Jacob Klaassen "van der Maaten"

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Als ik terug lees, zie ik dat

Bericht door Egbert_ » 19 okt 2018, 13:59

Als ik terug lees, zie ik dat Hendrick Alerts geld beheerd uit de familie van zijn eerste, overleden vrouw. Op 4 februari 1699 overhandigen de voogden van de kinderen van Jacob Claesen op de Oostermate en Arentien Claes zeshonderd guldens ten profijte van de onmondigen Jochem en Jacob Klaassen aan Henrick Alers en Jan Peters. Ten laste van de moeder (= Annechien Jochemssen Doorn) staat erbij. Het lijkt wel of de (gewesen) voogden uit de nalatenschap van Claes Jacobs (x Annechien Jochemssen Doorn), zeshonderd guldens bij zijn weduwe hebben weggehaald en overdragen aan de voogden van de onmondige kinderen.
Maar dan overlijd Hendrick Alerts en is Annichjen van den Doorn er blijkbaar niet zeker van dat al het beheerde geld wel bij haar of haar kinderen terugkomt. De aangestelde voogden over het onmondige kind van Hendrick Alerts behartigen natuurlijk de belangen van familie van Hendrick Alerts en zijn tweede vrouw. En hebben niets van doen met zijn eerste vrouw. Mogelijk dat daar argwaan zit?Blijkbaar beheerde Hendrick Alerts honderden guldens, misschien zelfs wel duizenden. Maar aan het einde van de rit houdt zijn dochtertje, de erfgename, ruim 33 gulden over. (24-08-1708)Dit is natuurlijk invulling van mijn kant, of het echt zo gegaan is weet ik natuurlijk niet.En nog een terzijde, de schoonvader van Hendrick Alerts, Reiner Minekus, was boer aan de Zeedijk, Mastenbroek. Op de plek waar in 1806 Teunis Naberman woonde, en tussendoor ook Seine Gerrits. Maar dat is een andere zoektocht.

harm56

Niet direkt een oplossing,

Bericht door harm56 » 19 okt 2018, 14:04

Niet direkt een oplossing, maar meer een vraag is Henrick Alders van Waterstein gelijk aan Henric Eilarts Bloemert ??, deze naam kom ik al sinds 1652 tegen, en er is waarschijnlijk een oude en een jonge.Blz. 864 [een samenvatting van mijn hand]16 maij 1665Erschenen Jan Alberts Beents, Aelthijn Peters eheluidenvercoft, gecedeert en opgedragen te hebben ten behoeve vanEd. Henric Eilarts Bloemert de jonge Brm:, Maria Colx eheluideneen losrenthe van thijn golt gl.uit en over comparantenMaetlandt, soo groot en klein, als dat in zijn bepalingen licht, waer ten oosten Vrouw Rijnvisch tot Campen, ten westen Gerrit Jacobs Koninck, ten zuiden de kinderen en erfgen: van zal: Albert Roerix naest aengelandet sijn, streckende ten noorden aen het kleine dijckienHenrick Bloemert is ook Burgemeester van Hasselt, de oudeMisschien een antwoord richting de reactie van Egbert, Hillichien Jacobs is overleden voor 1694, omtrent 1701 - 1703 lopen er nog steeds processen van de erfgenamen van Jacob Claesen tegen Anna Wijchers als weduwe van Albert Jansen Kuijck.Ik heb op dit moment nog steeds goede hoop dat we één van de voorouders Jacob Claesen en Arentien Claesen gaan oplossen, maar niet vandaag of morgen. In een eerdere reactie heb ik gezegd dat Jacob Claesen en Arentien Claesen fungeerden als een plaatselijke RABO-bank, die akten zitten niet in het Scholtambt, Jacob Claesen hoorde ook niet bij de "inner circle" van het Scholtambt, zover ik tot nu toe gezien heb. Harm

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2018, 16:15

Nee, want die is dan al overleden, zie hieronder.Stad Genemuiden nr 2. dd 6 september 1671: Jan Dircx, weduwnaar van Jannichien Harmsz, verkoopt aan Maria ten Kolcke, weduwe van Henric Bloemerts, een losrente voor het huis en weere gelegen te Genemuiden, strekkende van de Drecht tot in de Borchsloot, ten noorden grenzend aan het huis van Peter Cornelis Wildeman, ten zuiden grenzend aan het huis van Jan Jacobsz. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2018, 16:25

bericht 2In de erfuiting van Anna Wichers wordt vermelding gemaakt van 4 en een vierendeel morgen land in de Oostermate. Dit land zal afkomstig zijn van Hilligien via Albert, en zo is er misschien nog wel meer land in haar bezit gekomen.In de voogdijakte staat: Nog houdt de moeder met haar kinderen in 't gemeen het proces over de erfenis van Hendrik Aalders dat tegen Hendrik Gerrits gevoerd wordt ter somma van 375 guldens.  

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 19 okt 2018, 19:58

bericht 3Jacob of Arentje, noch hun familie is te vinden in de stad Genemuiden. Ik vond wel een Hilligien Clasen wiens broer Jacob Clasen is, maar die Jacob krijgt het schip van zijn ouders toebedeeld en de verdere broers/zussen passen er ook niet bij. 

harm56

Bij mij leeft het zelfde

Bericht door harm56 » 19 okt 2018, 23:18

Bij mij leeft het zelfde gevoel, misschien een nadeel of een voordeel, moet ik misschien een lijstje maken van de mensen die een lening hadden bij Jacob Claesen en Arentjen Claesen. Er wordt ook niet over schulden gesproken. We moeten dus breeder zoeken, toch maar eens in Kampen gekeken, daar vond ik het volgendeRAK 95 fol. 206 datum 23-07-1667Comparant Jacob van der Maten, Gevolmachtigde D. Langenburg, Volmachtgever Ds. OmgroeviusComparant heeft gerechtelijk geaccepteerd, ingevolge een arrest uit Amsterdam, D. Langenburg als gevolmachtigde tijdig kost en schadeloos te stellen en stelt daarom de rente die hij hier van de stad ontvangt, als onderpand. RAK 96 FOLIO: 175 DATUM: 13-12-1672 onderwerp Verklaring onroerend goed n.v.t. comparanten Maten, Jacob van der Schuldenaar Velde, Jacob Henrixen ten Schuldeiser samenvatting Wegens twee jaar achterstallige huishuur aan Jacob Henrixen ten Velde, verklaart comparant zijn lijfrente als onderpand te hebben gesteld. bijzonderheden GeenNa deze laatste akte is het niet aannemelijk dat deze Jacob van der Maten, dezelfde is als onze Jacob Claesen????Harm

ria van bessen

In Kampen ondertrouw van een

Bericht door ria van bessen » 20 okt 2018, 10:11

In Kampen ondertrouw van een Jacobus van der Maten als jm van Amsterdam op 27-10-1654 met Jannetje Wessels en een Jacob van der Maten van Amsterdam op 5 april 1661 met Sara Pots van Amsterdam. Ik kan me niet voorstellen dat hij dezelfde zou zijn. 

Egbert_

Sowieso heetten ze dan geen

Bericht door Egbert_ » 20 okt 2018, 11:02

Sowieso heetten ze dan geen van der Maten. In Overijssel wordt steeds Oostermate gebruikt. En ze wonen vanaf 1661 op het erf de Oostermate. Ze zullen dus trouwen als Jacob Claes en Arentien Claes.

ria van bessen

Harm,

Bericht door ria van bessen » 20 okt 2018, 21:20

Harm,Heb je ook kunnen vinden of Jacob Claesen een lening heeft afgesloten in 1661? bij de aankoop van de Oostermate, meestal staat dat in de volgende akte vermeld. 

ria van bessen

Heb je het testament van

Bericht door ria van bessen » 20 okt 2018, 22:18

Aanvulling Albert Kuik krijgt 1315 gls  volgens akte dd 21-01-1686 waarin over Marrichijn, Egbert, Lubbert en Henrickijn Jacobs als mombers worden genoemd Egbert Henrix en Jan Lubberts. Erscheiding tusschen de repective erfgenamen van wijlen Jacob Clasen op de Oostermater. Hierin wordt een verdeling door middel van loting gedaan van de diverse obligaties met een totale waarde van 2.862,10 - en blijken Hilligjen x Albert Jans Kuick, Claes Jacobs en Marrichijn Jacobs de ene helft te krijgen en Egbert Henrix en Jan Lubberts als mombers over de 3 onmondige kinderen Lubbert, Egbert en Henrickijn de ander helft. Wordt bij loting het huis op de Oostermate met de werf aan de 3 jongste kinderen toebedeeld met de Schrads daar alnaast aangelegen, de olde kooije, het jufferen campien etc. Ook hier wordt Gerrit Clasen als oom van Marrechien genoemd.Na het overlijden van Lubbert en Hendrikijn en het volwassen worden / huwelijk van Egbert zijn de voogden Jan Lubberts en Egbert Hendriks voogd-af. Het is daarom belangrijk dat zowel het testament van Lubbert als van Marchien Jacobs te vinden. 

Plaats reactie