschopsstraat [nog niet gevonden]
Stad Vollenhove invnr 2711 f 394 dd 27-07-1721
Rixe Jans eerst weduwe van Adam Henricks neffens haar tegenwoordige eheman Egbert Jans alsmede Wouter van Laanhoff en Willem Werff als mombers over het kind van Fennegien Hellincks en Albert [Hessels] Telvoren genaamd Roelof gelijk ook Grietien Jochems Visscher weduwe van wijlen Jan Hessels als wettige voogdesse voor haar dochter Annegien Jans Voerman als eerst genoemde voor de halfscheid en de 2 laatst genoemde pupillen ieder voor een vierde part als eigenaren van nabenoemde huis, [Grietien Jochems voornoemd is geassisteerd met Claas ter Meer], en verkopen aan Adolf Haakman en vrouw dit huis in de Bisschopstraat laatst gebruikt door Peter Willems en bewoond zijnde geweest. Zij hebben dit huis ge-erfd van Hessel Alberts.
Vuursteden register Stad Vollenhove 1751
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vuursteden register Stad Vollenhove 1682
- - - - - - - - - - - - - -
Volkstelling 1748, Stad Vollenhove
- 10 Evert Maaskamp (Oude Namen volgens 't Quohier van 1682)
Jan Maaskamp (Nieuwe Namen volgens het tegenwoordige register)
- 115 Hessel Albers (Oude Namen volgens 't Quohier van 1682)
Jan Cooyman (Nieuwe Namen volgens het tegenwoordige register)
116 Jacob Vos (Oude Namen volgens 't Quohier van 1682)
Ber: Bruining (Nieuwe Namen volgens het tegenwoordige register)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vuursteden register Stad Vollenhove 1682
- Evert Maeskamp - 1 - 1
- Hessel Alberts - 1
een ledig armen huijsien
Jacob Vos - 1
- - - - - - - - - - - - - -
Volkstelling 1748, Stad Vollenhove
- Kerkstraate, no. 87
Huisgezin: Jan Maaskamp. Kinderen boven 10 jaar: Hadewich en
Jannes. Kinderen beneden 10 jaar: ---. Knechten en meiden: ---.
Inwonenden en kostgangers: ---.
- Bisschopsstraate, 194
Huisgezin: Jan Cooyman, vrouw Beerentjen Geerts. Kinderen boven 10 jaar: ---. Kinderen beneden 10 jaar: ---. Knechten en
meiden: ---. Inwonenden en kostgangers: ---.
bericht 2
(Dit onder voorbehoud, dat het klopt dat Greetien Jans Telvoren (vrouw van Hessel Alberts) een halfzus is van Hadewijna Jans Telvoren, beide dochters van Jan Gerrits Telvoren uit Ommen)
De zonen van Hessel Alberts zijn geen bloedverwanten van Hendrikien Alferts, en daarom geen erfgenamen. Want hun grootmoeder is Petertien Roelofs, en de moeder van Hadewich is Griete Alpherts. En die laatst is bloedverwant, zus van Hendrikien Alfertsria jongman schreef: ↑18 jun 2024, 15:14Dat ben ik met je eens, vanwege belangenverstrengeling zou hij niet in aanmerking komen.
(Dit onder voorbehoud, dat het klopt dat Greetien Jans Telvoren (vrouw van Hessel Alberts) een halfzus is van Hadewijna Jans Telvoren, beide dochters van Jan Gerrits Telvoren uit Ommen)
-
Die vat ik even niet.
De zonen van Hessel hebben als grootmoeder Pietertien Roelofs?
en dan als opa Jan Gerrits van Ommen?
Dit is mijn hypothese:ria jongman schreef: ↑18 jun 2024, 16:09Die vat ik even niet.
- (14-06-1641) Jan Gerrits sone van Gerrit Egberts van Ommen ende Petertien Roelofs dochter van sal: Roelof Michiels van Vollenhoo
- Stad Vollenhove
invnr 2709 folio 305
Volgens de voogdijakte dd 14 nov 1646 heeft Jan Geerts van Ommen als voogd over zijn 2 minderjarige kinderen : Hendrik Geerts van Ommen, Claas Arens Coster en Jan Evers Cuiper
- Stad Vollenhove
- (12-11-1646)
Jan Gerrits van Ommen
wedenaer van salg: Petertien
Roelofs & Griete Alphers
dogter van sal: Alphert
Wolters
- (18-08-1647) 18 dito Is gedoopt Petertien dochter van Jan Gerrits van Ommen en Griete Alfers
- (06-04-1651) April 6 Is gedoopt Alfert son van Jan Gerrits Van Ommen & Griete Alfers
Hadewich zou dan rond 1649 geboren kunnen zijn.
. . . . . . . . . . .
- (29-03-1663) Hessel Alberts sohne van s: Albert Hessels en Griete Jans Tellevoren dochter van s: Jan Gerrits Tellevoren
Maar vanwege het mandelig bezit zou er een belangenverstrengeling zijn met zijn eigendom. En dat daarom iemand anders voogd is geworden.
Dat is wat ik bedoel: dat hij geen voogd is geworden is niet persé bewijs dat hij geen zwager is van Hadewich Telvoren. Vanwege belangenverstrengeling, het mandelig bezit, is iemand anders voogd geworden.
De hypothese is daarmee nog niet bewezen, maar kan ook nog niet verworpen worden. Mijns inziens.
ria jongman schreef: ↑11 jun 2024, 10:17Het is een gesloten testament wat hij aanbiedt.
Dus verder zoeken en hopen dat dit testament ook wordt geopend.
-
Ik vind het wel een goeie hypothese, die belangenverstrengeling tav Hessel Alberts
Ik ging er al gedeeltelijk in mee; vanwege de verbinding Alferts.
Ik zou anders niet weten hoe dat wel zit.
Dus zoek ik meer bewijs - als dat er is, maar het zal moeilijk zijn, anders was het al wel gevonden door anderen.
Ik ging er al gedeeltelijk in mee; vanwege de verbinding Alferts.
Ik zou anders niet weten hoe dat wel zit.
Dus zoek ik meer bewijs - als dat er is, maar het zal moeilijk zijn, anders was het al wel gevonden door anderen.
-
bericht 2
Hessel Alberts en Grete Jans Tellevoorn kopen een huis in de Bisschopstraat wat voordien eigendom was van Lijsbet Bartels
Stad Vollenhove invnr 2709 Image 2027
f 548 dd 05-08-1661
Lisebeth Bertels wed. Derck Gerris is 100 gls schuldig [hypotheek] aan de Hooghedele Conr Wilh Sloet in qualiteit als zijlmeester van de Vollenhoofse Zijl, haar zoon Remmelt Dercks verklaart te accorderen in deze.
Onderpand haar huis staande in de Bisschopstraat ten oosten Reinder Evers en ten westen Pieter Gars [Geers]
- kantlijn de somma en de rente is voldaan door Hessel Alberts op 1 juli 1668
Stad Vollenhove invnr 2709
f 640/641 dd 17-05-1665
Lijsbeth Bartels wed. van Dirck Gerrits, Remmelt Dircks en Hendrickien Dircks, de laatste geassisteerd met Otto ter Meer tesamen en in’t bisonder cavarerende voor haar zoon en dochter en de mede omparanten broeder en zusteren gelijk daarenboven ziich sterk makende voor Jan Beerens Vuijst??. Betreft verkoop huis in de Bisschopsstraat aan Hessel Alberts en Grietjen Jans, ten westen de wed van Pieter Geerts van Ommen gelegen
Invnr 2710 Image 2110
Folio 50 dd 18 nov 1668
Hessel Alberts en Grete Jans Tellevoorn nemen een hypotheek van 50 ggls of 70 car gls bij Herman Cousebant als tijdelijke administrateur van de …? deeser stad Vollenhove en stellen als onderpand hun huis staande in de Bisschopsstrate ten Oosten Steeven Hendrickcx en ten westen de weduwe van Pieter Geers van Ommen naast gelegen
Maar dit huis wordt dus verkocht in 1674
Ze trouwen in 1663 - waar woonden ze toen dus tot de aankoop in 1665?
Jan Gerrits en vrouw zijn overleden nà 1661 want dan worden ze nog vermeld in het lidmaten register - ze woonden in de Bisschopsstraat
Grete haar vader Jan Gerrits - van Ommen alias - Tellevoorn is overleden voordat ze trouwde.
Maar haar moeder ?
Woonde Alfert in het huis van Jan Gerrits - is ook volgens 1682 de Bisschopsstraat
Egbert, kun je achterhalen via de VST wie daarna woonde, ik heb die niet.
Hessel Alberts en Grete Jans Tellevoorn kopen een huis in de Bisschopstraat wat voordien eigendom was van Lijsbet Bartels
Stad Vollenhove invnr 2709 Image 2027
f 548 dd 05-08-1661
Lisebeth Bertels wed. Derck Gerris is 100 gls schuldig [hypotheek] aan de Hooghedele Conr Wilh Sloet in qualiteit als zijlmeester van de Vollenhoofse Zijl, haar zoon Remmelt Dercks verklaart te accorderen in deze.
Onderpand haar huis staande in de Bisschopstraat ten oosten Reinder Evers en ten westen Pieter Gars [Geers]
- kantlijn de somma en de rente is voldaan door Hessel Alberts op 1 juli 1668
Stad Vollenhove invnr 2709
f 640/641 dd 17-05-1665
Lijsbeth Bartels wed. van Dirck Gerrits, Remmelt Dircks en Hendrickien Dircks, de laatste geassisteerd met Otto ter Meer tesamen en in’t bisonder cavarerende voor haar zoon en dochter en de mede omparanten broeder en zusteren gelijk daarenboven ziich sterk makende voor Jan Beerens Vuijst??. Betreft verkoop huis in de Bisschopsstraat aan Hessel Alberts en Grietjen Jans, ten westen de wed van Pieter Geerts van Ommen gelegen
Invnr 2710 Image 2110
Folio 50 dd 18 nov 1668
Hessel Alberts en Grete Jans Tellevoorn nemen een hypotheek van 50 ggls of 70 car gls bij Herman Cousebant als tijdelijke administrateur van de …? deeser stad Vollenhove en stellen als onderpand hun huis staande in de Bisschopsstrate ten Oosten Steeven Hendrickcx en ten westen de weduwe van Pieter Geers van Ommen naast gelegen
Maar dit huis wordt dus verkocht in 1674
Ze trouwen in 1663 - waar woonden ze toen dus tot de aankoop in 1665?
Jan Gerrits en vrouw zijn overleden nà 1661 want dan worden ze nog vermeld in het lidmaten register - ze woonden in de Bisschopsstraat
Grete haar vader Jan Gerrits - van Ommen alias - Tellevoorn is overleden voordat ze trouwde.
Maar haar moeder ?
Woonde Alfert in het huis van Jan Gerrits - is ook volgens 1682 de Bisschopsstraat
Egbert, kun je achterhalen via de VST wie daarna woonde, ik heb die niet.
Vuursteden register Stad Vollenhove 1751
10 Alfert van Ommen (Oude Namen volgens 't Quohier van 1682)
Ger: van Veen (Nieuwe Namen volgens het tegenwoordige register)
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... SYV-7WBZ-F
Hier hoort denk ik bij:
Volkstelling Vollenhove 1748
10 Alfert van Ommen (Oude Namen volgens 't Quohier van 1682)
Ger: van Veen (Nieuwe Namen volgens het tegenwoordige register)
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... SYV-7WBZ-F
Hier hoort denk ik bij:
Volkstelling Vollenhove 1748
- Bisschopsstraate, no. 228
Huisgezin: Gerrit van Veen. Kinderen boven 10 jaar: ---. Kinderen
beneden 10 jaar: ---. Knechten en meiden: ---. Inwonenden en
kostgangers: ---.