Willem van Dijk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
jettie

Hallo allemaal,Peter ,je

Bericht door jettie » 27 mei 2011, 12:13

Hallo allemaal,

Peter ,je berichten gelezen,ik zie zo nog geen aansluiting helaas.

Maaaaaaar:
zou dit huwelijk en overlijden van zoon Hendrik Willems van Dijk kunnen zijn, bij zijn overlijden is hij 47 jaar, dan kom je precies rondom zijn geboortejaar uit (ca. 1786/86) ! En...bij zijn huwelijk staat dat hij van Zwolle kwam! Plus zijn vader is een Willem.
Dus als er rondom 1785 geen andere Hendrik van Dijk geboren is met een Willem als vader....

trouwen in Drenthe:

Kloosterveen, doop- en trouwboek (1788-1811; DTB 74), 25 februari 1810, pagina 59
Huwelijksdatum: 25-02-1810; 1e proclamatiedatum: 07-01-1810.
Bruidegom: Hendrik Willems van Dijk, jongeman; herkomst: Zwol.
Bruid: Trijntien Jans Nuijs (Nuis), weduwe

Om dubbelop zoeken te voorkomen:
wat is al wel of niet bekend van de kinderen van Willem van Dijk x Aleida de Groot?
Overlijden, trouwen?

Ria, je had het over 1 dochter van wie wel wat bekend was, welke dochter is dat?

Verder : dochter Egberdina zou heel goed vernoemd kunnen zijn naar of de vader van Willem, een Egbert van Dijk, of naar een broer van Willem.

De lidmatenboeken al bekeken of ze mogelijk van elders kwamen?

Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
Algemeen Toegangnr: 123
Inventarisnr: 10507
Gemeente: Ommen, Ambt
Soort akte: overlijdensakte
Aktenummer: 80
Aangiftedatum: 17-12-1832
Overledene Hendrik van Dijk
Geslacht: M
Overlijdensdatum: 16-12-1832
Leeftijd: 47
Overlijdensplaats: de Vaart (Ommen, Ambt)
Vader Willem van Dijk
Moeder - -
Partner Trijntje Nuis
Relatie: echtgenoot
Nadere informatie timmerman; moeder niet bekend

zie voor info kinderen Genlias (Smilde/Avereest)

Verder is er in Zwolle nog deze Jan van Dijk, die zijn (verm.) 1e zoon Egbert noemt, naar zijn vader dus mogelijk, kan ook een broer zijn???

4-03-1773 Egbert Jan van Dijk Alijda Braskamp
14-06-1777 Jan Jan van Dijk Alida Braskamp

Ik weet, het is grasduinen, maar pfffff het is moeilijk dus her en der proberen via via een aanknopingspunt te vinden.

groetjes Jettie

[ 27. Mei 2011, 12:21: Bericht gewijzigd door: jettie ]

ria van bessen

Hallo allebei,Met ouders

Bericht door ria van bessen » 27 mei 2011, 12:20

Hallo allebei,

Met ouders bedoel ik de ouders van Egbert Klaassen, niet die van Willem van Dijk.
Want diens ouders zijn geselecteerd als zijnde Egbert Willems van Dijk en Trijne [Catrina] Oortmans. Gezien de vernoemingen heeft dit grote kans van slagen.

Egbert is dan de zoon van ene Willem van Dijk.

03-09-1753 Eva - Egbert van Dick en Catrina Ortmans
06-04-1755 Derk - Egbert Willems en Triene Peters [Oortmans]
02-05-1756 Derk - Egbert Willems en Catrina Peters [Oortmans]
11-11-1759 Willem - Egbert Willems en Catrina Oortmans
HIAAT aan doop 5 jr.
25-11-1764 Jan Gerrit - Egbert Willems en Catrina Peters - Groote kerk

Ik gok op die Jan Staal die x is met Janna van Eerde. Zij zijn ook protestants.

Ik schuif die RK Staal even aan de kant, want dat komt omdat ik in 1e instantie ging zoeken nav de vraag van Hein van Dijk en er verder geen gegevens nog beschikbaar waren.

Maar dit is een protestantse familie.

groet Ria

ria van bessen

bericht 2Register Civique

Bericht door ria van bessen » 27 mei 2011, 14:09

bericht 2

Register Civique Zwolle 1811

Staal Alexander Elisa boekhandelaar
11 mei 1789 Zwolle
Staal Andries schoenmaker ...
1776 Zwolle
Staal Jan groentekoopman ...
1746 Zwolle
Staal Jan Christiaan handelaar
1 nov. 1758 Zwolle

In Kampen idem 1811

Staal Jan wever 22 jul. 1787 Kampen

Jan Staal de getuige van Willem van Dijk kan uit Kampen komen en dit is zijn zoon?

groet Ria

[ 27. Mei 2011, 14:10: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

jettie

Hallo Ria en Hein,Ria, je

Bericht door jettie » 27 mei 2011, 18:26

Hallo Ria en Hein,

Ria, je berichten gelezen, ik was even het overzicht wat kwijt, maar alles nu duidelijk zo.
Egbert Willems van Dijk en Catharina Oortmans dus de ouders welhaast zeker van Willem van Dijk.

Wat betreft Harmina van Schooten als getuige bij huwelijk van 08-07-1753 Egtbert van Dijk j.m. op t Nieuwe Werk met Catrina Oortmans j.d.:

Bij het huwelijk van Harmina vna Schooten x Egbert Claasen stond dus: de proklematie gaan ook te Hattem

Bedacht dat dat toch niet voor niets zou zijn en in Hattem gaan zoeken, daar vind ik onderstaande, alleen deze Harmtje kan niet de Harmina van hierboven zijn, maar mogelijk wel een link naar Oortmans ? Of toch tever gezocht?

doop te Hattem:

Harmtje; 09 01 1737, dochter van :
Schooten, Reinder van; Raeijmans, Machteltje

en dan ...:
Hendrik Jan; 27 03 1735
Schoten, Reind van; OIJERMANS, Machteltje

en dus: verbinding naar Oijermans = Oor(t)mans ??

Haar achternaam wordt nogal verschreven in Hattem!:
Claas Reinders; 22 02 1739
Schoten, Reinder van; Riermans, Machteld

Die proclamatie te Hattem kan natuurlijk ook nog te maken hebben met Egbert Claasen.

En :
Staal Alexander Elisa = zoon van Johann Christoffel Staal en Geertrui van Tuijl (nh dopen Zwolle, genlias)
Bij Nh trouwen staan ook Staal's die Rk zijn.

groetjes Jettie

[ 27. Mei 2011, 19:37: Bericht gewijzigd door: jettie ]

ria van bessen

Dat lijken me goeie

Bericht door ria van bessen » 27 mei 2011, 21:32

Dat lijken me goeie aanwijzingen, Jetty.

Hein van Dijk kan daar lekker mee aan het werk gaan. Op VpNd.

Hein is behoorlijk op weg geholpen, vind ik. Laat hem eerst maar eens reageren.

groetjes Ria

H. van Dijk

Hallo Ria, Jetty en Peter

Bericht door H. van Dijk » 30 mei 2011, 12:21

Hallo Ria, Jetty en Peter,

Allereerst bedankt voor jullie inspanningen. Naast mogelijke antwoorden levert het ook de nodige vragen op. Voor het overzicht eerst nog even alles op een rij.
Willem van Dijk (weversknecht)wonende buiten de Camperpoort gaat in ondertrouw op 14-09-1782 met Aleida de Groot. Huwelijk op 29-09-1782. Wylm van Diek, wonende voor de Kamperpoorte, wordt begraven van het Buitengasthuis, overleden 01-06-1795. Aleida de Groot (naaister)wonende in de Waterstraat trouwt met Willem van Dijk. Volgens de Naamlijst der Ingezetenen van de Gemeente op den 1812 woonde Aleide als weduwe in de Spoelstraat 97. Op dit adres is zij ook als weduwe overleden op 17-06-1828. Aangifte is gedaan door Berend Jan van den Bosch en Albertus van der Veen.
Willem van Dijk en Aleida de Groot kregen 6 kinderen zoals eerder vermeldt. De oudste was 11 jaar en de jongste 2 jaar toen Willem van Dijk overleed. Zijn jongste zoon werd ruim 5 maanden na zijn overlijden geboren. Van de kinderen van Willem en Aleida is alleen iets bekend van hun zoon Hendrik. Hendrik van Dijk trouwde op 25-02-1810 met Trijntjen Jans Nuis te Kloosterveen(Smilde). Bruidegom: j.m. zoon van Willem van Dijk afkomstig van Swol, moeder onbekend. Hendrik van Dijk en Trijntjen Jans Nuis kregen 6 kinderen met op volgorde van leeftijd de volgende namen: Jan, Willem, Derk, Jan Nuis, Gerrit en Johan. Dat Hendrik op 9-jarige leeftijd de naam van zijn moeder niet wist is wel duidelijk. Ik heb het sterke vermoeden dat Aleida de Groot na het overlijden van haar man Willem niet meer kon zorgen voor haar kinderen.
Deze zijn waarschijnlijk ondergebracht bij bekenden of mogelijk geadopteerd.
Vermeldenswaard is nog dat een jongere zus(Wubbegje) van Trijntjen Jans Nuis op 30-05-1811 trouwde met Wichert Hofsink te Zwolle. Wubbegje was voor haar huwelijk dienstmeid bij een familie in Zwolle. Wichert Hofsink was een zoon van een wagenmaker en van beroep koetsier. In het Drents archief vond ik in de lijst van weerbare mannen 1811 de geboortedatum van Hendrik van Dijk t.w.: Hendrik van Dijk 12-03-1786, Smilde, timmermansknecht 338.
Met deze geboortedatum en zoon van Willem van Dijk afkomstig uit Swol, ben ik op zoek gegaan in het HCO en kwam zo terecht bij Willem van Dijk en Aleida de Groot. Zonder alle suggesties in de wind te slaan heb ik sterk het gevoel dat de vader van Willem van Dijk ene Hendrik zou moeten zijn. Willem Hendiks of Henricks of Hendericks van Dijk. Verder is het waarschijnlijk een timmermansgeslacht. Alle geslachten na Willem van Dijk zijn timmerlieden. De suggestie van Peter dat Gerrit Jan van Dijk verwant is lijkt dan ook heel aannemelijk. Hendrik de zoon van Willem en Aleida zou het vak geleerd kunnen hebben van zijn opa of van zijn pleegouder. Verder is het vreemd dat van de overige kinderen van Willem van Dijk en Aleida de Groot geen verdere informatie is te vinden. Hebben zij misschien de achternaam van een pleegouder aangenomen? Jullie zien er blijven nog genoeg vragen over. Hopenlijk komende we hiermee weer een stapje verder in de zoektocht.

Met vriendelijke groet,

Hein.

ria van bessen

Hé Jetty, Nuis nog wel [!] -

Bericht door ria van bessen » 30 mei 2011, 17:01

Hé Jetty,

Nuis nog wel [!] - klinkt bekend....

Ik ben benieuwd of je nog aanvullingen hebt.

groet Ria

jettie

Ha Ria, HeinJa, die had ik

Bericht door jettie » 30 mei 2011, 17:31

Ha Ria, Hein

Ja, die had ik dus hiervoor gevonden, maaar blijkbaar had Hein die gegevens al.
Een echte Nuis ja, alleen een heel andere familie dan die van mij ;-) (dat is tot dusver op 1 keer na altijd met ij ipv i )

Er zit in Drenthe een hele fam. Nuis, (bijna vermoedelijk genoemd naar het plaatsje Nuis.

Maar goed, da's een ander verhaal,
nog geen nieuwe dingen gevonden,

wat de andere kinderen betreft, van Willem van Dijk, alle overlijdensaktes op bijv.Egberdina van Dijk al bekeken, ook buiten Zwolle?
Wellicht vernoemd naar Egbert, naar het idee van Ria en mij dus de mogelijke vader, dat klopte alleemaal mooi leek me?

En anders wellicht naar een broer vd vader, een broer Egbert.
Maar wat jij vond Ria, als vermoedeljk ouders , leek me wel goed te kloppen,alleen het ''harde bewijs'he.

Hein, de lidmatenboeken ook al eens bekeken ?

groetjes Jetty Nuijsie ;-)

[ 30. Mei 2011, 17:33: Bericht gewijzigd door: jettie ]

jettie

ps. Hein, ik kan bij NH dopen

Bericht door jettie » 30 mei 2011, 17:34

ps. Hein, ik kan bij NH dopen geen Hendrik vinden die een zoon Willem krijgt, dan zou hij van elders gekomen moeten zijn?

groetjes Jetty

ria van bessen

Beste Hein,je schrijft

Bericht door ria van bessen » 30 mei 2011, 21:37

Beste Hein,

je schrijft:

Hendrik van Dijk trouwde op 25-02-1810 met Trijntjen Jans Nuis te Kloosterveen(Smilde). Bruidegom: j.m. zoon van Willem van Dijk afkomstig van Swol, moeder onbekend.

Dan de doopdatum - klopt exact met de datum die Hendrik van Dijk zelf opgeeft.

Hendrik is dan toch de zoon van Willem?. Daar kun je niet omheen, lijkt me.

groet Ria

Plaats reactie