Wildeboer uit Wijhe...
- ria van bessen
Martin,
Martin,Naar aanleiding van het bericht van Daan, ben ik gaan zoeken in Ijhorst en Staphorst.Geertjen Arents Wildeboer in de Ijhorst huwt 17-01-1711 te Staphorst met Claas Hendriks zv Hendrik Claasz op Staphorst. Ze laten dopen een Peter op 17-11-1715 Staphorst én een Claas op 29-03-1717 en ik kon nog een dochter Hendrikje vinden; doop 15-11-1722.Hier dus de combi Claas, Peter én Wildeboer én een doopdatum die past. Claas heeft dan de naam van zijn moeder overgenomen, wat meer voorkwam en om die reden ook lastig zoeken is.Claas Wildeboer was jm toen hij te Dalfsen huwde met Geesje Cuijper en hij woonde al in Dalfsen, er staat nl beide van Dalfsen. Hij wordt in de huwelijksakte Mr. Chirurgijn genoemd en heeft dus ergens gestudeerd gezien de titel.En kennelijk is dit gezin naar Dalfsen verhuisd?Want het volgende vond ik ook.Hendrikje Wildeboer, vroedvrouw te Kampen, heeft in 1754 geld geleend aan Jan Hilles/Hillekes volgens akte te Dalfsen f165 dd 30-03-1749 en zou zij dus weleens de bovengenoemde zus Hendrikje kunnen zijn.Jan Hilkes hertr. Geesjen van der Scheer wed Abraham Scheen.Albert Hilkes chirurgijn te Zwolle volgens de VOT 1795 van Zwolle.Dopen zit in Dalfsen - Albert Hillikes/Hilkes x Aaltje Hesselinks.Dochter Heiltjen Hilkes huwt Gerrit Sanders 13 mei 1805, hertr. Hendrik Frakkert, voogden worden Albert Hilkes grootvader van MZ en Gerrit Jan Hinze neef van VZ
Ik had deze discussie al een
Ik had deze discussie al een poosje gevolgd en wist van het bestaan van enkele Wildeboer-takken in de (Over-)Lankhorst. Nu jullie daarop zijn uitgekomen heb ik wat aanvullende info; Geertje Arends Wildeboer is wellicht een dochter van Arend Hendriks Wildeboer, daar in 1682 vermeld. Deze had ook nog een zoon Berend Arends Wildeboer, geb. iets van 1672.Ook is er een Lubbert Hendriks Wildeboer aldaar x Marrigje Berends. Deze Lubbert zal iets van 1625 geboren zijn. Hieruit o.a. Jan, Jantje, Geesje, Jentje en een Hendrik.
Super Ria, Daan, Eppe!
Super Ria, Daan, Eppe!Qua naamgeving van latere kinderen van Claes klopt dit natuurlijk ook perfekt!! Onno Wildeboer heeft Geertje Arends Wildeboer als (nu doodlopende tak) op zijn stamboom staan. Gaatvterug tot 1590 & dat is dan nu onze oudst bekende gezamenlijke voorouder!!
Ongelovelijk GOED!!https://onno1958.tribalpages.com/tribe/ ... 14&ver=477(inlogcode 1958)

en... -met wellicht een
en... -met wellicht een vooruitzienende blik- had ik die tak toch al opgenomen! :)https://wildeboer.tribalpages.com/tribe ... =wildeboer(inlogcode 6669)
... heb gegevens Claes
... heb gegevens Claes (chirurgijn) gekoppeld aan z'n moeder. op webringreestdal ook oudste broer Arent gevonden. zv Claas Hendriks + Geertjen (RAO 397 bz 63)past ook prima qua naamgevingen voorouders!
Je moet wel oppassen met de
Je moet wel oppassen met de naam Arend Hendriks Wildeboer; tegelijk met diegene die op Lankhorst woonde, was er ook een AHW die in 1662-1672 woonde op Broekhuizen in Drenthe. Hij was getrouwd met Aaltje Jans. Ze hadden aantoonbaar een Hendrik, Arend en een Trijntje (de laatste 2 gedoopt Ruinerwold 1662 en 1665) als kinderen. bijzonder verwarrend en ook die kinderen trouwen weer richting IJhorst. Misschien is hij de zoon van Hendrik Arends (Bloem) die voor hem op dit erf woonde en het kocht op erfpacht in 1641. Hoe/waarom hij aan de naam Wildeboer komt, weet ik niet.
Arend is niet de oudste broer
Arend is niet de oudste broer trouwens; Hendrik van 13-9-1711 te Staphorst is de oudste.Nog wat opmerkingen;In Meppel trouwt in 1668 een Hendrik Berends Wildeboer uit de Lankhorst. In schoutambt Staphorst 1 fol 407, 1682 is er sprake van Femmechien Derks wed. Jan Alberts Wildebuyr.
In odertrouw Compareerden
In odertrouw Compareerden Claes Jan Wildeboer van Lankhorst oud 25 jaar in 1722 dus geboren in 1697, wanneer is deze Claes (meester chirurgein) dan overleden en waar.
Hallo Daan,
Hallo Daan,Claes de chirurgijn is overleden in Wijhe 1799.Zie: https://www.tribalpages.com/tribe/brows ... er=948Veel van de Wildeboeren rondom Meppel (IJhorst/Lankhorst/Wijhe/Dalfsen) zullen aan elkaar gerelateerd zijn...@Eppe:Heb Hendrik van 13-9-1711 te Staphorst als oudste broer toegevoegd! (ook kunnen vinden 'van Papier naar Digitaal')
1668/Hendrik Berends Wildeboer uit de Lankhorst heb ik zelfs niet in de 'stamboom' van Onno Wildeboer kunnen vinden. Moet zeker gerelateerd zijn.
1668/Hendrik Berends Wildeboer uit de Lankhorst heb ik zelfs niet in de 'stamboom' van Onno Wildeboer kunnen vinden. Moet zeker gerelateerd zijn.
Claes de chirurgijn is
Claes de chirurgijn is overleden in Wijhe 1799 meld je is het dan dat deze Claes die 102 jaar oud is geworden, volgens mij klopt er iets niet in dit plaatje.