Egbert Korterik overl 1825

Alles wat met genealogie te maken heeft.
g.goorman

Ik ben weer op het rechte pad

Bericht door g.goorman » 10 sep 2017, 20:50

Ik ben weer op het rechte pad.Via Bunnik vind ik de volgende gegevens:Uit huwelijkse bijlagen Bunnik, 28.4.1820 no. 3. (Huwelijk Antonie Hofman dp Wesepe 31.12.1780 0verl. Utrecht 1.2.1832)
Getuigen hebben verklaard: " dat zij zeer wel hebben gekend des requirants moeder Maria Middeldorp getrouwd geweest met Jan Hofman, landbouwer gewoond hebbende en overleden op het Erve Lubbers te Hellendoorn kanton Raalte Provincie Overijssel, en naderhand met Willem Hekkert, en als eene notoire waarheid zeer wel te weten dat gemelde des requirants moeder Maria Middeldorp in het jaar zeventien honderd zesennegentig in de Gemeente Diepenveen Provincie Overijssel is overleden"Verder een extract van Diepenveen dat Maria de vrouw van Willem Hekkert op de eerste juli 1796 begraven is te Diepenveen
En een acte van bekendheid dat vader Jan Hofman overleden is voor ongeveer 30 jaar, op het erve Lubbers en vervolgens alhier (Hellendoorn) begraven is.Gaan we terug naar Colmschate: blijkt Kortelink dus Korterik te zijn en blijken Maria's ouders kennelijk ergens op een Paalman geland of misschien gestrand te zijn.Colmschate: 24-03-1795 Willem Hulleman zoon van Harmen Hulleman en Grietjen Boevink, wedr. van Hendrika Wolters, op het Hekke in Tjoene, met  Maria Gerrits, dochter van Gerrit Paalman en Hendrika Nijenhuis, wed. van Jan Kortelink, thans aan het Hekke, beiden onder Colmschate  Getrouwd den 19 April, na drie proclamatien.

ria van bessen

Dat is dan kennelijk Paalman

Bericht door ria van bessen » 10 sep 2017, 22:59

Dat is dan kennelijk Paalman alias Nijenhuis in Heeten. Er is een topic hier op het forum over Paalman, maar die zijn RK.Maar er is ook een NG Paalman, ook in Heeten 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 11 sep 2017, 14:19

bericht 2Is het mogelijk dat Gerrit de vader van Maria [of zijn ouders] van oorsprong van het Paal[man] achter Frieswijk komen.De getuigen [volgens de bijlagen huwelijk Anthon]i hebben de ouders gekend. Is er ergens een connectie te leggen?Dochter Aaltje Hofman huwt als genoteerd met ouders Jan Hofman en Maria Middeldorp, ze is geboren te Raalte maar woont te Olst in 1796 - zie trouwakte gericht Olst 6 juni / 7 mrtMaria Middeldorp heeft als patroniem Gerrits.Het is nl zo dat Gerrit op het erve Middeldorp het patroniem Hendriks heeft én dat er ook een Gerrit Gerrits Middeldorp is.Geertruij Garritsen jd op de Middeldorp onder Wesepe huwt met Jan Jansen jm op de Boerdamaantekening 20 dec 1761 [onder] trouw Wijhe - en op 26 nov 1761 te WesepeGeertruij is een dochter van deze Gerrit Hendriks.Hendrik Gerrits is ook een zoon en hij huwt Gesina Egberts Overdijk. Zoon Gerrit Jan Middeldorp huwt in 1803 met Gerritdina Arentsen Hegeman [Holten], een dochter huwt in 1806 op 15-03/30-03 te DeventerDan is er een broer Gerrit Gerrits én nog een broer Teunis Gerrits.En een zus Maria Gerrits. Waar niet bij staat dat zij is gehuwd, ze wordt door haar zwager Jan Jansen geassisteerd. Volgens akte van erfuitkoop Olst dd 17-10-1765

g.goorman

Goedenmiddag,

Bericht door g.goorman » 11 sep 2017, 16:49

Goedenmiddag,= Paalman in Frieswijk komt niet in Frage. Daar treffen we in deze periode rk bewoners aan. Paalman is sowieso een moeilijk te onderzoeken naam. Onze voorouders hebben te veel grenspalen geplaatst!= de getuigen bij de notaris in Witte Vrouwen in Utrecht hebben in 1820 een leugentje om bestwil gedaan,  dat kom je wel vaker tegen. In dit geval hebben ze het juiste verklaard, en dat is ook wel eens anders. Antonie had trouwens zwart haar en blauwe ogen en was 5 voet 4 duim lang.= ik denk dat u hier,  met de verschillende patroniemen Middendorp, op het zelfde probleem bent gestuit, dat ik gisteren noemde en waarop u zich toen nog afvroeg of u iets gemist had. Ben er vandaag ook nog niet uitgekomen, misschien lukt het met het vorige bericht.

ria van bessen

Mijn opmerking sloeg op het

Bericht door ria van bessen » 11 sep 2017, 22:09

Mijn opmerking sloeg op het geslacht Korterik, hoor daar kon ik geen Westra aan vastknopen.In 1739 is Gerrit Gerrits Middeldorp voogd samen met Coenraad Kistemaker over de kinderen van wijlen Swier Berents Graveman en Mechteld WernersIn 1745 is hij voogd over de zoon Arent [ged 20-02-1730] van wijlen Fennegien Derks X Jan Jansen Oosterkamp.En ook nog in 1745 over Derk en Geesje kinderen van wijlen Hendrik Derks Grotenhuis x Trijntje Lamberts.In de akte van 17-10-1765 heeft hij niet de toevoeging Middeldorp, maar zijn vader woont op het erve Middeldorp te Wesepe.Waar zijn Hendrik, Geertrui, Gerrit en Maria gedoopt. Kinderen van Gerrit Hendriks en Hendrikje Jans. Oei, ik vergeet Teunis!Wellicht Colmschate?

g.goorman

Heb mijn oude schriftje met

Bericht door g.goorman » 11 sep 2017, 23:33

Heb mijn oude schriftje met afschrift lidmaten Wesepe nagezocht op Westrik en Middendorp, misschien helpt dit wat.Lidmaten Wesepe 1752-1781Middendorp/MiddeldorpTtv  ds Gerhard Everwijn, 1752= Fenneken Hekkerts vrouw van Middendorp= Gerrit Sonnenberg nu wonende op Middeldorp ( van de Kleine of Grote Zonneberg? nieuw pachter? GG)29.1.1752:= Maria Gerrits jd en= Gertruid Gerrits jd aan Middeldorp27.3.1755:= Gerrit Gerrits en Teunis Gerrits, beiden jm aan de Middeldorp, att. Op Olsti1763:= Hendrik Garritsen zone aan ’t Middeldorp Westrik: Ttv ds Gerhard Everwijn 1752:= Berend Westrik en Jenneken zijn vrouw en Willemina zijn dochter, naar Markelo (daarna, maar wanneer?, nieuwe pachter? GG)18.4.1753:= Gerrit Gerrits jm aan Westrik; att naar Diepenveen= 12.4.1756 :Maria Gerrits jd aan de Westrik14.4.1756:Gerrit Westrik1760:Gerritje Gerritsen drv Westrikapril 1760::Essele Lubbertsen Westerik hv van Jannes Scholtenapril 1762:=  Gerrit Jan Westrik= Hendrina Garritsen Westrik, att naar Wijhe= Janna Geertrui  Westerik, att naar Zwolle= Geeske Garritsen Westrik, att naar Vorgten= Willem Garritsen Westrik Dalfsen= Jan Garritsen Altink, met att. van Holten (thans jonge boer op ’t Westrik)28.3.1766:= Jannes Garritsen zone aan de Westrik1.4.1768:= Trijntje Garritsen dr aan ’t Westrik in Wesepe1772:= Harmina Gerrits Westrik att. van Diepenveen; att naar Raalte. En dan nog Kistemaker ( is dit de Gerrit Westrik, aangenomen 1753?)Garrit Garrits en Geeske Hendrikz el op den Kistemaker; att. van Diepenveen, att. naar Wijhe

g.goorman

Dank voor de suggestie.

Bericht door g.goorman » 12 sep 2017, 11:23

Dank voor de suggestie.De enige Gerrit Hendriks die ik (op de onderste plank van mijn computer vind, want het spoor loopt tot nog toe verder dood)  onder Colmschate vind  en wat tijd betreft past, is de volgende. Alleen is zijn vrouw niet Hendrikje Jans. Misschien nog een huwelijk?Gerrit Hendriks znv Hendrik Baerentsen jm wonend bij Hendrik Baltink otr. Bathmen 22.10.1729 (att. naar elders 13.11.1729) met Henders Gerritsen jd van Gerrit Jansen, tegenwoordig aan Bleumink, beiden in de Dortherhoek (Dat elders is niet toegelicht, het is in ieder geval niet Colmschate)Kinderen:= Henders dp Bathmen 4.12.1729, drv  Gerrit Hendriks en Henders Gerritse= Teunis dp. Diepenveen 3.10.1732, znv znv Gerrit Hendriks op de Meeuwenbelt, Linde en Henders Gerrits= Geertjen , dp Deventer 17.7.1735, drv Garrit Meuwenberg en Henders Garritsen= Jan, dp Deventer 28.7.1737, znv Garrit Meuwenbarg en Henders Gerrits in LindeDaarvoor en daarna vinden we katholieke pachters op de Meeuwenberg/belt in Linde. (een moeilijke naam, want er zijn veel spellingsvarianten).Omdat de dominee van Diepenveen  maar in een klein deel van het schoutambt Colmschate de doop bediende en sommigen ook voor Bathmen of Deventer kozen (zeker als er geen diensten in de Hölle in Weteringen waren, of de wegen slecht begaanbaar waren), en Averlo tot het Kerspel Wesepe hoorde, en de scheiding tussen rk en geref. nog niet zo streng was als later, is het zoeken hier niet eenvoudig en daarom is de kans groot dat er nog wat kinderen gemist zijn.

ria van bessen

Ja, dat helpt zeker, dit

Bericht door ria van bessen » 12 sep 2017, 11:33

Ja, dat helpt zeker, dit overzicht en geeft hopelijk ook helderheid over wie nou wie is.Garrit Westrik z.v. Garrit Westrik trouwt met Geesjen Hendriks in 1759 [trb Wesepe] - Dit echtpaar wordt ingeschreven lid ND Wijhe op Kerstmis 1785 met attestatie van Wezepe. Hij kan daarom als broer van Maria voogd zijn in 1782 als Gerrit Kistenmaker.En is er dus een Maria Gerrits die op het Middeldorp is geboren, maar Maria Westrik isEn een Maria Gerrits op het Middeldorp, die dus wel Middeldorp heet en zij huwt dan Jan Hofman.Mee eens?   

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 12 sep 2017, 11:41

bericht 2En is Maria Gerrits Middeldorp [belijdenis op 29-1-1752] samen met haar zus Geertrui dus ook inderdaad de dochter van Gerrit Hendriks [Paalman] en Hendrika Nijenhuis oftwel Hendrikje Jans, zoals de akte in het ORA van Olst ook aangeeft.Dus geen 2e huwelijk.

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 12 sep 2017, 11:56

bericht 3In Diepenveen huwt een Gerrit Gerritsz z.v. Gerrit Jansz op Keijsersplaatse in Borgel onder Colm. met Bartjen Henriksz jd wonende op Westerik in Wesepe. 03-02-/04-03-1694In 1698 laat Gerrit Middeldorp een zoon Gerrit dopen en in 1702 een dochter Maria.Is deze Gerrit dan de vader van Gerrit Gerrits Westra die dus op Middeldorp laat dopen  - beginnende in 1730 met zoon Gerrit [die Geeske Hendriks huwt]?

Plaats reactie