Juiste locatie leengoed Pinksteren 7

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Egbert, 

Bericht door vantspijker » 20 aug 2017, 19:56

Egbert, Bedankt.Ik kan me voortstellen dat die aanduiding ""bij de Lutterzijl"" gebruikt werd als men een gedachten richting wilde aangeven. Dat hoeft dus niet te betekenen dat het daar direct naast lag. Een markant punt, zoals men in het midden (ongeveer) van de Zeedijk  de aanduiding Veneriete (Vaite) gebruikte. Beide waren inderdaad uitwateringspunten van de polder, eerst via getijden, later inderdaad met molen, en nog later (nog steeds vwb de Veneriete), met stoom en nu nog electrisch.  De Lutterzijl was tevens, via de Zeedijk, de oostgrens van de Gemeente Genemuiden. Noord van de dijk was Genemuiden, zuid van de dijk, ten zuiden van de sloot (graven) was Zwollekerspel (een enkel stukje uitgezonderd).  De boer daar woonde dus op of aan de zuidkant van de dijk in Genemuiden en had het land daarachter in de polder in Zwollekerspel.  Dat moet bij Pinksteren 7 net zo zijn geweest !!De uitdrukking werf werd inderdaad voor verhogingen in het land gebruikt.  Er zijn er meerdere rond Genemuiden en Hasselt.  Maar ik denk in dit geval niet voor het spijker; dat lag op dijkgrond in Asschet/Genemuiden, zoals altijd duidelijk, en nooit anders, steeds weer wordt aangegeven. De (later weer afgebroken) watermolen van de Lutterzijl lag duidelijk meer landinwaarts en zeker niet op grondgebied van Genemuiden.Mocht je nog ergens kunnen vinbden waar ik de 12 morgen grond van Pinksteren 7 zou kunnen localiseren, dan houd ik me graag aanbevolen.Frits. 

Egbert_

Klopt, nr 27 is: Ruimzicht,

Bericht door Egbert_ » 20 aug 2017, 20:00

Klopt, nr 27 is: Ruimzicht, eigenaar Wede. Eekhout (doorgestreept). Gerrit Arents van t Spijker, bewoner mevrouw Wede Eekhout (en daaronder:) Gerrit Arents van 't Spijker.Het B-gedeelte van het inwoners register 1741-1806 is aannemelijk in 1806 opgeschreven (met de weduwe Eekhout, [=Aleida van Marle]) en op een later tijdstip gewijzigd, toen Gerrit Arents eigenaar en bewoner was geworden. 

Egbert_

Ik heb een tijdje via hisgis

Bericht door Egbert_ » 20 aug 2017, 20:38

Ik heb een tijdje via hisgis.nl naar perceeleigenaren gezocht. Als je alle percelen in de Lammetjes Slag met eigenaar het Buiten Gasthuis Kampen selecteert krijg je één lang gestrekte strook van de Zeedijk tot bijna de Rietsteeg. Beginnend met Q172, het huis en erf de Werf, waar Warner Timmerman de bewoner is (in 1832) en doorlopend tot Q194. Totale oppervlakte Q172 t/m Q194 is 13,8 ha. Als je Q195 erbij voegt krijg je één rechte strook van de Zeedijk naar de Rietsteeg, totaal oppervlak 17,3 ha. Als je uitgaat van 1 morgen = 1,33 ha, dan zou 17,3 ha overeenkomen met 13 morgen.Misschien zijn er anderen die iets meer kunnen melden over het Buiten Gasthuis Kampen. Hoe ze aan de grond in Mastenbroek kwamen, bijvoorbeeld. En of het gebruikelijk was de ze zo nu en dan een perceel uit hun bezit verkochten. Was dat op verzoek van kopers?   

Plaats reactie