Familienaam Van der Steeg(e)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
MartvdS

Ik weet het niet helemaal

Bericht door MartvdS » 10 nov 2017, 22:43

Ik weet het niet helemaal zeker, maar dit is het ongeveer:  Mijn opa Marten van der Steeg (had nog één zus) is geboren in destijds Watergraafsmeer, toen nog los van Amsterdam. De vader van mijn opa, weer een Henk van der Steeg (getrouwd met Christina van Wiggen) is als metselaar vanuit Zwartsluis naar Watergraafmeer verhuisd met als ouders Marten v d Steeg+Geertje Winters die weer afstamt van Albert v d Steeg + Lammigje de Olde. Albert was een zoon van Hendrik Jans v d Steeg + Harmpjen Alberts.                           Die 'Zwartsluislijn' stamt zeer waarschijnlijk af van de lijn in Mastenbroek.   

ria van bessen

Hermpje Alberts wed. van

Bericht door ria van bessen » 10 nov 2017, 23:07

Hermpje Alberts wed. van Hendrik Jans ter Steege heeft een zoon Albert. Zijn zus Willemtje heet later weer van der Steege, zij huwde de wedr Roelof Schaapman op 25-04-1818.En waar is het huwelijk van Jantje die met Hendrik van Raalte huwde, is zij ook een dochter?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 10 nov 2017, 23:18

bericht 2Het klopt helemaal hoor !Albert is Geboren 21-09-1804 Zwollerkerspel als z.v. Hendrik Jans van der Steeg en Harmpjen Albertsen Huwt 3 nov 1827 in Zwartsluis met Lammigjen de Olde geb Vollenhove.Geboortedatum uit de huwelijksakte klopt én hij is gedoopt op 23 sept. In Mastebroek als z.v. Hendrik Jans en Hermpjen Alberts. Getuige was Maria Alberts, lijkt me de zus van Harmpjen

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 10 nov 2017, 23:20

bericht 3Albert is 5 jaar oud volgens de voogdijakte dd 15 juni 1809, Willemtje is 11 jr oud en Jantje 3 jaar.

ria van bessen

bericht 4

Bericht door ria van bessen » 11 nov 2017, 12:26

bericht 4Arend Jans van der Steege is gedoopt te Zwolle op 15 febr 1754 als zoon van Jan Gerries en Willempje Albers. Hij woont volgens het Register Civique 1811 ook in Kampen geeft zelf op als geboortedatum 13 febr 1754. Hij heeft als beroep grutter.Kampen Ng 6 april 1781 ondertrouw - Arent Janzen van der Steege jm van Zwolle [klopt, want hij is gedoopt in Zwolle] met Catharina van Schoonhoven wed. van Arnhem. Attest na Mastenbroek.Op 25 sept 1789 een hertr als wedn met Katharina Pastoor jd van Kampen.In Kampen zit misschien een voogdijstelling met familie als voogd. Ik kan helaas niet op de site van Alinck komen om de een of andere reden.*Arent zijn grootouders zijn al eerder vertrokken naar Kampen. In Kampen zit ook een testament van Hendrikje Jans de vrouw van Albert Arents [de ouders van Willempje Alberts dus zijn moeder].Albert geeft op 27 mei 1769  in de 50e penning van Zwollerkerspel grond aan, waarvan hij de helft min een 1/4 heeft toebedeeld gekregen van zijn vrouw, de andere helft is voor de kleinkinderen volgens dat testament van zijn vrouw die ongeveer 6 weken daarvoor is overleden. De grond hebben ze samen aangekocht volgens aktes ORA Zwollerkerspel.Het testament is digitaal te vinden in Kampen. Maar zoals gezegd, mij lukt het niet.Albert hertrouwt  als Albert Arends van Spoolde wedn te Campen, de naam van Spoolde gebruikt hij ook bij de aangifte 50 e penning. Ondertrouw Kampen is 20 juli 1770, de bruid heet Beeltjen Gerrits en is wed. van Camperveen.Albert woont volgend het inwonersregister Zwollerkerspel 1741 nog maar 2 jaar op de plek genummerd 68 te vinden op folio 386. Dit huurt hij, maar hij is eigenaar van nr 69 wat hij verhuurt aan Jannes Berents. Albert geeft dan aan 2 kinderen te hebben, religie is G. én hij geeft dan ook zelf aan dat hij van Spoolde komt.Volgens de VOT 1748 heeft hij inderdaad een Willempjen en een Janna.In 1740 staat Albert borg voor Jannes Gerrits en vrouw Jennigjen Harms die uit de vrijheid van Zwolle komen wonen op Albert zijn caterstede aan de Breestege, dit voor een periode van 6 jaar en waarvoor Albert de caterstede die bemeijert wordt door Jannes Gerrits als onderpand stelt. Het is me nog niet duidelijk of Jannes familie is of een knecht, of beide.Ik heb de doopdatum gecontroleerd die Albert de Leeuw opgaf; nl Zalk 4 aug 1726 gedoopt Willemtje. Alleen staat hier als vader genoteerd Arent Alberts uit Vecaten. De naam is dus niet juist, lijkt me dus niet correct. In Mastenbroek zitten wel 3 dopen, 2 x een Arendina [1731 en 1732] en 1 x Janna [1736]

helen

75 RAK 104 FOLIO: 23 DATUM:

Bericht door helen » 11 nov 2017, 18:42

Het enige dat ik kon vinden in de recognitiën Annick Alink http://www.kampennotarieel.nl/ : 75 RAK 104 FOLIO: 23 DATUM: 29-07-1796 onderwerp Borgstelling onroerend goed1. Huis, erf en where Kampen, Oudestraat, hoek van het nauwe steegje2. huis Kampen, Burgwal, hoek Broederstraat3. huis en stal (Morrensteeg) Kampen, Burgwal, tussen Engbrink en Wilkes4. huis Kampen, Oudestraatcomparanten Storm, Aleida Borg Wed. van Jan PastoorLammers, W. Momber RoededragerPastoor, Hendrik BorgStege, Arend Jan van der BorgStuurman, Jan BorgBandjes, Gerrit Begunstigde Postmeester te Kampensamenvatting Comparanten stellen zich borg voor Gerrit Bandjes, hun schoonzoon / zwager, voor de correcte uitoefening van zijn functie van postmeester, voor een bedrag van ƒ3000. Comparante stelt als onderpand haar huis naast Joh. Boele. Hendrik Pastoor zijn huis op de Burgwal, Arend Jan van der Stege ook een huis op de Burgwal en Jan Stuurman zijn huis op de Oudestraat. bijzonderheden Geen En A.J. van der S. zelf als voogd in 1800 en 1801.  http://www.kampennotarieel.nl/akten105.pdf
Afbeelding

ria van bessen

Dank je wel Helen.

Bericht door ria van bessen » 12 nov 2017, 13:37

Dank je wel Helen.Ik vond nog de voogdijakte van Arend Jans van der Steeg in nr 104 f8 dd 8-10-1789.Hij heeft een dochter Aleijda Willemina en ze krijgt 1000 gls plus nog de som  van 260 gls die ze van de oom van moederszijde heeft ge-erfd. Hij stelt als onderpand zijn huis en grutterij gelegen in de Boven Nieuwstraat tussen de St Jacobs en Morrensteeg gelegen. Voogden Jan Treep, Gerrit [= Geurt?] Jans Berghuis en Andries Rijnders de Leeuw.Daarna trouwt hij met Pastoor en vandaar die borg, neem ik aan.

MartvdS

Beste Ria,

Bericht door MartvdS » 12 nov 2017, 14:04

Beste Ria,Mijn vader heeft ook e.e.a. uitgezocht, dan zou Jentje of Jantien (of Jantje) een dochter moeten zijn van Hendrik Jans en Harmpjen. Wat het lastig maakt is dat namen steeds een beetje verschillen.|Hendrik Jans v d Steeg + Harmpjen Alberts                                                                         Zwartsluis(??/1-9-1868)     |               (??/??) |                       _______________________________________                       |                                                                              |Albert v d Steeg + Lammigje de Olde                             Jentje of Jantien v d Steeg + Hendrik v Raalte(21-9-1804/??)   |    (2-2-1808/??)                                   (6-11-1806/1-9-1868)       (16-11-1804/30-9-1864)                                     GezinsbladHendrik Jans van der Steeg met:
Harmpjen Alberts 1) Albert Hendriks van der Steeg, geb. 21 sep 1804 te Zwollerkerspel
Gehuwd 3 nov 1827 te Zwartsluis met:
Lammigje Hendriks de Olde, geb. 2 feb 1808 te Vollenhove, dochter van Hendrik Jans de Olde en Trijntje Alberts Meijlof 2) Jantiien Hendriks van der Steeg, geb. 6 nov 1806 te Mastenbroek (Zwollerkerspel), ovl. 1 sep 1868 te Meppel
Gehuwd 1 mei 1830 te Zwartsluis met:
Hendrik Gerrits van Raalte, geb. 16 nov 1804 te Zwartsluis, ovl. voor 1868, zoon van Gerrit Lucas van Raalte en Heiltje Hendriks de Goede            

ria van bessen

Ik kan het niet volgen hoor.

Bericht door ria van bessen » 12 nov 2017, 14:41

Ik kan het niet volgen hoor.Je geeft de geboortedatum op van Jentjen als d.v. Hendrik Jans en Hermpjen Alberts. Je laat haar huwen als van der Steeg en als dochter van. Ik heb je de voogdijakte gegeven waarin zowel Albert als Jantje worden genoemd als kind van Hendrik Jans ter Steege die ergens anders ook wel van der Stege wordt genoemd.. dan is er toch 100 % bewijs, de doopaktes zijn toch te vinden in de huwelijkse bijlagen die bij het huwelijk van Albert zowel als bij Jantjen horen?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 12 nov 2017, 15:00

bericht 2Ik wil nog wel even kwijt dat ik buiten dat ik je reactie niet kan volgen, maar daarnaast me ook ergens bij de neus genomen voel. Ik dacht dat ik behoorlijk wat aan nieuwe gegevens hier heb neergezet en je reageert daar nauwelijks op.Jan Gerrits Hendriks is in ieder geen van der Steeg of Stege van origine. Niets wijst daar op. Dat dus in tegenstelling wat A de Leeuw ooit beweerde en die een figuratief persoon genaamd Hendrik Gerrits gebruikte en daar ene Gerrit Hendriks Steeg aanplakte.Zo simpel is dit, en wel omdat hij me dat zelf vertelde.Jan Gerrit Hendriks zijn nageslacht gebruikt die toevoeging later om aan te geven waar ze woonden en het is in de loop van de tijd een familienaam geworden. Bij Jan Gerrit Hendriks is de naam v.d. Stege / Steeg niet te vinden.Ik sluit de zoektocht af.

Plaats reactie