noeder ""onecht"" kind te Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Gerrit, Ria,

Bericht door vantspijker » 13 mar 2014, 19:47

Gerrit, Ria, Neen, ik weet (nog) niet hoeveel kinderen zoon Jacobus had. Jacobus was touwslager bij zijn huwelijk en heeft dus wellicht wel een vak geleerd. Het enige kind dat ik van hem ken is Hendrika, bekend als ""dienstmeid"". Ik blijf zoeken en als ik wat vind meld ik me weer. Frits.

Gerrit Zielman

Op MyHertiage vond ik wel een

Bericht door Gerrit Zielman » 13 mar 2014, 20:49

Op MyHeritage is er wel een zoon van Jacobus en Gerhardazie:http://www.myheritage.nl/person-2000012 ... kolkGerrit

ria van bessen

De ouders van Gerharda

Bericht door ria van bessen » 14 mar 2014, 10:59

De ouders van Gerharda Edelijn zijn Roelof Edelijn en Hendrika Pasman.Blijft  de naam Johannes over als mogelijk patroniem van Maria ...? Maria Jans van der Kolk ? Edelijn en Pasman zijn  namen uit Dalfsen.Daar zit ook [meerdere] van der Kolk  

ria van bessen

Kan iemand misschien opzoeken

Bericht door ria van bessen » 14 mar 2014, 21:13

Kan iemand misschien opzoeken of Hendrika Maria van der Kolk ongehuwd is overleden? 

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 14 mar 2014, 21:37

Ria,Hartelijk dank; wat zou het forum moeten zoinder jouw kennis en ervaring.De broers en zuster van Hendrika. Alle kinderen krijgen consequent de namen van grootouders, en dat zou dan kunnen betekenen  dat de verwekker van Jacobus een Johannes zou kunnen zijn. Maar bewijs is dat natuurlijk niet.  De bruid van Jacobus kwam  uit Den Ham en haar (voor-) ouders ook.Verder zoeken dus, ook naar de sterfdatum van Maria. Frits. 

ria van bessen

Frits,

Bericht door ria van bessen » 14 mar 2014, 22:35

Frits, Ik bedoel niet de dochter van Jacobus van der Kolk.Maar Hendrica Maria van der Kolk, dochter van Jan Willems van der Kolk.Zij is geboren en gedoopt in Heino 31 maart 1777 en in 1811 nog ongehuwd volgens de volkstelling van 1811 Dalfsen.Dus dan 34 jaar oud.En omdat jij geen overlijden kunt vinden van Maria van der Kolk, bedacht ik me dat misschien deze Hendrika Maria de moeder van Jacobus zou kunnen zijn.En vandaar mijn vraag; is het overlijden van Hendrika Maria wél te vinden....    

ria van bessen

Frits, ik heb misschien wat

Bericht door ria van bessen » 15 mar 2014, 14:39

Frits, ik heb misschien wat voor je.Het is m.i. serieus te overwegen vanwege een aantal overeenkomsten.Jan van Ogterop de getuige die wordt genoemd bij de aangifte 18 juli 1816 van Jacobus van der Kolk. Wat deed hij daar, wie was hij?Jan van Ogteren overlijdt te Rijssen oud 72 jr [= militair] en is geboren te Hattem als zoon van Hendrik Jans van Ogteren en Janna Everts.Huwelijk van zijn vader Hendrik J. van Ogteren met Janna Everts is te Hattem gesloten 17 04 1779 / 02 05 1779[Let op -------  er is Nuchteren van de naam gemaakt!!] Janna Everts is weduwe van Egbert Gerrits en woont in Dalfsen.Haar eerder huwelijk is deze:1768-07-30 - Egbert Gerritsen j.m. van Heerde, soldaat in het eerste battaillon van sijne hoogheid den heere collonel erfprins van Nassau Walburg in de compagnie van den collonel Tutulois van Bierenthal in guarnisoen te Zwolle, en Janna Everts j.d. van Dalfsen, hier woonachtig - [getrouwd:] 28 aug 1768 - N.G. (onder)trouw Hattem. Dalfsen deel 12 f37v dd.16-01-1780Gerrit Bloemendal, Verwalter Scholtus van DalfsenKeurnoten Gerrit Gerrits en Engbert BloemendalVerschenen is Hendrik Ochterop mede als gevolmachtigde van zijn vrouw Janna Everts, volgens volmacht dd.15-01-1780 uit Hattem, en verklaarde voor een welbetaalde somma penningen te cederen en transporteren, aan haar broer Derk Everts en Roelofien Rutghers eheluiden en haar erfgenamen, 5/6 part van een caterstede bestaande in een huis met een campjen zaailand genaamd het Schotmans of het Gerrit Weertmans, zoals thans bemeijerd door Teunis Derks gelegen in de boerschap Ankum met zijn hoge en lage landerijen, opstaande getimmerten en houtgewassen. Actum Dalfsen. *** cirkeltje Hattem - Heerde - Dalfsen - Zwolle... Hendrike Maria van der Kolk is gedoopt te Heino 31 maart 1777 als d.v. Jan Willem Hendriks van der Kolk wonende te Lente in de herberg an 't lange slag Bethlehem aan de N Wetering.Ze is ongehuwd in 1811, van beroep dienstmeid en woont in Dalfsen [Lente]volgens de VOT 1811 Dalfsen Op 21 mei 1825 huwt zij met Hermen Jans Kroes te Zwollerkerspel.Zij overlijdt 84 jaar oud te Hattem.Hermen Jans Kroes komt oorspronkelijk van Heerde, zij komt van Dalfsen [na 1811 is dit Heino] en ze gaan dus wonen in Hattem. ** cirkeltje Zwollerkerspel - Hattem - Dalfsen MilitairenPlus het feit - vader v.d. Kolk heeft een herbergPlus het feit dat er geen overlijdensakte te vinden is van Maria van der Kolk.Plus het feit dat er een Jacob van Ogterop in Hattem zit.Als Hendrike zich Maria heeft genoemd bij de aangifte, ze loog uiteindelijk niet, dan is zij de moeder van JacobusMisschien de moeite waard op verder op door te borduren ?         

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 15 mar 2014, 17:53

Ria, Alweer bedank !!Ga ik zeker doen !! Frits.   

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 15 mar 2014, 19:49

Ria, Overlijdensakte nergens te vinden op wiewaswie; ik ga nog eens kijken in het archief van Hattem, hoewel ik zo niet weet of dat tot 1861 teruggaat.Typisch is wel dat zij in het doopregister als in de de huwelijksakte heet Hendrieke Maria. Dat zal dus wel dezelfde zijn.De Jacobus van Ogteren die jij noemt  vind ik in jouw gegevens niet terug; heb je die uit andere info ??Combineer je de feiten ""militairen en herberg"" met de mogelijkheid dat Jacobus  van Ogteren wel eens de vader zou kunnen zijn en haar zoon dus naar de vader genoemd werd  ??Maria is bij de geboorte dan al wel 39 jaar oud; vrij oud lijkt me voor een bevalling toen ?? Frits.   

Plaats reactie