Erf de Hoeve

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Erf de Hoeve

Bericht door ria jongman » 01 dec 2021, 13:38

Egbert_ schreef:
01 dec 2021, 12:34

1675 (Haerst nr. 16) Albert Roelofs | Heer van Regteren
1682 (Haerst nr. 14) Geert Roelefsen (bewoner), Hr. van Rechteren, 1 vuurstede
apr 1684 Geert Roelefs, wonende te Haerst, is begraven op het Bergkloosterkerkhof
1688 .. soo by de weduwe van Gerryt Roeloffsen meyerswyse gebruyckt wort (Stift Essen, zie hierboven)

En ook: 1694: Hermen Jansen Toeslagh (Taxatie van het zoud gelt
Egbert, ik kan het even niet meer volgen.

Even op een rijtje.

Er zijn 2 Hermen Jans in de registers.
Toch?

nr 1
Zoutgeld 1694
Hermen Jansen Touslag genoteerd voor de notatie van het huis dat eigendom is Jan Nimphius
[Nimphuis koopt op 10 mrt 1694 een erve wat gepacht wordt door Hermen Jans]
Voordien het huis van H.W. Schutte
* Deze Hermen Jans X 1e in 1680 als jm.

nr 2
en 6 plekken lager
Hermen Jansen genoteerd nà Gosen Jansen [Gosen Jans is de zoon van Jan Derks ]
en vlgs 1675 wordt na hem Egbert Hendriks genoteerd.
Wed. hertr 1680 de wedr van Geertje Assiens genaam Hermen Jans

Wie is nou die Vijfhoek dan?

**
AANGEPAST

Die Vijfhoek woont naast Gosen Jans in HFG 1723.

Is Hermen Jans op het erve van wijlen Schutte dan die Touslag ..
Is Hermen Jans op het erve van Egbert Hendriks dan Vijfhoek..

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 dec 2021, 16:03

bericht 5

Wat ik beschreven heb op 01 dec 2021 12:34 betreft allemaal één en hetzelfde erf. De Vijfhoek. Zo heet het erf nog in 1832, als het in het bezit is van Gerrit Reuvekamp en mede-eigenaren.

Het is een leengoed van Stift Essen. En dus goed te volgen.

Johan Herman van Nimphius koopt het erf in 1688 van de gevolmachtigde van de Heer van Rechteren. Zijn erfgenamen verkopen het erf in 1729 op een openbare veiling.

Onderstaande gegevens uit diverse registers horen bij het erf de Vijfhoek.

1675 (Haerst nr. 16) Albert Roelofs | Heer van Regteren
1682 (Haerst nr. 14) Geert Roelefsen (bewoner), Hr. van Rechteren, 1 vuurstede
apr 1684 Geert Roelefs, wonende te Haerst, is begraven op het Bergkloosterkerkhof
1688 .. soo by de weduwe van Gerryt Roeloffsen meyerswyse gebruyckt wort (Stift Essen, zie hierboven)
1694: Hermen Jansen Toeslagh (Taxatie van het zoud gelt)

Op 10 mrt 1694 koopt dezelfde Joan Hermen van Nimphius nog een erf, en ook de pachter van dit erf heet Hermen Jansen!

Waar het erf van de erfgenamen van Klaas Hendriks precies heeft gelegen, weet ik niet. Maar vuursteden 1675 geeft wel een richting.
  • afgebroken: nr. 23 Willem Jansen afgebroken
    • nr. 24 Egbert Henriks | Selfs eigenaer
    afgebroken: nr. 25 Egbert Henrix Maet op de Stoudijk olim afgebroken | Drosten Erfgen
    afgebroken: nr. 26 Albert Gerritsen olim afgebroken | Ut Supra
en in de andere versie:
  • 18 Willem Jansen
    19 Harmen Toeslagh
    20 Jan Derricksen
    21 Egbert Henricksen
(deze vier hebben 1 schoorsteen, hieronder geen)
  • Willem Jans
    Egbert Henricks . . . beijde huise
    met een oven door de vijand aff
    gebroken en nogh niet weder
    opgetimmert
    Albert Geerts een schoorsteen
    met een oven door de vijant
    afgebroken
Wie de vijand is, mag duidelijk zijn: de bisschop van Munster.
Er is ooit een tentoonstelling geweest, en een boek uitgegeven: Zwolle tijdens de Munsterse bezetting van 1672-1674.

De afgebroken huizen in Haarst zullen dicht bij den Ordel hebben gelegen, daar in de tellingen de bewoners van het Blik maar een paar erven verder zijn. Maar waar precies is mij niet bekend. Mogelijk dat op sommige plaatsen nooit meer een erf is herbouwd.

En het lijkt erop dat Egbert Hendriks naast het afgebroken huis een nieuw, in eigen bezit, heeft gebouwd.
Volgens vuursteden 1682 woont op dit erf:
1682 (Haerst nr. 21) Herman Jansen (bewoner), Klaas Schutte cum suis, 1 vuurstede

Dan komt wel de vraag bij mij naar boven: waren Klaas Hendriks Schutte en Egbert Hendriks broers? En dat Klaas Hendriks Schutte het van de overleden Egbert Hendriks verkregen door vererving? Maar dat terzijde.

Kortom:
twee erven van Joan Hermen van Nimphius, met allebei een pachter Herman Jansen
- de Vijfhoek was het eerste erf ten oosten van Arninchem
- het voormalige erf van Egbert Hendriks moet dichtbij den Ordel hebben gelegen.

Op het erf het dichtst bij Arninchem woonde in 1694 Hermen Jansen Toeslagh, op het erf dichter bij den Ordel en het Blik woonde Hermen Jansen.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 01 dec 2021, 16:43

Op de reconstructie van erven van Haerst door Egbert staat in de tekst bij erve de Vijfhoek dat in Stift Essen deze plek ook wordt aangegeven als "vanouts het Huijs tot Haerst", bijv. in 1786.

Atlas Hottinger laat op blz. 32 een Huijs Haerst zien dat achter De Doorn ligt. Als je de lijn van De Doorn naar de Lichtmis doortrekt, ligt dit huis "achter" De Doorn, richting De Lichtmis. Dat lijkt me dezelfde plek te zijn die aan de binnenkant van het boek over het huis Arnichem op een kaart "De oude Doorn" wordt genoemd.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 dec 2021, 16:43

bericht 6

Hierbij een overzicht van Haarst volgens ten Have 1648 (bron:https://geo.overijssel.nl/viewer/app/master/v1 ALGEMEEN > Historische kaarten )
Haarst_1648.jpg
Haarst_1648.jpg (88.45 KiB) 994 keer bekeken
Daar waar Haerst op de kaart staat, is de plek van Arnichem, eigendom van Commissaris Groenewolt en overste Nimphius. Het middelste huis, bij het Haarsterveer. Linksonder zal de weg van Zwolle naar het Haarsterveer zijn.
Waarschijnlijk dat van de drie huizen bij Haerst ingetekend, het meest rechtste, oostelijke, de Vijfhoek is.

In stift Essen omschreven als: in 1751: "het erve ende goedt, vanouts het huys tot Haerst genaemt"; in 1786: "... erve de Vijfhoek, vanouts het huys tot Haerst ..."

Het huis van Egbert Hendriks zal minder voornaam geweest zijn. Maar wel in de buurt van den Ordel

Het Blik was vanaf de Ordel een eindje richting het Tolhuis.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 01 dec 2021, 16:48

Egbert, onze berichten zijn in dezelfde minuut geplaatst en beweren hetzelfde. Mooi dat je er een goede kaart bij hebt gezet! Hoewel, ligt de vVijfhoek niet direct naast wat ooit 't huijs Haerst was?, dus niet dat meest oostelijke huis bij dat rijtje van 3, maar op de plek van het oude huijs Haerst?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 dec 2021, 17:31

Hierbij nog een print screen van hisgis.nl met gegevens van kadaster 1832, en gekleurde cirkels door mij toegevoegd
Haarst_1832.png
Haarst_1832.png (55.5 KiB) 984 keer bekeken
- linksonder in beeld, met de paarse cirkel is Arnichem
- linksboven, met de gele cirkel is de Goezekorf
- linksboven, met de groene cirkel het erf dat Jan Dercks x Hermentijn Gerrijts bewoonde.
- en als toetje: het bruin omcirkelde erf heet de Jordaan

Maar waar het om gaat:
- de gegevens rechts op de afbeelding horen bij het dik rood omrande vakje, rechts op de kaart: de Vijfhoek

de Vijfhoek is te vinden op kadasterkaart MIN04062C05

Arnichem op kadasterkaart MIN04062C06

De Vijfhoek ligt dichtbij Aan 't Hek. Vooral als je de kaarten "aan elkaar" wilt leggen.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 01 dec 2021, 19:43

Wat de omschrijving "vanouts het Huijs tot Haerst" dan precies is daar in Essen weet ik niet, maar bij dat oude huis te Haerst, wat de oude Den Doorn was kon ik al geen vijfhoek ontdekken en wel bij erve De Vijfhoek vlak bij An 't Hekke. Als je de dijk meerekent, want daar kon je ook overheen lopen, neem ik aan. Op sommige kaarten is te zien dat daar 5 wegen onder bepaalde hoeken bij elkaar komen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 dec 2021, 21:00

Janny Lalkens schreef:
01 dec 2021, 19:43
Op sommige kaarten is te zien dat daar 5 wegen onder bepaalde hoeken bij elkaar komen.
En dat maakt het ook zo vreselijk lastig om die reconstructie van bewoners te maken. Er zijn zoveel zijwegen, en welke neemt de teller dan eerst. Iedere teller kan bij wijze van spreken een andere route lopen en zo een andere volgorde noteren.

Maar dan geeft een leengoed in stift Essen wel een mooi ijkpunt. Er is bijvoorbeeld in vuursteden 1682 maar één erf met eigenaar hr. van Rechteren. Laat dat nou net dat leengoed in stift Essen zijn. Maar dan weet je wel met zekerheid welk erf dat in kadaster 1832 is.

Vooral de stap van 1751 (vuursteden) naar 1806, registre civique en huizenregister is lastig. Maar het helpt wel als je van enkele erven met zekerheid kunt vaststellen wie er van jaar tot jaar, of eventueel van decennium naar decennium woonde.

Maar zoals het er nu op lijkt woont Hermen Jans Toeslag(h) eerst dichtbij de Ordel, en daarna dichtbij Arnichem, op de Vijfhoek. En dat roept vragen op.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 dec 2021, 21:26

bericht 9
Janny Lalkens schreef:
01 dec 2021, 19:43
Wat de omschrijving "vanouts het Huijs tot Haerst" dan precies is daar in Essen weet ik niet.
Hieronder de Hottinger 1787 kaart.
Haarst_1787.gif
Haarst_1787.gif (204.92 KiB) 949 keer bekeken
Die in het boek over Arnichem ziet er anders uit. Nog gedetailleerder, met namen die ook op minuutplans van kadaster 1832 voorkomen. Dus waarschijnlijk van na 1787. Ik heb de kaart een kwartslag gedraaid, om de tekst leesbaarder te maken.

Bovenin is nog net te lezen: de Blikhuisen. En het vakje linksboven is waarschijnlijk de Horst.

Maar waar het me vooral om gaat: de naam Haarst staat ook nu weer, net als op de kaart van ten Have, bij een groepje huizen rondom Arnichem. Waarschijnlijk werd dit vroeger toch als (de kern van) Haarst gezien. En dan past die beschrijving het Huijs (=leengoed) tot Haerst juist weer heel goed.

bron van de kaart: https://geo.overijssel.nl/viewer/app/ma ... fa54b8d1a7

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 01 dec 2021, 22:51

Ik denk dat daar dat blokje bij de Blikken 1 van de 6 eendenkooien daar in de buurt is. Deze heeft 3 vangpijpen, geen 4. De eendenkooi recht achter de Doorn richting de Lichtmis heeft ook 3 vangpijpen.

Op deze Hottinger kaart kan ik De Horst niet vinden.

Op kadasterkaart C van Haarst 3e blad ligt de Horst vrij dicht bij het gebied waar Nieuwleusen begint. Bij De Stouwe/De Steenwetering.

Plaats reactie