families Hagen in Vollenhove
- ria van bessen
Wat bedoel je met ... is
Wat bedoel je met ... is Arent wel een rechtstreeks ouder van je ? En welke voogdijstelling bedoel je?
Jij schreef dat je niet
Jij schreef dat je niet geïnteresseerd was in zijtakken.Omdat ik jouw voorouders niet duidelijk in beeld heb, vroeg ik me af, of jij misschien ooit iets gevonden had over voogdijstelling.Dat is alles. Het gaat, zoals in mijn eerdere posts staat, over:Arent, geboren ca. 1654 uit het tweede van de vijf huwelijken van Symen Derks met Jantje Arendts.Ouders gehuwd 6-2-1653 (vader wed.nr. van 1e, Beerte Everts)Derde huwelijk van vader (als wednr. van 2e): 11-11-1654 met Geertjen Hendriks-----------Ingeschreven (dus later getrouwd) 9 mei 1675 alhier getroutArent Simens, soon van Simon Dirks en Aaltjen Hendriks, dogter van Hendrik Rykes, beide van Vollenhove

- ria van bessen
Arent is geen zijtak. Arent
Arent is geen zijtak. Arent is mijn voorvader Jongman. Alleen is niet hij een Jongman, maar zijn vrouw Aaltje d.v. Hendrik Rijkens Jongman.
Arent heeft dus de naam van zijn vrouw overgenomen. Aaltje staat ook als Jongman genoemd bij één doop van hun kinderen.
Arent zijn afstamming klopt zoals je eerder hebt vermeld.
Vader Simon z.v. Derk Visscher alias Docter.
Arent heeft dus de naam van zijn vrouw overgenomen. Aaltje staat ook als Jongman genoemd bij één doop van hun kinderen.
Arent zijn afstamming klopt zoals je eerder hebt vermeld.
Vader Simon z.v. Derk Visscher alias Docter.
- ria van bessen
Ja, dat is de recht lijn van
Ja, dat is de recht lijn van Arent. Dus als het al bekend is bij je, waarom dan de vraag over Docter? Die zou je dan zelf ook gevonden moeten hebben? En als je niet aangeeft welke voogdijstelling je bedoelt, hoe kan ik dan reageren? Ik heb steeds het gevoel dat je iets van me wilt, en als ik je antwoord geef, krijg ik opnieuw een antwoord waarbij ik een onbehaaglijk gevoel krijg. Wat wil je nu eigenlijk van mij?
Niets gevonden over
Niets gevonden over voogdijstelling, begrijp ik.En ook geen antwoord op mijn eerdere vraag over Docter.

Ik vroeg gewoon of je
Ik vroeg gewoon of je misschien iets gevonden had over voordijstelling over Arent. Ik heb Sijmen Derks als zoon van Derk Arents staan, daarom vroeg ik naar Docter.(Docter gevonden, bij de 5e van de 10 dopen. Ik was er eerder vermoedelijk vanuit gegaan dat het een verschrijving was van Donker en dat het bij moeders naam moest staan, waar dan ineens Jonckman staat.) Dat lijken mij toch normale vragen aan iemand die hier ook mee bezig is, of geweest is?Geen bijbedoelingen, of zoiets.'k Had alleen maar een antwoord verwacht. Aaltjen Hendriks x Rijkent Arents, heb ik als dochter van Hendrick Geerts en Aeltien Jacobs.En Hendrick Geerts als zoon van Mette Jans Schuurman en Geert Hendricks (Donker/Visser)

- ria van bessen
Het is de manier van je
Het is de manier van je antwoorden op ... kortaf, ietwat geïrriteerd ook. Het is niet de eerste keer dat ik me er aan stoor.Arent zijn vader huwt 3 x , dus welke voogdijstelling bedoel je dan?Wees gewoon wat duidelijker in wat je al wel hebt en dat wat je mist, eventueel zou willen hebben, mits ik het in mijn gegevens heb.
- ria van bessen
Bericht 2
Bericht 2Zoals je al stelde is de doop van Arent er niet vanwege een hiaat. Maar invnr. 2709 stad Vollenhove heeft ook een hiaat, van 7 juli 1654 - 14 dec. 1654Stad Vollenhove invnr. 2710 f 247 dd 04-12-1682 [Akte bijzonder slecht te lezen vanwege vlekken]Hendrick Rijkens wegens uitganck ..ij.. en gekocht huis van wijlen Claas Roelofs erfgenamen debet jaarlijks 37 stuiver en 18 penn.-1-17 Stad Vollenhove invnr 2710 f 414 dd 23-02-1692Hendrikien Jans weduwe van wijlen Hendrick Rijckens geassisteerd met Maurits Hendriks haar tot deze zaak verkozen momber. Zij heeft bekend gemaakt hoe dat zij ten respecte van hare ouderdom en impotent om iets te gewinnen niet alleen nu maar omtrent 17 jaaren bij haar schoonzoon Arent Sijmons getrouwd aan haar dochter Aeltjen Hendricks in kost, verpleegd en onderhouden was, zonder daar iets voor te hebben betaald, op voorwaarde dat wanneer zij komt te overlijden haar goederen aan hen na te laten, die doch zeer gering zijn. Zij wil toch dat deze op hen komen te versterven en te ver-erven zonder dat haar dochterskind Geesien Gerrits daarop enige actie of pretentie zou hebben. Stad Vollenhove invnr 2712 f135 dd 21-08-1730Verschenen Jannetien Arents geassisteerd met Carsten Copgrain [?] als momber en verklaart ten profijte van haar broer Dirk Arents en zijn vrouw Grietje te cederen, te transporteren en over te dragen haar 6e part van het nagelaten huis van comparantinnen vader Arent Sijmons mits dat gemelde Dirk Arents daarvoor volgens accoord, derselver moeder Aeltien Hendricks gedurende haar leven voor haar aandeel zal onderhouden in kost en drank, kledinge, redinge, huisvesting en al 't gaand daarva verder despendeert, waarop erscheen Dirk Arents neffens sijn voornoemde ehevrouw tutore marito en verklaart op die wijze gecontracteerd te hebben en daarop 't gecedeerde 6e part huises aan te nemen onder verband als na regte.*Dirk Arents [Jongman] huwde Grietje Jans van Gulik - uit dit huwelijk blijven alleen Judith, Arentje en Arend in leven* Hendrik Arents [Jongman] overleden voor 1734 huwt Jantje Jans van Gulik - dochter Aaltjen Hendriks blijft in levenwed. hertr Jan Jans Flourijn. Dochter Aaltjen Hendriks x Jan Jansen en laat 3 kinderen na volgens testament dd 13-01-1764 nl. Jan Elisabeth en Jantjen **Arent zijn zoon Rijkent Arents Jongman huwt Aaltje Hendriks Visuit dit huwelijk: Merretje [1712] - Arent [1713 - Reijnder [1715] - [Marrigje [22-01-1718 als d.v. Rijkent Arents Jongman en Aaltjen Hendriks in Vollenho]stad Vollenhove invnr 2711 f503 dd 01-05-1725- Hendrik Gerrits verklaart dd 26-11-1719 neffens zijn zall. vrouw Teunisjen Alberts aan zijn zoon Albert Hendriks in een volkomen eigendom tot een uitsettinge gecedeert en gegeven en overgedragen te hebben 't 5e part van het huis staande en gelegen in de Visscherstraate t.o. Berent Spiegel t.w. Jacob van Gulick naastaangelegen zijnde, volgens vertoonde en ondergetekend contract aan zijn voornoemde zoon zoals Gerrit Vis en zijn vrouw heeft nagelaten tot een erfenisse aan zijn kinderen om daarmee als eigenaar te bezitten en mede te doen.Stad Vollenhove invnr. 2711 f549 dd 06-02-1717 - Hendrick Gerrits Vis testeert aan beide zonen Albert en Gerrit Hendriks en aan de drie kinderen van zijn overleden dochter Aaltien Hendriks Vis met name Reinder Rijkents, Rijkent Rijkents en Mergjen Rijkents.En ik mis hier dus Arent gedoopt 14-06-1713 en is Aaltjen Hendriks kennelijk niet de juiste ?
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Derk Arentsx Gijsje Cornelis van Blokzijluit dit huwelijk:O] mogelijk een Arent .1] Hugo dpb 476 blz 12 05-05-16212]. Jacob Derks [Visscher volgens v.d.Linde]3] Simon Derks [Visscher]4] Anne[chien] x 14-07/14-08-1639 trb 486/94 met Rolof Cleijs; uit dit huwelijk 3 kinderentrb 486 blz 106 dd 17/29 juli 1642 Dirck Arents wedr. van zall Gijsje Cornelis met Woltertie Hessels d.v. Hessel Woltersuit dit huwelijk dpb 476 blz 33 dd 04-06-16455] Hessel [1645] moeder Woltertien Hessels6] Pieter [1647] moeder Woltertien HesselsVollenhove trb 486 blz 31 dd 22-02 ondertr. en 19 juli [?] 1651 getrouwd Derk Arents wedr van zal Woltertjen Hessels en Alijt Wigers wed. van Peter Peters tot BlokzijlBlokzijl [onder]trb 45 blz 50 dd 23-02-1651*Broer van Derk Arents is Peter Arents. Hij is bloetmomber over de kinderen van Peter Arents en Hendrikje Jans, helaas geen namen van de kinderen vermeld. Bron stad Vollenhove invrn 2709 f269 dd 09-09-1643Vollenhove trb 486blz 24 Peter Arentz - januari 1614 - met Hendrickien Gerritsblz 98 dd 06-09/30-09-1640 Hendrickjen Gerrits wed van Peter Arents met Jacob Hendriks wedr. van Hadewig Jans beijde te Vollenhomogelijke kinderen: vanwege dezelfde voornamen als de kinderen van Derk ArentsHugo Pieters x trb 487 blz 35 dd 19-12-1651 / 11-01-1652 VollenhoveAnne Peters x trb 486 blz 107 29-01/ 12-02-1643
- ria van bessen
bericht 4
bericht 4Dit zijn de kinderen van Simon Derks. AMBT vollenhove invnr 2780 f 29 dd 03-02-1700Richter Petr: Bernars keurnoten Willem Mol en Jogh: VisscherGecompareert Arent Simons en Aaltje Henrix ehelui, Teunis Simons met Aaltjen Rijkents ehelui, Derk Simons x Aehgte Detemers ehelui, Jan Simons en Dievertjen Peters ehelui, Claas Gerrits met Judith Simons, Gerijd Aelders met Geertjen Simons, Jan Gerrits met Trijntje Simons mede ehelui, en dan nog Arents Simons in qualiteit als momber nevens Jacob Jansen Smit en daarvoor de rato caverende [=voor hem optredende] over de kinderen van Helprig Janssen Smit bij Berentje Simons in echte verwekt en de rato caverende voor hun zuster Jantjen Simons, laatst weduwe van Joost de turfdrager tesamen kinderen en erfgenamen van wijlen Simon Dercx Visscher en Grietjen Jans deszelfs huisvrouw en verklaren tesamen te hebben verkocht aan de mombers van Derck Arnout den Broeckes nagelaten zoon van de Heer Hermen den Broeckes der regten Dr. en Br. tot Steenwijck bij zijn vrouw Anna Jacoba Bernars in echte verwekt drie achtste parten in zeker erfjes gelegen vooraan in de Leeuwte met de hoge en lage landerijen , huis, hoff en boomgaard daartoe behorende en wat door Berent Alberts Quast meijerswijs bewoond en gebruikt wordt en waarvan de andere vijf achtste parten reeds toebehoren aan de voornoemde koper.