Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
-
Janny Lalkens
Ik ben aan het kijken in het
Bericht 1.Ik ben aan het kijken in het begraafboek Dalfsen. Zou ik daar bijv. lezen dat Gerrit Willems zijn vrouw Jannigje Dirks heeft moeten begraven voor sept. 1789, dan weten we dat ook al weer. Dan erft Jannigje Dirks niet meer.Ik vraag me nl.nog steeds af, waarom bij Willemina haar huwelijk er staat, dat ze mede aldaar woont, dus voor de Sassenpoort en dat er geen duidelijk bericht is van afgegeven attestatie voor haar vanuit Dalfsen naar Zwolle. Ik heb nog niet gekeken bij ingekomen attestaties in Zwolle.Op de Bothof hadden Willemina en Derk Ester een begin gemaakt met een boerderij. Toen Derk stierf in juni 1790 na 3 jaar huwelijk hadden hij en Willemina al 3 guste koeien. En dat Willemina toen zoontje Derk, die zelfs eerst nog na zijn vaders overlijden geboren moest worden, al rond 1791 f 100,- en zilver en kleding kon toezeggen als vaders erfdeel vind ik ook best een prestatie.
-
Janny Lalkens
Bericht 2.
Bericht 2.Bron: begraafboek Dalfsen periode 1770 - sept. 1789Begraven 15-8-1774 Grietje, dochter van Gerrit Willems en Jannigje Dirks in Oudleusen.Begraven 2-12-1784 Gerrit Willems, man van Jannigje Dirks, die vanaf toen weduwe was.In sept. 1789 wordt dat testament van Willemina en Derk gemaakt en tot dat moment staat Jannigje Dirks niet in het begraafboek.Als ze daar is blijven wonen en niet is ingetrokken bij één van de kinderen, leefde ze in sept. 1789 nog.Dit stukje zou kunnen kloppen met het verhaal "geboren te Dalfsen". Het is geen bewijs, maar ondersteunt het wel wat.
-
Janny Lalkens
Bericht 3.
Bericht 3.Begraafboek Dalfsen, alleen gekeken, wie er van 1770 tot 1811 wonend te Oudleusen werd begraven:wel dus die Gerrit Hendriks ( vader van een Willemina Gerrits) gezien, in 1784 en 10 jaar daarvoor zijn dochter Grietje begraven. Niet gezien: de moeder Jannigje Dirks, de dochter Willemina Gerrits ( had ook nog gekund, dan klaar met deze Willemina) de dochter Geesje Gerrits of de zoon Jan Gerrits.In september 1803 hertrouwt Hendrik Gerrits, man van Derkje Gerrits. Derkje Gerrits heeft een zus Willemina Gerrits. Als het kind Derkien van Hendrik en Derkje wordt gedoopt in jan. 1797 wonen ze in Berkum. Daarom voor Derkje haar begraven eerst gekeken in begraafboek 815/Bergklooster.1. 14-7-1802 een kind van Hendrik Gerrits voor de Diezerpoort2. Ene Wilmpjen Gerrits uit Dieze begraven op 12-8-1802 [Welke?]3. 24-1-1803 de vrouw van Hendrik Gerrits Timmerman [Dat zal toch Derkje Gerrits zijn geweest? Het klopt met de datum van hertrouw van Hendrik Gerrits: een half jaar wachten als weduwnaar.]En die toevoeging Timmerman was toch van de boerderijnaam waar hij gewoond heeft? In Berkum: het Timmermanshuis.In Oudleusen heet ook een boerderij Timmerman.Of dat overleden kind begraven juli 1802 als moeder Derkje Gerrits had, weet ik niet. Zo ja, dan is het logisch, dat de momberstelling niet in Zwollerkerspel te vinden was, want dan zijn ze na jan. 1797 van Berkum naar voor de Diezerpoort verhuisd.In dat geval zou er nog iets in momberstelling Zwolle 1803 kunnen staan, maar die heb ik niet.
- ria van bessen
Mooi Janny !
Mooi Janny !Het klopt dat Hendrik Gerrits de toevoeging timmerman heeft, dat kwam ik al eerder tegen zowel in het Ora vanwege de caterstede en bij zijn 1e huwelijk. Bij zijn 2e huwelijk staat verder niet vermeld waar hij woont.Het enige belang wat we erbij zouden hebben is de voogd van Moederszijde, aangezien ze nog een broer moeten hebben. Die ons misschien verder zou kunnen brengen door misschien de vermelding waar hij woont.Als die al bestaat, wan er is geen zekerheid dat Willemina en Derkje de dochters zijn van Gerrit Willems uit Dalfsen.Voor het zelfde geld zijn ze dat van een Gerrit wonende op de Bothof.
- ria van bessen
Ik heb het inwonersregister
Ik heb het inwonersregister Zwolle doorgeworsteld .. 28 meij 1762 Gerrit Wiesterveld en Hendrik Jansen in de poepershoek borgen voor Hendrikje Jans en haar kind, vrouw van Andries Cops ruiter onder Rechteren[Voor het geval ; dat Teunis Hendriks enigst kind was en dat zijn moeder is hertrouwd..] Gezien het patroniem lijken Hendrik Jans en Hendrikje Jans broer en zus. niet ter zake doende, maar in het geval van, je weet maar nooit...Borgstelling voor Anna Catharina Ester vrouw van Cristoffel Schildwagter Grenadier onder Oranje Friesland inwonersregister 1780-1791 blz 3 VpNdBorgen Gerrit Mensink en Hendrik Jansen voor Adam Keijser [ergens anders gelezen dat hij van Zutphen komt] register nieuwe inwoners 1791-1792 blz. 1Borgstelling Hendrik Keiser 1785-1787 pag 6 VpnD
-
Janny Lalkens
Gisteren heb ik van de jaren
Gisteren heb ik van de jaren 1772 tot 1783 genoteerd wie er begraven werd op Bergklooster, wonend op de Bothof. Ik kwam uit op 25 personen begraven. Ik heb niet eens echt het idee dat er een epidemie was in die tijd. Wel in 1747 natuurlijk en ook in 1766, maar 25 mensen van de Bothof in 11 jaar! Dus dat daar dan 3 Willemina Gerritsens gewoond kunnen hebben 2e helft 18e eeuw snap ik dan ook weer beter.En dan zullen er ook de nodige Gerritten hebben gewoond. Ik ken er maar 2:Gerrit van Wegelen, enkheer van Diese. Begraven op Bergklooster 7-11-1771Gerrit Lendering. Zijn vrouw, wonend op de Bothof wordt op 19-2-1765 begraven op Bergklooster.Ene Janna Lendering uit Diese werd van de armen begraven:11-8-1771. Kan ergens anders hebben gewoond, niet op de Bothof, maar nog wel in Diese.En dan nog een soort Gerrit: Geurt van Ankum, man van Aaltje Maats op de Bothof, begraven op Bergklooster 16-9-1783. [Die Aaltje Maats was toch ook al eens getuige?]Van Geurt van Ankum en Aaltje Maats hebben we nog geen gedoopte kinderen? Kan altijd nog.En er woonden ook Mensinks in Diese, zie Ria haar reactie van 12:49
- ria van bessen
Janny,
Janny,Ik parkeer de zoektocht naar Willemina Gerrits die in Dalfsen zou zijn gedoopt.In Dalfsen zit niets, helemaal niets betr. een Gerrit Willems en zijn vrouw.Dit blijft een veronderstelling tenzij ...en dat bewijs zou dan na 1800 moeten geleverd worden, ..Ik zoek in principe niet ná 1811. Ik wacht nog steeds op de linken huwelijksakten kinderen Teunis Hendriks, misschien zit daar nog iets in wat mij wel wat zegt. Verder zie ik bijna geen mogelijkheden meer.Jij wel?
Ria, deze misschien?
Ria, deze misschien? link: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... om:Hendrik Jan TeunissenGeboorteplaats:ZwolleGeboortedatum:dinsdag 11 februari 1800Beroep:baardscheerderVader bruidegom:Teunis HendriksMoeder bruidegom:Janna JansBruid:Geertruid EggenhuisenGeboorteplaats:ZwolleGeboortedatum:zaterdag 7 november 1795Vader bruid:Derk EggenhuisenBeroep:timmermansknechtMoeder bruid:Alberdina ButterGebeurtenis:HuwelijkDatum:donderdag 4 december 1823Gebeurtenisplaats:Zwolle AKTE 90 ,Jettie
-
Janny Lalkens
Hallo Ria
Hallo RiaWillemina Gerrits X Derk Ester :ik zou zo geen bronnen meer weten, die ik heb en waar ik wat verwacht te vinden. Ik heb bijv. VOT 1795 Dalfsen nog gedaan: Oudleusen: niets. Wel een Jannigje Derks die van een gezin het totaal aantal bewoners doorgeeft, maar het is niet zeker, dat dat de moeder van die Willemina, Derkje, Jan, Geesje en Grietje Gerrits is. En dan nog. Dan bewijst het nog niet dat haar dochter Willemina met Derk Ester en heel eventjes met Roelof van Lusen getrouwd was.Nieuw ingekomenen te Zwolle, met 6 jaar borg: niets. Geen ingekomen Janna Jans. Samen met haar vader ingekomen als naamloos kind kon niet: die is in 1784 in Oudleusen overleden. En de naam van haar moeder zag ik daar ook niet en ook haar eigen naam niet.Doopboeken Zwolle:Ik zag net nog wel een onecht kind van Christina Ester, gedoopt 13-10-1799 met als getuige Catriena Bonsink. Die Catriena kenden we geloof ik ook al. Zij was getrouwd met Lourens Ester en als hun eigen dochtertje Janna gedoopt wordt op 21-11-1800 is Christina Ester weer hun doopgetuige.Er was vaak een Willemina Gerrits getuige daar bij de Bothof. Als het wel steeds die weduwe van Derk Ester was: kennelijk mocht men haar graag: gescheiden en toch bovengemiddeld vaak getuige bij doop en trouw. Scheiding betekende toen toch nog schande. Jan Ester X Berendina Lenderink buiten de Diezerpoort laten in ieder geval dopen:Berend 23-8-1801 Getuige Janna van der KolkWillemina 4-4-1799 geen getuigen.Steeds is heel duidelijk dat men voor partners en getuigen uit dezelfde vijver vist. Maar is daar een vis uit Dalfsen in gezwommen of zwom die vis voor haar huwelijk alleen maar voor de Sassenpoort in een vijver of gracht, net als haar man Derk Ester toen deed?Ik zocht naar eventuele extra gedoopte kinderen van Hendrik Gerrits en Derkje Gerrits. Omdat er in 1802 nog een kind van ene Hendrik Gerrits was begraven en een paar maanden daarna de vrouw/Derkje Gerrits, van Hendrik Gerrits Timmerman. Ik dacht aan een kraamkind en dat Derkje toen daarna niet weer goed hersteld was. Maar vanaf 1-1-1799 tot overlijden van Derkje Gerrits geen nieuw gedoopt kind gevonden.Wat ik eventueel nog ooit zou gaan bekijken is1. het eventuele gezin van Gerrit Lenderink op de Bothof2. het eventuele gezin van Gerrit van Wegelen op de Bothof3. de eventuele huwelijken van de broers en zussen van Janna Jans. Maar vanaf invoering burgerlijke stand vind ik al die films doorploegen nogal heftig. Ik probeer dat dus zoveel mogelijk te vermijden, tenminste als het om Zwolle gaat. Ik heb Amsterdam ook wel eens gedaan voor iemand. Brr. Geef mij dan maar een dorpje.Janna Gerrits, die van Berend Andries Doorn, is trouwens getuige als haar broer Jan Gerrits X Gerridina Gerrits in Berkum een Geesjen laat dopen op 1-2-1801 Die zag ik nu net ook nog. En verder: morgen vaderdag: moet hier maar even wat gaan poetsen zo her en der.Dit onderwerp blijft wel meedraaien in mijn hoofd in de toekomst, vooral als het om die Bothof gaat. Toen ik in 1975 met deze hobby begon, kwam ik een leuke akte over de Bothof tegen. Ik nam gegevens met een pen over en heb het daarna nog vaak overgelezen. Het speelde rond 1666. Voor dit verhaal te ver weg. Ik dacht toen, dat het om 3 boerderijen ging, meer niet.
-
JanWillemDol
Met excuus voor late
Met excuus voor late 'levering':Link huwelijksakte Hendrika Teunissen:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 065201Link huwelijksakte Hendrik Jan Teunissenhttps://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-11514-32009-15?cc=2026211&wc=9CY2-VZS:1028999001,1029065201