Marten Geerlichs Bakker en Egbertje Hendriks aan de Nieuwe Wetering in Mastenbroek

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 10 jun 2017, 11:48

bericht 2Hendrik Twicht / Twigt  is de neef van Mz. Moeder heet Trijntje oftewel Catharina Derks.Hendrik Twicht zijn schoonvader, Thijmen Knoop is gehuwd met Aegjen Derks.Hendrik Is dus aangehuwde neef.Trijntje is een Luiter of Luites.Geerlig was al voor 1694 met Trijntje gehuwd. 

Egbert_

@ Ria

Bericht door Egbert_ » 10 jun 2017, 17:12

@ RiaAls ik je bericht zo lees, moet ik mijn herinneringen maar koesteren, lijkt het.Dat scannen van originelen geen prioriteit heeft, vind ik een vreemde keuze. Er is geen enkele garantie dat de originelen voor altijd ongeschonden blijven. Ook al is de kans op verlies nog zo klein, een kwalitatief goede reproductie lijkt me een randvoorwaarde voor verantwoorde archievering en behoud van geschreven cultureel erfgoed.En wat betreft die opmerkingen over de GI, ik begrijp niet waarom het HCO niet meer gebruik maakt van de kennis van amateurs. Zoals wikipedia geschreven wordt door vrijwilligers, zou je ook een database met transcripties kunnen laten vullen door forumleden. Dat zal natuurlijk niet foutloos gaaan, maar als het HCO duidelijk aangeeft dat het niet door hen zelf is gecerificeert, hoeven ze ook niet de verantwoordelijkheid te dragen voor de correctheid van de database. Dat kun je ook aan gebruikers overlaten door de info likes of dislikes te laten geven voor de geleverde info. Dan kan het HCO op eigen tempo doorgaan met maken van eigen transcripties die dan wel gecertificeerd zijn. Het lijkt me dat je dan ook makkelijker een breder publiek bereikt. Want als je nu via de link "zoeken in de collecties" (rechtsboven aan de pagina) iets wil vinden, moet je al ongeveer een ingewijde zijn. En is de geleverde info echt niet besteed aan een doorsnee beginneling. Dus als er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen door het HCO zelf geleverde informatie en die door buitenstaanders moet er een win-win situatie kunnen onstaan, is mijn indruk.Wat betreft mijn opmerking over jou reeks, ik doelde op Mergje Martens, dochter van Marten Geerlichs en Egbertje Hendriks, die Cornelis Egberts Lindeboom huwde. Als ik mijn database goed op orde heb en de opmerkingen elders op het forum goed geïnterpreteerd heb, zijn de ouders van Cornelis Egbert Lindeboom, Egbert Cornelis en Gerregien Gerrits Seegveld, voorouders van je en is Mergje Martens dus hun schoondochter, en haar familie, onderwerp van deze discussie, de schoonfamilie.Los daarvan, ik ben blij met de puzzelstukjes die je levert. Thijmen Knoop x Aegjen Derks kan ik wel vinden denk ik, ook als "zoeken in de collecties" nog zo stug. Met de ouders van Egbertje Hendriks ben ik nog niet verder gekomen. Omdat beide zussen uit Westenholte komen bij hun huwelijk, dacht ik dat er wel makkelijk iets te vinden zou moeten zijn. Maar dat valt een beetje tegen. Harmen Schurink x Barber Stevens is ook een Hendriks uit Westenholte. Maar een broer van Hendrikje? Dan zou zijn zoon met een volle nicht huwen (Dirk Harms Schurink x Evertje Martens Bakker). Ik heb mijn twijfels, maar kan nog niets voor of tegen ontdekken. Blijven zoeken dus.

ria van bessen

Onder discussies kun je het

Bericht door ria van bessen » 10 jun 2017, 22:44

Onder discussies kun je het antwoord nalezen van het HCO. Ik heb er onlangs namelijk nog een bijdrage over geschreven.Ja, dat klopt inderdaad. Maar ik had helemaal niet de link gelegd naar de opa en oma van Marrigje. Laat staan de naam Bakker.Ik heb die gegevens nooit toegevoegd, ik hou het liever overzichtelijk, met korte lijnen. In de gegevens die ik wel heb ben ik de naam Bakker ook nooit tegengekomen.Dat wordt dus inderdaad zoeken ...

Janny Lalkens

Het echtpaar Hendrik Claassen

Bericht door Janny Lalkens » 12 jun 2017, 14:24

Het echtpaar Hendrik Claassen en Evertjen Gerberts/Gerbregts laten dochters dopen e waarschijnlijk nog meer kinderen:1. Egbertie Hendriks   gedoopt 2-5-16972. Marrigjen              gedoopt 20-10-1698.Mogelijk is Evertje een dochter van Gerbregh Klaasen op de Steen in Westenholte.Ik heb nu eerst andere dinegn te doen, ga hier later wel mee verder.

Egbert_

Dit had ik ook gevonden:

Bericht door Egbert_ » 12 jun 2017, 15:07

Dit had ik ook gevonden:Hendrick Klasen j.m. te Westenholte en Evertien Gerrits j.d. 12-03/12-04-1692Kinderen: Aaltje 1693, Claas 1695, Cornelis 1696, Peter 1696, Egbertie 1697, Marrigjen 1698 en Aaltie 1699Is er iemand die dit gezin herkent, of kan bevestigen/ontkennen dat het het gezochte gezin is van de vrouw van Marten Geerlichs? Evertje wordt bij de geboorte van de kinderen Gerberts, bij het huwelijk Gerrits genoemd. 

ria van bessen

Evertien Gerbers is de wed.

Bericht door ria van bessen » 12 jun 2017, 16:19

Evertien Gerbers is de wed. van Henrick Claessen tot Westenholte en heeft in 1702 drie kinderen: Claes, Egbertien en Marrechien Henricks. Zij hertr Philips Berens volgens f469 dd 5 juni 1706.En volgens het testament van Gerbert Clessen op den Stein te Voorst  dd 3-08-1713 klopt dat ook, heeft Evertien nog en zus Marigjen Egberts en een inmiddels overleden broer Claes, die 2 onm. dochters heeft, waarover Philippus Berents tot Westenholte samen met Wicher Herms als voogd wordt aangesteld. Van Claas is bekend met welke vrouw hij huwde. Maar dat gaat op dit moment hier even te ver.Maar vandaar waarschijnlijk ook de schijnbaar onverklaarbare toevoeging Philips bij Egbertien.     

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 12 jun 2017, 21:12

bericht 2Evertien Gerbrechs trouwt kennelijk nog een keer, want over haar zoon Hendrik verwekt bij Philip Berents worden als voogden gesteld Jacobus van Dijk en Hermen Herms [= Wellenberg?] volgens f199 dd 6 juli 1720, maar volgens f319 dd 17 jan 1722 heet één van de voogden ineens Henricus Beumer en wordt er vanwege zijn overlijden opnieuw aangesteld Jacob Beumer w. tot Wilsum. Oom van Vaderszijde. 

ria van bessen

Heb je  dan al echt bewijs

Bericht door ria van bessen » 12 jun 2017, 21:29

Heb je  dan al echt bewijs dat je de goede afstamming hebt? Omdat je nu al het voorgeslacht benoemt.

Egbert_

Kinderen van Gerbert Klaasz

Bericht door Egbert_ » 12 jun 2017, 21:38

Kinderen van Gerbert Klaasz en Aaltje Everts die ik gevonden heb: Evertje 1666, Klaas 1669, Marrichien 1671, Jennighie 1677. Klaas is begraven 15 januari 1710, wonende op de Hoeve, is begraven in de Vrouwenkerk.Hendrik Klasen, de man van Evertje (1666), is waarschijnlijk voor 20 februari 1701 overleden, want ik kan hem niet vinden in het bewaard gebleven begraafboek dat vanaf die tijd werd bijgehouden.Zijn weduwe hertrouwt volgen het trouwboek Zwolle: 21-01/14-02-1702 Filippus Berents j.m. en Evertien Gerberts wedu: van Hendrick Klasen De ouders van Evertje Gerberts:3 Februarius 1666 Gerbert Claesen  j.g., wonende bij het huis te Lirst, gaat in ondertrouw met Aeltjen Evertss      
weduwe, wonende te Westenholte (de procl. gaan ook te Hattum; getrouwd op 27-02-1666)De woonplaats van de bruidegom is slecht te lezen, de transcribent heeft er Lirst van gemaakt. Maar omdat de proclamatien ook naar Hattem moeten gaan, denk ik dat er Ierst heeft gestaan.https://www.historischcentrumoverijssel ... =viewer2Ik heb één dopeling Gerrit van Klaas op de Noord-Veluwe kunnen vinden:Hattem, 11-09-1642, Dopeling: Gerbert Claassen Gerberts, Vader: Claas GerbertsAaltje Everts is weduwe, haar eerste huwelijk zal zijn geweest:
15-01/04-04-1659 Peter Berents jg. ten Holte, en Aaltjen Everts jd te WestenholteHet lijkt erop dat erve den Stein te Voorst uit haar familie komt, of zie ik dat verkeerd? 

Janny Lalkens

Van mensen uit Westenholte

Bericht door Janny Lalkens » 12 jun 2017, 21:53

Van mensen uit Westenholte denk ik al gauw, dat ze begraven werden bij de Kapel van het Heilig Kruis. Ik weet natuurlijk niet of dat ook zo is, maar als ik ze in Zwolle zelf niet kan vinden, vermoed ik dat ze daar liggen. Vorige week is er heel veel vernield op die begraafplaats, ook de ramen van de Kapel zijn ingegooid, met beeldjes die op de begraafplaats op de graven stonden.https://www.weblogzwolle.nl/content/view/41346/55/

Plaats reactie