Egbert Egberts van Herfte cq Gerrit Egberts van Herfte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ja, dat is ze inderdaad. Dat

Bericht door ria van bessen » 01 dec 2015, 10:39

Ja, dat is ze inderdaad. Dat klopt allemaal.Maar dat alles bewijst nog niet dat Gerrit een zoon is van Egbert Egberts.Wat wel in Zwollerkerspel zit is deze.Zwollerkerspel f370 - 26 okt 1722 - Gesurrogeerde Richter de Hr. burgemeester Hermen Tobias. Keurnoten Jan Hoffhuijs en Berent Geerlig Voerman.In het Gericht is verschenen Jan Jansen Dillie, woonachtig in Westenholte. Hij heeft aan zijn meerderjarige en enigste zoon Cornelis Jansen, bij wijlen zijn huisvrouw Aeltien Arents geprocreerd, wegens het moederlijke goed bewezen een somma van 150 Caroli gulden, om aan deze als hij zal komen te trouwen of eerder  nodig mocht hebben, uit te keren. Waarmee voorschreven Cornelis Jansen, die mede in het Gericht gecompareerd is, bij handtasting heeft verklaard zich volkomen vergenoegd te houden. Zonder argelist. Hiermee is de vader van Aaltje in ieder geval bekend.Plus de afstamming van Lubbigjen.Nou, toch al wat resultaat, niet dan?   

harm56

De zoektocht heeft al veel

Bericht door harm56 » 01 dec 2015, 23:56

De zoektocht heeft al veel meer opgeleverd dan ik had kunnen bedenken. Een weduwe van Oosterholt en een huwelijk in 1729 dan denk je niet direct meer te kunnen vinden. Het lijkt me niet logisch dat Gerrit Egberts van Herfte een zoon is van Egbert Egberts van Herfte maar een Halfbroer. 100% bewijs zal misschien moeilijk te vinden zijn.Gerrit trouwt als j.m. van Herfte, zijn vader heet zeker Egbert, bij het vernoemen heeft een vorm van Derk(je) een grote voorkeur en de geschatte geboorte datum en doopdatum liggen kort bij elkaar.Egbert Everts woont in Herfte, zijn 2e vrouw is Derkjen Derks en zij laten op 23 januari een zoon Gerhard(us) dopen. Dries Bennick is een zoon van Dries Gerrits en Aeltjen Egberts????? Ik kan via de Generale Index alleen een dochter Hilletjen vinden, gedoopt op 4 april 1678 Zwolle.Dries Driesen Benningh j.m. en Willemina Garrits trouwen op 10 juni 1710 te Zwolle.Harm 

Janny Lalkens

Het is een kettinghuwelijk:

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2015, 08:29

Het is dus een kettinghuwelijk:1. Dries Gerrits X Hilligje Lucas.     Kinderen: Lucas Driessen en             Gerrit Driessen, die later ook wel Gerrit Bennink heet. Hij trouwt in 1705 met Anna Dwars, wordt veerman van het Katerveer. Sterft al 3 jaar later. Begraven 4-5-1708, heeft even daarvoor een testament laten maken. ( 27 april)2. Dries Gerrits X Aaltje Egberts. Kinderen: Hillighien Driessen ( Naar Hilligje Lucas genoemd) en Dries Driessen Bennink, die met die Willemina Gerrit Bos trouwt. Dochter van Gerrit Jansen Bos en Annegien Jansen te Dieze. ( voorouders van me)Dries Driesen en Willemina  woonden op Voorst, dat is bij Frankhuis. Willemina doet in Zwolle met Kerst 1716 belijdenis, gaat vanaf 8 april 1725 met attestatie naar  IJsselmuiden/Oosterholt.  Samen met echtgenoot en de kinderen( van Dries nog geen attestatie gezien), maar in Hoofdgeld 1724 Oosterholt staan geen kinderen uit dit gezin vermeld: die waren geboren vanaf 1711 en in 1724 nog geen 17 jaar. Dienstmeisje Griete was toen in 1724 16 jaar. Daar hoefden ze ook niet voor te betalen. De attestatie kwam dus later dan de inschrijving in het Hoofdgeld, want die was al in 1724. Er staat bij, dat ze er vanaf mei 1724 woonden.Via VPND is dit gezin in Oosterholt goed te volgen. Willemina wordt weduwe. In ORA IJsselmuiden stond iets van Dries die voogd was geworden ( 29-3-1737 voor kinderen van Jan Hendriks) en toen al kort daarna overleden was en toen moest er een nieuwe voogd komen op 14 sept. 1738.In een akte van ORA IJsselmuiden staat er bij iemand wat er nog betaald moet worden. Die persoon was overleden. Er staat ook, dat de weduwe Bennink kaas had geleverd voor het begrafenismaal. En die post stond ook nog open.Mogelijk was die weduwe Willemine. Er waren meer weduwes Bennink, o.a. een vrouw die wijn verkocht, maar het zou hier Willemine kunnen zijn. De tijd klopt wel.3. Aaltje Egberts X Egbert EvertsKinderen: Egberts Egbertje  Zij staat in 1707 niet in een testament van Hermen Engberts Bouwmeester. Er werd op 23-12- 1699 op Bergklooster een kind van Egbert Everts begraven. Dat zou deze Egbertje kunnen zijn geweest.Andere kinderen: Egbert Egberts en Gesien Egberts. Die worden in 1707 wel in dat testament genoemd, samen met Dries Driessen, hun halfbroer. Halfzusje Hillighjen wordt niet genoemd. Overleden? Er worden 3 kinderen van Aaltje genoemd, uit 2 huwelijken. Lucas en Gerrit Driessen staan er niet in.Een halfbroer Gerrit Egberts ben ik in de jaren dat ik hier mee bezig ben nooit tegengekomen. In erfenissen niet en in momberstellingen ook niet, dus in geen enkele akte uit het Oud Rechterlijk archief. 4. Egbert Everts X Derkje Dercks. Derkje sterft in 1747. Toen was er een rode loop epidemie, die veel mensen het leven kostte. 

ria van bessen

In grote lijnen klopt het

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2015, 13:38

In grote lijnen klopt het verhaal van Janny, behalve de afstamming van Willemina die volgens mij nog steeds niet echt is bewezen, maar dat even terzijde.Als er een zoon Gerrit is geboren uit het huwelijk van Egbert Everts en Derkje, dan zal dat op een andere manier moeten worden bewezen, want nogmaals ...  in het oud rechterlijk archief komt alleen Aaltje als dochter van Egbert uit het 2e huwelijk nog voor. En zij sterft kinderloos, er is geen voogdijakte te vinden wanneer haar man Berent hertrouwd. Ik heb de indruk dat Derkje bij haar dochter inwoonde.Derkje wordt later nog wel genoemd als erfgenaam, [van haar kant]Het is misschien een optie om te kijken wat er met de andere kinderen van Egbert en Derkje is gebeurd? Ook allemaal weggetrokken?In het Hoofdgeld van 1723 zit in Herfte maar één Egbert en dat is de 'onze'.    

Janny Lalkens

Als Willemine Gerrits

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2015, 14:53

Als Willemine Gerrits belijdenis doet, heet ze Willemine Bos en als zodanig gaat ze naar IJsselmuiden.Willemine Bos was getrouwd met Dries Driessen Bennink en ze hebben gezamenlijk landbezit met Peter Jans Bontemutse X Janna Gerrits Snel. Van die Janna kan ik geen doopdatum vinden, dat ze echt een zus van Willemina Gerrits Bos is. Het lijkt er erg op, dat Janna Gerrit Snel een zus Willemine Gerrits heeft. En Janna heeft ook een broer Thijs Gerrits Snel, denk ik.Door de toevoeging Bos aan de naam van Willemine denk ik dat ze een dochter van Gerrit Jansen Bos is en van en Annegien Jansen, die later weduwe van Gerrit Bosch te Dieze genoemd wordt als ze op 14-11-1702 hertrouwt.Dat Willemine Gerrits Bos die met Dries Driessen naar IJsselmuiden gaat een dochter is van Gerrit Jansen Bosch en Annegien Jansen, acht ik door de doop van een dochter Willemine bij dit echtpaar wel bewezen, ook dus door die toevoeging Bos aan Willemine haar naam bij het belijdenis doen. Ze woonde toen bij Frankhuis in 1716 en dat is in feite Voorst. Ze wordt ook vermeld als wonend op Voorst.Willemine zou dan de Willemine gedoopt 10-1-1686 zijn en Thijs  gedoopt 29-4-1688, maar geen gedoopte Janna, zoals we weten! Thijs Gerrits Snel trouwt als j.m. van Diese. Dat dan wel weer.Ik acht nog niet helemaal bewezen dat Thijs de veerman van het Katerveer de Thijs geboren 1688 is, hoewel hij een Egbert Egberts als huwelijksgetuige had en dat kan die (halve) zwager van zijn zus Willemine zijn geweest, die halfbroer van Dries Driessen.Thijs trouwde met weduwe Aaltje Jans Vos en haar schoonmoeder Anna Dwars uit Aaltje haar 1e huwelijk hertrouwde met Gerrit Driessen Bennink, hier in dit onderwerp genoemd. Dwars/Bennink zit door al deze families heen. Men kende elkaar.Of Thijs Gerrits Snel en Janna Gerrits Snel nu echt broer en zus van Willemina Gerrits Bos zijn, acht ik dus niet bewezen, ook al niet, omdat de doop van Janna niet is te vinden. Maar er zijn dus wel veel andere aanwijzingen voor deze veronderstelling. Maar een veronderstelling is geen bewijs.

ria van bessen

Ik wil niet vervelend doen

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2015, 16:39

Ik wil niet vervelend doen Janny,  maar volgens mij hoort jouw laatste post hier niet.Je kunt die beter in een nieuw topic zetten, als je daar over wilt brainstormen? Dit vond ik nog .. in Zwolle1731-09-16 - Aaltien Gerrits van Herfte gaat met attestatie naar IJssel­muiden - N.H. lid­matenboek Zwolle, deel 3, f89.   

Janny Lalkens

Het was alleen maar een

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2015, 17:44

Het was alleen maar een reactie op jouw opmerking van 2 dec. om 13.38 uur,  dat de afstamming van Willemina niet bewezen is. Volgens mij is die inmiddels nu wel bewezen. En dan bedoel ik: Willemina Gerrits Bos als dochter van Gerrit Jansen Bos en Annegien Jansen. Want dat was wat ik in het stukje van 2 dec. 8:39 beweerde.  Vandaar die aanvulling met wat feiten van mijn kant om 14:53 uur. Zonder die opmerking over de afstamming van Willemina had ik dat stukje van 14:53 uur niet in dit onderwerp geplaatst.

ria van bessen

Oké, ik zal het niet weer

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2015, 19:21

Oké, ik zal het niet weer doen, zoiets als kanttekening plaatsen, maar ik deed dit omdat jouw gegevens gebruikt kunnen worden door anderen, mensen zoeken op dit forum en ik dus nog steeds betwijfel of jouw Willemina wel een dochter is van Gerrit Jans Bosch.

ria van bessen

Harm,

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2015, 19:24

Harm,In Grafhorst wordt een Berendina Egberts van Herfte genoemd.Ze is gehuwd met Adolf Klaassens van de Weerd. Ze hebben een zoon Hermen die gehuwd is met Geertrui Peters.Kan dat wat zijn? 1e vermelding in 1755

ria van bessen

Berendina is de jongste

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2015, 22:18

Berendina is de jongste dochter van Egbert Egberts van Herfte, volgens mij.En Maria Avink heeft grond in het grote Blok vlgs ORA GRafhorst, dus de grond die Jan Egberts van Herfte samen met haar verkoopt kan dan van haar zijn.Zie de akte hier ergens onder.Jan Egberts huwt als jm van Kamperveen, huwelijk van Berendina niet gevonden, Adolf Klaassen v.d. Weerd is wel wedr. en 2x eerder gehuwd.Kamperveen heeft volgens mij geen huwelijksboeken meer.**Gerrit Egberts uit Oosterholt verkoopt grond gelegen in Berkum, zie ook de akte hieronder.In Berkum wonen 2 x een Egbert Jans volgens HFG 1723en toen vond ik deze ...Ijsselmuiden 50e penning Den 29 Februari 1749Hendrik Gijsbertsen en Albert Gerrits Doose geven aan gekocht te hebben van Gerrit Egberts Polman aan de Zandberg de helft van een huis staande achter de Zandberg waarvan de wederhelft toebehorende de kinderen van Jan Jansz waarover zij aangevers voogden zijn en de zulks voor een somma van 132 guldens. ze worden naast elkaar vermeld.Oosterholt 17486 personen  - Gerrit Eghtberts, met vrouw en vier kinderen.2 personen - Albert Doose en vrouw Behalve  dat Jan Egberts zich van Herfte noemt en Berendina ook ... noemen de nazaten van Gerrit Egberts zich geen van Herfte.Gerrit kan dus ook deze Polman zijn ?  

Plaats reactie