bericht 5
Wat ik beschreven heb op 01 dec 2021 12:34 betreft allemaal één en hetzelfde erf. De Vijfhoek. Zo heet het erf nog in 1832, als het in het bezit is van Gerrit Reuvekamp en mede-eigenaren.
Het is een leengoed van Stift Essen. En dus goed te volgen.
Johan Herman van Nimphius koopt het erf in 1688 van de gevolmachtigde van de Heer van Rechteren. Zijn erfgenamen verkopen het erf in 1729 op een openbare veiling.
Onderstaande gegevens uit diverse registers horen bij het erf de Vijfhoek.
1675 (Haerst nr. 16) Albert Roelofs | Heer van Regteren
1682 (Haerst nr. 14) Geert Roelefsen (bewoner), Hr. van Rechteren, 1 vuurstede
apr 1684 Geert Roelefs, wonende te Haerst, is begraven op het Bergkloosterkerkhof
1688 .. soo by de weduwe van Gerryt Roeloffsen meyerswyse gebruyckt wort (Stift Essen, zie hierboven)
1694: Hermen Jansen Toeslagh (Taxatie van het zoud gelt)
Op 10 mrt 1694 koopt dezelfde Joan Hermen van Nimphius nog een erf, en ook de pachter van dit erf heet Hermen Jansen!
Waar het erf van de erfgenamen van Klaas Hendriks precies heeft gelegen, weet ik niet. Maar vuursteden 1675 geeft wel een richting.
- afgebroken: nr. 23 Willem Jansen afgebroken
- nr. 24 Egbert Henriks | Selfs eigenaer
afgebroken: nr. 25 Egbert Henrix Maet op de Stoudijk olim afgebroken | Drosten Erfgen
afgebroken: nr. 26 Albert Gerritsen olim afgebroken | Ut Supra
en in de andere versie:
- 18 Willem Jansen
19 Harmen Toeslagh
20 Jan Derricksen
21 Egbert Henricksen
(deze vier hebben 1 schoorsteen, hieronder geen)
- Willem Jans
Egbert Henricks . . . beijde huise
met een oven door de vijand aff
gebroken en nogh niet weder
opgetimmert
Albert Geerts een schoorsteen
met een oven door de vijant
afgebroken
Wie de vijand is, mag duidelijk zijn: de bisschop van Munster.
Er is ooit een tentoonstelling geweest, en een boek uitgegeven: Zwolle tijdens de Munsterse bezetting van 1672-1674.
De afgebroken huizen in Haarst zullen dicht bij den Ordel hebben gelegen, daar in de tellingen de bewoners van het Blik maar een paar erven verder zijn. Maar waar precies is mij niet bekend. Mogelijk dat op sommige plaatsen nooit meer een erf is herbouwd.
En het lijkt erop dat Egbert Hendriks naast het afgebroken huis een nieuw, in eigen bezit, heeft gebouwd.
Volgens vuursteden 1682 woont op dit erf:
1682 (Haerst nr. 21) Herman Jansen (bewoner), Klaas Schutte cum suis, 1 vuurstede
Dan komt wel de vraag bij mij naar boven: waren Klaas Hendriks Schutte en Egbert Hendriks broers? En dat Klaas Hendriks Schutte het van de overleden Egbert Hendriks verkregen door vererving? Maar dat terzijde.
Kortom:
twee erven van Joan Hermen van Nimphius, met allebei een pachter Herman Jansen
- de Vijfhoek was het eerste erf ten oosten van Arninchem
- het voormalige erf van Egbert Hendriks moet dichtbij den Ordel hebben gelegen.
Op het erf het dichtst bij Arninchem woonde in 1694 Hermen Jansen Toeslagh, op het erf dichter bij den Ordel en het Blik woonde Hermen Jansen.