Berend (Jansen) Kooi(j)man

Alles wat met genealogie te maken heeft.
harm56

Nog een verduidelijking naar

Bericht door harm56 » 21 feb 2016, 19:50

Nog een verduidelijking naar aanleiding van de vraag van 18-02-2016Gerrit Jans de Haase is niet vanwege Jannigje Jacobs momber over de kinderen van Teunisje Fox, maar vanwege Lubbe Fox.Kunnen we bewijzen dat Jan Jacobs Fox uit IJsselmuiden een zoon is van Jacob gedoopt 11 januari 1691 te Zalk als zoon van Jan Fox en Hendrikje Jacobs.(uit kwartierstaat I. A. Wiegant)Jan (Jacobs) Fox. Hij is gedoopt Kampen, IJsselmuiden of Zalk. Jacobs is overleden op 31-01-1777 in IJsselmuiden. Hij trouwde(1) op 19-01-1743 in IJssemuiden met Geesje Borger (ovl. 1765)Hij trouwde (2) op 15-01-1745 in IJsselmuiden metGerrechien Jans, geboren IJsselmuiden. Gerrchien is overleden.Jacob Fox Hij is gedoopt op 01-01-1691 in IJsselmuiden. Jacob is overleden op 20-06-1765 in IJsselmuiden of Zalk?, 74 jaar oud.Hij begon een relatie metTeunisjen Gerrits. Teunisjen is overleden in1729 in IJsselmuiden.Tot zover de overname uit kwartierstaat I. A. Wiegant.Harm

harm56

Ik zeg niet dat de dominee

Bericht door harm56 » 21 feb 2016, 21:57

Ik zeg niet dat de dominee een fout heeft gemaakt. Ik geef als verklaring dat de dominee mogelijk het patroniem van de vader van Jan Willems heeft gebruikt. Maar ik heb ook niet de wijsheid in pacht, maar zoek naar een verklaring. Ik vergelijk het met het gebruik van Fox, wanneer is het gebruikt als patroniem, terwijl een volgende generatie er als familienaam mee aan de haal gaat.Het sterkste argument is, vind ik dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat er 2 Teunisje Fox in Zalk rondlopen.Er zit een hiaat in het begraafboek van eind 1666 tot begin 1675, dit zal dus geen oplossing geven.Ik zal me moeten bekwamen om het rechtelijk archief van Zalk van voor 1675 te lezen, wat me nu nog niet lukt.Harm

ria van bessen

Jannichjen Hendrix wed. van

Bericht door ria van bessen » 21 feb 2016, 22:22

Jannichjen Hendrix wed. van Gerrit Jansen de Hase, ze heeft 2 onmondige kinderen Lubbert en Gerrichjen, voogden worden Hendrik Jansen en Hermen Berents, erfuiting 6 cgls per kind.Zalk 23 mei 1685Deze akte zit in de contentieuse zaken van Zalk !!

ria van bessen

Bericht 2

Bericht door ria van bessen » 21 feb 2016, 23:44

Bericht 2Kan deze gevraagde Jacob ook de zoon zijn van Jan Jansz Foks gedoopt op 30 sept 1719 te Zalk?

harm56

Eerst nog een vraag over een

Bericht door harm56 » 22 feb 2016, 01:18

Eerst nog een vraag over een antwoord van 18/02/2016 - 20:09Volgens het oud rechterlijk archief heeft Teunisje x Jan Jansen het patroniem Jacobs..in welk deel of op welke datum wordt dit vermeld? Deze Jacob was me ontgaan en moet ook een zoon zijn van Jan Jansen Fox en Trui Jansen. Ik denk dat de logische volgorde; geboorte, kind, volwassen en trouwen en weer geboorte kind enz. hij 20 jaar te laat wordt geboren. In het deel van de kwartierstaat I. A. Wiegant zit dit wel.Jacob Fox geboren ca.1690, huwelijk tussen 1715 en 1720, zoon Jan Jacobs geboren ca.1720Jan Jacobs Fox geboren ca.1720, eerste huwelijk (ondertrouw19 januari 1743) als jongeman van IJsselmuiden met Geesje Borger j.d. van Losser.De Jacob van 1717 zit niet in de Volkstelling van 1748 in Zalk. De weduwnaar Jan Jansen Fox woont in bij zijn dochter Willempje Jans Fox en Willem Willems (van der Louw)In IJsselmuiden worden ook kinderen gedoopt van Teunisje Fox gehuwd met Jan Lubberts, Lubbert 1738, Willem 1740, Gerrit 1743 en Jannes Helmich 1746??Ik heb een index op begraven IJsselmuiden, die ik niet voor 100% snap.Fokx J  -  Jacob   -  Zelf   -   20 juli 1765Fokx J  -  Jacob   - Geertjen Hendriks -  vrouw - 21 juni 1765Zoals ik het lees is Geertjen Hendriks vrouw van Jacob J Fokx begraven 21 juni 1765 en Jacob Fokx zelf op 20 juli 1765.Wanneer Jacob J. Foks dezelfde is als uit de kwartierstaat A. I. Wiegant, dan is hij na 1729 hertrouwd.Harm

ria van bessen

Dat zijn best wel veel Fox

Bericht door ria van bessen » 22 feb 2016, 11:17

Dat zijn best wel veel Fox-jes... ook best lastig om ze uit elkaar te houden, als de niet Fox-jes zich ook Fox gaan noemen.Meestal is het de boerderijnaam die wordt meegenomen en geen voornaam. Best wel bijzonder.En zal het er met de onderstaande gegevens uit Ijsselmuiden niet duidelijker op worden .. ?IJsselmuidenIn 1726 is er een Jacob Jansen, toegenaamd Fox die wil hertrouwen.2 onmondige kinderen genaamd Jan en Jacob.Voogden worden Coenradus Jans en Melgert Rutgers.Moeder niet met naam genoemd.Een .... Jacob Fox hertr in 1745, zijn overleden vrouw heette Geesjen Jans - 1 kind ..  een zoon Jacob vlgs de voogdijstelling van 1745Huwt wél ene Jan Jacobs als wedr. Uit Ijsselmuiden met Gerrechien Jans jd uit Ijsselmuiden in 1745 –is hij een Fox ?Ene Jan Fox nl ... gehuwd met Gerrigjen Jans  is nl overleden voor 28-03-1766laat in 1766  na als kinderen; Fijghien, Geertien, Hendrikjen, Jan en Geesje Jans, die zijn dus alle nog onmondig.Voogden worden Gerrit Brink en Hendrik Fox, de laatste is de oom van de kinderen.Geesje hertr. Hendrik Jans**Een Jacob Fox overleden voor 11 juli 1765, heeft een zus Geertjen Fox gehuwd met Roelof Stolte volgens het ORA**En een Jacob Fox die voogd wordt [als oom] in 1771 over de kinderen van Arent Gerrits x Hilligien Twillens.En een Jacob JANS Fox die voogd wordt in 1779 over de kinderen van Evert Peters en Aaltjen Teunis en ook als Jacob Jans Fox  voogd over de kinderen van Jan van der WegDan zit er nog een Anna Fox in Ijsselmuiden wed. van Willem Hermsen Bos, voogden worden Lubbert Egberts en Jacob Meijer datum 5-12-1767Dit wat ik gisteravond laat nog bij elkaar hebt gezocht.Ik zal vandaag kijken of ik nog meer gegevens kan vinden..

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 22 feb 2016, 16:19

bericht 2Ik heb het verder uitgezocht.Ik weet niet of je belang hebt bij de verdere lijn van deze Fox,of dat je wilt weten of hij er één uit Zalk is?Hoe dan ook. Dát heb ik niet kunnen bewijzen.Jacob Jans toegenaamd Fox is gehuwd met ene Geertje volgens de HFG telling van 1723 - geen kinderen. Dat betekent datDe kinderen Jan en Jacob dan geboren zijn NA juni 1723Jacob Jansen Sr. hertr. in 1726 met Teunisjen Gerrits. Zij is overleden voor 27-06-1732uit dit huwelijk 2 kinderen *Hendrik en Geertien geboren na 7-12-1726 en voor 27 juni 1732Hij hertr. dan weer - geen naam van de vrouw bekend maar uit dit huwelijk is een Willemtjen geboren.Dan hertr. hij weerDen 13 mei 1759 Japik Fox wednr. van IJsselmuiden met Geertje Hendriks weduwe van Grafhorst, getrout alhier den 25 mei** GEEN voogdij gevonden.Jacob Sr  is overleden op 20-06-1765 in IJsselmuidenEr moet van hem een testament zijn dd 11 juli 1765, maar dat bezit ik niet.PS. Het is wel te bewijzen dat zijn laatste vrouw Geertje Hendriks was. 

harm56

Een Jacob Fox overleden voor

Bericht door harm56 » 23 feb 2016, 00:04

Een Jacob Fox overleden voor 11 juli 1765, heeft een zus Geertjen Fox gehuwd met Roelof Stolte volgens het ORA.Jan (Jans) Fox geb. ca 1662 overleden voor 1695, huwelijk Zalk 14 mei 1682 Hendrikje Jacobs gedoopt 6 maart 1659 Zalk, overleden voor 1722, dochter van Jacob Gerberts en Berentijn Jansen; zij hertrouwd (ondertrouw Zalk 14 april 1695 Gerrit Teunis.Kinderen van Jan (Jans) Fox en Hendrikje Jacobs1) Berentjen gedoopt 31 december 1683 Zalk2) Jan gedoopt 12 april 1685 Zalk3) Teuntje gedoopt 3 februari 1689 Zalk4) Jacob gedoopt 11 januari 1691 Zalk5) Geertje gedoopt 1 maart 1693 Zalk Jan Jansen Fox getrouwd (ondertr. 17 april 1707) te Zalk Trui Jansen, (ondertrouw 28 juni 1750) Zalk met Teune DirksTeuntje Fox, Gehuwd met Jan Lubberts????Jacob Fox,  Gehuwd met Geertje NN, ca.1726 Teunisje Gerrits, ca. 1732 met NN NN en 25 mei 1759 te IJsselmuiden Geertje HendriksGeertje Fox gehuwd met Roelof Stolte Harm

harm56

Aan het puzzelen geweest met

Bericht door harm56 » 23 feb 2016, 03:04

Aan het puzzelen geweest met de IJsselmuider Fox.Jacob Fox 1691 x Geertje NN1) Jan (Jacobs) Fox ca. 1723, huw. 1743 Geesje Borger, 1745 Gerrigje Jans2) Jacob ca.1725 Jacob Fox x Teunisje Gerrits1) Hendrik Jacobs Fox ca.1727, huw Hendrikje Willems van Anslo2) Geertien ca. 1730 Jacob Fox x NN NN1) Willemtjen ca. 1735, huw. 6-5-1759 IJsselmuiden met Aart Egberts Jan (Jacobs) Fox x Geesje Borger1)  Jacob Jans Fox x (o.tr 10-10-1766 IJsselmuiden) Sijne (Jurriëns) Felix             1) Geesjen Jacobs Fox, ged. 1 jan. 1768 IJsselmuiden, huw. Jacob Brink, huw. (o.tr 29-8-1806                 IJsselmuiden) Jannes Gerrits Buijert              2) Geertjen ged. 30 sept. 1770 IJsselmuiden              3) Geertjen ged. 10 nov. 1771 IJsselmuiden              4) Hilligje Jacobs Fox ged. 27 mrt. 1774 IJsselmuiden huw. 2 mrt. 1794 IJsselmuiden Willem                     Gerrits Kerke               5) Jan ged. 3 nov. 1776 IJsselmuidenJan Jacobs Fox x Gerrigje Jans1) Fijchien Jans Fox ged. 22 apr. 1747 IJsselmuiden, huw 15-9-1771 Jan Jacobs Korthoef2) Jan ged. 19 apr. 1750 IJsselmuiden3) Geertien ged. 10 okt. 1751 IJsselmuiden4) Trienjen ged. 2 dec. 1754 IJsselmuiden5) Hendrikjen ged. 2 dec. 1754 IJsselmuiden6) Hendrikje Jans Fox ged. 23 mei 1756 IJsselmuiden, huw. 1-11-1775 Egbert Jacobs (Vaandering)7) Jan ged. 1 apr. 1759 IJsselmuiden8) Geesjen ged. 4 dec 1763 IJsselmuiden Hendrik (Jacobs) Fox x Hendrikje Willems van Anslo1) Teuntje Hendriks Fox ged.26 juli 1761 IJsselmuiden, huwelijk Jan Jacobs Sijbrands2) Willem ged. 26 dec. 1763 IJsselmuiden3) Jacob ged. 19 okt. 1766 IJsselmuiden4) Grietje Hendriks Fox ged. 3 mrt. 1775 IJsselmuiden, huw. Klaas Hendriks Hoogeboomtot zover Harm

ria van bessen

Harm,

Bericht door ria van bessen » 23 feb 2016, 12:10

Harm,Het was me niet duidelijk of Geertje een zus is .. of de dochter, daarvoor zou je toch het testament moeten hebben.Maar gezien wat ik verder heb gevonden, lijkt Geertje de dochter te zijn van Jacob Sr.f110 - IJsselmuijden, 31 juli 1765 - Richter R. Veen JUDr. Keurnoten Jan de Vries en Jan Coenradus. Verschenen zijn E. Baerlink, schoolmeester en custos [koster] alhier te IJsselmuijden, en Gerrit Stael, in kwaliteit van de bij het testament van Jacob Fox op 11 juli 1765 genomineerde voogden van Teuntjen Stolte en Annetje Stolte, kinderen van wijlen Geertjen Fox, bij Roeloff Stolte in echte verwekt. Zij nemen de momberschap aan.Volgens mij zijn deze voogden aangesteld vanwege de erfenis. 50e penning 11 September 1765Hendrik Jacobs Fox en dezelfs huisvrouw Hendrikjen Willems maken bekend dat zij volgens akte op heden gepasseert uit hun ouderlijke boedel van de overige mede erfgenamen hebben geaquireert den opstal van huis, bergen en schuur, staande op de grond van de heer baron Frans van Ingen als hier te IJsselmuiden, mits dat zij daar tegen aan de boedel moeten balderen of betalen vierhonderd guldens, doende dit alhier buiten projudicie registreren omdat zij menen hiervan geen vijftigste penning schuldig te wezen. 50e penning 11 September 1765 [zelfde datum !]De wed. van Jan Fox maakt bekend dat zij van de erfgenamen van Geertien Hendriks getrouwd geweest met haar vader Jacob Fox, als mede van de mede erfgenamen van deze haar vaders bij liquidatie der boedel en volgens akte van heden heeft overgenomen den opstal van huis, staande alhier te IJsselmuiden op de grond van mevrouw Merwede mits daar tegens aan de boedel validerende of betalen tweehonderd guldens. Doende derhalve dit vor zoverre hiervan vijftigste penning verschuldigd mocht zijn alhier doch buiten projudicie registreren.Ik ken geen wed. Jan Fox die als .. vader Jacob Fox heeft, kennelijk wordt hier schoonvader bedoeld, zou logischer zijn. .gegevens betr.4]dochter Geertjen JapiksIjsselmuiden 1754 Den 3 februari Roelof Jansen Stolte j.m. met Geertjen Japiks Fox j.d. beiden te IJsselmuiden, getrout alhier den 17 februarif79 - 9 apr 1761 - Richter Dr. R. Veen.Keurnoten Jannes van der Wals en Teunis van Ommen. Het Gericht heeft tot voogden over de 2 onmondige kinderen (Teuntjen en Annigjen) van Roeloff Stolte, bij zijn overleden huisvrouw Geertien Jacobs in echte verwekt, benoemd Harmen Stolte en Hendrick Fox. Zij nemen de momberschap met handtasting aan.dit zit in de VOT 1748 Ijsselmuiden ... geen Jan Jansen gevonden als inwonend, zoals je eerder hier plaatste, niet in Ijsselmuiden tenminste1748 Ijsselmuiden VOT[ 40]   6 - Jacob Fox en vrouw, twee kneghten en twee doghters.[ 41]   2 - Jan Fox en vrouw. f74 ? Actum IJsselmuiden, 27 juni 1732 ? Wolter van Marle, Scholtis van      IJsselmuiden en Graf­horst.      Keurnoten C. Nessink en P.J. Roldanus, JUDres.      Gecompareerd is Jacob Jansen, die gaat hertrouwen. Hij bewijst aan zijn 2 kin­deren (Henrik en Geertien Jacobs), bij zijn ehevrouw Teu­nisjen Ger­rits in echte verwekt, aan zijn zoon Henrik 30 Caroli gul­den en aan zijn doch­ter Gergien 25 Caroli gulden en een gouden ringetje, een zilveren haarnaald, 2 zilveren stiften, een zilveren haakje en een oog. Hij stelt als onderpand voor het voornoemde be­wijs van 25 gulden zijn huis in IJs­sel­mui­den op de grond van Me­vrouw Hoedemakers, weduwe van wijlen de HoogWelGeb. Heer Mar­we­de [Merwede]. Het geld blijft onder de vader tot de pupillen mondig zijn geworden of als zij gaan trouwen. De vader belooft zijn kinde­ren te alimen­teren volgens zijn mogelijkheden, en hen te laten le­ren lezen en schrijven. Tot mom­bers worden aangesteld Ger­rit Jansen en Her­men Wer­ners. Deze nemen de momberschap met handtasting aan.Uit het 3e huwelijk van Jacob wordt nog een dochter Willemtjen geboren.5] dochter Willemtjen [zie de VOT 1748. ]22 april 1759 Aart Egberts van Grafhorst met Willemptje Japiks Fox van IJsselmuiden, getrouwt alhier den 6 mei. uit dit huwelijk: Ijsselmuiden 9-12-1759 Aatjen - Aart Egberts en Willempje Jacobs FoxGezien de VOT 1748 heeft Jacob Sr. ook 2 dochters !Dat het om dezelfde Jacob gaat bewijst ook onderstaande akte waarin in de kantlijn-aantekening Gerrit Jans de voogdij overneemt.f184 ? IJsselmuijden, 7 dec 1726 ? Joan ter Welberg JUDr, Scholtes van  IJsselmuijden.     Keurnoten Hendrik Gerritsen en Jan Derksen.      Gecompareerd is Jacob Jansen, toegenaamd Fox. Hij wil gaan hertrou­wen; dit met approbatie van Zijn HoogWelGeb. Gestr. de Heer Land­drost van IJsselmuijden en volgens getuigenis van dominé Francena. Hij be­wijst voor het moeders goed aan zijn 2 onmondige kinderen (Jan Ja­cobs en Jacob Jacobsen) aan ieder 25 Ca­roli gulden, en ver­der voor de linnen en de wollen kleren van de moeder aan ieder 5 gul­den. Het bewezene zal versterven van het ene kind op het andere tot de langstlevende toe; als beide kinderen overlijden devolveert het bewezene op hun vader. De vader be­looft zijn kinderen te onder­houden en hen volgens staatsgelegenheid te kleden, en te laten le­ren en schrijven, dit tot zij gaan trouwen of hun mondige jaren bereikt heb­ben; dan zullen zij het geld genieten, of eerder bij onverhoopt eerder overlijden van de vader. Als on­der­pand voor het bewe­zene stelt hij zijn huisje, waarin hij zelf woont.   Tot mombers wor­den aange­steld Coen­radus Jansen en Melghert Rut­gers. Deze nemen de momberschap met handtasting aan. Zij zullen verder alles doen en laten geschieden als volgens het landrecht gebruike­lijk is.      Kantlijn: In het Gericht van IJsselmuden, te Campen op vergunder aarde, 27 juli 1729 - Wolter van Marle, Scholtes.      Keurnoten [geen].   Op heden heeft Gerrit Jans in plaats van Melgert Rutgers de momber­schap met handtasting aangenomen.Gerrit Jans is ook voogd in 1732** Deze voogden zouden de sleutel kunnen zijn om verder terug in de tijd te kunnen komen. Nog een eerder huwelijk van Hendrik zijn zoon, ter aanvulling.3]zoon Hendrik JapiksDen 27 februari 1757 Hendrik Japiks Fox j.m. met Annechien Jansen Staal weduwe beide van IJsselmuiden, getrout alhier den 20 meertDen 11 februari 1759 Hendrik Japiks Fox wednr. van IJsselmuiden met Hendrikjen Willemsen Anslo j.d. van Grafhorst, getrout alhier den 25 februari 1759Dit is het laatste huwelijk van Jacob Sr.Den 13 mei 1759 Japik Fox wednr. van IJsselmuiden met Geertje Hendriks weduwe van Grafhorst, getrout alhier den 25 meien is Willemtjen de laatste dochter inmiddels gehuwd en is geen voogdijstelling meer nodig.Geen Fox gevonden in Ijsselmuiden voor 1723 ..    .  

Plaats reactie